Als je dan nog een stukje met een inhaalspoor voorziet in het achterste spoor, kan je een beetje met treinen wisselen zodat net gelijk elke trein terug zichtbaar wordt, iets wat nu wel het geval is.Trek de bocht linksboven iets verder door en maak de bocht linksonder ruimer. Laat hem al een beetje in een sleuf zakken en maak een kleine heuvel met daarop een of andere scenery en je trein is weg.Hierdoor krijg je een zee van ruimte in het midden om met industrie te spelen.Laat vanuit het station een spoor vertrekken naar het midden.Een ontvangst- & vertrekspoor en de boel in elkaar draaien met een Inglehook en Time-Saver.Rangeerplezier in overvloed.
Hallo Cornelis,Ik ben het helemaal met Wim Hesselink eens. Eerst de kaders vaststellen en dan een passend ontwerp maken.In je plannen kun je eens gaan nadenken over bijvoorbeeld de volgende kaders:- wat heeft de maat van je tafel bepaald? - kun je - zoals Wim ook zegt - de beschikbare ruimte anders indelen?- is de burcht te combineren met het stadje?- met wat voor materieel wil je rijden?- waar ligt de prioritering: rijden, scenery, rijden en scenery en in welke verhouding?- hoe wil je verborgen sporen bereiken bij schoonmaken, ontsporingen, ed.?- heb je armen van 1.22, gezien de diepte van je tafel?- wat Wim ook aangeeft, kijk eens naar de verhouding oppervlak/gekozen thema's. Wordt dit niet 'teveel'?Ongetwijfeld kun je zelf nog verschillende zaken erbij bedenken. We lezen het hier wel. Hou er goed rekening mee, dat bij het ontwerpen bijna alles mogelijk lijkt, maar het in de praktijk vaak tegen valt.
Goedemiddag Cornelis,Wat je bedoeld met de 15* wissels is mij niet duidelijk. Misschien heb je even een nummer. Ik sluit mij bij Erik aan. Deze bochten zijn zeer goed mogelijk. Als je de lange kant geschikt maakt voor een station van bijvoorbeeld 1,5 m, dan kun je met 8 rijtuigen (170 mm) rijden. Je hebt dan links en rechts 70 cm over voor de u-takken.PS: de schuine kant is nodig?
Hallo Cornelis (en anderen),Een "Langs-de-wand-baan" geeft doorgaans meer modelbouw oppervlak dan een tafel die in het midden van een kamer staat. Echter, dan moeten de wanden wel vrij zijn. Ik weet niet of dat hier het geval is. Meubels, ramen, deuren, enz kunnen in de weg zitten. Een verrijdbare rechthoekige baan is dus niet per definitie fout. Maar het grote voordeel van een baan langs de wanden is dat (naast meer oppervlak) de rechte lengtes langer zijn en de bogen ruimer. Dat maakt het gemakkelijker om een realistisch baanplan te ontwerpen.Cornelis, heb je nog nagedacht over een rechthoekige tafel met middencoulisse? Dat geeft ook een mogelijkheid om scenes/themas te scheiden en het minder vol te laten lijken.Groet, WimPS ik neem aan dat je met 15* wissels met een hoek van 15 graden bedoelt.