Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'  (gelezen 17267 keer)

MDG

  • Offline Offline
  • Berichten: 253
  • Voor elk probleem bestaat een oplossing
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #30 Gepost op: 03 januari 2019, 06:08:27 »
Ziet er geweldig uit! Vond de karton versie al mooi maar dit is wel 2.0.

Ben zeer benieuwd naar de rest van de gevel, en wat mij betreft heb je het prima getroffen met alle fijne details. Prachtig (y)
Max de Groot

Mijn draadje; Vrije vertaling Nedstaal H0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=91123.0

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #31 Gepost op: 03 januari 2019, 06:15:54 »
Hoi Alan
Ziet er zeer mooi uit. (y)
Wat betreft verfen, ik verf de baksteen platen altijd eerst met revel en dan voegen met vallejo, voor ik begin het te verbouwen. Met meerdere kleuren wild door elkaar, doordoor ontstaan mooie kleurschakeringen.
In mijn draadtje heb ik het beschreven.

De witte randen verf ik altijd met de hand of ik laat ze, afhankelijk van het effect dat ik bereiken wil.
Plat verfen gaat zeker beter, dus eerst verfen voor je het gebouw definitief bouwt.
gr. Joke

Pnarfk

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
  • Modelbouw is een kunst
    • www.alanjockmans.com
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #32 Gepost op: 03 januari 2019, 11:12:19 »
De verftips klinken allemaal veelbelovend.

Ik ga een klein teststukje maken om te kijken welke wijze het best past bij wat ik wil doen. Ik had eraan gedacht om de bakstenen op voorhand al te bewerken, maar het probleem is dat bij een prutswerkje als dit er onvermijdelijk lijmrestjes opkomen die een lelijke glanzende film achterlaten op de baksteen, vandaar dat ik persoonlijk liever opteer om pas achteraf te verven en te verweren. Ik zie nog wel. Eerst ga ik de zijgevels van het hoofdgebouw maken, zodat ik meteen een groter stuk in één keer kan verven.

De binnenkant zal in ieder geval een primerlaag krijgen én een gekleurde laag. Ik wil namelijk een (bescheiden) interieur in het gebouw plaatsen, én binnenverlichting. Omdat het plastic doorschijnend wordt als er licht achter schijnt moet hier dus absoluut nog een beschermende laag in komen. Ik vind namelijk niets lelijker dan een gebouw waar licht door de wanden schijnt...
Groet, Alan Jockmans

Pnarfk

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
  • Modelbouw is een kunst
    • www.alanjockmans.com
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #33 Gepost op: 03 januari 2019, 21:40:09 »
Intussen zijn ook de zijgevels afgewerkt. Nu begin ik aan de achtergevel. Deze is minder complex als de voorgevel, dus hopelijk raakt deze vanavond nog af.
Zodra het hoofdgebouw af is ga ik aan het verven slagen.



Groet, Alan Jockmans

Pnarfk

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
  • Modelbouw is een kunst
    • www.alanjockmans.com
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #34 Gepost op: 04 januari 2019, 15:24:23 »
Na wat doorwerken is het centrale gebouw eindelijk af. (ben er uiteindelijk 3,5 dagen aan geprutst). Daarmee ben ik intussen ook al verder gekomen dan ik bij de kartonnen versie ooit was. de achterkant van het gebouw volgt de globale architectuur maar is soberder. De onderkant van deze gevel is ook een stuk minder gedetailleerd dan de rest omdat dit, als het station af zal zijn, toch amper zichtbaar zal zijn. De grote decoratie in het midden was een ingeving van het moment om het gebouw aan perronzijde toch ook wat meer allure te geven.



Aan de voorzijde heb ik nog een paar kleine details toegevoegd. Let vooral op de bescheiden afwerking van de binnenkant van de portalen van de gangen die naar de perrons leiden. Het is de bedoeling dat deze gangen ook langs de binnenkant afgewerkt en verlicht zullen zijn, vandaar de kleine detaillering.

Groet, Alan Jockmans

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #35 Gepost op: 04 januari 2019, 15:54:28 »
 

     
(ik heb er geen woorden voor)

Groet,
michel

MDG

  • Offline Offline
  • Berichten: 253
  • Voor elk probleem bestaat een oplossing
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #36 Gepost op: 04 januari 2019, 16:21:55 »
Jeetje mina! wat een prachtwerk.  (y)

Zou het reeds gebruikte karton alleen nog aan de binnenkant plakken om de lichtlekkage tegen te gaan  :laugh:
Persoonlijk zou ik het hele gebouw in een beurt voorzien van kleur, dit om te zorgen dat het een 'egale' kleur krijgt, dingen in verschillende batches zien er toch altijd weer anders uit... of je moet een grote pot met dezelfde mix maken zoals sommige doen.

Zie trouwens twee soorten slatersplaat, N-spoor voor het algemene spul en H0 onderop? of zie ik dit verkeerd.

Ga zo door, zegt deze fan !
Max
Max de Groot

Mijn draadje; Vrije vertaling Nedstaal H0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=91123.0

Pnarfk

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
  • Modelbouw is een kunst
    • www.alanjockmans.com
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #37 Gepost op: 04 januari 2019, 17:13:00 »

Zou het reeds gebruikte karton alleen nog aan de binnenkant plakken om de lichtlekkage tegen te gaan  :laugh:
Persoonlijk zou ik het hele gebouw in een beurt voorzien van kleur, dit om te zorgen dat het een 'egale' kleur krijgt, dingen in verschillende batches zien er toch altijd weer anders uit... of je moet een grote pot met dezelfde mix maken zoals sommige doen.

Zie trouwens twee soorten slatersplaat, N-spoor voor het algemene spul en H0 onderop? of zie ik dit verkeerd.


Ik ben nog volop aan het experimenteren met kleur en schakkeringen. Al het witte zou natuursteengrijs moeten worden, de baksteen zal ongeveer dezelfde kleur behouden. Ik stel dat werkje eerlijk gezegd zo ver mogelijk uit. Ik denk eerst de zijvleugels nog te maken.

En de platen zijn volgens mij op 1/87 en 1/45 vanonder als ik me niet vergis. Ik heb die platen een paar jaar geleden gekocht op een beurs en sindsdien nergens meer teruggevonden met het juiste patroon. Als iemand een goed (online) adres weet waar ik deze kan vinden/ bestellen? Want ik ben aan mijn laatste beetje bakstenen toe...?
Groet, Alan Jockmans

Pnarfk

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
  • Modelbouw is een kunst
    • www.alanjockmans.com
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #38 Gepost op: 08 januari 2019, 20:38:06 »
Het bouwen is even in pauze omdat mijn styreen helemaal op is. De bestelde platen zouden morgen of overmorgen moeten toekomen. Intussen ben ik al wat aan het plannen geslagen. Het wordt een Brussels baantje met de naam 'Sint-Gillis-Monterey', verwijzend naar een fictieve wijk. Voor het ogenblik denk in om het in tijdperk IV/V te bouwen, omdat ik het meeste materieel heb uit dat tijdperk.

img047 by Alan Jockmans, on Flickr

Om een indruk te krijgen van hoe het plan in de praktijk zal worden heb ik een schets gemaakt...

img046 by Alan Jockmans, on Flickr
Groet, Alan Jockmans

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #39 Gepost op: 08 januari 2019, 20:41:11 »
Wauw,

Wat een tekenkunst.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #40 Gepost op: 08 januari 2019, 21:12:15 »
Yep, Alan Pieck  :)



Edit: op deze Facebookpagina staan soms ook mooie stations:

https://www.facebook.com/Gares-de-France-615285215309885/

« Laatst bewerkt op: 08 januari 2019, 21:15:26 door Rondje_HO »

SuperSylvester

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #41 Gepost op: 08 januari 2019, 21:43:57 »
Wow  :o, Of Alan van Rijn... (oh nee, toen hadden ze nog geen spoorwegen  :laugh:)


Die gevel ziet er trouwens ook gelikt uit!

Groet,
Jack
Groeten, Jack. Don't only practice your art, but force your way into it's secrects. For it, and knowledge can raise man to the Divine - Ludwig Van Beethoven

Pnarfk

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
  • Modelbouw is een kunst
    • www.alanjockmans.com
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #42 Gepost op: 12 januari 2019, 19:00:44 »
De twijfel is er intussen ingeslopen. Over het ontwerp van de klokkentoren ben ik intussen vrij tevreden (ik heb het even digitaal uitgetekend en op de foto geplakt), maar er is iets aan de gevel van de zijvleugel dat me niet zint. De twee ramen onderaan maken het in mijn ogen wat te druk. Wat denken jullie?

Dit is hoe het nu is:

Test ontwerp 2 by Alan Jockmans, on Flickr

Een variant die ik heb uitgewerkt met Photoshop:

Test ontwerp 1 by Alan Jockmans, on Flickr

Het zou natuurlijk wel wat extra werk zijn om dit aan te passen, maar mensen die dit en mijn andere draadje al even volgen zullen weten dat ik er niet voor terugdeins om stukken te herdoen. Denken jullie dat deze aanpassing het waard is?
Groet, Alan Jockmans

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #43 Gepost op: 12 januari 2019, 19:08:13 »
Ik vind met twee ramen mooier. En ik vind te klokkentoren te klein, die zou ik breder en hoger maken. No offence.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

HIJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #44 Gepost op: 12 januari 2019, 19:52:48 »
Ik denk dat ik twee ook mooier vind. Maar dat gezegd hebbende  :angel:, voor de symetrie zou ik dan willen kijken hoe het staat met twee boven (dus twee onder en twee boven). Ik denk dat een digitaal foefje met knippen en plakken redelijk “snel” een antwoord kan geven, voordat je daadwerkelijk gaat veranderen.
Dan komt het ene raam in de toren ook beter over denk ik. Maar dat is slechts mijn mening.

Ik begrijp dat het om een niet bestaand gebouw gaat, dat “zou kunnen hebben bestaan”? Je zou dan bijvoorbeeld ook naar de functie van de ruimte erachter kunnen kijken? Dan zou je kunnen bedenken of het om één of twee ramen zou vragen? Is het de restauratie of een kantoor, of iets anders? Dat helpt misschien?

[off-topic]Ps die tekening vind ik erg geslaagd, wat een sfeer! Doet mij sterk denken aan het werk van Edgar P. Jacobs (striptekenaar uit de vorige eeuw). Zou je meer mee moeten doen! Mooi! (Ook slechts mijn mening..  ;) )[/ontopic]
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2019, 20:01:49 door HIJ. Reden: Tekstueel + aanvulling »
Mvg, Eric