Apparatuur is nogal prijzig en vergeet de inbouw niet.
Was je er maar met alleen ETCS apparatuur in rollend materieel waarschijnlijk moet er ook nog iets gebouwd worden in de VL posten om met de apparatuur in de trein te kunnen communiceren. Wat het allemaal zo duur maakt zijn de eisen die eraan gesteld worden het moet allemaal fail safe zijn. En zoals eerder gezegd is ATB functioneerd nog steeds heel goed de eerste generatie ATB vv was schijnveiligheid de huidige ATB vv is wel een echte veiligheids toevoeging in het ATB systeem.
Daar ging mijn vraag nou juist over. Wat maakt die apparatuur zo prijzig, en wat komt er bij de inbouw allemaal kijken? Het hoeft toch niet bij elke trein opnieuw bedacht te worden?
Het enige trucje dat je volgens mij nog zou kunnen uithalen (en daarmee Europa voor de gek kunt houden) is de definitie van ATB "groen". Het snelheids plafond van 140km/h lijkt mij kunstmatig te zijn, want de definitie van ATB groen is "hoogst toegestane materieel snelheid".Bij materieel met een lagere hoogst toegestane snelheid dan 140km/h wordt deze definitie gewoon toegepast, dus het lijkt me niet onmogelijk om bij materieel dat geschikt is voor 160km/h dit ATB technisch ook toe te staan....
De certificering is enorm arbeidsintensief en tijdrovend. Er moet compatibiliteit worden beproefd met diverse systemen van diverse leveranciers. Dus je zit met heel veel partijen om tafel.Daarnaast moet alles voldoen aan diverse strikte normen en ook hier moet het hele systeem fail-safe zijn.
ALLE virm's komen binnen voor hun grote renovatie dan kan je direct ETCS meenemen. ALLE koplopers waren recent ook binnengeweest dat had ALLANG gebeurt moeten zijn. nou dan heb je al 80% van het materieel gehad. gemiste kans helaas van NS.
Kan je je wel voorstellen dat het bij losse exemplaren nog veel meer kost?
Het oorspronkelijke bericht kan ik niet terug vinden maar die truc is onmogelijk gemaakt bij het doorgeven van de ATB-codes. ATB-groen is doorgegeven als 'maximaal 140 km/u' in plaats van 'maximum materieelsnelheid'. En helaas zijn regels nu eenmaal regels...