Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 19:39:26
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
Vandaag om 19:39:13
Magneet koppelingen voor Bemo door Rob Ellerman
Vandaag om 19:39:09
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 19:06:07
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 19:00:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 18:46:43
Aachenau West door Vroeger
Vandaag om 18:13:54
MiWuLa door Olav
Vandaag om 17:29:24
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 17:21:08
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
Vandaag om 17:18:13
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald A.
Vandaag om 17:16:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door nighttrain1
Vandaag om 17:04:20
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 16:42:47
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:29:51
Swalbenburg, N modulebaan door Bjor
Vandaag om 16:08:56
maatvoering AKI door MOVisser
Vandaag om 15:46:52
Stalen rijtuigen van NS door Hans Reints
Vandaag om 15:33:38
br 041 334-4 Fleischmann H0 door 008200
Vandaag om 15:31:19
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 15:29:40
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Ronald Halma
Vandaag om 15:09:55
NS-seinen bij en in een splitsingsstation door 1200blauw
Vandaag om 14:20:57
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 13:55:17
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Biesje
Vandaag om 13:03:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:56:19
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door HugoB123
Vandaag om 12:45:33
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Jelmer
Vandaag om 09:20:08
Eyro Interlaken door Bas, Dordrecht
Vandaag om 08:52:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:19:23
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Sven
21 August 2025, 23:24:08
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
21 August 2025, 23:06:07
  

Auteur Topic: Plan V digitaal  (gelezen 4855 keer)

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Plan V digitaal
« Gepost op: 03 January 2008, 13:37:29 »
Hallo iedereen,

Momenteel ben ik bezig een plan V om te bouwen naar digitaal, ik doe het net als Maaskant beschrijft met twee decoders. Nu vraag ik me af waarom er in de niet aangedreven bak twee diodes geplaatst moeten worden. Heeft dat wat met de decoder te maken ?
Voor de licht functie rood en wit wisselend is dat niet nodig, daar zorgd immers de decoder voor.
mvrgr, Albert.

Trainmotion

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
  • I'm watching you
Re: Plan V digitaal
« Reactie #1 Gepost op: 03 January 2008, 13:44:02 »
Als ik me niet vergis staat het antwoord beschreven op Huib Maaskant zijn website. Het heeft te maken met het niet kunnen isoleren van de verlichting van het chassis. Of dit gaat zeer moeilijk.

Er wordt dus geen blauwe retourdraad gebruikt. De stroom vloeit van decoder, naar verlichting, naar spoorstaaf. en daarom heb je bij de functiedecoder, in de niet aangedreven bak, 2 diodes nodig.

Als je daar geen diodes gebruikt gaat je decoder naar de knoppen. Is dus niet waar

Groet,

Roelof
« Laatst bewerkt op: 03 January 2008, 22:33:35 door Trainmotion »
Digitaal DCC 2 rail DB-NS tijdperk III/IV/V

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26737
    • Pagina van klaas
Re: Plan V digitaal
« Reactie #2 Gepost op: 03 January 2008, 15:01:24 »
Op de website van Huib Maaskant staat inderdaad dat er diodes in de functie-uitgangen moeten als je de retour niet aan blauw maar aan de spoorstaaf aansluit.
Maar in de handleiding van de LF100XF staat daar niets over. Dus waar Huib dat vandaan haalt is mij een raadsel. En ook elektrisch kan ik niet verzinnen waar die diodes voor nodig zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

v140

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
Re: Plan V digitaal
« Reactie #3 Gepost op: 03 January 2008, 15:20:29 »
Hallo

Vraag me niet naar de electrische achtergrond en ik probeer het niet te snappen, maar dit is waarschijnlijk om te voorkomen dat sluit en kopverlichting gelijktijdig branden. Het is een praktisch en voor mij onverklaarbaar  fenomeen waar ik bij ombouw van verschillende plan V tegenaan gelopen ben. De door Huib Maaskant genoemde oplossing werkt. maar waarom, geen idee als het maar werkt.

Gr. Ron
Gr. Ron

Trainmotion

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
  • I'm watching you
Re: Plan V digitaal
« Reactie #4 Gepost op: 03 January 2008, 15:21:04 »
@ Klaas Zonderzan

blz. 9 en 35 van de handleiding van de LF100XF van Lenz 5 Aulage 02 05 staat duidelijk beschreven dat er gebruik gemaakt moet worden indien de aan te sluiten functies op A en B niet potentiaal vrij zijn. Oftewel de stroom gaat naar de spoorstaaf terug.

De diodes zorgen ervoor dat er geen stroom terugloopt naar je aansluiting wat voorkomt dat ze gaan branden. Het schema in de handleiding laat dat ook zien. Klik op foto grotere versie :)



Groet,

Roelof
« Laatst bewerkt op: 03 January 2008, 15:31:25 door Trainmotion »
Digitaal DCC 2 rail DB-NS tijdperk III/IV/V

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26737
    • Pagina van klaas
Re: Plan V digitaal
« Reactie #5 Gepost op: 03 January 2008, 15:33:42 »
Roelof, over welke handleiding heb jij het?
Ik heb op lenz.com een Engelse handleiding gevonden, maar die heeft maar 12 pagina's. En daarin staat dat je de uitgangen A en B alleen maar mag gebruiken in combinatie met de blauwe draad. En niets over diodes.
Overigens begin ik inmiddels een vaag idee te krijgen waarom die diodes nodig zijn, maar ik wacht even met uitleggen totdat ik het zeker weet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Trainmotion

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
  • I'm watching you
Re: Plan V digitaal
« Reactie #6 Gepost op: 03 January 2008, 15:57:44 »
@ Klaas

Ik heb een boekje over de Lenz thuis. Deze handleding is van de LF100XF. Dit is handleiding versie 5 uitgebracht op 02-2005. Van elke decoderversie bewaar ik één handleiding. Je weet maar nooit wanneer deze van pas komt. Je kunt hem ook digitaal vinden via de de duitstalige site. Hierbij de rechtstreekse link:

http://www.lenz-elektronik.de/pdf/lf100xf.pdf
De LF100XF is de oude functie decoder.

Ze hebben ook een nieuwere de LF101XF, daar de handleiding van via deze link
http://www.lenz-elektronik.de/pdf/b_10104_def.pdf

Deze laatste lijkt op jou handleiding, waarin dus geen diodes worden gebruikt. Een CV setting (CV49) wordt omgezet om de verlichting (A, B) te gebruiken, bij gebruik van de spoorstaaf voor de retourstroom.

Echter het schakelen met de rijrichting is dan niet meer mogelijk. Dit komt dacht ik omdat digitaal een (soort)wisselstroom is. Deze laat niet toe dat er rijrichting afhankelijk geschakeld kan worden, vandaar de diodes. Deze stoppen de stroom als deze van de verkeerde kant komt.

Groet,

Roelof
« Laatst bewerkt op: 03 January 2008, 22:34:41 door Trainmotion »
Digitaal DCC 2 rail DB-NS tijdperk III/IV/V

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26737
    • Pagina van klaas
Re: Plan V digitaal
« Reactie #7 Gepost op: 03 January 2008, 16:29:00 »
Roelof, na het lezen van jouw handleidingen snap ik het inmiddels.

Een normale functie-uitgang schakelt aan/uit tegen de min. Maar de uitgangen A en B bij de LF 100 en de LF101 schakelen om tussen plus en min. Dus als A (wit) de min is, dan is B (geel) de plus, en andersom
De bedoeling daarvan is dat je front- en sluitseinen direct antiparallel tussen wit en geel kunt verbinden, zonder gebruikmaking van de blauwe draad.

Ga je nu een lamp tussen de uitgang en de spoorstaaf hangen, dan zal hij altijd branden, ook al staat de betreffende uitgang uit.
Bij de LF100 kun je dit verhelpen door de diodes, bij de LF101 kun je dit wegprogrammeren door CV49 op 0 te zetten. De uitgangen gedragen zich dan als normale uitgangen, d.w.z. ze worden niet meer tegen de plus geschakeld, maar alleen tegen de min.

PS: zonder de diodes gaat je decoder niet naar de knoppen, maar je lampen gaan niet meer uit. Dat is dus minder ernstig.
« Laatst bewerkt op: 03 January 2008, 16:31:56 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Trainmotion

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
  • I'm watching you
Re: Plan V digitaal
« Reactie #8 Gepost op: 03 January 2008, 16:32:29 »
Dus bij de nieuwste versies van de LF100XF en de LF101XF is gebruik maken van CV49 genoeg om ze zonder blauwe draad toch afhankelijk van de rijrichting te laten schakelen.

Tenminste als ik jou verhaal zo lees.

Groeten,

Roelof
« Laatst bewerkt op: 03 January 2008, 22:36:33 door Trainmotion »
Digitaal DCC 2 rail DB-NS tijdperk III/IV/V

v140

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
Re: Plan V digitaal
« Reactie #9 Gepost op: 03 January 2008, 16:49:49 »
He, He, eindelijk een verklaring voor het fenomeen. Nu snap ik het tenminste.
Gr. Ron

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re: Plan V digitaal
« Reactie #10 Gepost op: 03 January 2008, 16:59:58 »
Je ziet dat Internet werkt :).
Bedankt voor de reacties en de uitleg, ik kon me ook niet voorstellen dat het ter bescherming van de decoder was zoals hij getekend staat.
Ik ga een Tams ld-g-21 gebruiken, dan zijn de diodes niet nodig denk ik.

mvrgr, Albert.

v140

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
Re: Plan V digitaal
« Reactie #11 Gepost op: 03 January 2008, 17:07:48 »
Jazeker.
Ik heb inmiddels een plan V voor mezelf omgebouwd zonder functiedecoder, maar de volgende gaat met functiedecoder. Dan kan die tenminste wel uit elkaar.
Gr. Ron

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26737
    • Pagina van klaas
Re: Plan V digitaal
« Reactie #12 Gepost op: 03 January 2008, 17:38:22 »
Dus bij de nieuwste versies van de LF100XF en de 101XF is gebruik maken van CV49 genoeg om ze zonder blauwe draad toch afhankelijk van de rijrichting te laten schakelen.

Tenminste als ik jou verhaal zo lees.

Dan heb je mijn verhaal net niet goed genoeg gelezen. De LF100XF kent CV49 niet, dus daar moet je met de diodes werken.
Bovendien is de LF100XF niet meer in productie, dus ik denk niet dat er een nieuwste versie is. Ik denk eigenlijk dat de 101 een vervanger is voor de 100, met iets meer mogelijkheden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Trainmotion

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
  • I'm watching you
Re: Plan V digitaal
« Reactie #13 Gepost op: 03 January 2008, 22:32:53 »
@ Klaas

Duidelijk :) Alleen LF101XF kent CV 49 en bij LF100XF moet je de diodes gebruiken.  De decoder gaat niet kapot als je de diodes niet gebruikt, maar dan heb je altijd een brandend lampje
« Laatst bewerkt op: 03 January 2008, 22:35:12 door Trainmotion »
Digitaal DCC 2 rail DB-NS tijdperk III/IV/V

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re: Plan V digitaal
« Reactie #14 Gepost op: 04 January 2008, 09:29:43 »
Goede morgen iedereen,

Ik heb gisteravond tot 23:00 geknutseld maar het werkt nu flitsend.
Ik heb 2 Tams ld-g-21 gebruikt, kosten maar 15 eu. Aan de gemotoriseerde bak werkte alles in 1 keer, rood en wit wisselend. Gewoon de motor cv's ingesteld en het licht was in 1 keer goed.
Maar nu de andere bak; ook met een ld-g-21, ik had nog een decoder met een defecte X2 uitgang, het werkte zonder diode maar met 1 kleur natuurlijk. Hier kon ik toch niet mee leven dus een nieuwe ld-g-21 ingesoldeerd en inderdaad net als de Lenz branden beide lampjes continu. Later de diodes geplaatst en alles oke.
Nu vraag ik me af waarom het met een decoder met 1 defecte lichtuitgang wel werkte? Is het toch iets meet een loop door de twee licht uitgangen ?
mvrgr, Albert.