Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 jaar BNLS jubileum door ca.gorter
Vandaag om 08:42:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 08:40:15
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door Eric B
Vandaag om 07:52:08
LS Models 2025 door Cegielski
Vandaag om 06:36:20
Roco 1753 (nieuw generatie) bevestiging panto's door GerardH
Vandaag om 02:43:43
Welke CV wijzigen Piko DSB 1147 soundloc door ArjanB
Vandaag om 02:40:44
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 02:38:53
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
21 November 2025, 23:32:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door JeanR
21 November 2025, 23:00:03
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
21 November 2025, 22:53:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 1200blauw
21 November 2025, 22:46:56
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door JeanR
21 November 2025, 22:45:14
Spoor- en tramweg parafernalia door GerardvV
21 November 2025, 22:32:47
lange adressen met esu decoders. door NS2408
21 November 2025, 22:19:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Joz
21 November 2025, 21:45:24
Bahnstrecke 5867 door gdh
21 November 2025, 21:05:21
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald Halma
21 November 2025, 20:57:00
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
21 November 2025, 20:55:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
21 November 2025, 20:23:35
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Huup
21 November 2025, 20:01:37
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Sven
21 November 2025, 19:34:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
21 November 2025, 19:26:22
Märklin M tapijtbaan door Mark D.
21 November 2025, 19:00:59
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ronald A.
21 November 2025, 18:56:34
De spoorhaven van Zuidbarge. door Scratchbuilt
21 November 2025, 18:50:04
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Karel466
21 November 2025, 17:39:39
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
21 November 2025, 17:03:43
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
21 November 2025, 16:46:50
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Eric v C
21 November 2025, 16:45:03
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
21 November 2025, 16:40:04
  

Auteur Topic: Heen, En en Weer: de tram.  (gelezen 109278 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9018
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #510 Gepost op: 26 January 2023, 04:44:39 »
Hier nog 1, de 28.


« Laatst bewerkt op: 26 January 2023, 04:47:58 door Huup »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9018
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #511 Gepost op: 30 January 2023, 10:43:58 »
Voor degenen die alleen dit draadje volgen wat Heen, En en Weer betreft, even een idee van de nieuwe plannen rondom de baan in de garage. Kotgezegd is het meer van hetzelfde, maar dat geldt niet voor de tram. Eerst het verhaal.

Citaat
Wat de garage betreft: Die staat los van ons huis en heeft electriciteit. Kan dus, als het vochtig is of heel koud, verwarmt worden met infraroodpanelen. Die kosten weinig aan stroom. Meer dan een tientje per maand zal dat niet worden iig. En 's winters bij erge kou, nee, dan wordt het in huis dingen doen. Er blijft op de logeerkamer wel een kleine knutselhoek, voor styreen snijden enzo.
De baan komt net als nu langs de wanden, met een bs van tussen de 130 en 145cm. Daar ben ik nog niet uit. 130 is Fremohoogte, 145 is wat Hans aangaf.
Omdat ook deze baan smal blijft, komtie op planksteunen te liggen. Geen poten dus. De MX5 kan er dan gewoon onder, en bij uitgebreid spelen kan díe de garage uit.
Heb vandaag tijdens het busrijden bedacht dat de minimale treinlengte 7 rijtuigen + 2 locomotieven moet zijn, oftewel, ff grof neergezet, 3 meter perronlengte. Driesporig, net als nu, met een tweede perron van 1,80 ofzo? Ik hou in ieder geval  bij de garagedeur nog ruimte over voor een gebouwtje op de kop, zoals in Zandvoort, met daarvoor een stationspleintje en een (dubbele?) tramhalte.
Die tram daar moet dan wel naar beneden rijden op een soort viaductje. Ik zie dan gelijk een ijzeren brug-constructie op eveneens ijzeren poten, zoals dat in de 19e eeuw wel werd gebouwd. Dat lijkt me op zich een leuk idee, maar moet nog even kijken naar de uitvoer daarvan: voor het spoor, zicht ontnemend, of juist aan de achterkant, bakstenen keermuur, en dan over het perron heen en naar beneden? Waarom makkelijk als het moeilijk kan, nietwaar?😜

Aan de in- uitrijkant van het station komen dan twee sporen voor in en uitgaand spoorverkeer, met daartussen de lokopstelplaats, doodlopend, twee loks 1300-lengte, maximaal. Daar is drie meter ruimte over en de in- en uitrijsporen kunnen in een boog worden aangelegd. Ik bedoel, het hoef geen ruimtevreter tezijn, die ruime meter.
Uitgaande van het huidige sporenplan worden dan de twee goederensporen opgeofferd. Die moeten toch al afgenomen worden, dus dat is geen probleem. Het kost me al met al twee wissels en wat meter perronspoor, en natuurlijk een perronverlenging. De locloods blijft, de sigarenfabriek wordt verplaatst. Spooraansluiting vooralsnog niet doordacht: er moet wel wat te rangeren overblijven in die hoek. Straatspoor naast de loods, en dan ook nog twee meter de diepte in, in die hoek. Mss toch nog een (onzichtbare) haven, een scheepswerfwand, zoals op de vorige bladzij naar voren kwam? En waar aan te sluiten op de hoofdbaan? Vanaf spoor 3, zoals nu? Er schiet daar een linksafbuigend wissel over (1)
Ik verheug me ook al op de bouw van t stationsgebouwtje. Dat ga ik zelf ontwerpen. Ik zal s kijken of een mixje van Vlissingen en Zandvoort mogelijk is.
Dat kan dan bv achter Zandvoort zijn (trappen, gevel, dakvorm) en voor de voorgevel van Vlissingen. En dan natuurlijk erg smal allemaal: 30cm is niet veel.
Op t perron, aan de gevel vast, een Zandvoortachtige kap.

De vrije  baan wordt dubbelspoor ipv enkelspoor.

Aan de kant van Weer weet ik nog niet hoe t moet. Hoewel.....
Er spelen nu twee opties:
1. de reizigerssporen achter de spiegel uitbreiden en vanwege de lokwissel ook daar een zandvoortachtige oplossing. Maar dat is niet handig achter de spiegel.
2. De hoofdbaan na de aftakking voor Weer naar beneden leiden en 'ondergronds' aan de voorkant de lokwissel uitvoeren terwijl daarachter de treinstellen kunnen keren. Dat gebeurt dan allemaal onder het vernieuwde Weer, wat natuurlijk ook wat groter kan dan het oude Weer. 3 meter hoeft t niet te zijn, maar toch. Hou ik ook wat ruimte over voor de tram.
Het hoofdspoor zou dan na de aftakking kunnen dalen terwijl het spoortje naar Weer boven blijft. De hoofdbaan verdwijnt dan in een bomenconstructie ala Jeroen Water in de onderwereld.
Ik heb aan dieselmaterieel een rode I, een rode II en een rode III, alsmede een gele II, een Pl-E-DE-stam met 2200-en en een vt 601. Een Wadloper mw, ooit. Ook is er een 3-tal Piko Hk's, een mat '46, een V en het nodige getrokken mat zoals Pl-E en ICR en de Berlijnse IR. Ook Eloks zijn er genoeg. Elf-en, een twaalf, een 1300 en een 1600.... Dat kan ik allemaal makkelijk ( :o ::)) kwijt op deze baanoplossing.
De opstelruimteindeling voor reizigersmaterieel achter de spiegel, zoals bij het huidige Weer, heb ik met een dubbeldeks Weer niet meer nodig. Dus is de gedachte nu om daar een Roodeschoolachtig stationnetje, dus zonder gebouw, neer te zetten, niet raar. Perron met abri, zeg maar. Roodeschool's perron is omgerekend 160cm, geloof ik. Dit 'Roodeschool' zou aan 120cm genoeg hebben. Dan kan je er twee diesel tweetjes kwijt, wat in de praktijk al niet zal gebeuren. Van de twee sporen blijft er dan 1 over. Winst: een links afbuigend wissel voor Heen (2). Hatsekidee ;D
Leuke optie, die tweede ;)

Seinen blijven allemaal klassiek. Ik vind dat te leuk om overboord te gooien.

En de tram? Die rijdt straks van Heen via het duct naar...... mja...... Morgen nog maar s een dagje op de bus rijden. :P


Is u weer op de hoogte.
En de tram, zo eindigde ik, daar moest ik nog even over nadenken. Het is een beetje onzinnig om de tram ook door te trekken naar Weer. Daar rijdt straks een dieselstel als verbinding. Die maakt de tram overbodig. Geen paniek. Alleen op die verbinding!
De tram wordt dan beperkt tot Heen. En wordt dan een soort stadstram. Ik heb nog geen verdere invulling voor Heen. Hierboven wordt al het 1 en ander aangegeven, maar ik heb echt nog geen idee van de verdere invulling. Dat de tram blijft, is echter buiten kijf.

Groet
Huup

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9018
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #512 Gepost op: 04 February 2023, 16:01:03 »
Komt tijd, komt onraad, zei een van mn exen vaak. Zo ook nu. De tram wordt toch doorgetrokken.  Uitwerking volgt later.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #513 Gepost op: 04 February 2023, 16:06:58 »
Gaan we volgen.
Ronald
Groet,
      Ronald

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9018
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #514 Gepost op: 04 February 2023, 16:09:42 »
Komt nw draadje.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #515 Gepost op: 04 February 2023, 17:16:45 »
Oh, je vorige posts waren teasers.

Ronald
Groet,
      Ronald

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9018
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #516 Gepost op: 04 February 2023, 18:53:18 »
You got it 🙃🤣😉

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9018
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #517 Gepost op: 07 February 2023, 21:44:51 »
Voor wie het nog niet was opgevallen; het begin van de nieuwe baan is er: Daz
Nog geen trams, maar goed, treinen zijn er ook nog niet  :angel: