Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door ruudns
Vandaag om 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
Vandaag om 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
Vandaag om 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
Vandaag om 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
  

Auteur Topic: Heen, En en Weer  (gelezen 178040 keer)

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 452
  • Steel is king!
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #810 Gepost op: 07 maart 2023, 16:00:35 »
Stadsbussen? Bestaat dat nog? Vroeger, 40 jaar geleden, ging ik met de GADO naar Emmen en dan vandaar met de stadsbus naar wijk Angelslo waar mijn school stond. Stadsbussen heeft Emmen al lang niet meer. 

Emmen heeft nog steeds een stadsdienst, lijn 3 en lijn 4. Het klopt dat 1 en 2 vorig jaar zijn opgedoekt.
« Laatst bewerkt op: 07 maart 2023, 16:09:09 door Montanbahn »
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1809
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #811 Gepost op: 07 maart 2023, 17:16:46 »
Ronald (HRP)

Huup schrijft o.a.: "Na 2024 is er in de agglomeratie Middelburg-Vlissingen met meer dan 100.000 inwoners geen bus meer."

Huup beklaagt zich er over dat de afstand van wijk tot treinstation te groot is. Zulks plaatselijk vervoer noem ik in al mijn onbeholpenheid wel eens stadsbus. Maar mag ook anders heten, bijvoorbeeld Agglomeraat-Middelburg-Vlissingen-Bus. Of de niet aanwezige busdienst Agglomeraat Middelburg Vlissingen dan ook het stadscentrum aan zou doen weet ik niet. Maar los daarvan kan het best zo zijn dat de plaatselijke orde der Goudvinken vindt dat de lokale plebs zich maar een degelijk rijwiel dienen aan te schaffen.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1374
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #812 Gepost op: 07 maart 2023, 18:48:48 »
Nog een week om af te reageren en misschien een (juiste) keuze te maken in het stemhokje.
Want de Provincie ,incl.Goudvink, gaat over de inzet van lijnbussen . Misschien is er wel een partij die meer bussen wil laten rijden.
En dan kan er daarna weer getramd worden.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #813 Gepost op: 08 maart 2023, 16:13:16 »
"In Domburg betaal je nu al 50€ voor een dagkaart in het  centrum."

Dit vond ik wel erg veel geld, dus ik kijk even en vind een max. tarief (centrum) van €16 per dag, alleszins redelijk toch?

M.vr.groet,

Aad
Parkeerplaats Duinzicht. 50€.

OV is er voor iedereen. In de regel zijn er veel ouderen in de bus. Die fietsen niet meer, lopen niet ver. doen elke dag de boodschappen, om er ff uit te zijn. Omdat ze niet meer kunnen tillen dan dat. Andere groep zijn mensen met berperking(en). Heel divers en vast klant.
Nog een groep zijn studenten. Komen dagelijks van elders voor onderwijs.
Andere groep: minima. Geen auto, of 1 auto die door de partner in gebruik is. Of geen partner natuurlijk. Ook zij gebruiken het ov voor boodschappen en andere zaken. Vaak met meerdere kinderen en buggy.
Nog een groep: treinreizigers. Die pakken echt niet allemaal de fiets voor voor- en natransport.
Als laatste waar ik zo ff opkom: toeristen. Die zijn op heel Walcheren het hele jaar in de bus te vinden met als top de periode tussen Pasen en de herfstvakantie.
In de regel zitten er zeker in Vlissingen zo'n 10 mensen gemiddeld in de bus. Laatste en eerste ritten minder, sommige dagritten minder, spitsen kennen we eigenlijk niet. Het verschilt ook erg qua zomer en winter.
Al dat laat je liggen na 2024.
De bus heeft zn functie niet verloren. De bus wordt ge-excommuniceerd ten behoeve van parkeergelden.
En wil je als oudje toch je boodschappen doen: Daar heb je vrijwillige buurthulp voor, of je belt het WMO-vervoer en maakt een afspraak om opgehaald te worden. Was je dan vroeger met een uurtje of twee weer thuis, met het WMO-vervoer ben je gelijk een dag onder de pannen.
In Middelburg werden een jaar terug de twee belangrijkste centrumhaltes opgeheven. Niet vanwege te weinig passagiers, maar omdat de weg te smal was heringericht. Doorgezet ondanks protesten van reizigers en het busbedrijf. Pas na 11 maanden kwam er een vervangende halte. Dan ben je al je passagiers kwijt en klagen alle tegenstanders van de bus dat de bussen leeg rijden. Ja, hee, raar, als je van de vier tot zes haltes op een route er twee opheft en tijden lang niks voor in de plaats aanbiedt.....
Er wordt mijns inziens vaak te gemakkelijk gedacht en geaccepteerd. Een bloedhekel heb ik aan opmerkingen als: je kunt er niks aan doen dus laat maar. Als iedereen er zo over denkt verandert er nooit wat.
En modelbouwen, beste heren, doe ik mede om mn zorgen over al dit ff te lozen  ;D
« Laatst bewerkt op: 08 maart 2023, 16:28:27 door Huup »

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #814 Gepost op: 08 maart 2023, 17:26:20 »
En modelbouwen, beste heren, doe....  ;D

Doen de beste dames hier dan niet mee? :)
Nota bene vrouwendag...

Wanneer is het mannendag eigenlijk?

Ronald
« Laatst bewerkt op: 08 maart 2023, 17:38:39 door hrp »
Groet,
      Ronald

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1809
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #815 Gepost op: 08 maart 2023, 17:50:29 »
Dat begrijp ik Huup. Maar wat kan je er dan aan doen? Actiegroep? Pamfletten? Handtekeningenactie? Lobbyen bij de politiek? Dat kan allemaal. En als het niet geholpen heeft kun je in ieder geval zeggen dat je iets gedaan hebt.

Denkt een groot deel van je medebewoners er net zo over? Is er een politieke partij die het OV wil behouden? Is er dan al eens geprotesteerd?

Het bus-OV in Zeeland is Connexion? Diens goudvink is vast heel gevoelig voor bovenstaande. Bovendien gaan er niet meer mensen met de bus als hij zijn elektrische Mercedes inlevert. Zijn die 10 passagiers voldoende om de bus op de weg te houden? En is dat aantal uit te breiden? Connexion kijkt naar het rendement en nergens anders naar.

Ik ben met je eens dat het OV nooit geprivatiseerd had mogen worden, net als energie, zorg en volkshuisvesting. Maar dat draai je op korte termijn niet terug. Op korte termijn kun je alleen stemmen op partijen die er net zo over denken in de hoop dat we ooit nog eens verstandige bestuurders krijgen. En stemmen duurt niet zo lang. Dus is er tijd genoeg voor de bel cognac en modelbouw.

Albert

Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1801
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #816 Gepost op: 08 maart 2023, 20:12:51 »
OK, mede schuldig, ik had de opmerking niet moeten maken over goud vinken en het gebruik van OV (of het links laten liggen van dienst auto en vliegtuig). Maar ja, ook ik woon niet in de randstad waar trams en bussen (en winkels) zodanig voorhanden zijn dat je eigenlijk geen auto nodig hebt. Overheid en provincies zijn al jaren bezig om het zogenaamde niet rendabel deel van het OV niet meer te ondersteunen. Maar hebben platteland bewoners niet dezelfde rechten als stedelingen met betrekking tot mobiliteit??? Of moeten wij, zoals het nu is, betalen wij meer wegen belasting en hebben eigenlijk 2 auto's nodig, niet te vergeten voor zeker 70.000 mensen, een dure tol tunnel betalen (Zeeuws Vlaanderen) of hebben kinderen die 12 to 15 km moeten fietsen naar school omdat de eerste busdienst pas om 08:30 start?????

Onze zuider buren doen het beter. De Lijn (Belgische bus onderneming) en de NMBS zijn stukken goedkoper dan Nederland en de Lijn bediend ook hele kleine plaatsen...... Minder onderhoud aan wegen en meer steken in goed, kwaliteit, streekvervoer. Voorbeeld. Als ik het OV naar Amsterdam zou nemen is het over België (Gent) 50% goedkoper dan via Goes.....

Hoeveel van ons hebben trams en smalspoor als voorbeeld voor hun hobby. Het is/was allemaal streek vervoer. Straks is het streek vervoer alleen nog maar nostalgie omdat het gewoon niet meer bestaat.
Rest my case en ga weer verder met mijn treintjes....
« Laatst bewerkt op: 08 maart 2023, 20:16:30 door BartvD »
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #817 Gepost op: 08 maart 2023, 20:22:05 »
Klopt, Albert, klopt.
Terugdraaien is de enige solide oplossing. Begrijp me goed, geld over de balk moet niet, en dat gebeurde vroeger ook in het ov. Maar dit is het andere uiterste.
Ik weet dat de sp landelijk al jaren geleden een boekwerkje heeft uitgebracht met dit thema.
Veel partijen zetten nu in op klene busjes met vrijwilligers, en het strekken van buslijnen, die dan alleen aan de randen van dorpen stoppen. De praktijk leert dat die dan sneller van a naar b rijden met, jawel, minder passagiers. De bussen zijn sneller, maar de reis duurt langer.
En natuurlijk deelvervoer.
Men opende zoon buitendorpse hub bij Burgh Haamstede. Geen deelvervoer te zien. Geen wonder, want dat is pas rendabel bij 100000 inwoners, zo hoorde ik een ondernemer in die sector verklaren op bnr nieuwsradio.
Protesten zij er zeker. Zaterdag as. in Vlissingen bv. Er zijn ook elders in het land protesten tegen verdwijnende buslijnen. En helpt het? De protesten nemen toe. Er wordt gestaakt, ook tegen verschraling van het ov.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #818 Gepost op: 08 maart 2023, 20:26:50 »
Bart, mlopt. Een km in Zeeuws OV kost maar liefst 24cnt + opstaptarief van ruim een euro. Dat krijg je van je werkgever niet vergoed. En die tunnel..... Bar ende belachelijk, die tol.

Het wordt tijd dat ik mn interbellum tussen twee modelbanen  beeindig..... 😇😇🤣😇😇🙃

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #819 Gepost op: 08 maart 2023, 20:57:45 »
@Bart. Straks streekvervoer nostalgie...

Ja, alleen in musea.
Bijvoorbeeld de RTM in Ouddorp.
De bus rijdt er langs, halte opgeheven.
Alleen bereikbaar met de auto.

Ronald
Groet,
      Ronald

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #820 Gepost op: 08 maart 2023, 21:50:34 »
De 2 grootste problemen voor/met het OV:
  • Het is commercieel
  • Er worden belastingen over geheven
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #821 Gepost op: 08 maart 2023, 22:10:49 »
Commercieel kan het zelden uit. Die snap ik.
Belastingen. Leg eens uit?

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #822 Gepost op: 08 maart 2023, 22:19:38 »
Dus ga voor non-profit, onder de streep hoeft er na kosten en investeringen niets over te blijven voor zakkenvullers.

Als je OV-bedrijven vrijstelt van belastingen en accijnzen, kan het allemaal veel goedkoper en hoef je ook geen geld rond te pompen d.m.v. subsidies.
« Laatst bewerkt op: 08 maart 2023, 22:21:16 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5198
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #823 Gepost op: 08 maart 2023, 22:32:17 »
Belastingen: vooral BTW natuurlijk. En nu zagen die stakende chauffeurs nog meer poten onder het OV weg. Verschrikkelijk domme acties, verzin iets anders. Ik moet een auto lenen van iemand (een auto die anders stilstaat en dus niets uitstoot) om mijn vrouw naar haar werk te brengen en moet dus als bewust-geen-auto-meer-bezittende-ingezetene noodgedwongen extra het milieu vervuilen. Meer salaris voor de werknemers betekent hogere prijzen en betekent hogere looneisen elders etc. en natuurlijk vind ook ik het bizar dat een chauffeur niet eens tijd krijgt een fatsoenlijke plaspauze te houden, alleen: waar komen die extra chauffeurs die je nodig hebt om de roosters te versoepelen dan vandaan? Kortom: stomme acties, die niet tot een oplossing (kunnen) leiden en mensen nog verder van het OV vervreemden, met alle gevolgen van dien. En dan hebben wij in de Randstad nog relatief makkelijk praten inderdaad. Voor zolang het duurt, zie de plannen in Rotterdam....
Groet, Frank

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #824 Gepost op: 08 maart 2023, 22:40:35 »
Domme actie?... Ja tot op zeker hoogte wel, maar dat geldt voor zo ongeveer alle stakingen de laatste tijd.
De brutolonen zijn het probleem niet, de nettolonen moeten fors omhoog, dus de belastingen op de laagste schijven fors omlaag!
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.