Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PIKO Rh 600 NS + LokSound 5 door HACI
Vandaag om 17:19:24
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door Ad Cleijsen
Vandaag om 17:19:13
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:12:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 17:04:20
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 17:04:17
NL handleiding lokpilot 5 einbau- und betriebsanleiting 7. Auflage, Mai 2021 door bellejt
Vandaag om 16:55:30
Aansluiting Bezetmelding door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:48:59
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
Vandaag om 16:48:21
Modelwensen 2026 door Arjan6511
Vandaag om 16:42:12
Yamorc 7001 dood door Ronald Halma
Vandaag om 16:41:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:39:44
RTM in 0m door Jan den Haan
Vandaag om 16:28:38
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Quinzeedied
Vandaag om 16:20:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:12:31
Sankt Georgen. door william_2
Vandaag om 16:04:13
Klein baantje om de Kerstboom heen door Keska
Vandaag om 16:01:34
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 15:59:40
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:42:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 15:32:47
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door Ronald Halma
Vandaag om 15:23:59
Tandwielen Fleischmann BR 80 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:20:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door Arjan6511
Vandaag om 15:04:26
Tricolore trein door Wim Romijn
Vandaag om 15:01:09
Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Rob Ellerman
Vandaag om 14:38:44
Thalys, verschillende merken, hoe koppelingen aanpassen? door raf
Vandaag om 14:34:40
Goede wensen voor 2026 door Karben
Vandaag om 13:24:27
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 13:02:57
VERPLAATST: Printplaatje van Fleischmann Piccolo 9369 stuk door Reinout van Rees
Vandaag om 12:58:31
Trix wielen vervangen van rijtuigen en wagons door Petertje
Vandaag om 12:44:45
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 12:36:51

Auteur Topic: De toekomst van de modelspoorhobby  (gelezen 33255 keer)

Scratchbuilt

• Offline Offline
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #75 Gepost op: 01 July 2018, 22:14:10 »
Daar komt nog bij dat het in de detailhandel sowieso kommer en kwel is. Er is verschrikkelijk veel leegstand in winkelstraten en -centra. Oorzaak: internetwinkels. Ik kom zelf zelden in een modelbouwwinkel. En geloof het of niet, vaak staat er dan een of andere Jan Hout achter de toonbank waarvan je denkt, hoe heb je ooit deze winkel kunnen beginnen en *** je thuis ook zo uit je nek. Er is een zaak waar ik na het werk wel eens langs ga, daar zijn ze wel van deze tijd en dat is de enige winkel waar ik ueberhaubt nog kom.

95 procent van wat ik koop gaat via internet.

Albert
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil

https://denapp.blogspot.com/

Bello

• Offline Offline
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #76 Gepost op: 01 July 2018, 22:44:36 »
Als ik het topic nieuwe aanwinsten zie, dan worden de mooie dure treinen goed gekocht., zoals Artitec, Märklin Roco etc.
Piko 2200 ook een goed voorbeeld, het vervangt het oude Roco model door een betere en zo wordt onze hobby steeds beter en mooier.

Lees ik dan hier dan spelen we ook nog met goedkope zoveelste handse dingen en lijkt geld uitgeven een zonde.

Nemen wij echte liefhebbers onze hobby dan wel serieus ? Volgens mij is de toekomst van de hobby vernieuwen , dan kunnen fabrikanten investeren en wij steeds beter presteren en de hobby interessant houden. Ook voor nieuwkomers. Die lopen ook geen 20 jaar achter.

Dick55

• Offline Offline
« Reactie #77 Gepost op: 01 July 2018, 23:15:11 »
Kan via mijn tablet nu geen foto's  posten, maar ik heb ook nog eens meer hobby's, en daar hebben meer mensen last van.

In de zomer rij ik veel motor en vraagt de tuin ook aandacht.

Kosten tijd die ik niet aan modelspoor kan besteden.....

Dennizz

• Offline Offline
« Reactie #78 Gepost op: 01 July 2018, 23:19:43 »
jeugd van tegenwoordig:
- social networks
- snel
- korte concentratieboog
- hip
- weinig tijd

modelspoor:
- lonely
- langzaam
- geduld
- oudbollig
- kost tijd

simpel.

Dennizz

• Offline Offline
« Reactie #79 Gepost op: 01 July 2018, 23:28:21 »

Wat kost een (nieuwe) playstation 4 pro? 500?
Wat kost 1 playstation spel? zo 30 a 70 euro?

Stel luie Jayden van 13 krijgt voor zijn verjaardag een playstation met 6 spellen.
Je kan dan een startset en een berg rijtuigen van kopen...

Wat is de plezier van het playstation na 2 jaar ? niks meer...
Wat is de playstation en spellen waard over 2 jaar? 0,00

Modelspoor veranderd niet, de plezier blijft de waarde stijgt soms, maar zal nooit een 0 punt bereiken check Lima 1220 zo 50 jaar oud die vind je niet gratis.
Toen ik mijn LS models beneluxstam kocht in 2008, van dat geld kocht je toen een PS3 met een berg spellen, zijn er nog lui die nog plezier hebben aan deze ps3 en games? denk het niet... en laat staan de investering in mijn ls models set die was wel goed geweest zowel plezier als €  ;D (y)

Modelspoor en bouwen van de baan en constructie is ook nog eens leerzaam, wie een baan bouwt leert van zijn fouten en kan deze kennis gebruiken bij iets anders.
Playstation even wat ventjes dood schieten en vloeken schelden rooie kop, leerzaam? nee...

- PS4 Pro: 400 euri
- Er zijn maar weinig kinders, zeker luie Jayden niet die een PS4 met 6 á 7 spellen krijgen. meestal 2 oid.
- PS4 zal over een paar jaar weinig meer waard zijn: maar dan is er wel intensief mee gespeeld en da's ook wat waard!
- Als je investeert in een hobby ben je niet goed bezig. Reken erop dat je die centen nooit meer terug ziet.  Hobby is emotie, geen economieles.
- kinderen gaan voor alles wat leuk is, niet voor leerzaam. Leerzaam en leuk bijten voor de jeugd.
- wb leerzaam: ik denk als sommige formummers gaan PS4'en en zich in de wereld van de jeugd zal stappen moeten ze heeeeel veel leren.  (andere wereld!)

72sonett

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
    • El Carrilet
« Reactie #80 Gepost op: 02 July 2018, 00:30:33 »
Citaat van: Dennizz
Als je investeert in een hobby ben je niet goed bezig. Reken erop dat je die centen nooit meer terug ziet.  Hobby is emotie, geen economieles.
Het is dus ook geen investering, het zijn onkosten. Het is pas een investering als je een duur exclusief model koopt, nooit uit de verpakking haalt en het na een paar jaar met winst verkoopt (en dan met meer dan 2% per jaar anders had je dat geld beter op een bankrekening kunnen zetten).
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #81 Gepost op: 02 July 2018, 05:46:41 »

...maar dan is het geen hobby ;D
« Laatst bewerkt op: 03 July 2018, 15:12:27 door Bert van Gelder »

Bello

• Offline Offline
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
« Reactie #82 Gepost op: 02 July 2018, 09:15:00 »
jeugd van tegenwoordig:
- social networks
- snel
- korte concentratieboog
- hip
- weinig tijd

modelspoor:
- lonely
- langzaam
- geduld
- oudbollig
- kost tijd

simpel.

https://youtu.be/9atKXbko3dQ

Snel, hip, weinig tijd....

Simpel

arnout

• Offline Offline
« Reactie #83 Gepost op: 02 July 2018, 11:24:15 »
Het is toch simpel. Het is toch geen sociale stoere hobby.
Het is toch logisch met de prijzen en het eenzame dat men liever wat anders gaat doen. En nou en dan bloeit de hobby toch dood. De wereld vergaat er niet van. En dat een hoop mensen de hobby belachelijk maken is toch ook niet gek als er mensen met een trapje in een weiland gaan staan en er films als Flodder zijn en hobbyisten modellen beschermen tegen beschadigingen als of het beschermde dieren zijn   

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #84 Gepost op: 02 July 2018, 13:06:53 »
Ik kom nooit iemand tegen die de hobby belachelijk maakt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

g-j

• Online Online
« Reactie #85 Gepost op: 02 July 2018, 13:26:04 »
Hoi,

@ Arnout, de personen die op een trapje in een weiland staan hebben niets te maken met de modelspoorhobby al sluit ik niet uit dat ze misschien wel een tweede hobby hebben. Hier staan ze in een weiland bij Marssum straaljagers te fotograferen en hoe hoger je staat hoe minder bijvangst je hebt op je foto's. Nu de link met dit forum en deze bijzonder aangename hobby, ik liep daar als volkomen onbenullige toeschouwer rond, al woon ik mijn hele leven in de periferie van de vliegbasis Leeuwarden. Goh, een vliegtuig ;D

Nieuwsgierig als ik ben en niet gespeend van enige vorm van mensenschuwheid of schaamte ben ik vragen gaan stellen en iedereen die ik sprak vond het volstrekt logisch om mijn vragen te beantwoorden. (Ik weet nu het verschil tussen een F15 en een F18 en herken het geluid van een F16). Dat laatste mis ik wel eens op dit forum (deel van de modelspoorhobby voor mij althans), als iedereen die in dit draadje heeft gereageerd eens een nieuwkomer op dit forum zou verwelkomen of bij een "beginner" eens een compliment zou geven dan zou de schroom/angst om eens iets te plaatsen misschien minder zijn en zou het forum misschien een boeiendere plek zijn voor nieuwkomers in de hobby.
Toen ik mijzelf ruim vier jaar geleden aanmeldde had ik het gevoel welkom te zijn. Kijk voor de aardigheid eens in het draadje waar mensen zich voorstellen, we zijn hier met 11500 "leden". Ik kan me voorstellen dat als ik me nu zou aanmelden en er zou 1 persoon reageren ik zoiets zou hebben van bekijk het maar. Hetzelfde zou ik hebben als ik iets zou plaatsen en er reageert niemand of de reactie die ik krijg heeft een zure toon (Reinout noemde het al aan het begin van dit draadje).

Willen we deze hobby "levensvatbaar" houden dan begint dat ook bij onszelf! Het is te gemakkelijk om alleen maar naar andere partijen te kijken of moderne ontwikkelingen de schuld te geven. En dit onderwerp komt regelmatig terug op het forum! Waarom?

Zijn we juist zou bang dat de hobby uitsterft omdat er dan voor fabrikanten helemaal geen afzetmarkt bestaat en WIJ dan al die leuke hebbedingetjes niet meer kunnen kopen, als dat de reden zou zijn dan is dat een stukjes stuitend eigenbelang. Ik heb trouwens na 40 jaar modelspoorhobby genoeg treinen om de rest van mijn leven met treinen te kunnen spelen. Na ons de zondvloed en nu allemaal eerst een insectenhotel in onze tuin gaan bouwen, het verdwijnen van...... is erger voor onze toekomst dan het verdwijnen van de modelspoorhobby.

Groet, Gert-Jan

P.s. wie kan er nog kantklossen?

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #86 Gepost op: 02 July 2018, 13:31:56 »
Kantklossen niet, maar een oosters tapijtje knopen zal nog wel lukken. Moet ik wel even mijn gereedschap weer bij elkaar zoeken.

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #87 Gepost op: 02 July 2018, 13:35:57 »
Het is toch geen sociale hobby.
Dit forum is toch ook sociale media? En anders heb je nog de krokettenmeeting op de beurs in Houten, de BNLS-modulebaan.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #88 Gepost op: 02 July 2018, 13:57:27 »
Als je ziet hoeveel de facebook treinen groepen aan leden hebben? En hoe actief ze daar zijn.

Hier loopt het juist leeg, soms hoor ik t stukje je hoort er niet bij niet realistisch kritiek als je wat terug zegt. Ja dat jaagt mensen weg.

Ik blijf van mening een hobby moet je in combinatie met hersens en lichaamsbeweging doen, achter een scherm zitten en geen enkele beweging maken is ongezond. En mensen spreken tegenwoordig nauwelijks persoonlijk af, modelspoor ervaar ik niet als lonely, maar teamwork is het ook niet.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #89 Gepost op: 02 July 2018, 14:02:14 »
Kantklossen, kruissteek, breien, haken, alles vroeger gedaan. Steeds een boek uit de bibliotheek, zelf proberen, en als je de tools niet had ze zelf maken van voorhanden materiaal. 8)

De hobby is sociaal, houdt je van de straat op foute tijden en geeft gesprekstof, daarnaast leer je mensen, handvaardigheden en materiaal kennis. En het kan je uit een bunrnout helpen.

Wat betreft beginners op dit forum, soms zijn het niet de bemerkingen in het zichtbare gedeelte die verbazen of afschrikken, het zijn nog eerder de pb bemerkingen die verwonderen. En soms is daar een onderliggende vrouwenafweerhouding erbij.

Gelukkig niet bij allen :D

Nog gelijk nahaken, als ik de bouw van de forumbaan bekijk, de onderlinge hulp voor en achter de schermen als ik wat bouw of bij de messingbouw draadtjes, dan is er teamwork. Voor teamwork moeten mensen niet in een ruimte zijn. Facebook en co is niet hetzelfde...