Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Punt- en hartstukken door Marc tramt
Vandaag om 19:25:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: ATB techniek en ECTS  (gelezen 7576 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: ATB techniek en ECTS
« Reactie #15 Gepost op: 01 augustus 2018, 09:52:19 »
Apparatuur is nogal prijzig en vergeet de inbouw niet.
Daar ging mijn vraag nou juist over. Wat maakt die apparatuur zo prijzig, en wat komt er bij de inbouw allemaal kijken? Het hoeft toch niet bij elke trein opnieuw bedacht te worden?

PietMB

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: ATB techniek en ECTS
« Reactie #16 Gepost op: 01 augustus 2018, 09:59:57 »
Was je er maar met alleen ETCS apparatuur in rollend materieel waarschijnlijk moet er ook nog iets gebouwd worden in de VL posten om met de apparatuur in de trein te kunnen communiceren. Wat het allemaal zo duur maakt zijn de eisen die eraan gesteld worden het moet allemaal fail safe zijn. En zoals eerder gezegd is ATB functioneerd nog steeds heel goed de eerste generatie ATB vv was schijnveiligheid de huidige ATB vv is wel een echte veiligheids toevoeging in het ATB systeem.

Groet Piet

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: ATB techniek en ECTS
« Reactie #17 Gepost op: 01 augustus 2018, 10:03:08 »
Sowieso moet er in elke cabine een extra scherm komen. Daar moet dus plek voor gemaakt worden. Dus de stuurtafel van b.v. een VIRM moet aangepast worden. De huidige schermen wat in een VIRM en SLT zitten kosten al een slordige €15.000,-  ??? Absurde prijs natuurlijk. En compleet overzicht van wat er allemaal moet gebeuren is, althans bij mij, niet bekent. Kan er wel eens een visje over opgooien bij NedTrain.  ;)
Groeten Joop, machinist Lls

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
    • Flickr pagina
Re: ATB techniek en ECTS
« Reactie #18 Gepost op: 01 augustus 2018, 10:05:09 »
Was je er maar met alleen ETCS apparatuur in rollend materieel waarschijnlijk moet er ook nog iets gebouwd worden in de VL posten om met de apparatuur in de trein te kunnen communiceren. Wat het allemaal zo duur maakt zijn de eisen die eraan gesteld worden het moet allemaal fail safe zijn. En zoals eerder gezegd is ATB functioneerd nog steeds heel goed de eerste generatie ATB vv was schijnveiligheid de huidige ATB vv is wel een echte veiligheids toevoeging in het ATB systeem.
Dat laatste snap ik niet. Volgens mij is ATBvv slechts één generatie. Juist de toevoeging 'vv', verbeterde versie, maakt het onmodelijk om zomaar door een rood sein te rijden.

Om ETCS in je trein te krijgen moet je je cabine wat verbouwen. Er moet een schermpje bij. In een V100 is dat simpel opgehangen aan de grote middenstijl van de cabine. Maar zie zo'n speciaal gekeurde en dure DMI maar in een ICM weg te werken... Daarbij moet je bekabeling in je trein bouwen en een speciale antenne/radar onder je trein schroeven. Die appartuur kost nou éénmaal een x-aantal Euro's en is speciaal gekeurd en toegelaten om jou en mij veilig te vervoeren.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 856
Re: ATB techniek en ECTS
« Reactie #19 Gepost op: 01 augustus 2018, 10:11:08 »
En met mat'54 zijn ook ooit testen met 160 km/u gehouden dus als de ATB naar 160 km/u zou gaan dan kan de 766 ook nog meedoen, duurt alleen wel even  :P ;D

Groeten Edwin.

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 231
Re: ATB techniek en ECTS
« Reactie #20 Gepost op: 01 augustus 2018, 10:26:13 »
Voor de goede orde wil nog even opmerken dat men om die 160 km/h ook te kunnen halen het treinstel tot een drietje had gereduceerd.
Jeanne Kok

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: ATB techniek en ECTS
« Reactie #21 Gepost op: 01 augustus 2018, 10:29:08 »
Daar ging mijn vraag nou juist over. Wat maakt die apparatuur zo prijzig, en wat komt er bij de inbouw allemaal kijken? Het hoeft toch niet bij elke trein opnieuw bedacht te worden?

De certificering is enorm arbeidsintensief en tijdrovend. Er moet compatibiliteit worden beproefd met diverse systemen van diverse leveranciers. Dus je zit met heel veel partijen om tafel.
Daarnaast moet alles voldoen aan diverse strikte normen en ook hier moet het hele systeem fail-safe zijn.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: ATB techniek en ECTS
« Reactie #22 Gepost op: 01 augustus 2018, 10:30:07 »
Het enige trucje dat je volgens mij nog zou kunnen uithalen (en daarmee Europa voor de gek kunt houden) is de definitie van ATB "groen". Het snelheids plafond van 140km/h lijkt mij kunstmatig te zijn, want de definitie van ATB groen is "hoogst toegestane materieel snelheid".
Bij materieel met een lagere hoogst toegestane snelheid dan 140km/h wordt deze definitie gewoon toegepast, dus het lijkt me niet onmogelijk om bij materieel dat geschikt is voor 160km/h dit ATB technisch ook toe te staan....
Het oorspronkelijke bericht kan ik niet terug vinden maar die truc is onmogelijk gemaakt bij het doorgeven van de ATB-codes.  ATB-groen is doorgegeven als 'maximaal 140 km/u' in plaats van 'maximum materieelsnelheid'. En helaas zijn regels nu eenmaal regels...
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: ATB techniek en ECTS
« Reactie #23 Gepost op: 01 augustus 2018, 10:32:44 »
De certificering is enorm arbeidsintensief en tijdrovend. Er moet compatibiliteit worden beproefd met diverse systemen van diverse leveranciers. Dus je zit met heel veel partijen om tafel.
Daarnaast moet alles voldoen aan diverse strikte normen en ook hier moet het hele systeem fail-safe zijn.
Dat zal allemaal wel, maar het gaat hier niet om enkele stuks. Europabreed gaat het om duizenden exemplaren. Ik kan me er gewoon geen voorstelling van maken dat het bij seriewerk zo duur moet zijn.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: ATB techniek en ECTS
« Reactie #24 Gepost op: 01 augustus 2018, 10:54:32 »
Kan je je wel voorstellen dat het bij losse exemplaren nog veel meer kost? Je zal als museum maar enkele treinen op de hoofdlijn willen hebben rijden.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: ATB techniek en ECTS
« Reactie #25 Gepost op: 01 augustus 2018, 11:00:06 »
Interessant linkje Rick! (y)
Groeten Joop, machinist Lls

Daan!

  • Online Online
  • Berichten: 4497
Re: ATB techniek en ECTS
« Reactie #26 Gepost op: 01 augustus 2018, 11:51:08 »
ALLE virm's komen binnen voor hun grote renovatie dan kan je direct ETCS meenemen. ALLE koplopers waren recent ook binnengeweest dat had ALLANG gebeurt moeten zijn. nou dan heb je al 80% van het materieel gehad. gemiste kans helaas van NS.

Zolang het niet zeker is wanneer de uitrol gaat plaatsvinden op het HRN, is het verstandig niet te investeren in ETCS voor materieel wat er misschien tot waarschijnlijk geen eens gebruik van gaat maken. Daarom is de kans groot dat naast SGM en DDM ook ICM geen ETCS krijgt, maar dus alleen VIRM en SLT.

ERTMS gaat in het geval van level 2 geen meerwaarde opleveren in capaciteit. Immers is de blokgrootte bij ATB al dermate klein dat alleen met ERTMS Level 3 hier winst gemaakt wordt op capaciteit op het spoor. In level 3 zijn er namelijk zwevende blokken.
Daarnaast biedt ERTMS meerwaarde als er harder gereden wordt dan 140/160, zoals dat kan op Bijlmer-Utrecht en de Hanzelijn. Helaas nog heel weinig dus.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: ATB techniek en ECTS
« Reactie #27 Gepost op: 01 augustus 2018, 12:40:10 »
Kan je je wel voorstellen dat het bij losse exemplaren nog veel meer kost?
Ja, dat kan ik me wel voorstellen. Maar ook dan zeg ik: 1 miljoen per trein is absurd veel. Dan vraag ik me af waar al die kosten zitten. Het zou helemaal mooi zijn als iemand een cijfermatige onderbouwing kan geven.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: ATB techniek en ECTS
« Reactie #28 Gepost op: 01 augustus 2018, 12:44:45 »
Ik denk vooral in de ontwikkeling. Wat zal een engineer kosten die aan dit soort projecten meewerkt? Die zal wel gefactureerd worden voor 150-200 euro per uur. Dan ben je in een week al 8000 euro achteruit. ETCS en ERTMS zijn geen ontwikkelingen van enkele weken, maar van decennia in grote teams. Ik denk dat je vooral daarin de kosten moet zoeken.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: ATB techniek en ECTS
« Reactie #29 Gepost op: 01 augustus 2018, 15:10:07 »
Het oorspronkelijke bericht kan ik niet terug vinden maar die truc is onmogelijk gemaakt bij het doorgeven van de ATB-codes.  ATB-groen is doorgegeven als 'maximaal 140 km/u' in plaats van 'maximum materieelsnelheid'. En helaas zijn regels nu eenmaal regels...
Dat klopt niet helemaal, De ATB baancodes worden in een bepaalde frequentie doorgegeven waaruit de ATB-kast in de trein er een snelheidsplafond bij ingesteld heeft.

Een VIRM mag 160 km/u, maar op een baanvak als Asd-Ut waar ook 160 km/u gereden mag worden zal de ATB groen tonen, echter is het snelheidsplafond in de VIRM op 140 km/u ingesteld en zal die nooit 160 km/u aan kunnen geven.

Dat alles omdat er de keuze gemaakt is ATB-EG maar te gebruiken tot maximaal 140 km/u.


En inderdaad is de kostprijs van je ETCS natuurlijk niet alleen de fysieke hardware ervan, maar ook wat Laurent al zegt een deel van de ontwikkelkosten.
Daarnaast moet er per treintype ook nog software geschreven worden met betrekking tot de parameters van dat type trein en dat tikt ook leuk aan.
(Denk aan Tractie en Remcurves etc)
« Laatst bewerkt op: 01 augustus 2018, 15:14:55 door Thom »