Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Projecten van RetroJack door Hans GJ
Vandaag om 09:33:39
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Tedo
Vandaag om 09:33:39
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:23:10
Rangeren met een pec door j.ossebaar
Vandaag om 09:20:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 09:19:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door V200-G2000
Vandaag om 09:18:19
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple door robstuart
Vandaag om 09:16:56
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:16:42
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorijzer
Vandaag om 09:10:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorijzer
Vandaag om 08:51:48
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:50:00
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:46:09
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 08:43:29
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:39:35
Wat spoor 1 brouwsels door Mitchell
Vandaag om 07:46:46
Lodewickshaven door Eric B
Vandaag om 07:32:33
Märklin 2025 door Eric B
Vandaag om 07:19:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 07:14:55
Pfarrerwinkel bahn door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 00:23:24
Fleischmann SGMm Deurrubbers? door Duikeend
30 October 2025, 22:58:17
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
30 October 2025, 22:44:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
30 October 2025, 21:41:33
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Mitchell
30 October 2025, 21:35:10
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Duvel
30 October 2025, 20:40:07
NS 8100 in 0 door rolfm
30 October 2025, 20:22:16
PPM kranen van Strukton door Eric B
30 October 2025, 19:37:07
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
30 October 2025, 18:43:56
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
30 October 2025, 17:59:44
Lasersnijder voor karton door Frits C
30 October 2025, 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
30 October 2025, 17:07:25
  

Auteur Topic: Station Mariënberg  (gelezen 73182 keer)

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1576
    • sleutelspoor
Re: Station Mariënberg
« Reactie #90 Gepost op: 06 March 2008, 16:27:44 »
snotter snotter snotter
had ik maar een plotter......

Dan ging het allemaal wat vlotter

Marklinrijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
    • http://www.cncmodelbouw.be
Re: Station Mariënberg
« Reactie #91 Gepost op: 06 March 2008, 17:15:23 »
En dan maakte Gerco me niet zotter. ;D

Groetjes,

David

Wesley

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
  • NS tussen WO2 en deklassering
Re: Station Mariënberg
« Reactie #92 Gepost op: 06 March 2008, 17:48:21 »
verdorie hee, het wordt echt heel mooi ;D

Wesley
If I had stayed for other people to make my tools and things for me, I had never made anything.

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1576
    • sleutelspoor
Re: Station Mariënberg
« Reactie #93 Gepost op: 23 March 2008, 11:59:15 »
Weer een wand in elkaar gezet



Nu moet ik opzoek naar de indeling van het gebouw in de jaren 60 zodat ik ook een soort van interieur kan maken met de deuren en openingen op de juiste plaats.

Gr. Gerco

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1576
    • sleutelspoor
Re: Station Mariënberg
« Reactie #94 Gepost op: 24 March 2008, 10:49:16 »
Ik ben op zoek naar foto's van het interieur van deze stations (Nols) om een idee te krijgen voor de aankelding van het gebouw aan de binnenkant. Het mogen huidige foto's zijn maar het is de bedoeling dat het station rond 1960 nagebouwd gaat worden dus oude foto,s zijn welkom.

Gr. Gerco

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1576
    • sleutelspoor
Re: Station Mariënberg
« Reactie #95 Gepost op: 24 March 2008, 11:29:44 »
Ik ben lekker bezig met het uitwerken van het gebouw en heb nog een vraag. De schoorsteen op de foto



De steen boven de rand heeft een andere kleur en de schoorsteen is breder. Is dit altijd zo geweest of is er ooit een beschadiging geweest die hersteld is.

Gr. Gerco

Rob

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Station Mariënberg
« Reactie #96 Gepost op: 24 March 2008, 11:35:31 »
Gerco,
Geen idee of je er iets aan hebt, maar dit is een foto van het interieur van het station Veendam. Ik neem aan gerestaureerd. Ik heb 'm ook nog in een groter formaat, dus als je er iets aan hebt hoor ik het wel.




Groeten, Rob
Groeten, Rob

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1576
    • sleutelspoor
Re: Station Mariënberg
« Reactie #97 Gepost op: 24 March 2008, 11:39:55 »
Geweldig Rob, bedankt. De lambrisering wist ik al maar geeft toch een goede indruk van kleur en vorm van de loketten.

Gr. Gerco

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Station Mariënberg
« Reactie #98 Gepost op: 24 March 2008, 11:43:17 »
Citaat van: Gerco van Beelen
...De steen boven de rand heeft een andere kleur en de schoorsteen is breder. Is dit altijd zo geweest of is er ooit een beschadiging geweest die hersteld is...

Hoi,

Dat is niet altijd zo geweest.

Tot zeker in 1970 zag het er zo uit:


Bron: Wichor Bramer

Waarschijnlijk is de schoortsteen begin-midden jaren '70 verbouwd vanwege de komst van het aardgas in onze streek. Destijds waren er grote 'ombouw' projecten van Kolen- naar gaskachels. Tevens moest daarbij altijd de schoorsteen aangepast worden.

Grtzz,

Karst

P.S. Zie op deze foto ook, dat de binnenmuren uit de bagage/dienst/personeels ruimte zijn verdwenen  :-|

[Edit:] Van het loket heb ik een hele mooie foto 'van binnen uit' uit ca midden jaren '70 ( uit 'het boek' )

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1576
    • sleutelspoor
Re: Station Mariënberg
« Reactie #99 Gepost op: 24 March 2008, 11:47:10 »
Vraag is dus nu waneer die binnenmuren zijn verdwenen. Heeft het met spoorslag 70 te maken gehad dat deze zijn verdwenen.

Gr. Gerco

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Station Mariënberg
« Reactie #100 Gepost op: 24 March 2008, 11:47:52 »
Veendam is een station eerste klas en Mariënberg tweede klas. De buitenkant van beide stations lijkt op het oog niet veel te verschillen, maar qua interieur waren de verschillen behoorlijk. Hoewel ik mij Mariënberg niet kan herinneren, met Hardenberg (ook tweede klasse) ben ik beter bekend.  Toen ik station Veendam binnenliep viel me op dat het station een ruime stationshal had i.t.t. tot Hardenberg en veel ruimer oogde. Ik weet daarom niet of foto's van station Veendam ook een juiste indruk geven van het interieur van Mariënberg.


Groeten,

Marco
« Laatst bewerkt op: 24 March 2008, 11:51:20 door MR. Reden: taalfout »

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1576
    • sleutelspoor
Re: Station Mariënberg
« Reactie #101 Gepost op: 24 March 2008, 11:55:10 »
*De schoorsteen wordt dus gemaakt volgens oud recept.


*Van het interieur heb ik een tekening van Karst gekregen hoe de wanden stonden dat heeft te maken denk ik het ruimtelijk idee van de ruimte. Het ging me meer om een indruk te krijgen hoe de loketten, deuren er uitzagen welke kleuren gebruikt werden enz.

Gr. Gerco

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Station Mariënberg
« Reactie #102 Gepost op: 24 March 2008, 12:14:30 »
@Marco

Zowel Hardenberg, als Marienberg en Vriezenveen zijn / waren NOLS 1e klas
Hardenberg had idd een geheel afwijkende indeling.

@Gerco

Kleuren en inrichting op de foto van Marco zijn van voor eind '60. Daarna werd het geheel wat versoberd met RVS, graniet en grijze verf.
Lambriseringen bleven, volgens mijn herinnering in gebroken wit.

De binnenmuren moeten ergens tussen '67 en '70 verdwenen zijn. Kan idd heel goed met spoorslag '70 te maken hebben. Mijn beste gok is 1968. Toen is ook de spooraansluiting naar de CAV opgeheven.


Grtzz,

Karst

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Station Mariënberg
« Reactie #103 Gepost op: 24 March 2008, 12:41:00 »
Hardenberg, Vriezenveen en Mariënberg waren toch echt tweede klas, Veendam en Coevorden eerste klas.

zie deze kaart van de NOLS zelf:


klik op de kaart voor een vergroting

Groeten,

Marco

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Station Mariënberg
« Reactie #104 Gepost op: 24 March 2008, 12:45:37 »
Pardoen  :-[ :-[

U heeft helemaal gelijk ;)

Grtzz,

Karst