Doel:€250.00
Donaties:€80.00

Per saldo:€-170.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 09-12-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

  

Auteur Topic: Spoor 0 messing, HSM AB 185-246  (gelezen 6803 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2929
    • nulpunt
Re: Spoor 0 messing, HSM AB 185-246
« Reactie #90 Gepost op: 09 september 2018, 14:39:34 »

daempfer

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Spoor 0 messing, HSM AB 185-246
« Reactie #91 Gepost op: 09 september 2018, 20:58:24 »
Ja! Dat was al mijn naslagwerk  ;D

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2929
    • nulpunt
Re: Spoor 0 messing, HSM AB 185-246
« Reactie #92 Gepost op: 04 december 2018, 23:06:48 »
Het heeft even geduurd, maar ik heb de aspotten van de gieter binnen. Nu de draad weer oppakken en dat is in het begin altijd weer even puzzelen. Blij dat ik hier op BNLS een bouwverslag maak. Reuze handig voor mijzelf en voor anderen.

Te beginnen bij de as in het midden.
IMG_7563 by Nulpunt0, on Flickr

Deze as MOET zoveel mogelijk zijdelingse speling hebben. Het is en blijft een drie-asser. Daartoe heb ik de "hobbel" op de as op de draaibank afgeslepen en de aspot zover mogelijk ingekort. (gele pijl)
Verder kan je zien dat de aspot en de treeplak elkaar in de weg zitten. Makkelijkst was om die even los te halen en er rechthoeken in te vijlen. (rode pijl)
IMG_7564b by Nulpunt0, on Flickr

IMG_7566 by Nulpunt0, on Flickr

Aspotten ook iets smaller maken zodat die niet vastloopt op de klinknagels.
IMG_7565 by Nulpunt0, on Flickr

5611



« Laatst bewerkt op: 04 december 2018, 23:09:04 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2929
    • nulpunt
Re: Spoor 0 messing, HSM AB 185-246
« Reactie #93 Gepost op: 05 december 2018, 23:39:49 »
Foto's zijn altijd onverbiddelijk...middelste as staat scheef en dat zie je pas als die er in zit.
Nader onderzoek leert dat het probleem verholpen wordt door de onderste aspotdrager 0,5 mm naar rechts te verplaatsen. Werkje voor morgen.

IMG_7569 by Nulpunt0, on Flickr

5751

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2929
    • nulpunt
Re: Spoor 0 messing, HSM AB 185-246
« Reactie #94 Gepost op: 06 december 2018, 12:36:33 »
Maar dat ging dus niet want alle drie de aspotdragers zitten op 1 strip als etsdeel. Het moest dus in de aspotten zitten. Variabelen zijn de aspotgaten en de glijsleuven. Laatste heb ik iets ruimer gemaakt en het probleem was opgelost. Op het oog waren die gleuven dus goed, maar je ziet...

En dan volgt de eerste testrit over de wissels.....feestje.
IMG_7570 by Nulpunt0, on Flickr

Kap er op..
Ziet er goed uit, maar klein probleempje. De wielen raken nu de schuine U-profielen onder de bodemplaat. Heb ik in model vaker gezien doordat de veren "te goed" veren. Zit niks anders op dan die profielen weg te frezen. Daarna...weer een feestje.
IMG_7572 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_7571b by Nulpunt0, on Flickr

Nu nog het stangenstelsel monteren.


prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5471
  • Spaar ze allemaal.
Re: Spoor 0 messing, HSM AB 185-246
« Reactie #95 Gepost op: 06 december 2018, 13:05:32 »
Ik vroeg het mij al af maar die bladveren veren dus echt  (y).

Stephan.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2929
    • nulpunt
Re: Spoor 0 messing, HSM AB 185-246
« Reactie #96 Gepost op: 06 december 2018, 13:19:55 »
Ja, veert echt.
De Ovaalramer Vs.2. ook.

Op Rail heb ik ze bij me. Stand van 1795-Nulpunt.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2929
    • nulpunt
Re: Spoor 0 messing, HSM AB 185-246
« Reactie #97 Gepost op: 06 december 2018, 17:46:14 »
Vandaag zijn verder aangebracht:
-stoomverwarmingsleiding met koppelingen
-leiding vanaf de gstank
-stangensystem voor de remmen.

Ik heb zo'n vermoeden dat de wagen, op spuiten en afmonteren, klaar is.

IMG_7574 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_7575 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_7576 by Nulpunt0, on Flickr

6020

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 525
  • mekkerend het leven door
Re: Spoor 0 messing, HSM AB 185-246
« Reactie #98 Gepost op: 07 december 2018, 10:26:23 »
Ik kom zeker langs om het resultaat van deze meesterlijke arbeid te bewonderen
Groet,

Gerard

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 1135
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Spoor 0 messing, HSM AB 185-246
« Reactie #99 Gepost op: 07 december 2018, 23:05:50 »
Ziet er indrukwekkend uit.
Ik ben maar een leek maar, hoe werken de remmen? Ik heb zitten turen naar de constructie van stangen en heugel, maar begrijp deze niet.
Gaan ze aan beide zijden tegen het wiel? Of wordt er éénzijdig geremd en dan per rijrichting?

Ronald Visser
 ???
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2929
    • nulpunt
Re: Spoor 0 messing, HSM AB 185-246
« Reactie #100 Gepost op: 07 december 2018, 23:20:22 »
Dit heb ik nagebouwd van een tekening van een C8.

C8 027 by Nulpunt0, on Flickr

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3614
    • Modeltrein projecten
Re: Spoor 0 messing, HSM AB 185-246
« Reactie #101 Gepost op: 08 december 2018, 00:01:44 »


De rechte pijlen geven de richting van de stangen aan als de rem geactiveerd word. Bovenin die drie kromme pijlen zijn de vrije ophanging, het systeem scharniert om het rondje. De duwkracht van de stang rechtsboven wordt een trekkracht op beide remblokken.

Wil je meer weten, raad ik je aan een eigen topic te starten of wat te googlen. Of de Luchtdrukrem van J.B. Ellenkamp zoeken.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

FrankJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: Spoor 0 messing, HSM AB 185-246
« Reactie #102 Gepost op: 08 december 2018, 10:25:31 »
Dit vraagt toch nog om nadere uitleg ; Wanneer het systeem draait om het punt in het rondje zal het rechter remblok niet bewegen, want de daaraan verbonden stang grijpt precies in het draaipunt aan. Of zie ik iets over het hoofd?
Groeten, Frank

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 3608
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Spoor 0 messing, HSM AB 185-246
« Reactie #103 Gepost op: 08 december 2018, 10:37:59 »
De hele mikmak hangt aan de drie draaipunten bovenaan. De rest kan vrij bewegen maar zit bij de scharnierpunten gekoppeld. Dus als de stang bovenin druk levert zal een andere stang in beweging komen, de remschoen tegen het wiel drukken en aangezien er meer uitslag is zal de rest ook in beweging komen en de andere remschoen tegen hetzelfde wiel drukken.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3614
    • Modeltrein projecten
Re: Spoor 0 messing, HSM AB 185-246
« Reactie #104 Gepost op: 08 december 2018, 11:26:54 »
Knip het uit in papier en maak het na, je zult het begrijpen. Laten we verder dit draadje met rust.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...