Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door Rick
Vandaag om 08:05:02
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door MathynK
Vandaag om 07:31:01
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 06:55:16
Minibaan Visserskaai H0 door Ronald Halma
Vandaag om 06:29:10
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Ronald Halma
Vandaag om 06:28:23
Een leuke vrachtwagen door ArjanB
Vandaag om 01:18:15
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
06 October 2025, 23:03:25
Palisade Canyon door RobVille
06 October 2025, 22:37:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 October 2025, 22:36:59
Project seaside Germany door Ronald Halma
06 October 2025, 22:05:31
C12c rijtuig door TonM
06 October 2025, 22:04:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
06 October 2025, 21:17:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
06 October 2025, 20:52:06
De prachtige reeksen van Bemo door R1954
06 October 2025, 20:28:50
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
06 October 2025, 20:22:11
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door puntenglijder
06 October 2025, 20:16:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Matthijsfh
06 October 2025, 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door NS264
06 October 2025, 19:46:22
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door peterha
06 October 2025, 19:30:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
06 October 2025, 19:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
06 October 2025, 18:57:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
06 October 2025, 18:22:54
Leubachtalbahn door einte
06 October 2025, 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
06 October 2025, 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
06 October 2025, 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
06 October 2025, 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
06 October 2025, 15:08:57
US diorama in H0 door Jelmer
06 October 2025, 14:26:28
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
06 October 2025, 13:52:31
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
06 October 2025, 13:47:24
  

Auteur Topic: Heen, En en Weer: de tram.  (gelezen 107139 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8793
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #510 Gepost op: 26 January 2023, 04:44:39 »
Hier nog 1, de 28.


« Laatst bewerkt op: 26 January 2023, 04:47:58 door Huup »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8793
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #511 Gepost op: 30 January 2023, 10:43:58 »
Voor degenen die alleen dit draadje volgen wat Heen, En en Weer betreft, even een idee van de nieuwe plannen rondom de baan in de garage. Kotgezegd is het meer van hetzelfde, maar dat geldt niet voor de tram. Eerst het verhaal.

Citaat
Wat de garage betreft: Die staat los van ons huis en heeft electriciteit. Kan dus, als het vochtig is of heel koud, verwarmt worden met infraroodpanelen. Die kosten weinig aan stroom. Meer dan een tientje per maand zal dat niet worden iig. En 's winters bij erge kou, nee, dan wordt het in huis dingen doen. Er blijft op de logeerkamer wel een kleine knutselhoek, voor styreen snijden enzo.
De baan komt net als nu langs de wanden, met een bs van tussen de 130 en 145cm. Daar ben ik nog niet uit. 130 is Fremohoogte, 145 is wat Hans aangaf.
Omdat ook deze baan smal blijft, komtie op planksteunen te liggen. Geen poten dus. De MX5 kan er dan gewoon onder, en bij uitgebreid spelen kan díe de garage uit.
Heb vandaag tijdens het busrijden bedacht dat de minimale treinlengte 7 rijtuigen + 2 locomotieven moet zijn, oftewel, ff grof neergezet, 3 meter perronlengte. Driesporig, net als nu, met een tweede perron van 1,80 ofzo? Ik hou in ieder geval  bij de garagedeur nog ruimte over voor een gebouwtje op de kop, zoals in Zandvoort, met daarvoor een stationspleintje en een (dubbele?) tramhalte.
Die tram daar moet dan wel naar beneden rijden op een soort viaductje. Ik zie dan gelijk een ijzeren brug-constructie op eveneens ijzeren poten, zoals dat in de 19e eeuw wel werd gebouwd. Dat lijkt me op zich een leuk idee, maar moet nog even kijken naar de uitvoer daarvan: voor het spoor, zicht ontnemend, of juist aan de achterkant, bakstenen keermuur, en dan over het perron heen en naar beneden? Waarom makkelijk als het moeilijk kan, nietwaar?😜

Aan de in- uitrijkant van het station komen dan twee sporen voor in en uitgaand spoorverkeer, met daartussen de lokopstelplaats, doodlopend, twee loks 1300-lengte, maximaal. Daar is drie meter ruimte over en de in- en uitrijsporen kunnen in een boog worden aangelegd. Ik bedoel, het hoef geen ruimtevreter tezijn, die ruime meter.
Uitgaande van het huidige sporenplan worden dan de twee goederensporen opgeofferd. Die moeten toch al afgenomen worden, dus dat is geen probleem. Het kost me al met al twee wissels en wat meter perronspoor, en natuurlijk een perronverlenging. De locloods blijft, de sigarenfabriek wordt verplaatst. Spooraansluiting vooralsnog niet doordacht: er moet wel wat te rangeren overblijven in die hoek. Straatspoor naast de loods, en dan ook nog twee meter de diepte in, in die hoek. Mss toch nog een (onzichtbare) haven, een scheepswerfwand, zoals op de vorige bladzij naar voren kwam? En waar aan te sluiten op de hoofdbaan? Vanaf spoor 3, zoals nu? Er schiet daar een linksafbuigend wissel over (1)
Ik verheug me ook al op de bouw van t stationsgebouwtje. Dat ga ik zelf ontwerpen. Ik zal s kijken of een mixje van Vlissingen en Zandvoort mogelijk is.
Dat kan dan bv achter Zandvoort zijn (trappen, gevel, dakvorm) en voor de voorgevel van Vlissingen. En dan natuurlijk erg smal allemaal: 30cm is niet veel.
Op t perron, aan de gevel vast, een Zandvoortachtige kap.

De vrije  baan wordt dubbelspoor ipv enkelspoor.

Aan de kant van Weer weet ik nog niet hoe t moet. Hoewel.....
Er spelen nu twee opties:
1. de reizigerssporen achter de spiegel uitbreiden en vanwege de lokwissel ook daar een zandvoortachtige oplossing. Maar dat is niet handig achter de spiegel.
2. De hoofdbaan na de aftakking voor Weer naar beneden leiden en 'ondergronds' aan de voorkant de lokwissel uitvoeren terwijl daarachter de treinstellen kunnen keren. Dat gebeurt dan allemaal onder het vernieuwde Weer, wat natuurlijk ook wat groter kan dan het oude Weer. 3 meter hoeft t niet te zijn, maar toch. Hou ik ook wat ruimte over voor de tram.
Het hoofdspoor zou dan na de aftakking kunnen dalen terwijl het spoortje naar Weer boven blijft. De hoofdbaan verdwijnt dan in een bomenconstructie ala Jeroen Water in de onderwereld.
Ik heb aan dieselmaterieel een rode I, een rode II en een rode III, alsmede een gele II, een Pl-E-DE-stam met 2200-en en een vt 601. Een Wadloper mw, ooit. Ook is er een 3-tal Piko Hk's, een mat '46, een V en het nodige getrokken mat zoals Pl-E en ICR en de Berlijnse IR. Ook Eloks zijn er genoeg. Elf-en, een twaalf, een 1300 en een 1600.... Dat kan ik allemaal makkelijk ( :o ::)) kwijt op deze baanoplossing.
De opstelruimteindeling voor reizigersmaterieel achter de spiegel, zoals bij het huidige Weer, heb ik met een dubbeldeks Weer niet meer nodig. Dus is de gedachte nu om daar een Roodeschoolachtig stationnetje, dus zonder gebouw, neer te zetten, niet raar. Perron met abri, zeg maar. Roodeschool's perron is omgerekend 160cm, geloof ik. Dit 'Roodeschool' zou aan 120cm genoeg hebben. Dan kan je er twee diesel tweetjes kwijt, wat in de praktijk al niet zal gebeuren. Van de twee sporen blijft er dan 1 over. Winst: een links afbuigend wissel voor Heen (2). Hatsekidee ;D
Leuke optie, die tweede ;)

Seinen blijven allemaal klassiek. Ik vind dat te leuk om overboord te gooien.

En de tram? Die rijdt straks van Heen via het duct naar...... mja...... Morgen nog maar s een dagje op de bus rijden. :P


Is u weer op de hoogte.
En de tram, zo eindigde ik, daar moest ik nog even over nadenken. Het is een beetje onzinnig om de tram ook door te trekken naar Weer. Daar rijdt straks een dieselstel als verbinding. Die maakt de tram overbodig. Geen paniek. Alleen op die verbinding!
De tram wordt dan beperkt tot Heen. En wordt dan een soort stadstram. Ik heb nog geen verdere invulling voor Heen. Hierboven wordt al het 1 en ander aangegeven, maar ik heb echt nog geen idee van de verdere invulling. Dat de tram blijft, is echter buiten kijf.

Groet
Huup

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8793
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #512 Gepost op: 04 February 2023, 16:01:03 »
Komt tijd, komt onraad, zei een van mn exen vaak. Zo ook nu. De tram wordt toch doorgetrokken.  Uitwerking volgt later.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #513 Gepost op: 04 February 2023, 16:06:58 »
Gaan we volgen.
Ronald
Groet,
      Ronald

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8793
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #514 Gepost op: 04 February 2023, 16:09:42 »
Komt nw draadje.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #515 Gepost op: 04 February 2023, 17:16:45 »
Oh, je vorige posts waren teasers.

Ronald
Groet,
      Ronald

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8793
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #516 Gepost op: 04 February 2023, 18:53:18 »
You got it 🙃🤣😉

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8793
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #517 Gepost op: 07 February 2023, 21:44:51 »
Voor wie het nog niet was opgevallen; het begin van de nieuwe baan is er: Daz
Nog geen trams, maar goed, treinen zijn er ook nog niet  :angel: