Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 19:16:48
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
  

Auteur Topic: De toekomst van de modelspoorhobby  (gelezen 28678 keer)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #30 Gepost op: 30 juni 2018, 14:22:43 »
En ehh Piko startsets die beneden de 100 euro zijn, dat is gewoon fantasie meuk Duits/Frans model met een NL jasje...
Toch is mijn ervaring dat kinderen daar al snel overheen kijken en er van alles bijfantaseren en het dus niet boeit dat het geen echt model is: als het herkenbaar is (gele kleur, zwart NS-embleem) is het vaak wel goed.

Ik denk dat zeker de startsets een probleem zijn: toen ik 10 jaar terug of iets dergelijks weer in het digitale gebeuren stapte, was ik bij Huider in Heerhugowaard.
Ik heb me lens gezocht naar een betaalbare startset die ook een normaal bemeten trein bezat. Er waren alleen maar startsets met TEE-4 en Multimaus. Leuk, maar daar heb ik de ruimte niet voor. Van het kostenplaatje van bijna 500 euro sloeg ik echt wel even achterover: dat het niet goedkoop zou zijn had ik natuurlijk wel verwacht, maar voor een startset vond ik het wel een heel pittig bedrag.
Uiteindelijk vond ik, achter al die dozen met TEE's, een (denk ik) tweedehands startset met Lokmaus, voor 120 Euro. Wat rails, een Duitse lok, 2 goederenwagens, een trafo, de versterker en de Lokmaus.

Dat leek me een heel wat schappelijker prijs en ik kon toen rustig aan uitbreiden.

Prijs was ook in mijn jeugd een probleem, maar je werd er wel heel creatief door en er bleef iets over om van te dromen. Rails kocht je na sparen en als je lang genoeg gespaard had kon je een extra rondje rijden.
Overblijvende onderdelen van huisjes en dergelijke werden zorgvuldig bewaard zodat je er zelf iets van kon fabrieken, van messing halffabricaten en kleine gloeilampjes bouwde ik samen met m'n vader extra straatlantaarns (want die in de winkel hadden een prijs van een paar maanden zakgeld per stuk).

Ik denk dat vooral in dat laatste, het zelfbouwen of technische hulp, een belangrijke factor ligt: toen ik in 2011-2012 in een elektronicawinkel werkte, heb ik me vaak verbaasd over het bizar lage technische niveau van veel bezoekers. Zodra het verder ging dan 'adapter in stopcontact en micro-usb van de smartphone inprikken om op te laden' werden ze zenuwachtig en werd het iets als 'dat snap ik niet meer hoor'.

En dat is dan ook het punt denk ik: als je geen ouders hebt die je op weg kunnen helpen (of op z'n minst enig verstand hebben van elektra/elektronica) is de horde die je moet nemen al een stuk groter: immers, veel fysieke winkels zijn er niet meer dus als er iets stuk gaat of niet werkt, bij wie klop je dan aan?

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #31 Gepost op: 30 juni 2018, 14:23:51 »

De kopbakken horen dan ook identiek te zijn...
Nee niet helemaal waar, de beplating is iets anders bij de andere kop het verschil is maar klein, de ramen zijn wel correct.


Maar wanneer kijkt een starter naar het 1:1 voorbeeld?
Een 12 jarige starter heeft echt wel door dat een Piko 1906 lok voor gene meter klopt en fantasie is, een 6 jarige kijkt daar anders tegen aan maar is die niet wat te jong voor modeltreinen?
Toen ik met 10 jaar met het NS cargo lokje begon had ik direct door dit lokje bestaat helemaal niet, de tekst bestaat wel maar waarom dacht ik toen  ;D
En ik slijmend kijken naar de Lima 1307 en die was niet in een startset te krijgen  :-X en die lok klopt WEL met het grote voorbeeld (y) toen maar sparen voor die 119 oudewetse guldens, en toen? UITVERKOCHT! en toen zag ik de 1605 en zag direct hier klopt iets niet... volgens mij heeft het 3 pitten en voelde niet correct aan toch nam ik het lokje, en kwam snel achter waarom die zo goedkoop was.
« Laatst bewerkt op: 30 juni 2018, 14:29:34 door Bastaard »
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3840
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #32 Gepost op: 30 juni 2018, 14:46:22 »
Wat is dan wel realistisch voor een beginner? Als je verwacht dat je onder de 100 kan beginnen moet je denk ik iets anders uitzoeken. Of niet hele hoge verwachtingen hebben. Idd een Anna net wat kleine dingen erbij.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8063
  • Spoor N
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #33 Gepost op: 30 juni 2018, 14:54:13 »
Nee niet helemaal waar, de beplating is iets anders bij de andere kop het verschil is maar klein, de ramen zijn wel correct.
Die mag je dan even aanwijzen want ik zie het niet.

Toch is mijn ervaring dat kinderen daar al snel overheen kijken en er van alles bijfantaseren en het dus niet boeit dat het geen echt model is: als het herkenbaar is (gele kleur, zwart NS-embleem) is het vaak wel goed.
Vroeger had ik een blauwe en rode Duplotrein, dat waren in mijn ogen een 'blauwe Zandvoorter' en 'rode Zandvoorter', oftewel ICR.  Toen was het nog simpel :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

MDG

  • Offline Offline
  • Berichten: 253
  • Voor elk probleem bestaat een oplossing
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #34 Gepost op: 30 juni 2018, 15:35:39 »
Wat is dan wel realistisch voor een beginner? Als je verwacht dat je onder de 100 kan beginnen moet je denk ik iets anders uitzoeken. Of niet hele hoge verwachtingen hebben. Idd een Anna net wat kleine dingen erbij.

Hier ben ik het niet mee eens, zelf ben ik 23, en intensief modelbouwer en lezer op dit Forum.
Het mooie van de hobby begint als je zelf begint en er nog niet zo veel geld in wil steken of kan steken. Dan word men inventief en leergierig.
Mijn eerste locs waren allemaal van Marktplaats en daar was vaak meer mis mee dan goed, maar door interesse werd het al hobby deze locs te repareren opnieuw te laten op staan uit vervlogen tijden. Alles hier aan was al hobby voor mij en de baan, digitaal, de snufjes, de gewilde locs, het tijdperk. Dat was allemaal nog bijzaak.
( overigens alles voor ver onder de 100,- ) en dat in N-Spoor.

Daar moet een beginner ook in groeien. Zelf merk ik zo nu en dan wel eens weerstand tegen jeugd en word er vaak minderleuk omgesprongen met vragen.
De toegankelijkheid moet beter worden doormiddel van fora zoals deze waarbij vragen vrijstaat en goede subgroepen.
Antwoorden die ik wel eens gekregen heb van 'dat is zó makkelijk, nee dat staat niet in de handleiding' dat zijn dingen die voor een leek vaak slecht overkomen.

Laten we vooral openstaan voor de beginner en ze niet overspoelen met wat alles mogelijk is maar vooral motiveren met waar ze op dat punt staan en zelf naar toe willen.
En geniet jongens,geniet. Het is hobby!

Max
Max de Groot

Mijn draadje; Vrije vertaling Nedstaal H0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=91123.0

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9165
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #35 Gepost op: 30 juni 2018, 16:14:51 »
Citaat
Mijn setje was een NS Cargo lokje met 3 wagonnetjes (Fleischmann 6308) 179 antieke guldens (1996) vond het toen prijzig maar nooit spijt gehad.

En nog analoog ook, zelfde soort set doet nu pakweg hetzelfde in euro's, dus wat is duur. Kan me niet herinneren dat mijn pa hetzelfde verdiende als wat men nu omgerekend in euro's verdient. Kropje sla koste toen ook 20 cent in ouwe guldens, zie nu nix onder de 79 eurocenten...

Bello

  • Offline Offline
  • Berichten: 789
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #36 Gepost op: 30 juni 2018, 16:40:39 »
Ik ben het eens met het filmpje dat de hobby veel meer richting realisme en natuurgetrouwheid is gegaan. Logisch want er is ook veel beter en mooier spul te koop.

Dus het is veel eenvoudiger om iets moois te maken. Veel systemen zijn plug-and-play en daarom is de hobby juist veel toegankelijker geworden. Je hoeft echt niet meer met soldeerbout en printplaten en karton te prutsen.

Wat mij betreft is de hobby juist wel op de goede weg.  De kinderen van nu spelen wel met een X-box en niet met een game-cube als het over gaming gaat.

Volgens mij geldt dit ook voor onze hobby , als mensen goede nieuwe spullen kopen , dan heb je een basis die je kan uitbreiden en zo er een mooie hobby van maken.

Wat ook belangrijk is volgens mij, is niet te groot te beginnen, geen 10 jaren projecten , maar iets  waarmee je redelijk snel tot iets moois komt. Dan kun je genieten van je resultaat en ook weer eens iets anders doen. Hou je ook wat afwisseling en blijft je qua techniek ook bij.  We spelen nu echt geen FIFA2008 meer. Waarom zouden we dat in onze modelspoorhobby dan wel doen ?




Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #37 Gepost op: 30 juni 2018, 18:52:51 »
Je kan de hobby zo duur en ingewikkeld maken als je zelf wilt. Ik ben het wat dat aangaat wel met het filmpje eens. Ook dat er wellicht eens gekeken kan worden naar een startset die niet te duur is maar wel bij de tijd. Een startset met Hondekop is leuk voor iemand van 50 die weer eens begint, maar voor een twintiger zal het minder bekend ogen. Heeft Piko geen startset met een 6400 (look-a-like) in nieuw NL jasje met wat goederenwagens? Het hoeft immers geen treinstel te wezen. Een hobby Traxx kan natuurlijk ook, maar Piko heeft geen ICR rijtuigen.

Ik ben het ook wel eens dat er een soort 'elite' is die alles perfect wilt en als iets niet naar de zin is dan wordt het niet onder '(klap)stoelen of (trein)banken geschoven. Dat kan inderdaad intimiderend en overkomen op nieuwe aanwas van welke leeftijd dan ook. Men krijgt het idee 'Oh, als ik dit niet kan of niet heb mag ik niet meedoen'. Soms zie je een draadje waarin iemand wat vraagt, en dan gaat het meestal wel goed met de adviezen, maar soms ontspoort het een beetje en reageert de topic starter niet meer.

Wat leeftijd betreft verbaast het mij dan weer dat juist veel mensen onder de 40-50 bij ons aan de deur komen om treinspullen op te halen. Natuurlijk ook wel wat ouderen, maar ik ben niet heel bang voor een totale vergrijzing. Het is meer een soort algehele verschuiving naar andere hobby's. Het is nog steeds belangrijk dat de jeugd besmet raakt met het modelspoor virus, maar we moeten rekening houden met de incubatie tijd. Zodra iemand zijn huisje, boompje, beestje voor elkaar heeft leeft het virus op en deze groep (30+) kan wel wat geld uitgeven.

Kortom: het is wat kort door de bocht (boog :P ) om de schuld te leggen bij budget alleen denk ik. De jeugd moet in aanraking komen met de hobby natuurlijk, een goedkoop en herkenbaar startsetje kan helpen. Met de volgende verjaardag of Sinterklaas een paar wissels en rollend materieel erbij en dan lekker de pubertijd in en een krantenwijk om te sparen voor meer. Mocht iemand het spoor bijster raken dan is er alsnog een kans dat het virus later weer oplaait. Dan gaat men Googlen en komt men hier terecht. De hobby heeft een hoog nostalgie gehalte. Als iemand er ooit mee in aanraking is gekomen dan kan het virus lekker doorwoekeren tot de besmetting zich openbaart ;D

We zijn als Beneluxspoor altijd wel goed vertegenwoordigd op modelspoor beurzen zoals Rail en zo. Maar pakweg ongeveer bijna precies 99.999869% van de bezoekers aldaar kennen de hobby al. Zijn er andersoortige beurzen te verzinnen waar veel kinderen en jongeren op af komen waar meer zieltjes te winnen zijn? Vroeger waren er speelgoedbeurzen in de Rai in Amsterdam bijvoorbeeld. Of voor mijn part computer beurzen waar de hele digitale modelspoor wereld gedemonstreerd kan worden op een tablet of PC. Dit hoeft natuurlijk niet alleen maar door Beneluxspoor gedaan te worden. Iedereen die aan modelspoor verdient heeft er baat bij om mee te helpen.

Ik wou een opmerking maken over het 'Opa Flodder' imago, maar ik bedacht mij dat de nieuwere generatie Opa Flodder niet eens meer kent :P Ook is de wereld inmiddels 'generdificeerd'. Het is tegenwoordig 'cool' om 'nerd' te zijn door TV series als 'Big Bang Theory' en zo (Sheldon vind treinen leuk en is het populairste karakter :P ) Dus ik denk dat er zelfs een kans is om de hobby groter dan ooit te maken (y) .

Mvg,

Robert

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #38 Gepost op: 30 juni 2018, 20:35:45 »
Ik denk dat er gestopt moet worden met naar de jeugd kijken, als het om de toekomst van de modelspoorhobby gaat. De toekomst van de hobby zit, wat mij betreft, in instromers boven de 25, 30 jaar. Afgestudeerd, huisje, boompje, beestje, begonnen met carriere maken, op zoek naar een leuke hobby die best wat mag kosten.

Eelco

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #39 Gepost op: 30 juni 2018, 20:40:14 »
Zijn er andersoortige beurzen te verzinnen waar veel kinderen en jongeren op af komen waar meer zieltjes te winnen zijn?
Waarom moeten er zieltjes gewonnen worden, we zijn toch geen zendingsorganisatie? We zijn hobbyisten en degenen die zich ook aangetrokken voelen tot deze hobby komen vanzelf wel, vroeger of later.

Dick55

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #40 Gepost op: 30 juni 2018, 20:41:24 »
Ik kreeg meer dan 50 jaar terug met mijn broer samen een Fleischmann startset. Tender locje en 3 blikken wagons.
Na een paar goede rapporten kregen we ook een Frnase 67001. Inmiddels meer rails, wat wissels, huisjes en wagons. Alles op een zolder(tje) samen met onze bedden en kasten etc. Baan was 1 deur lang en 1 1/2 breed.

Later de boel verdeeld en met mijn zoon wel samen baan gemaakt. Hij kreeg destijs een Piko set met een ' NS'  Piko loc (de gele die op een 1100 moest lijken).

Jaren weer laten versloffen en een paar jaar terug wat rails gekocht en in Rijswijk een V42 rangeerlocje.
Nog wat wagons ook, en rails, maar toen was de werkeloze periode over......

Vorig jaar weer opgepakt en nu aan het kopen en soms verkopen.
Was Duits georienteerd (V100, V200, V160) en de befaande rode/groene/roodmet zilveren V60.
Inmiddels ook een 1100, 1200, 1300 en een 2200. Of ze helemaal tot in de puntjes correct en gedetailleerd zijn zal me worst wezen.
Komende winter bekijken hoe ik een baan kan gaan bouwen, modules of vast.
Nog analoog. Of ik ooit digital zal gaan, geen idee.

Moraal, met een redelijk budget kun je best leuke spullen kopen en een leuke vitrine vullen.
Met een 15 locs en een 100 wagons en rijtuigen niet verkeerd. Maar er zullen altijd mensen zijn die een model niet correct vinden, dat een wagon of rijtuig niet achter die loc hoort, dat een loc, wagon of rijtuig fantasie is. Maar als IK het maar leuk vindt.

Veel banen en materieel wat ik hier zie vindt ik super, maar ik heb het geld er niet voor over om nieuwe en moderne locs te kopen.
Tuurlijk af en toe een uitspatting kan en mag van mezelf, maar 50 euri voor een onderlosser is me veel te gek.

Of de jeugd in de toekomst modelspoor nog leuk zal vinden? Mijn kleinzoon van 4 1/2  kent alle treinen van model, kijkt graag in ' min eerste treinenboek' (weet ook : opa die heb jij ook he) en speelt zelf graag mer zijn legotreinen.

Tja wie weet heeft hij ooit een baan in VR.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #41 Gepost op: 30 juni 2018, 20:52:41 »
tja jongens, tis gewoon een kudthobby waar niemand nog zin in heeft, deal with it. 8)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #42 Gepost op: 30 juni 2018, 21:08:28 »
We zijn feitelijk een soort dodo's. Niet te vreten, bijna uitgestorven en niemand die ons mist  ;D

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #43 Gepost op: 30 juni 2018, 21:19:38 »
dat. en nog kaal ook.  ;D

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7046
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #44 Gepost op: 30 juni 2018, 21:54:53 »
Altijd beter dan een panda:

enkel bamboe vreten en nooit zin in eh...

nou ja, laat maar. Panda's zijn waarschijnlijk druk met postzegels ipv treintjes...

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly