Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn-bouw Indonesie door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:05:48
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
Vandaag om 14:19:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:13:39
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:49:18
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Welke winkel voert deze merken? door Rondje_HO
Vandaag om 12:37:22
Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 12:25:21
Modelspoorbaan van Einte door defender
Vandaag om 12:15:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 08:29:11
44 Roco vs 44 Brawa door FransW
Vandaag om 07:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:17:46
  

Auteur Topic: Station Mariënberg  (gelezen 71902 keer)

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1564
    • sleutelspoor
Re: Station Mariënberg
« Reactie #90 Gepost op: 06 March 2008, 16:27:44 »
snotter snotter snotter
had ik maar een plotter......

Dan ging het allemaal wat vlotter

Marklinrijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
    • http://www.cncmodelbouw.be
Re: Station Mariënberg
« Reactie #91 Gepost op: 06 March 2008, 17:15:23 »
En dan maakte Gerco me niet zotter. ;D

Groetjes,

David

Wesley

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
  • NS tussen WO2 en deklassering
Re: Station Mariënberg
« Reactie #92 Gepost op: 06 March 2008, 17:48:21 »
verdorie hee, het wordt echt heel mooi ;D

Wesley
If I had stayed for other people to make my tools and things for me, I had never made anything.

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1564
    • sleutelspoor
Re: Station Mariënberg
« Reactie #93 Gepost op: 23 March 2008, 11:59:15 »
Weer een wand in elkaar gezet



Nu moet ik opzoek naar de indeling van het gebouw in de jaren 60 zodat ik ook een soort van interieur kan maken met de deuren en openingen op de juiste plaats.

Gr. Gerco

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1564
    • sleutelspoor
Re: Station Mariënberg
« Reactie #94 Gepost op: 24 March 2008, 10:49:16 »
Ik ben op zoek naar foto's van het interieur van deze stations (Nols) om een idee te krijgen voor de aankelding van het gebouw aan de binnenkant. Het mogen huidige foto's zijn maar het is de bedoeling dat het station rond 1960 nagebouwd gaat worden dus oude foto,s zijn welkom.

Gr. Gerco

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1564
    • sleutelspoor
Re: Station Mariënberg
« Reactie #95 Gepost op: 24 March 2008, 11:29:44 »
Ik ben lekker bezig met het uitwerken van het gebouw en heb nog een vraag. De schoorsteen op de foto



De steen boven de rand heeft een andere kleur en de schoorsteen is breder. Is dit altijd zo geweest of is er ooit een beschadiging geweest die hersteld is.

Gr. Gerco

Rob

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Station Mariënberg
« Reactie #96 Gepost op: 24 March 2008, 11:35:31 »
Gerco,
Geen idee of je er iets aan hebt, maar dit is een foto van het interieur van het station Veendam. Ik neem aan gerestaureerd. Ik heb 'm ook nog in een groter formaat, dus als je er iets aan hebt hoor ik het wel.




Groeten, Rob
Groeten, Rob

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1564
    • sleutelspoor
Re: Station Mariënberg
« Reactie #97 Gepost op: 24 March 2008, 11:39:55 »
Geweldig Rob, bedankt. De lambrisering wist ik al maar geeft toch een goede indruk van kleur en vorm van de loketten.

Gr. Gerco

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Station Mariënberg
« Reactie #98 Gepost op: 24 March 2008, 11:43:17 »
Citaat van: Gerco van Beelen
...De steen boven de rand heeft een andere kleur en de schoorsteen is breder. Is dit altijd zo geweest of is er ooit een beschadiging geweest die hersteld is...

Hoi,

Dat is niet altijd zo geweest.

Tot zeker in 1970 zag het er zo uit:


Bron: Wichor Bramer

Waarschijnlijk is de schoortsteen begin-midden jaren '70 verbouwd vanwege de komst van het aardgas in onze streek. Destijds waren er grote 'ombouw' projecten van Kolen- naar gaskachels. Tevens moest daarbij altijd de schoorsteen aangepast worden.

Grtzz,

Karst

P.S. Zie op deze foto ook, dat de binnenmuren uit de bagage/dienst/personeels ruimte zijn verdwenen  :-|

[Edit:] Van het loket heb ik een hele mooie foto 'van binnen uit' uit ca midden jaren '70 ( uit 'het boek' )

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1564
    • sleutelspoor
Re: Station Mariënberg
« Reactie #99 Gepost op: 24 March 2008, 11:47:10 »
Vraag is dus nu waneer die binnenmuren zijn verdwenen. Heeft het met spoorslag 70 te maken gehad dat deze zijn verdwenen.

Gr. Gerco

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Station Mariënberg
« Reactie #100 Gepost op: 24 March 2008, 11:47:52 »
Veendam is een station eerste klas en Mariënberg tweede klas. De buitenkant van beide stations lijkt op het oog niet veel te verschillen, maar qua interieur waren de verschillen behoorlijk. Hoewel ik mij Mariënberg niet kan herinneren, met Hardenberg (ook tweede klasse) ben ik beter bekend.  Toen ik station Veendam binnenliep viel me op dat het station een ruime stationshal had i.t.t. tot Hardenberg en veel ruimer oogde. Ik weet daarom niet of foto's van station Veendam ook een juiste indruk geven van het interieur van Mariënberg.


Groeten,

Marco
« Laatst bewerkt op: 24 March 2008, 11:51:20 door MR. Reden: taalfout »

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1564
    • sleutelspoor
Re: Station Mariënberg
« Reactie #101 Gepost op: 24 March 2008, 11:55:10 »
*De schoorsteen wordt dus gemaakt volgens oud recept.


*Van het interieur heb ik een tekening van Karst gekregen hoe de wanden stonden dat heeft te maken denk ik het ruimtelijk idee van de ruimte. Het ging me meer om een indruk te krijgen hoe de loketten, deuren er uitzagen welke kleuren gebruikt werden enz.

Gr. Gerco

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Station Mariënberg
« Reactie #102 Gepost op: 24 March 2008, 12:14:30 »
@Marco

Zowel Hardenberg, als Marienberg en Vriezenveen zijn / waren NOLS 1e klas
Hardenberg had idd een geheel afwijkende indeling.

@Gerco

Kleuren en inrichting op de foto van Marco zijn van voor eind '60. Daarna werd het geheel wat versoberd met RVS, graniet en grijze verf.
Lambriseringen bleven, volgens mijn herinnering in gebroken wit.

De binnenmuren moeten ergens tussen '67 en '70 verdwenen zijn. Kan idd heel goed met spoorslag '70 te maken hebben. Mijn beste gok is 1968. Toen is ook de spooraansluiting naar de CAV opgeheven.


Grtzz,

Karst

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Station Mariënberg
« Reactie #103 Gepost op: 24 March 2008, 12:41:00 »
Hardenberg, Vriezenveen en Mariënberg waren toch echt tweede klas, Veendam en Coevorden eerste klas.

zie deze kaart van de NOLS zelf:


klik op de kaart voor een vergroting

Groeten,

Marco

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Station Mariënberg
« Reactie #104 Gepost op: 24 March 2008, 12:45:37 »
Pardoen  :-[ :-[

U heeft helemaal gelijk ;)

Grtzz,

Karst