Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 maart 2024, 20:31:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
27 maart 2024, 18:22:53
  

Auteur Topic: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'  (gelezen 17261 keer)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #15 Gepost op: 10 juli 2018, 08:00:46 »
Hoi Alan,

Leuk, weer een kartonbouwer! Je weet de sfeer goed te treffen! Zelf bouw ik ook wel eens wat met karton, papier en kunststof en dat wat voor mijn handen ligt. Het verfwerk doe ik met Vallejo. Mijn ervaring is dat het lekker pakt op bijna alle ondergronden, het goed mengbaar is, zonder de frisheid te verliezen en het droogt vlak op (die bobbels van Hendrik Jan herken ik dus niet).

Mijn ervaring heeft me wel geleerd niet voor goedkoop te gaan. Verven zoals bij de Action zijn leuk voor de achtergrond en ondergrond, maar niet voor je huisjes. Te weinig pigment, waardoor ze niet lekker mengen, de kleine tubes zijn vaak uitgedroogd en anders zijn ze in de tube al slecht gemengd. Het geeft zelden een goed resultaat.  Het soort verf is vaak persoonlijk, kwestie van wat uitproberen en kijken wat je het beste ligt.

Qua penselen kan het ook verschil maken. Voor het detailwerk kijk ik wat dieper in de portemonnee. De duurdere fijne penselen blijven langer goed dan goedkope van Blokker, Action, Xenos, of weet ik veel wie. Voor het wat grovere werk vernagel ik gerust de penselen die je bij de bovengenoemde winkels kunt kopen.
Misschien nog een leuke tip voor je voegen: de zilverpoetsmethode van (wijlen) Peter.

Succes met de voortgang van dit station. Ik ben benieuwd.

Groet,
michel

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #16 Gepost op: 10 juli 2018, 08:51:04 »
Hoe ervaar jij de hechting van acryl op styreen, Michel?
Ik heb daar nog wel eens problemen mee.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #17 Gepost op: 10 juli 2018, 09:27:34 »
Hoi Hendrik Jan,

Ik heb geen tot nauwelijks problemen met styreen, je stoot het er wel wat snel vanaf. Ik gebruik geen grondverf, ik verf alles gewoon direct. Soms maak ik het styreen wel even schoon met water en wat afwasmiddel (of ik meng dat door de verf). De gebouwtjes hebben voor mij geen eeuwigheidswaarde, dus wat schade is ook niet erg. Weer even aanstippen en het gebouwtje is weer wat meer doorleefd (voordeel van een beperkt kleurenpalet).
Als voorbeeld een deurtje van Auhagen, het slingert wat rond in mijn plastic verzameling:




Het echt witte styreen van altijdgroen is lastiger. Schoonmaken met zeep werkt vaak wel, net als meerdere dunne lagen opzetten. Maar volgens mij moet het met goed gronden ook lukken. Ik gebruik dit styreen eigenlijk alleen als basis, vaak gaat er een dunne tweede laag overheen, dat een profiel heeft. En daarmee krijgt de verf ook beter grip, zie hier een voorbeeld.

Groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2018, 09:37:09 door tothebeach. Reden: plaatje verwijderd, tekst aangepast »

Pnarfk

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
  • Modelbouw is een kunst
    • www.alanjockmans.com
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #18 Gepost op: 10 juli 2018, 16:33:23 »
Iedereen bedankt voor de complimenten en de vele tips :)

Vandaag aan de achtergevel begonnen, hierbij ben ik tewerk gegaan zoals bij de voorgevel door eerst de ruwbouw uit een stuk karton van 2mm te snijden. Dit was minder gemakkelijk dan gedacht omdat mijn cutter blijkbaar wat bot was. Intussen is dat euvel verholpen.



Ik ben langs deze kant wel een aantal keer de mist in gegaan (misschien ben ik er met mijn hoofd niet bij door de zenuwen voor de match van straks? ;D) De bovenste ramen zitten een halve centimeter te hoog naar boven en het baksteenpatroon aan de linkerkant is 2mm te laag. Zo erg is dit niet want langs deze kant komt ook een afdak, waardoor die spleet niet te zien zal zijn. De ramen wilde ik wel aanpassen, want hun te hoge positie zal storend zijn bij de afwerking.



Operatie geslaagd en de patiënt heeft het overleefd! Eenmaal de stenen erover liggen zie je de littekens niet meer.


Nu proberen de achterkant vanavond nog af te krijgen en dan kan ik na mijn vakantie beginnen experimenteren alle verftips die ik hier gekregen heb. Nogmaals bedankt daarvoor
Groet, Alan Jockmans

Pnarfk

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
  • Modelbouw is een kunst
    • www.alanjockmans.com
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #19 Gepost op: 11 juli 2018, 04:42:06 »
Alvorens ik over een uurtje op de hogesnelheidstrein richting München stap toon ik toch alvast het resultaat van de bouwdag van gisteren



Her en der zal er nog wel een en ander moeten worden gecorrigeerd, maar ik ben al bij al best tevreden. Na mijn vakantie begin ik aan de zijvleugels en daarna volgt de verf.
Groet, Alan Jockmans

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #20 Gepost op: 11 juli 2018, 12:14:00 »
Tip: vervang op tijd je breekmesje.
Op een gegeven moment begint het karton te "haren". Dan weet je dat het tijd is om je mes te vervangen.

Verder: 2mm karton is best dik. Door dunner materiaal te gebruiken kun je nog meer subtiel reliëf in je werk aanbrengen.
Vooral prettig bij raampartijen.
Door meerdere dunnere lagen achter elkaar te gebruiken kun je een wand helemaal fijn opbouwen:
-raam of deur (eventueel nog een extra laagje er achter voor een paneeldeur of schuifraam!)
-kozijn
-muur

Nog een voordeel van dunnere lagen: het snijdt prettiger.

Als je met meerdere lagen werkt, plak ze dan aan elkaar met schilderstape.
Door de lagen op elkaar te fixeren kun je heel strak werken. De boel kan immers niet verschuiven!
Plak de tape eerst op je broek. Op die manier verliest het een deel van zijn kleefkracht en trek je de boel niet stuk als je de tape verwijdert.

H0llandsbouwwerk (Peter van Seuren) was in dit soort bouw een absolute meester.
Helaas is hij een tijdje terug overleden.
Ik heb veel van zijn kunstjes afgekeken. Nu geef ik er graag een paar aan jou door.

prettige vakantie
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #21 Gepost op: 11 juli 2018, 12:46:44 »

Tot zover heb ik dit topic in stilte gevolgd met bewondering over hoe je met simpele dingen,mooie resultaten kunt behalen.
Ik hoop dat je hier gewoon doorgaat zodat ik (samen met anderen) verder kan gaan met volgen van je bouwkunsten.
« Laatst bewerkt op: 12 juli 2018, 23:57:28 door Bert van Gelder »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #22 Gepost op: 11 juli 2018, 15:01:41 »

En ook hier een (stille) volger! Heel knap gedaan en dat vakwerkhuis ook, een beetje een Anton Pieck uitstraling, zo met dat doorzakkende dak en zo. Die gevelsteen met dat jaartal vind ik ook erg leuk bedacht, dat is ook echt een opvallend detail straks  (y)

Met vr. groet, Martijn.
« Laatst bewerkt op: 12 juli 2018, 23:57:15 door Bert van Gelder »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #23 Gepost op: 11 juli 2018, 20:30:53 »

Goed, Ben nu wel serieus benieuwd naar hoe t verder gaat met dit station!  ;D
Nog even een tip uit mn eigen kartontijd: ik maakte weleens kantjes strak door ze vol te laten zuigen met secondelijm, dan kun je er gewoon met vijl en schuurpapier langs. Maar uh ja, ben later overgestapt op styreen want dat heeft al de voordelen van volgesecondelijmd karton plus nog een paar, qua makkelijk lijmen enzo.
« Laatst bewerkt op: 12 juli 2018, 23:57:03 door Bert van Gelder »

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #24 Gepost op: 12 juli 2018, 23:55:03 »
Beste allen,

Vraag over het lijmen van styreen en karton heb ik even een eigen draadje gegeven.

Vind je hier: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=81560.0

Gr, Bert
Team moderatoren

Pnarfk

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
  • Modelbouw is een kunst
    • www.alanjockmans.com
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #25 Gepost op: 24 juli 2018, 12:16:44 »
Hallo iedereen, ik ben terug van een lange en deugddoende vakantie, nu kan het bouwen weer beginnen  ;)

Om mijn afwezigheid goed te maken geef ik jullie dit plaatje mee van een bouwsel dat ik enkele jaren geleden (2016 ofzo) maakte uit papier en karton, evenwel zonder plaatjes met baksteenreliëf. Dit gebouw heb ik nooit afgewerkt omdat ik niet meer tevreden was van de detaillering en omdat ik de muren niet recht kreeg (uit je fouten leer je en daarom gebruik ik nu dikker karton). Ik vond het er allemaal een beetje te grof uitzien en ook het uitkrassen van baksteen in het karton was geen succes. Desalniettemin heb ik van dat projectje veel geleerd voor nu.


Op de foto ziet het er nog wel oké uit, maar in het echt, wanneer ik er figuurtjes, auto's en een tram naast plaats ziet het er allemaal maar vreemd en buiten proportie uit.

Voor het station ben ik intussen van methode veranderd: In plaats van gevel per gevel te werken ga ik eerst alle ruwe gevelstukken bouwen en pas achteraf alles af te werken. Op die manier vermijd ik ook dat er iets niet blijkt te passen op het einde en ik een hele gevel moet erbeginnen.
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2018, 12:19:20 door Pnarfk »
Groet, Alan Jockmans

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #26 Gepost op: 24 juli 2018, 23:26:53 »
 :o Wouw daar zit al meer detail dan bij de meeste bouwwerken hier op het forum. Als je die bouwstijl voortzet en verder leert dan kom je zeer ver met zelfbouw, (zonne) hoed af voor zulk werk.

Gewoon hier blijven posten en vooral niet verschrikken van gekrakeel tussendoor (y)
Ben benieuwt naar de vorderingen.
Gr. Joke

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22187
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #27 Gepost op: 17 augustus 2018, 10:58:22 »
Zo dat ziet er mooi uit  (y)
Ook heel leuk dat je het allemaal zelf bouwt. Ja dat zijn natuurlijk wel de echte bouwers  ;D
Ga je op de voet volgen want ik ben erg benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen.
Met vriendelijke groet,
Wim

Pnarfk

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
  • Modelbouw is een kunst
    • www.alanjockmans.com
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #28 Gepost op: 02 januari 2019, 22:43:09 »
Hallo iedereen.

Een vrij eigenaardige gewoonte van mezelf is ergens aan beginnen, stoppen met eraan te werken voor vele maanden en daarna plots terug interesse krijgen om eraan voort te doen.  Dat is ook het geval met mijn belle époquestationnetje. Ik heb intussen mijn andere project, het station van 'Sehr-Am-üzant afgewerkt en heb nu plots terug de energie gekregen om aan dit station voort te bouwen. Nu ja... voort?

Om de afgewerkte gevels na vijf maanden weer in handen te nemen moet ik zeggen zat ik er niet tevreden meer over was. Vooral het karton als bouwmateriaal stak me tegen. In mijn vakwerkbouwsels maakt dit weinig uit, maar in meer complexe architectuur is het rafelige karakter van papier en karton eerder storend. Ook is de mogelijkheid tot detaillering redelijk beperkt.

Onlangs ben ik, onder aanmoediging van filmpjes op youtube, beginnen oefenen met styreen als voornaamste bouwmateriaal, en de restultaten overstegen ruim mijn verwachtingen. Bij wijze van oefening heb ik twee ouderwetse winkelvitrines gemaakt door plastiek van verschillende diktes op elkaar te kleven. Ik was aangenaam verrast van de mogelijkheden en bewerkbaarheid van dit materiaal. Het resultaat oogde ook veel netter en rechter dan het karton waarmee ik vroeger werkte.




Soms moet je harde beslissingen kunnen nemen, en ik besloot om opnieuw te beginnen met mijn station, ditmaal gebruik makende van styreen. Het concept en algemene architectuur blijft ongeveer hetzelfde, zij het verfijnder en met meer details. Ik gebruikte styreen van 1,5 mm, 1 mm en 0,5 mm. Daarbij gebruikte ik ook platen met baksteenmotief.



Verder liep het bouwen gelijkaardig. Door opnieuw te beginnen kon ik ook het ontwerp verbeteren op plaatsen waar ik er minder tevreden van was. Intussen heb ik de voorgevel reeds helemaal afgewerkt. Het ziet er in elk geval wel een stuk beter uit naar mijn zin, zeker als je het vergelijkt met de vorige gevel.

Oud:


Nieuw:




Ik vraag me nu enkel af hoe ik het schilderen zal aanpakken... Zet ik alles in een grijze primer of hou ik het huidige rood van de bakstenen? Ik kan het misschen voorzichtig testen op het oude model. In ieder geval ben ik nog wel even zoet.
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2019, 23:20:48 door Pnarfk »
Groet, Alan Jockmans

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #29 Gepost op: 02 januari 2019, 23:37:58 »
Mooie verbetering, en als je dan met de nog fijnere sheets gaat werken, wordt het  nog mooier.

Schilderen. Ik zou alles eerst in een egale grijze primer zetten. kwestie van zeker te zijn om een uniforme goede hechting van de verf te krijgen. De stenen kan je daarna gaan drybrushen of je gebruikt de potloodmethode van Wim Vink of je doet aan pinpainting en schildert steentje per steentje. Gewoon kwestie van hoe masochistisch je zelf bent aangelegd.

succes verder
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024