Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PIKO Rh 600 NS + LokSound 5 door HACI
Vandaag om 17:19:24
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door Ad Cleijsen
Vandaag om 17:19:13
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:12:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 17:04:20
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 17:04:17
NL handleiding lokpilot 5 einbau- und betriebsanleiting 7. Auflage, Mai 2021 door bellejt
Vandaag om 16:55:30
Aansluiting Bezetmelding door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:48:59
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
Vandaag om 16:48:21
Modelwensen 2026 door Arjan6511
Vandaag om 16:42:12
Yamorc 7001 dood door Ronald Halma
Vandaag om 16:41:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:39:44
RTM in 0m door Jan den Haan
Vandaag om 16:28:38
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Quinzeedied
Vandaag om 16:20:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:12:31
Sankt Georgen. door william_2
Vandaag om 16:04:13
Klein baantje om de Kerstboom heen door Keska
Vandaag om 16:01:34
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 15:59:40
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:42:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 15:32:47
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door Ronald Halma
Vandaag om 15:23:59
Tandwielen Fleischmann BR 80 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:20:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door Arjan6511
Vandaag om 15:04:26
Tricolore trein door Wim Romijn
Vandaag om 15:01:09
Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Rob Ellerman
Vandaag om 14:38:44
Thalys, verschillende merken, hoe koppelingen aanpassen? door raf
Vandaag om 14:34:40
Goede wensen voor 2026 door Karben
Vandaag om 13:24:27
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 13:02:57
VERPLAATST: Printplaatje van Fleischmann Piccolo 9369 stuk door Reinout van Rees
Vandaag om 12:58:31
Trix wielen vervangen van rijtuigen en wagons door Petertje
Vandaag om 12:44:45
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 12:36:51

Auteur Topic: De toekomst van de modelspoorhobby  (gelezen 33281 keer)

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #45 Gepost op: 30 June 2018, 22:06:03 »
Moet je nagaan, de enige hobby waar wij als treinenfanaten op neer kunnen kijken is filatelie. Nou, dan weet je het wel....

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 30 June 2018, 22:30:18 »
 ;D

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #47 Gepost op: 30 June 2018, 23:57:41 »
Waarom moeten er zieltjes gewonnen worden, we zijn toch geen zendingsorganisatie? We zijn hobbyisten en degenen die zich ook aangetrokken voelen tot deze hobby komen vanzelf wel, vroeger of later.

Wat lopen we dan te zeuren dat de hobby terugloopt? :P Zieltjes winnen was natuurlijk figuurlijk bedoelt. Ik vind modeltreinen best geinig maar het is niet echt een religie voor mij. Ik zou alleen graag zien dat men inziet dat deze hobby meer inhoud dan rondjes rijden met een trein en 'tjoeke tjoeke' brullen met een spiegelei stevig in de knuistjes. Net zoals paardrijden niks meer met My Little Pony te maken heeft en dragracen niet gelijk staat aan 'met autootjes spelen' vind ik dat men inderdaad neerbuigend doet over onze hobby en het stelselmatig 'met treintjes spelen' noemt. Hoeveel mensen van 25-30 jaar overwegen deze hobby maar gaan toch maar voor het veel 'coolere' wildwaterschaken of diepzee dammen? En voordat ze de overweging maken moeten ze toch op de één of andere manier in het verleden onze hobby gezien hebben ergens.

Ik ben er ook niet echt bang voor dat de hobby snel uitsterft. Maar als we het over promoten van de hobby hebben dan is afwachten tot ze vanzelf komen niet echt 'promoten' vind ik :P Overigens bedacht ik mij dat een startset met een ICE 3 wellicht een idee zou zijn. Erg herkenbare trein voor iedereen en het ding rijdt zowaar ook in Nederland. Aan de andere kant zit je er doorgaans ook niet elke dag in zoals in een Sprinter. Mehano maakte startsets met een Thalys, daar had ik er ooit een van gekocht bij de Praxis nota bene voor 60 euro. Dat is toch leuk voor Sinterklaas/verjaardag/behalen zwemdiploma/gewoon omdat je een lief (klein)kind hebt?

Mvg,

Robert (die nu vakantie heeft en hopelijk ook weer eens verder kan met de 'kudthobby' ;D )

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #48 Gepost op: 01 July 2018, 02:24:57 »
Ugh ja, tijd maken? zin hebben? geen zin hebben maar wel tijd hebben, hoort er allemaal bij gelukkig heet het hobby en geen obsessie  (y)
Mehano verkocht ook ooit startsets aan de Kruidvat, volgens mij heeft Marklin via de kruidvat ooit reclame gemaakt wagonnetje met teksten van tandpasta merken ofzo (zo rond 2003?) 

Maar speelgoed winkels, die bestaan voor de helft aan games en consoles, dat werkt. Maar hoe zou het zijn als de bekende speelketen gaan samen werken met treinenwinkels dus even simpel deel A speelgoed/gaming deel B modeltreinen maar zelfstandig shop in shop?  wie dan binnen loopt ziet dan mooie treintjes. De jeugd vind modeltreinen echt niet afschuwelijk en bagger.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Dennizz

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 01 July 2018, 02:50:10 »
De jeugd vindt het niet bagger, maar een Playstation is populairder, maakt gebruik van social media/software en is sneller in gebruik. plug and play: meteen spelen. Op uit gekeken?: ander spel.  Zo werkt toch de maatschappij ook een beetje. Iets wat de jeugd (en de matschappij) in het algemeen niet heeft is geduld. Dat is niet erg, maar onze hobby gaat niet zo snel (op veler fronten), kost behoorlijk centen en de jeugd is een behoorlijke standaard gewend. Lego lukt veelal nog wel, al zie je dat LEGO zich ongelooflijk heeft moeten aanpassen: Mindstorm, educatief Lego, film-Lego, etc. aangepast aan de maatschappij van nu. Dat heeft de modeltrein anders gedaan. Over het algemeen is er aangepast aan de wensen van de consument. Hoog gedetailleerde modellen die ook nog eens geweldig lopen... Dat mag wat kosten.  Helemaal als deze niet per 10.000 worden verkocht en de doelgroep behoorlijk vermogend is. (lees: ouwe lullen met centen). De modeltreinhandel heeft wel enkele dappere pogingen gedaan, om de jeugd te trekken, maar heeft geen oplossing gevonden om een grote bron aan te boren.  Ik rij LGB in de tuin (check de Polderbaan), maar ook merk dat ik steeds meer zelf in elkaar pruts. Er is geen haar op mijn hoofd (en ja die heb ik nog) die 1500,00 euri wil uitgeven voor een lok. No way! Ho is misschien de weg kwijt, maar LGB is helemaal gek geworden. Piko is er op in gesprongen door iets leuks voor 250 op de markt te brengen. Ovaaltje met lokje en 2 wagen + trafo. Dat houdt de jeugd helaas niet lang vol. De volgende stap die ouders dan moeten zetten is fors en voor velen veels te fors. Wat is de prijs om kinderen van de bank te krijgen en lekker in de tuin te laten spelen? Voor veel ouders te hoog. Bezighouden op de ipad of PS4 is zo gemakkelijker en geaccepteerd. Morgen in de tuin rijden! ik hoop dat mijn zoon ook even mee komt rijden... als de wifi eruit ligt bijvorbeeld.

g-j

• Online Online
« Reactie #50 Gepost op: 01 July 2018, 07:49:53 »
Moet je nagaan, de enige hobby waar wij als treinenfanaten op neer kunnen kijken is filatelie. Nou, dan weet je het wel....

Als we moeten neerkijken! Dan zijn juist mensen zonder hobby te beklagen, onderstaande foto wil ik graag met jullie delen:

Ook een bijzondere hobby!

En terugkomend op het topic onderwerp, ook ik ben niet zo van de zendingsdrang/ voet tussen de deur. Ook in vroegere tijden bleef niet iedereen hangen aan deze hobby, ik vermoed dat bijna iedereen behorend tot mijn mannelijke kennissenkring vroeger wel een vorm van treinen heeft gehad. Toch ben ik de enige met deze hobby (echt ik ken ook mensen die niet met treinen spelen!).

Mijn zoon heeft heel erg weinig met de hobby van zijn vader, hij heeft het echter wel zijn hele leven van dichtbij meegemaakt. Ergens denk ik dat als hij later de behoefte heeft aan een tijdverdrijf zonder beeldscherm hij zich herinnerd dat modelbouwen een prima tijdbesteding kan zijn.

En nu allemaal lekker gaan modelbouwen, groet, Gert-Jan

arnout

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 01 July 2018, 11:04:33 »
Wat zijn dat voor lijpo,s op een laddertje?

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #52 Gepost op: 01 July 2018, 11:08:04 »
Die staan straaljagers te vangen denk ik.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Rob Ellerman

• Offline Offline
  • Modelspoor is emotie...
« Reactie #53 Gepost op: 01 July 2018, 11:12:59 »

Die zijn het veld aan het prepareren vooor een partijtje zwerkbal... ;D
Tbinnebarretije…

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #54 Gepost op: 01 July 2018, 11:13:59 »
Citaat
bijna uitgestorven en niemand die ons mist 

ALs dat zo was kwam Artitec niet met al dat mooie spul, er moet toch iemand zijn die dat zou willen kopen.

Citaat
Pas op met wat je zegt, misschien staat GertJan er zelf tussen.... :P

Zonder het geintroduceerde interview en filmpje te bekijken denk ik dat de hobby wel even blijft bestaan en ik denk dat het nog wel ff duurt voor al die plastic en metaal in Houten uit beeld is.

Het is in de meeste gevallen ook een slow-hobby, en er langdurig van genieten.

Grtz Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Johnny Cash: All I do is drive.

Frank103

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 01 July 2018, 11:16:53 »

Gezien de camera om de nek van de man op de ladder: vogelspotters

Meneer Woudt in Koog ad Zaan vertelde dat Intertoys niet meer wilde dat hij nog modelspoor verkocht, maar alleen Intertoys assortiment. Een winkelmeter games en dvd’s leverde veel meer op. Zoon Woudt is toen hij de zaak overnam direct gestopt met modelspoor, ik ben dan ook nooit meer naar Intertoys Woudt geweest.
Mijn zoon koopt inmiddels trouwens alle PS4 games online. Bij de Intertoys vindt je nauwelijks meer games of dvd’s en (voormalig?) eigenaar Blokker draait zeer slecht. Nu zal dat niet direct te maken hebben met de keuze wel / geen modelspoor te verkopen, maar misschien wel met algemene keuzes voor het assortiment?    ::)
« Laatst bewerkt op: 01 July 2018, 11:25:04 door Frank103. Reden: Spelvaud »

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #56 Gepost op: 01 July 2018, 11:21:27 »
Vogelspotters zijn grijzer en dragen meestal gedekte kleuren.
Dit zijn vliegtuigspotters. Waarschijnlijk ter hoogte van vliegbasis Leeuwarden, in GJ's achtertuin ongeveer.

Ook een wonderlijke vrijetijdsbesteding, voor de niet ingewijde.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Met een sik

• NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • mekkerend het leven door
« Reactie #57 Gepost op: 01 July 2018, 11:42:54 »
maar ook merk dat ik steeds meer zelf in elkaar pruts.  Piko is er op in gesprongen door iets leuks voor 250 op de markt te brengen. Ovaaltje met lokje en 2 wagen + trafo. Dat houdt de jeugd helaas niet lang vol.

De rest van het citaat even voor de leesbaarheid verwijderd, want volgens mij geven deze delen aan waar het aan schort.
1. zo'n startset gaat snel vervelen, ik herinner mij nog dat het leukste was van mijn eerste Trix-Express ovaaltje om de spanning op te voeren zodat de trein zo snel ging dat ie uit de bocht vloog (60 jaar geleden ;D)
2. het zelf in elkaar prutsen, daar gaan heel veel topics ook hier over. Wat doen de modelspoorders het meest? Juist landschap, huisjes en alles wat daar bij hoort. Een minderheid bouwt rijdende modellen.
3. op beurzen/tentoonstellingen zie je heel veel kinderen enthousiast modellen van gebouwen in elkaar prutsen. En die modellen zijn voor redelijke prijzen te bemachtigen.

Dus draai de volgorde om:
1. begin met in elkaar zetten van gebouwen, autootje erbij, een (namaak) Preisertje etc.
2. Op enig moment zal dan ook landschapsbouw volgen
3. Verrek er moet een spoorbaan met station bij. :laugh:

Ik denk dat dit succesvoller zal zijn
Groet,

Gerard

dh3201

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 01 July 2018, 12:31:10 »
Maar wat ik niet begrijp, waarom is er nog steeds geen FLIRT 3 in model overal in NL rijden ze van verschillende vervoerders en kleuren en die trein vinden de huidige tieners vaak best mooi. Toch blijft het model uit, fabrikanten breng zon model (betaalbaar) uit want je kan het in tig andere landen ook uitbrengen  ;D
Tegen de tijd dat de FLIRT 3 buiten dienst gaat komt er vast wel een model  ;D
Roco's Plan V/T, 1200, 1000, plan D kwamen ook pas nadat dat materieel zo goed als buiten dienst was  ;D
En dat zal met die vele Duitse stomers ook niet veel anders zijn  ;D
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #59 Gepost op: 01 July 2018, 14:36:56 »
Kosten en deze hobby vind ik zelf soms beetje raar berekend,

Wat kost een (nieuwe) playstation 4 pro? 500?
Wat kost 1 playstation spel? zo 30 a 70 euro?

Stel luie Jayden van 13 krijgt voor zijn verjaardag een playstation met 6 spellen.
Je kan dan een startset en een berg rijtuigen van kopen...

Wat is de plezier van het playstation na 2 jaar ? niks meer...
Wat is de playstation en spellen waard over 2 jaar? 0,00

Modelspoor veranderd niet, de plezier blijft de waarde stijgt soms, maar zal nooit een 0 punt bereiken check Lima 1220 zo 50 jaar oud die vind je niet gratis.
Toen ik mijn LS models beneluxstam kocht in 2008, van dat geld kocht je toen een PS3 met een berg spellen, zijn er nog lui die nog plezier hebben aan deze ps3 en games? denk het niet... en laat staan de investering in mijn ls models set die was wel goed geweest zowel plezier als €  ;D (y)

Modelspoor en bouwen van de baan en constructie is ook nog eens leerzaam, wie een baan bouwt leert van zijn fouten en kan deze kennis gebruiken bij iets anders.
Playstation even wat ventjes dood schieten en vloeken schelden rooie kop, leerzaam? nee...
« Laatst bewerkt op: 01 July 2018, 14:40:17 door Bastaard »
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?