Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 23:05:15
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Chiel
Vandaag om 23:02:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:52:03
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:42:05
PPM kranen van Strukton door edwin1974
Vandaag om 22:32:16
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ronald A.
Vandaag om 22:30:31
Hulp gezocht omgeving Drachten door Reinout van Rees
Vandaag om 21:57:13
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 21:32:56
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 21:30:55
PB Models, ICR-rijtuigen door Mcn1986
Vandaag om 21:11:57
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 20:52:52
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Jeroen Water
Vandaag om 20:51:24
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:46:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 20:40:23
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
Vandaag om 19:58:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:51:55
Vollmer ringloods deuren door Freddy
Vandaag om 19:51:38
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
Vandaag om 19:49:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:44:15
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:30:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RobbertJan
Vandaag om 19:30:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 19:26:55
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 19:25:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:10:14
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 18:42:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Silvolde
Vandaag om 17:25:10
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Michiel2
Vandaag om 16:50:22
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 16:32:24
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:04:01
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 14:50:42
  

Auteur Topic: Station Mariënberg  (gelezen 72973 keer)

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1576
    • sleutelspoor
Re: Station Mariënberg
« Reactie #90 Gepost op: 06 March 2008, 16:27:44 »
snotter snotter snotter
had ik maar een plotter......

Dan ging het allemaal wat vlotter

Marklinrijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
    • http://www.cncmodelbouw.be
Re: Station Mariënberg
« Reactie #91 Gepost op: 06 March 2008, 17:15:23 »
En dan maakte Gerco me niet zotter. ;D

Groetjes,

David

Wesley

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
  • NS tussen WO2 en deklassering
Re: Station Mariënberg
« Reactie #92 Gepost op: 06 March 2008, 17:48:21 »
verdorie hee, het wordt echt heel mooi ;D

Wesley
If I had stayed for other people to make my tools and things for me, I had never made anything.

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1576
    • sleutelspoor
Re: Station Mariënberg
« Reactie #93 Gepost op: 23 March 2008, 11:59:15 »
Weer een wand in elkaar gezet



Nu moet ik opzoek naar de indeling van het gebouw in de jaren 60 zodat ik ook een soort van interieur kan maken met de deuren en openingen op de juiste plaats.

Gr. Gerco

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1576
    • sleutelspoor
Re: Station Mariënberg
« Reactie #94 Gepost op: 24 March 2008, 10:49:16 »
Ik ben op zoek naar foto's van het interieur van deze stations (Nols) om een idee te krijgen voor de aankelding van het gebouw aan de binnenkant. Het mogen huidige foto's zijn maar het is de bedoeling dat het station rond 1960 nagebouwd gaat worden dus oude foto,s zijn welkom.

Gr. Gerco

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1576
    • sleutelspoor
Re: Station Mariënberg
« Reactie #95 Gepost op: 24 March 2008, 11:29:44 »
Ik ben lekker bezig met het uitwerken van het gebouw en heb nog een vraag. De schoorsteen op de foto



De steen boven de rand heeft een andere kleur en de schoorsteen is breder. Is dit altijd zo geweest of is er ooit een beschadiging geweest die hersteld is.

Gr. Gerco

Rob

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Station Mariënberg
« Reactie #96 Gepost op: 24 March 2008, 11:35:31 »
Gerco,
Geen idee of je er iets aan hebt, maar dit is een foto van het interieur van het station Veendam. Ik neem aan gerestaureerd. Ik heb 'm ook nog in een groter formaat, dus als je er iets aan hebt hoor ik het wel.




Groeten, Rob
Groeten, Rob

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1576
    • sleutelspoor
Re: Station Mariënberg
« Reactie #97 Gepost op: 24 March 2008, 11:39:55 »
Geweldig Rob, bedankt. De lambrisering wist ik al maar geeft toch een goede indruk van kleur en vorm van de loketten.

Gr. Gerco

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Station Mariënberg
« Reactie #98 Gepost op: 24 March 2008, 11:43:17 »
Citaat van: Gerco van Beelen
...De steen boven de rand heeft een andere kleur en de schoorsteen is breder. Is dit altijd zo geweest of is er ooit een beschadiging geweest die hersteld is...

Hoi,

Dat is niet altijd zo geweest.

Tot zeker in 1970 zag het er zo uit:


Bron: Wichor Bramer

Waarschijnlijk is de schoortsteen begin-midden jaren '70 verbouwd vanwege de komst van het aardgas in onze streek. Destijds waren er grote 'ombouw' projecten van Kolen- naar gaskachels. Tevens moest daarbij altijd de schoorsteen aangepast worden.

Grtzz,

Karst

P.S. Zie op deze foto ook, dat de binnenmuren uit de bagage/dienst/personeels ruimte zijn verdwenen  :-|

[Edit:] Van het loket heb ik een hele mooie foto 'van binnen uit' uit ca midden jaren '70 ( uit 'het boek' )

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1576
    • sleutelspoor
Re: Station Mariënberg
« Reactie #99 Gepost op: 24 March 2008, 11:47:10 »
Vraag is dus nu waneer die binnenmuren zijn verdwenen. Heeft het met spoorslag 70 te maken gehad dat deze zijn verdwenen.

Gr. Gerco

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Station Mariënberg
« Reactie #100 Gepost op: 24 March 2008, 11:47:52 »
Veendam is een station eerste klas en Mariënberg tweede klas. De buitenkant van beide stations lijkt op het oog niet veel te verschillen, maar qua interieur waren de verschillen behoorlijk. Hoewel ik mij Mariënberg niet kan herinneren, met Hardenberg (ook tweede klasse) ben ik beter bekend.  Toen ik station Veendam binnenliep viel me op dat het station een ruime stationshal had i.t.t. tot Hardenberg en veel ruimer oogde. Ik weet daarom niet of foto's van station Veendam ook een juiste indruk geven van het interieur van Mariënberg.


Groeten,

Marco
« Laatst bewerkt op: 24 March 2008, 11:51:20 door MR. Reden: taalfout »

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1576
    • sleutelspoor
Re: Station Mariënberg
« Reactie #101 Gepost op: 24 March 2008, 11:55:10 »
*De schoorsteen wordt dus gemaakt volgens oud recept.


*Van het interieur heb ik een tekening van Karst gekregen hoe de wanden stonden dat heeft te maken denk ik het ruimtelijk idee van de ruimte. Het ging me meer om een indruk te krijgen hoe de loketten, deuren er uitzagen welke kleuren gebruikt werden enz.

Gr. Gerco

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Station Mariënberg
« Reactie #102 Gepost op: 24 March 2008, 12:14:30 »
@Marco

Zowel Hardenberg, als Marienberg en Vriezenveen zijn / waren NOLS 1e klas
Hardenberg had idd een geheel afwijkende indeling.

@Gerco

Kleuren en inrichting op de foto van Marco zijn van voor eind '60. Daarna werd het geheel wat versoberd met RVS, graniet en grijze verf.
Lambriseringen bleven, volgens mijn herinnering in gebroken wit.

De binnenmuren moeten ergens tussen '67 en '70 verdwenen zijn. Kan idd heel goed met spoorslag '70 te maken hebben. Mijn beste gok is 1968. Toen is ook de spooraansluiting naar de CAV opgeheven.


Grtzz,

Karst

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Station Mariënberg
« Reactie #103 Gepost op: 24 March 2008, 12:41:00 »
Hardenberg, Vriezenveen en Mariënberg waren toch echt tweede klas, Veendam en Coevorden eerste klas.

zie deze kaart van de NOLS zelf:


klik op de kaart voor een vergroting

Groeten,

Marco

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Station Mariënberg
« Reactie #104 Gepost op: 24 March 2008, 12:45:37 »
Pardoen  :-[ :-[

U heeft helemaal gelijk ;)

Grtzz,

Karst