Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door IJmc
Vandaag om 17:42:39
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 17:34:35
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Ronnor
Vandaag om 17:21:32
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:50:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 16:48:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door basjuh1981
Vandaag om 16:46:55
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:36:18
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 15:55:12
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
  

Auteur Topic: De toekomst van de modelspoorhobby  (gelezen 28644 keer)

Jack Black (NS1220)

  • Online Online
  • Berichten: 5676
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #15 Gepost op: 30 juni 2018, 10:50:21 »
Citaat
Maar het was vooral een lange monoloog die ik liever als tekst had gezien.
Komt men overal tegen, de JijBuis methode: geen zakelijke text maar kwebbelaars...
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8062
  • Spoor N
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #16 Gepost op: 30 juni 2018, 10:57:47 »
materieel dat echter nog wel geloofwaardig is (dus niet zoiets als Märklin my world )
Marklin My World is bedoeld voor kinderen van 3 tot 6 jaar, voor hen is het geloofwaardig genoeg.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jack Black (NS1220)

  • Online Online
  • Berichten: 5676
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #17 Gepost op: 30 juni 2018, 11:17:59 »
Je kunt je beter bezig houden met je eigen toekomst. Die is uiteindelijk het meest relevant voor een duurzame relatie tussen jezelf en je vrijetijdsbesteding  :)

Gewoon zo leuk bezig zijn dat de jeugd vanzelf interesse krijgt!
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #18 Gepost op: 30 juni 2018, 11:41:26 »
Ik heb juist het idee dat het aantal jonge kopjes in de modelwereld juist toeneemt, met name op Facebook maar hier op BNLS komen ze niet graag want dan kritiek van niet realistisch bouwen en schaalverhoudingen kloppen niet, als je dat al snel op je af krijgt dan zou ik ook snel weg zijn als beginner.

Maar wat ik niet begrijp, waarom is er nog steeds geen FLIRT 3 in model overal in NL rijden ze van verschillende vervoerders en kleuren en die trein vinden de huidige tieners vaak best mooi. Toch blijft het model uit, fabrikanten breng zon model (betaalbaar) uit want je kan het in tig andere landen ook uitbrengen  ;D
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #19 Gepost op: 30 juni 2018, 11:47:50 »
Zelfde geldt voor een SLT. Rijden al een jaartje of 10 rond, maar nog steeds geen modelletje van te krijgen.  ???
Groeten Joop, machinist Lls

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #20 Gepost op: 30 juni 2018, 12:04:45 »
Men is gek op dubbel ontwikkelen van modellen die al paar keer eerder op de markt gekomen waren maar dat is een andere discussie   ;D

Ander puntje is denk ik de techniek in de modelspoor loopt zwaar achter, ik werd een keer uitgelachen toen ik vertelde dat een Lokprogrammer van ESU geen USB poort kent en met een verloop werkt, van zo van Heujjj USB was in 1999 al de standaard en jullie werken nog met zon 80s poortje...
Of bezet melders en ingewikkelde electronica men heeft daar gewoon geen zin en geen tijd voor, we leven in een tijd dat dingen sneller moeten. Ik denk zelf als daar iets voor komt dat je met enkele draadjes een modelbaan compleet via de computer/automatisch kan laten rijden dat men dan wel de lol ervan in ziet, Niks is irritanter dan storingen en kabelrotzooi.

Bij spelcomputers zie je het ook, HDMI erin stekker erin klaar de oudere spelcomputers was dat wel anders, meerdere kabels / instellingen / laden wachten dat is allemaal verleden tijd.

« Laatst bewerkt op: 30 juni 2018, 12:06:53 door Bastaard »
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #21 Gepost op: 30 juni 2018, 12:49:07 »
Zelfde geldt voor een SLT. Rijden al een jaartje of 10 rond, maar nog steeds geen modelletje van te krijgen.  ???

Dat kan ik nog wel begrijpen, SLT rijd immers alleen in Nederland, maar Flirt 3 is minder te begrijpen vanwege dat ze ook in Duitsland rijd en volgens mijn zelfs in Oostenrijk.

Als je een station anno 2018 wil na bouwen, klein of groot, dan kun je dit dus niet realistisch doen ivm de verkrijgbare modellen.
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Nijboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 634
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #22 Gepost op: 30 juni 2018, 13:13:05 »
Ik vraag me dit ook al een hele poos af.
Ik ben van de generatie die via de Hema/Lima treinen is geinfecteerd met het 4us.
Ik blijf ook stellen: Lima is prima!
Lima is niet meer, maar er is een alternatief: PIKO.
In schaal N had je altijd Roco die die rol vertolkte. Zo jammer dat dat merk niet meer
bestaat, want het roco merk is nu Fleischmann geworden. De goedkope roco modellen
zijn in een aantal gevallen vervallen en gereconstrueerd. Heel mooi, maar het prijsje is ook
gereconstrueerd. Gelukkig is Fleischmann gestart met het Start Programma, daarin vinden we
gelukkig wel leuke (oa ex-roco) spullen en best aardige prijzen. Ik blijf terugdenken aan een jaar
of 10 geleden toen Roco een V200 voor 59 euro verkocht, een BR215 voor 55 euro en een
zwitserse eloc voor ongeveer 79 euro. Dat is passe. Ontzettend jammer.
Gelukkig is de Roco rail er nog wel, welliswaar heet het nu Fleischmann, maar is lekker goedkoop
gebleven. In zijn algemeenheid is het internet ook een aanwinst voor de hobby,
Er is van alles te vinden, en ja in alle gradaties. Er is zat te vinden dat een lekker potje kliederen
met simpele en goedkope materialen promoot. En ja, dat leidt soms tot "profi" resultaten!
Dus ik zie het voorlopig toch maar niet somber in !!

Groet,
Collin



ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #23 Gepost op: 30 juni 2018, 13:49:48 »
En ehh Piko startsets die beneden de 100 euro zijn, dat is gewoon fantasie meuk Duits/Frans model met een NL jasje...
Lima maakt destijds een echte NS trein maar deed een eenvoudige motor erin en geen ingezette ramen, Check Lima 1200 plan E overduidelijk een plan E en 1200, Hondekop een echte hondekop, ja kopbak A was een kopie van kopbak B, de VIRM van Lima is trouwens ook identiek (de kopbakken) alleen je ziet het niet 123 (beplatingen) de hondkop zag je het wel direct.

Grappig vond ik...

Lima maakt een correcte kopbak een correcte tussenbak maar verder niet.
Trix express maakt een correcte kopbak met bagage afdeling en tussenbak met deur in het midden.
Piko maakt een correct tweetje met een naad.
Nu hebben we Artitec  (y)

Ofwel, alles groeit en ontwikkeld en de prijs.

Piko heeft wel een leuke startset met de Hondekop erin, maar dit valt nog steeds buiten budget van een starter 149,- enkel analoog met simpel ovaaltje Anno 2018 is dat een eenvoudige trein, kijk als Piko het voor 79,- op de markt bracht of voor de 149,- digitaal met MultiMaus achtige regelaar dat werkt wel.

Toen Roco begon met de Multimaus hun startsets waren tussen de 129,- en de 149,- !!!  je kreeg een BR 110 met 2 rijtuigen 1:100 een royaal ovaal met een wissel en stootjuk, later ging Roco de sets kleiner maken en de 1 werd een 2.... ja daar lok je geen starters mee, wat toen kon kan nu ook.
« Laatst bewerkt op: 30 juni 2018, 14:07:52 door Bastaard »
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9164
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #24 Gepost op: 30 juni 2018, 13:55:52 »
Pffff, mijn startsetje was een ovaal met een zwarte Anna en 2 wagons...

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21673
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #25 Gepost op: 30 juni 2018, 14:00:48 »
Ja, en ik had de versie met de o&k diesel, twee van die suffe kipwagentjes en industriebogen waar de later duur gekochte v100 dus niet doorheen bleek te kunnen. Nee, dat schoot op.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ReneN

  • Gast
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #26 Gepost op: 30 juni 2018, 14:05:04 »
Het uitblijven van moderne NS-stellen zal ook wel te maken hebben met de lengte waardoor die -onverkort en goed gedetailleerd - niet onder de 300 tot 400 euro in de markt te zetten zijn, die overigens voor types als SLT idd klein is. Wat de Flirt 3 aangaat is het mogelijk dat Stadler eerst geld wil zien.

In de modelautowereld is het helaas vrij gebruikelijk geworden dat modelfabrikanten eerst moeten betalen, willen ze op schaal wat kunnen uitbrengen. Vroeger was het omgekeerd, 1:1 fabrikanten financierden juist mee. Resultaat: in H0 verschijnen nauwelijks meer moderne auto's, het is niet meer rendabel. Tijdperk VI is voor Nederland wat beperkter uit te beelden, ik weet niet of jongeren dat van de hobby weerhoudt.


ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #27 Gepost op: 30 juni 2018, 14:10:05 »
Erg dom als je geld wilt zien terwijl een fabrikant een kopie van jou mooie auto/trein wil maken, ze kunnen het ook zien als een vorm van reclame.
Net als de bekende reclame op Plan V stellen, waarom willen ze geld zien? je maakt juist reclame als mensen het zien op schaal van HEY! daar ga ik mijn auto verzekeren of mijn pensioen opbouwen, hoe kwam u erachter? ja ik was bij een MiniWorldRotterdam en zag deze tekst op een jaren 80 trein !

Pffff, mijn startsetje was een ovaal met een zwarte Anna en 2 wagons...
Mijn setje was een NS Cargo lokje met 3 wagonnetjes (Fleischmann 6308) 179 antieke guldens (1996) vond het toen prijzig maar nooit spijt gehad.
« Laatst bewerkt op: 30 juni 2018, 14:12:44 door Bastaard »
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8062
  • Spoor N
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #28 Gepost op: 30 juni 2018, 14:15:36 »
maar dit valt nog steeds buiten budget van een starter 149,- enkel analoog met simpel ovaaltje
Wat is het budget van een beginner? 50 euro, 100 euro of iemand die net de loterij heeft gewonnen en meteen de halve winkel leeg koopt? Je weet niet hoeveel geld een beginner heeft, dan kan je ook niet zeggen dat het te duur is.

Citaat
de VIRM van Lima is trouwens ook identiek (de kopbakken) alleen je ziet het niet 123
De kopbakken horen dan ook identiek te zijn...
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

ReneN

  • Gast
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #29 Gepost op: 30 juni 2018, 14:17:12 »
Ja dat is helaas de tijdgeest om voor een ontwerp of beeldmerk geld te eisen. Dat de hobby kleiner wordt ligt dus niet alleen aan de modelspoorder - in sommige gevallen maakt de 1:1 rechthebbende de modellen zo duur dat het niet meer interessant is om ze uit brengen. Dacht dat zoiets ook speelde bij de CIWL-rijtuigen van Rivarossi, waarbij Hornby afzag van heruitgave. LSM zal nu ook wel wat extra moeten afdragen.