Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rheinburg, TP V/VI door Eric B
Vandaag om 19:09:07
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Menno
Vandaag om 19:08:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 19:07:41
Modelwensen 2026 door Eric B
Vandaag om 19:05:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:00:28
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 18:57:16
Yamorc 7001 dood door Menno
Vandaag om 18:57:09
Kerstbaantjes of winterbanen.. door hepost
Vandaag om 18:51:12
Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Keska
Vandaag om 18:47:33
VERPLAATST: Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Reinout van Rees
Vandaag om 18:29:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:51:14
Aansluiting Bezetmelding door Ronaldk
Vandaag om 17:47:08
bestaand station of eigen bouw? door Petertje
Vandaag om 17:38:41
NL handleiding lokpilot 5 einbau- und betriebsanleiting 7. Auflage, Mai 2021 door NS2408
Vandaag om 17:31:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 17:26:52
PIKO Rh 600 NS + LokSound 5 door HACI
Vandaag om 17:19:24
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door Ad Cleijsen
Vandaag om 17:19:13
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:12:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 17:04:20
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
Vandaag om 16:48:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:39:44
RTM in 0m door Jan den Haan
Vandaag om 16:28:38
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Quinzeedied
Vandaag om 16:20:58
Sankt Georgen. door william_2
Vandaag om 16:04:13
Klein baantje om de Kerstboom heen door Keska
Vandaag om 16:01:34
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 15:59:40
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:42:40
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door Ronald Halma
Vandaag om 15:23:59
Tandwielen Fleischmann BR 80 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:20:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door Arjan6511
Vandaag om 15:04:26

Auteur Topic: De toekomst van de modelspoorhobby  (gelezen 33294 keer)

RetroJack

• Offline Offline
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #90 Gepost op: 02 July 2018, 14:30:02 »
Willen we deze hobby "levensvatbaar" houden dan begint dat ook bij onszelf!
Zo is het!

En als we zelf leuk met de hobby bezig zijn volgen anderen vanzelf.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #91 Gepost op: 02 July 2018, 16:13:18 »
wordt er zoveel via pb gezanikt dan? Of durft bij mij gewoon niemand dat? :angel:

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #92 Gepost op: 02 July 2018, 16:49:12 »
Mooi betoog G-J. Helemaal mee eens.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #93 Gepost op: 02 July 2018, 17:00:59 »
Of durft bij mij gewoon niemand dat? :angel:

Tuurlijk wel, alleen komt het niet aan ;)

Groet,
Michel

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #94 Gepost op: 02 July 2018, 17:19:40 »
Er zijn dus duidelijk een aantal die het erg somber inzien voor de hobby. Daar behoorde ik eigenlijk ook toe. Maar ik geloof dat het allemaal wel mee gaat vallen nu ik zelf meer in het wereldje zit via mijn werk. Er is alleen een duidelijke verschuiving gaande van kleine snuffelzaakje naar grotere speciaalzaken en online verkoop. Dus ja: het aantal modelspoorzaken loopt terug, maar net als het aantal groentemannen en melkboeren zullen grotere zaken deze taken overnemen. De 2e hands markt gaat nu voornamelijk online (al dan niet via onze eigen vraag en aanbod) en een groot deel van de nieuwe spullen gaat ook online.

Volgens mij zal de hobby meer exclusief worden maar blijven voortbestaan. Er zal denk ik een zekere balans ontstaan in het percentage van mensen die 'sporen'.

Nog iets wat mij te binnen schiet: 'vroegâh' had je imposante treinen zoals stoomlocs en 1200en die tot de verbeelding spraken met hun stoere uiterlijk. Ik weet niet in hoeverre een SLT of Traxx een indruk achterlaat op een koter die met zijn ouders een keer met de trein gaat. Wellicht speelt dit ook mee?

Mvg,

Robert

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #95 Gepost op: 02 July 2018, 17:57:18 »
Daar komt nog bij dat het in de detailhandel sowieso kommer en kwel is. Er is verschrikkelijk veel leegstand in winkelstraten en -centra. Oorzaak: internetwinkels. Ik kom zelf zelden in een modelbouwwinkel. En geloof het of niet, vaak staat er dan een of andere Jan Hout achter de toonbank waarvan je denkt, hoe heb je ooit deze winkel kunnen beginnen en *** je thuis ook zo uit je nek. Er is een zaak waar ik na het werk wel eens langs ga, daar zijn ze wel van deze tijd en dat is de enige winkel waar ik ueberhaubt nog kom.

95 procent van wat ik koop gaat via internet.

Albert
Dat soort winkels zijn juist zo goed als verdwenen.
Alleen de winkels met webshop en meer activiteit zijn gebleven.
Paar jaar terug had je inderdaad modeltrein/Bouw winkels waarvan de verkoper/eigenaar etc gene donder interesse in dat spul had, enkel de centen en hielden de prijzen hoog aanbiedingen/korting gaven ze niet. Ja dan ga je ten ziele.

Nu zie je vaker winkels met verkopers/eigenaren waar modelspoor ook echt in het bloed zit, die helpen je heel goed en denken niet alleen aan enkel ga je het kopen of hoe zit dat ?
« Laatst bewerkt op: 02 July 2018, 18:01:19 door Bastaard »
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #96 Gepost op: 03 July 2018, 14:39:13 »
Ik ken er een in Gouda, die toch echt verstand van zaken had, kleine webshop en een leuk e winkel met koffie en tijd voor een praatje. Is inmiddels weg. Lag waarschijnlijk meer aan de leeftijd dan aan de omzet, maar dat weet ik niet.

Groet,

Gerard van der Sel.

Ik zie zelf deze fora en beurzen als "leerscholen" naast het ingeleide internet.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

IJsselsteyn

• Offline Offline
« Reactie #97 Gepost op: 03 July 2018, 14:57:01 »
De 2e hands markt gaat nu voornamelijk online (al dan niet via onze eigen vraag en aanbod) en een groot deel van de nieuwe spullen gaat ook online.

Onderschat beurzen als die in Houten en Eurospoor niet!

Steyn

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #98 Gepost op: 03 July 2018, 14:58:35 »
Overschat ze evenmin.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Piet R Buren

• Offline Offline
« Reactie #99 Gepost op: 03 July 2018, 18:37:29 »
en al zou de hobby vrijwel verdwijnen. Jammer voor degenen die de nieuwste treinen op de baan willen, voor mij betekent dat goedkoop tweedehands materiaal in overvloed ;D

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #100 Gepost op: 03 July 2018, 22:53:17 »
Ja en op termijn helemaal niks meer te vinden, je kan niet meer uitbreiden geen decoders meer, geen rijtuigen meer, rails nergens meer te vinden... tja, wat je wilt
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Bjor

• Offline Offline
« Reactie #101 Gepost op: 03 July 2018, 23:36:20 »
Ik ben helemaal niet zo somber over onze hobby. Mijn Kaufhaus lokje van 60 jaar geleden doet het niet meer en dat is niet erg. Zo maken ze niet meer en dat is maar goed ook. 45 Jaar geleden had ik een Jouef baan. Blikken aandrijvingen, plastic rijtuigen die door een passerende mug al uit de rails werden geblazen en rails die corrodeerde waar je bij stond en van flexrails had nog niemand gehoord. We waren meer aan het poetsen en repareren dan met treintjes spelen. En mijn huisjes waren op schaal, of liever gezegd, op "een" schaal, want kloppen deed het allerminst. (Nu ook nog niet altijd, dat is waar :P)

En nu? Mijn N- spoor lokjes van diverse merken zoemen vrijwel zonder problemen en haperingen op lage snelheid over de meest complexe wisselstraten. Corrosie? Niks meer van van te merken. De aandrijvingen? Vrijwel probleemloos en scheurt er een oud, kunststof tandwiel, dan bestel ik vanachter mijn pc een messing vervanging. De rijtuigen lopen soepeltjes door alle bochten en ontsporingen zijn zeldzaam. De voeding schakel ik eenvoudig om van analoog op digitaal en weer terug. Gebouwen? Er is een enorme keuze tussen kunststof, resin en lasercut karton en hout en een model dat de grote merken niet uitbrengen bestel je bij de 3D printboer, of je tekent het zelf en laat het printen. Muren die in alle vormen kunnen worden gebogen van echte steen geven de baan een extra realistisch uiterlijk. Modeltreinen die nog niet op de markt zijn, worden door enthousiaste modelspoorders in 3D geprint en zijn daarna voor een breed publiek beschikbaar. Steeds meer objecten kunnen geluid maken of bewegen en digitaal worden bestuurd. O ja; besturing: alleen aan een knopje draaien om de rijspanning te verhogen is het al lang niet meer. Ik laat mijn digitale loks op een natuurlijke wijze optrekken en remmen, verlichting en geluid worden afzonderlijk bestuurd, seinen en wissels zijn elektronisch gekoppeld en alles kan met een pc, een digitale centrale, met daaraan een controller, smartphone of tablet worden bestuurd. Een de eerste modeltreinen waar holografische passagiers in- en uitstappen zijn in Frankrijk al op een beurs te zien geweest.

Als ik naar een beurs ga, moet ik vaak op mijn beurt wachten voordat ik bij een kraampje, of wondermooie baan of diorama met betoverend echte diorama's kan.

En dat was er 60 of 45 jaar geleden allemaal niet en de ontwikkelingen gaan nog steeds door. Van de tapijtrijder zijn de meeste van ons eigenaar geworden van een grote, vaste of modulebaan met gecomputeriseerde besturing en er komen steeds meer mensen bij die zich toeleggen op al die aspecten die ik hierboven al noemde.

Kortom: als ik terugkijk, dan zie ik onze hobby alleen maar groeien en steeds meer mensen met verschillende interessen aantrekken. Is dat goed of slecht? ik weet het niet. Ik vind het nog steeds leuk. En mijn kleinzoon van drie, die vorig jaar met het fenomeen "trein" werd geconfronteerd, raakt er nog steeds niet over uitgepraat. Hij wil maar één ding als hij Opa ziet: naar de treinen!

Nou, mij heeft'ie aan zijn zijde  ;D

Ben

« Laatst bewerkt op: 04 July 2018, 08:27:18 door Bjor »
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Piet R Buren

• Offline Offline
« Reactie #102 Gepost op: 03 July 2018, 23:49:37 »
Ja en op termijn helemaal niks meer te vinden, je kan niet meer uitbreiden geen decoders meer, geen rijtuigen meer, rails nergens meer te vinden... tja, wat je wilt

dat is dan juist niet het geval, kijk maar naar oude railsystemen als M-rails van Märklin. Dat wordt al jaren niet meer geproduceerd, maar er is genoeg van te krijgen tegen schappelijke prijzen.

Als de vraag afneemt, neemt het aanbod van nieuw materiaal ook af, maar het tweedehands spul zal er alleen maar goedkoper van worden
« Laatst bewerkt op: 04 July 2018, 11:29:35 door matthijs-spoor3 »

Simon BR39

• Offline Offline
« Reactie #103 Gepost op: 04 July 2018, 00:17:38 »
Laat ik als jongeling ook eens n duit in t zakje doen...

Net als iedereen ben ik begonnen met een rondje + inhaalspoor rond mn 12de. Het jaar erop een dubbel ovaal en wat opstelsporen.
3x raden...? Dat verveeld gruwelijk snel. En de belangstelling neemt snel af. Bouwpakketjes waren zo in elkaar gezet en op een dag was de baan vol.

Op mn 17de verhuisd en een nieuwe start gemaakt. Nog steeds ben ik bezig met het station en ik rijd nooit.

Gemene deler van het verhaal? Het oog wil veel en de flappentap niks. En dan kan je veel voors en tegens verzinnen, maar hier begint t wel.
Iedereen wil toch al snel een verzamelinkje digitale loks. En als je niet bij een instap BR212 wilt blijven hangen is dat al n dingetje. Een railsje kost nieuw zo 2,5€. Op die leeftijd heb je dus voor n volle dag werken misschien 20 stukjes rails. Je snapt m wel... Idem voor seinen en andere aankleding.

De volgende hindernis is dat voor de meeste mensen het huis/tuin/keuken elektra al moeilijk te doorgronden is. So be it... Zelf freubelen vereist doorzettingsvermogen. Dan krijg je ook nog al eens de opmerking 'oh, je speelt met treintjes...'. Nop, eigenlijk nooit. Neem een kijkje onder de baan naar de elektra en de wagen staat stil.

Kortom, ik denk dat een belangrijke hindernis de doorstroom van het standaard cirkeltje naar een wat serieuzere baan is, op diverse terreinen.
Dit is lang niet alles, maar dit heeft mij in ieder geval vaak belemmerd.

Meppelspoor

• Offline Offline
« Reactie #104 Gepost op: 04 July 2018, 01:52:37 »
dat is dan juist niet het geval, kijk maar naar oude railsystemen als K-rails van Märklin. Dat wordt al jaren niet meer geproduceerd, maar er is genoeg van te krijgen tegen schappelijke prijzen.

Als de vraag afneemt, neemt het aanbod van nieuw materiaal ook af, maar het tweedehands spul zal er alleen maar goedkoper van worden

K-rails word nog steeds geproduceerd en ligt nog steeds in de winkels
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.