Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 22:59:02
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 22:57:28
Station Roodeschool door phdirk
Vandaag om 22:22:26
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 22:21:37
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 21:58:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:15:08
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Jasperkc
Vandaag om 21:07:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
Vandaag om 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
Vandaag om 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
Vandaag om 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
Vandaag om 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00

Auteur Topic: Het nut van antislipbandjes.  (gelezen 28648 keer)

N-Sven

• Offline Offline
  • Puf!
Het nut van antislipbandjes.
« Gepost op: 06 August 2006, 17:00:23 »
Goedendag allen.
Een vraag (van een N-spoorder, maar de vraag telt voor alle schalen):

Zijn antislipbandjes nou echt noodzakelijk onder een modelloc?

Voorbeeld: ik heb zelf vier Minitrix 1100'en. Drie daarvan hebben bandjes, ééntje niet. Toch trekt die laatste zonder moeite een trein van 30 vierassers, meer dan genoeg voor een realistische inzet op een modelbaan.
Het zal ongetwijfeld de trekkracht verhogen, maar is dat nou zo nodig? De locs die het meeste baat hebben bij wat extra kracht zijn de kleintjes, de 2- of 3-assige modellen, maar die worden steevast zonder bandjes geleverd, omdat ze anders problemen krijgen met de stroomafname. De Fl* 1600 heeft 4 bandjes, dus ook maar 4 wielen zonder bandjes en die heeft geen problemen qua stroom. Ik heb ook een Fl* BR212 en die heeft 2 bandjes. Af fabriek reed dat ding erg bokkig, na een tijdje heb ik de wielen verwisseld, zodat de bandjes nu "kruislings" op één draaistel zitten ipv op één as en nu rijdt deze loc prima.
Ik merk ook dat de wagens en rijtuigen die de laatste jaren gemaakt worden veel lichter lopen dan de oudere exemplaren, betere lagering van de assen, betere wielen (denk ik), dus de locs zouden met die nieuwere wagens ook minder kracht hoeven te hebben.
Ook heb ik wel in RM gelezen dat locs die op een beurs als Eurospoor dienst hebben gedaan na een hele dag rijden aan nieuwe bandjes toe zijn. Ik heb een Roco BR215, deze rijdt al meer dan 20 jaar met dezelfde bandjes, geen enkel probleem. Ik heb nog nooit een bandje stuk gehad. Iemand anders hier wel?

Groet, Sven

henk

• Offline Offline
Re: Het nut van antislipbandjes.
« Reactie #1 Gepost op: 06 August 2006, 17:08:24 »
Als het even kan vervang ik de wielen met asb'tjes door wielen zonder asb'tjes. Dat zal best wat minder trekkracht opleveren, maar de meeste locs blijven sterk genoeg. Ik zie voornamelijk nadelen aan asb'tjes.
1. Verminderde stroomafname.
2. Sommige asb'tjes vervuilen de rails.
3. Soms leiden ze tot hobbelig rijgedrag.
Het valt niet mee om asb'tjes nauwkeurig te plaatsen. Vaak zitten ze een tikkie scheef en dan treden bovenstaande problemen in verhoogde mate op.

In de VS gebruiken ze nooit asb'tjes. Wel eens de lengte van sommige modeltreinen daar gezien?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #2 Gepost op: 06 August 2006, 17:38:18 »
Citaat
1. Verminderde stroomafname.
2. Sommige asb'tjes vervuilen de rails.
3. Soms leiden ze tot hobbelig rijgedrag.
Ben dus niet de enige die hier lasvanhad ;D
Gr.Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

FredS

• Offline Offline
    • Digitaal en electronica
« Reactie #3 Gepost op: 06 August 2006, 17:58:14 »
Alleen, zonder asb-tjes, zul je eventuele hellingen wel veel minder stijl kunnen maken. Zeker in modelspoorland, waar ruimte vaak toch al beperkt is, heb je toch vaak stijle hellingen nodig.. ::)

stig

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 06 August 2006, 18:15:18 »
Vergis je niet: het verschil tussen USA en Europa gebruik van treinen is heel anders. Daar heeft men ontzettend veel dieselmat. rondrijden en om een flinke trein te trekken zet men meerdere units achter elkaar, 4 is niet ongewoon. (Dat zie je in NL alleen met een 2200 kolensleep) Dan telt ook de gezamenlijke trekkracht van 4 modellocjes. In Europa is het niet ongewoon dat een enorm sterke electroloc de hele sleep trekt. In model zal die het moeilijk krijgen omdat die in verhouding niet dezelfde trekkracht zal hebben als de vier locjes. Tot zover voor N-spoor.

Voor spoor H0 snap ik al helemaal niet waarom er anti slip bandjes op zitten, daar kun je namelijk behoorlijk veel gewicht in stoppen. Het is natuurlijk wel essentieel dat alle assen aangedreven worden en dat je dus niet 1 motordraaistel hebt zoals ik alleen van FL* en M* ken. Ja, dan moet je compenserende maatregelen nemen.

Houd ook in het achterhoofd dat een evt. steiging de 3% niet overschrijdt, liever minder.

Maar het klopt wel, ik heb nu 32 USA locs en 0 met asb'tjes. Sommigen overstijgen desondanks elke verwachting tav. de trekkracht.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Davy

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 06 August 2006, 18:24:00 »
Ik heb 1 loc van brawa zonder ASB bandjes. Die komt een helling met een sleep van 6 assen niet omhoog.

Geef mij maar antislipbanden in combinatie met een goede aandrijving en een lok trekt dan gemakkelijk een sleep wagens van 120 to 170 assen.

Herhaaldelijk thuis als op de club vroeger uitgeprobeerd.

« Laatst bewerkt op: 06 August 2006, 18:40:51 door Davy »

FredS

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 06 August 2006, 19:20:35 »
Laten we wel niet uit het oog verliezen dat het gewicht van modelspoor niet in gelijke verhouding staat met grootspoor.
Een lok van 100 ton zou in H0 dan (100/87/87) = 13 Kg moeten wegen! :o
Dat moet je ergens mee compenseren, en dat lukt alleen door de wrijving met de rail te verhogen met antislipbandjes.
En dan nog.. zal een grootspoorlok van 100 ton een heling van 3% trekken? 

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 06 August 2006, 19:25:25 »
Volgens mij is een loc een driedimensionaal ding, en moet je dus 3x door 87 delen. Een loc van 100 ton weegt in model dan 152 gram.
Reinier

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #8 Gepost op: 06 August 2006, 19:37:34 »
Precies, je moet het gewicht 3 keer door 87 delen. En ik heb het even nagerekend, inderdaad 152 gram. Maar zet zo'n modelloc op de weegschaal en je ziet dat hij met gemak 2 keer zo zwaar is.
Maar dat is allemaal niet zo doorslaggevend. Het is zaak om een loc zo veel mogelijk gewicht mee te geven voor zo hoog mogelijke trekkracht.

Wat de asb's betreft: ik ben daar al jaren een uitgesproken tegenstander van. De redenen heeft Henk al gegeven. Ik heb een aantal Roco locs van hun rubbertjes beroofd door een paar assen bij te bestellen zonder rubber bandjes en die in de plaats er van te monteren. En voor een paar andere locs heb ik zelf wielen gemaakt zonder asb's.
Het is niet alleen Amerika waar ze bewijzen dat het zonder rubber bandjes ook kan. Op Engelse modelspoorbanen zul je ook veel moeite moeten doen om asb's te vinden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

FredS

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 06 August 2006, 20:33:06 »
Volgens mij is een loc een driedimensionaal ding, en moet je dus 3x door 87 delen. Een loc van 100 ton weegt in model dan 152 gram.

:-[ :-[ :-[
Ik was er al bang voor dat ik een rekenkundige blunder maakte.
Maarja, wie geen foute maakt leert ook niet toch  ???

arjen

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 06 August 2006, 21:30:04 »
:-[ :-[ :-[
Ik was er al bang voor dat ik een rekenkundige blunder maakte.
Maarja, wie geen foute maakt leert ook niet toch  ???

Als dat überhaupt een blunder is. Zou me niks verbazen als delen-door-de-schaalverhouding-tot-de-derde-macht (want dat doen we nu) ook niet klopt. Ten eerste verklein je het contactoppervlak tussen wielen en rails met de schaal in het kwadraat (dit even voor de wiskundigen onder ons!), ten tweede hebben we het niet over staal op staal maar over nikkelzilver, chroom of messing op nikkelzilver of iets anders, ten derde zijn de wielen van verreweg de meeste modeltreinlocs niet individueel afgeveerd en ten vierde vermoed ik dat de dynamica van het hele systeem fundamenteel anders in elkaar zit.... wijlen prof. De Pater zou het wellicht op de achterkant van een bierviltje hebben kunnen uitrekenen maar ik heb zo'n vermoeden dat je er tegenwoordig een promovendus op moet zetten gedurende een jaar of vier. Bovendien klopt het gewicht van je wagens ook niet, een Amerikaanse modelbouwer pleitte er ooit voor om N-spoorwagens te verzwaren met verarmd uranium (bijna anderhalf maal zo zwaar als lood, ik bedoel maar)

Met andere woorden: ik ben het eens met de stelling dat antislipbandjes eigenlijk ondingen zijn, maar probeer het alsjeblieft niet uit te rekenen  ;D

Arjen.

alex1403

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 06 August 2006, 22:34:51 »
Mijn opmerking over het nut van gewicht is niet gebasseerd op een wiskundige verhandeling maar op ervaring. Ik rij al jaren met LGB.

Even terzijde; deze firma voorziet zijn lokomotieven al jaren van 1 ASB. Waarom? Ik weet het niet!

LGB gebruikt bij sommige modellen dezelfde aandrijfunit. En verzwaart zijn locs met enorme brokken metaal afhankelijk van de beschikbare ruimte. Je merkt direct een verschil in trekkracht als er 300 gram meer gewicht in de loc ligt.
En dan heb ik het niet eens over een kilo extra gewicht ;)

Het einde van mijn betoog wat voor de grotere modellen op gaat, gaat zeker ook voor de kleinere schalen op. Gewicht helpt.

ASB-tjes helpen, maar "size matter's"

groet alex
1:160 bij regen | 1:22,5 bij zonneschijn

stig

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 06 August 2006, 22:56:13 »
Adhesie is afhankelijk van:

1. Klimatologische factoren.
2. Industriële factoren. (chemische neerslag)
3. Asdruk in relatie tot de wieldiameter.
4. Mate van aanvloeiing in het contactpunt tussen wiel en railprofiel.
5. Fluctuaties van het koppel bij elke omwenteling van het wiel.
6. Statische asdrukvariaties bij het aanzetten en tijdens het rijden.
7. Momentane (dynamische) asdruk variaties bij hogere snelheid.
8. Voorkomende wieldiameter verschillen tussen wiel en as.
9. Bij koppeling van assen overeenkomstige wieldiameter verschillen tussen de wielen van de gekoppelde assen.

;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

FredS

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 06 August 2006, 23:37:11 »
Hoezeer het gewicht in deze van belang is heb ik wel ervaren met bijvoorbeeld een NS1200 van Lima, versus Märklin. De Märklin variant trekt zonder problemen mijn 3% helling, de Lima blijft snel hangen/slippen. Beide hebben ASB, maar de M is wel héél wat zwaarder. Zelfs het opvullen van de L met lood, brengt niet het gewenste resultaat.
Dan speelt namelijk het materiaal van de ASB een rol mee. Bij L is dat een soort plastic, bij M rubber achtig.

Als dat überhaupt een blunder is. Zou me niks verbazen als delen-door-de-schaalverhouding-tot-de-derde-macht (want dat doen we nu) ook niet klopt. Ten eerste verklein je het contactoppervlak tussen wielen en rails met de schaal in het kwadraat (dit even voor de wiskundigen onder ons!), ten tweede hebben we het niet over staal op staal maar over nikkelzilver, chroom of messing op nikkelzilver of iets anders, ten derde zijn de wielen van verreweg de meeste modeltreinlocs niet individueel afgeveerd en ten vierde vermoed ik dat de dynamica van het hele systeem fundamenteel anders in elkaar zit....

De berekening /87/87/87 zou qua gewicht toch moeten kloppen, MITS we hetzelfde materiaal gebruiken.

Maar eh... 152 gram voor een lokje.. dat zal L eerder in de buurt komen dan M én zou daaruit blijken dat een echte lok een heling van 3% ook niet opkomt. De circel is dus rond!  :D

DUS..
Wil je vlak rijden, dan zonder ASB.. dan is het realistischer.
Wil je hellingen trekken, dan met ASB.. gaat niet anders.

Of zouder er ook ASB bestaan voor echter loks  ::)

Adhesie is afhankelijk van:

1. Klimatologische factoren.
2. Industriële factoren. (chemische neerslag)
3. Asdruk in relatie tot de wieldiameter.
4. Mate van aanvloeiing in het contactpunt tussen wiel en railprofiel.
5. Fluctuaties van het koppel bij elke omwenteling van het wiel.
6. Statische asdrukvariaties bij het aanzetten en tijdens het rijden.
7. Momentane (dynamische) asdruk variaties bij hogere snelheid.
8. Voorkomende wieldiameter verschillen tussen wiel en as.
9. Bij koppeling van assen overeenkomstige wieldiameter verschillen tussen de wielen van de gekoppelde assen.

;)

Wie nu nog denkt dat treintjes kinderspeelgoed is  :-*

stig

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 06 August 2006, 23:43:39 »
Of zouder er ook ASB bestaan voor echter loks  ::)

Nee, wel een zandstrooiinrichting. Maar dat lijkt me minder geschikt voor de modelbaan.

Zeg, zou je mij een plezier willen doen en die M* 1200 op de keukenweegschaal zetten? Ben benieuwd naar het gewicht. Ik kon het op de M* site niet vinden. Alleen het dienstgewicht van het origineel, maar daar heb ik niks aan.