Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
Vandaag om 20:24:46
"Nederlandse" modellen door Pauldg
Vandaag om 20:07:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 20:05:30
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 20:03:30
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:59:23
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 19:04:45
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 19:02:32
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 19:00:28
Bouw van materieel 40 treinstellen door puntenglijder
Vandaag om 18:58:57
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 18:56:16
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
Vandaag om 18:53:42
Bisonkit verdunner door Pauldg
Vandaag om 18:39:40
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door JohnRobertGrunn
Vandaag om 18:31:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Marco1044
Vandaag om 18:10:03
LS Models 2024 door 4020 281-4
Vandaag om 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
Vandaag om 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:49:52
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 16:40:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
  

Auteur Topic: De toekomst van de modelspoorhobby  (gelezen 28580 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Online Online
  • Berichten: 6090
De toekomst van de modelspoorhobby
« Gepost op: 29 juni 2018, 23:40:01 »
Onder auspiciën van het Britse Budget Model Railways is een discussie op gang gekomen over de toekomst van onze hobby.

Ik zou graag eens horen, hoe er hier op het forum gedacht wordt over dit onderwerp. Toen we in 2006 dit forum oprichtten, hadden we de ambitie om de modelspoorhobby toegankelijk te maken voor iedereen. Volgens de makers van onderstaand Engelstalig filmpje zijn we echter niet goed bezig. Men maakt zich daar zorgen over.



Klik op het plaatje, of op deze link:
https://youtu.be/ojj2btwrsv8

Gr, Hans van de Burgt

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5664
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #1 Gepost op: 30 juni 2018, 00:58:06 »
Zowel budget als high_end is gewenst. Maar echt goedkope startsets zijn er weinig meer volgens mij. Daarbij denk ik aan een analoog ovaaltje met weliswaar eenvoudig uitgevoerd materieel dat echter nog wel geloofwaardig is (dus niet zoiets als Märklin my world  :) )
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #2 Gepost op: 30 juni 2018, 01:07:59 »
Ik denk dat er in Nederland weinig toekomst is voor nederlandse modelspoor, dit komt mede doordat de jeugd met andere dingen bezig zijn, maar ik denk ook dat de fabrikanten te weinig vernieuwde modellen komen met nieuwe snufjes, maar veel te weinig moderne nederlandse modellen, als je een jong iemand bent en je wilt een nederlandse baan maken, dan ben je aangewezen op modellen die tegenwoordig niet meer bestaan, in het dagelijks leven kom je alleen VIRM, DDZ, SLT enz tegen, geen van allen zijn in model verkrijgbaar.
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2923
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #3 Gepost op: 30 juni 2018, 01:57:27 »
Zowel budget als high_end is gewenst. Maar echt goedkope startsets zijn er weinig meer volgens mij. Daarbij denk ik aan een analoog ovaaltje met weliswaar eenvoudig uitgevoerd materieel dat echter nog wel geloofwaardig is (dus niet zoiets als Märklin my world  :) )

Die heeft Piko wel vanaf €.60,- snel uit het hoofd.
« Laatst bewerkt op: 30 juni 2018, 21:45:19 door DJV »
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7394
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #4 Gepost op: 30 juni 2018, 03:16:16 »
Eh, meppelspoor....

... dit komt mede doordat de jeugd met andere dingen bezig zijn, maar ik denk ook dat de fabrikanten te weinig vernieuwde modellen komen met nieuwe snufjes...

... heb je überhaupt de video bekeken? "Met andere dingen bezig zijn", dat is waarschijnlijk "computer enzo"? Daarvoor heeft de video wat aardige tegenvoorbeelden. En als je het hebt over "te weinig vernieuwende modellen met nieuwe snufjes", dan heb je volgens mij de toen-lima-nog-bij-de-hema-te-koop-was-kwaliteit modellen niet gezien waarvoor in de video reclame wordt gemaakt.



Enfin, eh, ja. Als ik de video zie, dan zet het me wel aan het denken. Vooral ook aan het denken qua forum. Hans z'n opmerking over "de hobby toegankelijk maken" snijdt wel hout. Dat is wel een doel van dit forum. Vriendelijkheid tegenover beginners is dan een goed idee. Maar hoe moet je dan ermee omgaan als er een "dit kan inmiddels veel beter" reactie komt? En misschien is die reactie ook wel terecht. Ach, blijft lastig. Naast de hobby toegankelijk maken is het volgens mij ook wel een doel de hobby op een hoger peil te trekken.

Hoewel... ik zit me af te vragen wat het doel eigenlijk is. Ah, het staat aan de linkerkant van deze pagina bij "de stichting en team":

Citaat
Het doel van de stichting is het bevorderen van de spoorhobby.

Ik zie Hans bij de oprichters staan, dus die zal wel gelijk hebben als hij zegt dat "de hobby toegankelijk maken" daar duidelijk bij hoort :)



Als ik naar mezelf kijk: ik koop m'n materieel vrijwel allemaal tweedehands. Lekker goedkoop. Maar ik heb wel een (overigens relatief goedkope) peco grassmaster gekocht i.p.v. het bij m'n goedkope theezeefje te houden.

Waar die youtube video's me ook over aan het denken zetten: rail magazine. Ik heb daar laatst een artikel in mogen plaatsen. Dat ging toevallig over iets knettergoedkoops en geïmproviseerds uit de rommeldoos. Maar ik ben van plan meer te schrijven. Tweede artikel komt in augustus ofzo erin. Daarin loop ik een Faulhaber in te bouwen. Het goedkoopste model, maar toch.

Wil ik me meer op het eenvoudige richten? Mag er ook een foto in van een baan in het triplex-stadium? Of maak ik alleen foto's van die stukjes baan die al af zijn?


In ieder geval tijd om nu naar bed te gaan. Veel te leuk, die video's :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Online Online
  • Berichten: 6090
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #5 Gepost op: 30 juni 2018, 05:55:49 »
@Reinout,

Leuk dat je artikelen gaat schrijven. Het filmpje van Budget Model Railways zet je inderdaad aan het denken. Deze club voegt daarbij de daad bij het woord. Je kunt je op YouTube abonneren op een hele serie instructie films “How to ...”, allemaal low-cost.



Misschien is het goed, hier ook eens ervaringen te lezen van gebruikers die nog niet zo lang geleden begonnen zijn.

Gr, Hans van de Burgt

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #6 Gepost op: 30 juni 2018, 06:56:23 »
Ik vind het altijd een interessante discussie die vaak word gespiegeld aan de beurs. Meestal vind je reacties en krantenartikelen dat de hobby vergrijst. Meestal gebaseerd op wat men op beurzen ziet.

Kijk ik naar mijn eigen clubje vn pakweg 15 modelbouwer dan is de gemiddelde leeftijd rond de 30. Kijk ik naar mijn klantenbestand is grofweg 60% boven de 40 en de rest tussen de 20 en 40 jaar.

Er is dus wel degelijk veel jong publiek in deze hobby. Maar jeugd hoor en zie ik niet veel, mede omdat digitaliseren niet echt binnen het budget past van een tiener.

Maar kijk ik naar mijn eigen zoontje, die is er helemaal weg van. De verhalen van klanten gaan meestal over hun baan, echter bij de senioren merk ik dat ze het vaak voor de kleinkinderen leuk willen maken.

Ik denk ook echt wel dat er nieuwe aanwas blijft komen, alleen zie je ze amper meer. De jeugd komt niet naar beurzen, die hebben op zaterdag andere dingen te doen als voetbal, werk, meisje/vrouw. Die gaan liever in de webshop struinen en kopen het wel online.

Dat laatste merk ik bijzonder in de webshop. Het publiek op de beurs is gemiddeld boven de 40, in de webshop gemiddeld onder de 40. En in de sector waar ik in actief ben zie je over alle leeftijden dat men er geld voor over heeft zolang de kwaliteit van de techniek goed is.

Ik denk dan ook dat we ons veel te druk maken met de vraag of er een toekomst is. Dit zal nooit stoppen, en dat is maar goed ook.

Groetjes

Verstuurd vanaf mijn BLA-L29 met Tapatalk
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #7 Gepost op: 30 juni 2018, 08:05:19 »
Interesante discussie. Hier een paar gedachte punten van mij.

1. Waarschijnlijk speelt behuizing en voorliefde van de ouders ook een rol. Als er geen goede werkplek in huis is omdat men in een woning woont, je de buren niet mag storen enz dan loopt de hobby op een laag pitje. Je hebt geen forum nodig voor een treinrondje op de grond.

Tot pak weg 15 jaar wordt gekocht door de ouders/ grootouders dus deze groep past niet in de statistiek. Komt nog de taal als factor, je leert schrijven en lezen, en voordat je je op een forum uiten kan duurt het even.

Vanaf 16-20 begin je met een eigen leven maar vaak nog niet met een budget en eigen ruimte groot genoeg om werkelijk te bouwen. Pas later lukt dat maar dan zijn er nog een hoop andere verplichtingen, leren, later familie enz. Pas in de tweede levensfase komt weer meer lucht voor hobbies en de gedachte wat ga ik doen in mijn vrije tijd.

De Gameshops is een hobby die veel minder ruimte nodig heeft, snel op en af gebouwdt kan worden en tevens creatief een eigen wereld creëert. Hetzelfde geld voor fantasie costuumbouw. Mijn zoon heeft inmiddels een kist vol van nagebouwde Harry Potter props.
Hij gebruikt mijn tools, heeft een eigen werktafel en krijgt het materiaal wat hij nodig heeft. Gebruikt de naaimachine net zo makkelijk als een hamer of een zaag, of soldeer.
Zo leert hij handvaardigheid en misschien ooit bouwt hij een trein of boot of wat dan ook.
Iedere mogelijkheid om creatief wat te leren wat gebruikt.
Er is hier bv een Go Tec labor voor kinderen en jongeren, waar ze leren kleine elektrische dingen te bouwen.
Voor kinderen wordt sport, alle jongens in voetbal, en muziek gepusht. Algemene hobbyclubs voor kinderen waar ze bouwen kunnen en technieken leren zijn er niet meer.

2. Waar ik meer bang voor ben is dat bepaald handwerk, bv het messing solderen of scratch building van huizen, verloren gaat, omdat de leermogelijkheden steeds beperkter worden en juist dan direkt contact met bouwers niet voorhanden is.
Alles makkelijk en snel en goedkoop heeft soms het nadeel dat technieken verloren gaan omdat ze schijnbaar duur zijn of langer duren. Een Faller huisje gaat in een avond, een scratchbuild kan makkelijk een paar maanden duren.

Het forum speelt daarin een grote rol, alle die alleen nog eindresultaten geven, vergeten dat elke dag opnieuw iemand begint die graag wil weten hoe je dat gedaan hebt. Draadtjes zoals de Sik in spoor 0 en 1 zijn zo populair omdat je veel klein detail technieken ziet en leert. Dus er is een behoefde aan “lering en vermaak”. Het laat ook zien hoeveel verschillende wegen er zijn om hetzelfte bereiken, en dat fouten op ieder niveau gemaakt worden.

We kunnen mensen niet helpen treinen leuk te vinden, maar wel technieken leren waardoor bepaalde delen van de modeltreinen plotseling spannender wordt.

Eigenlijk intereseer ik me niet werkelijk voor treinen perse, ik intereseer me voor geschiedenis en focus op een lokatie van mijn interesse. Daarvoor bouw ik alles wat nodig is. Misschien zijn de meeste van ons modelbouwers.

Gr. Joke

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #8 Gepost op: 30 juni 2018, 08:40:21 »
Denk persoonlijk dat de model(bouw)(trein)hobby nog wel enige decennia zal doorgaan.

Dat het een grijze markt is betwijfel ik toch ook ten zeerste. Ben zelf bijna 40, maar als ik op beurzen zoals Houten kom, dan verschiet ik er toch steeds van hoeveel mensen ik van mijn leeftijd tegen kom, en zelfs een pak jonger ( al dan niet gevolgd door de vrouw/vriendin die al dan niet liever iets met haar vriendinnen was gaan doen :) ). Je merkt ook wel op de beurzen dat er toch ook een boel kinderen interesse hebben, en dat papa maar wat graag een tweedehands krakkemikkelig treintje of een goedkoop wagentje voor zoonlief koopt met het oog dat hij later ook de interesse krijgt voor de hobby van papa.

Ik denk wel dat de mogelijkheden om te beginnen met de hobby inderdaad minder makkelijk zijn. Er zijn wel enkele basis beginsets voor een schappelijke prijs. Het probleem is denk ik vooral dat beginners dikwijls niet weten wat het verschil tussen analoog/digitaal is en wissel en gelijkstroom modellen. Want : "ik heb een beginsetje, en ik wil nu dat treintje kopen, wan tik vind het mooi, maar blijkbaar kan dat treintje nie top mijn baantje rijden, want ik heb blijkbaar geen digitaal ! ) Domper op de feestvreugde natuurlijk. Of rails kopen van code 80 en nog een setje zonder dat je het weet code 70, en die dingen passen niet goed op elkaar, trein ontspoort steeds. Denk dat zo'n dingen meer frustrerend zijn voor beginners dan pak 140 euro betalen voor een hele mooi Piko. Kijk je naar die prachtige Marklin/Roco/ACME/LS, ja dan slikt die beginner toch ook wel even als ie daar 250 - 300 euro of meer ziet opstaan.

Ook het feit dat er niet voldoende NS/NMBS materiaal in de aanbieding vind ik niet terecht. Piko brengt jaarlijks wel minstens een 5 tal wagonnetjes ofzo uit van zowel NMBS als NS. Voor Nederland brengt Artitec jaarlijks wel wat mooi ( kostelijk ) spul uit, wat waarschijnlijk niet direct in het budget van een beginner past, NMBS idem bij bv Van Biervliet, al hebben zij ook een budget line, wat naar afwerking zeker gezien mag worden en verre van onder doet van bv een Piko, en makkelij knaast een simpele Roco kan staan.
Duur wordt het als je natuurlijk als beginner je ogen blind staart op de digitale prachtig afgewerkte loc, met geweldig veel geluids en licht functies.
Ik denk zelfs te durven zeggen dat het aanbod van NS/NMBS materiaal nog nooit zo groot geweest is !
20 jaar geleden mocht je blij zijn als er in de nieuwe cataloog van Marklin/Roco/Fleischman 1 of 2 NS/NMBS dingen stonden.
Nu brengen de grote jongens elk kwartaal een nieuwigheden folder uit, en je kan er steeds donder op zeggen dat er iets van onze contreien in staat !

Wat zal de toekomst voor de hobby brengen ?
Gho, ik denk nog heel veel.
Als je bekijkt hoeveel kleinmodelbouwfabrikanten er tegenwoordig zijn in onze regios, dan zou ik zeggen dat de hobby het nog nooit zo goed gedaan heeft !
Om er maar paar te noemen : Domburg die prachtige huisjes uitbrengt, Tilly Models idem, Alsacast idem, Martin Waldberg met prachtig baanaankleedmateriaal, Anita Decor, .....
Met enkelen al een praatje gedaan, of er een workshop gevolgd, of materiaal van hen gekocht/gebruikt, en van allen kan ik enkel zeggen, dat het fantastische merken zijn, met elk hun specialiteit, elk uniek in hun modellen/materiaal.
Heb geen idee hoe hun verkoop is, maar ik zie op alle beurzen wel materiaal van hen staan/liggen, zelfs als ze er zelf niet staan, dus het wordt wel degelijk verkocht/gebruikt.
Je kan dit soort fabrikanten niet genoeg aanmoedigen om door te gaan met wat ze bezig zijn, omdat ze juist de sleur van de grote merken doorbreken. Want OK, Faller brengt jaarlijks ook wel genoeg leuke modeletjes uit, maar je ziet ze wel op elke baan terug.

Ik vermoed dat 3D printen voor de hobby nog een grote impact zal hebben. Geen idee in welke mate en welke zin, maar vermoed dat er een tijd komt dat je bv naar een Tilly een een 4 of 5 tal aanzichten van een huis kan doorsturen ( de 4 zijkanten + bovenkant ), en paar dagen/weken later, ligt het resin paketje in je brievenbus. Hopelijk is de kostprijs daarvan dan niet te gek.
Maar je ziet al dat met het laseren men hier redelijk ver in kan, ben even de naam kwijt, maar er is een Nederlands bedrijfje dat bijna alle Nederlandse stations en toebehoren zo lasert.

Denk ook dat digitaal en sound meer basis gaat worden, en op een gegeven moment analoog volledig zal verdwijnen ( al zal dat niet op  1-2-3 zijn ) en dat basis digitaal de prijs van analoog wordt, en vervolgens de high end digitaal met sound op rond de 200 euro komt te liggen. Je merkt het nu reeds beetje aan de analoge prijzen van de grote merken, 120 a 140 euro voor basis, toch wel mooi afgewerkte analoge loks van Piko en Roco. De digitale met sound liggen zelfs al voor sommige modellen rond de 200 euro.
En waarschijnlijk dat digitaal nog uitgebreider zal worden, als je kijkt wat ESU nu al in zen loks steekt ..... ga je binnekort regelmatig de politie op je oprit hebben ivm geluidsoverlast naar je buren als je gans ebaan met zulke loks rondrijd :D

Dus concreet : modeltreinbouw is verre van dood volgens mij, en we gaan nog heel boeiende tijden tegemoed in mijn ogen !

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #9 Gepost op: 30 juni 2018, 08:51:55 »
Je kan je beter bezig houden met je eigen toekomst. Die is uiteindelijk het meest relevant voor een duurzame relatie tussen jezelf en je vrijetijdsbesteding  :)

Boomshanka!

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #10 Gepost op: 30 juni 2018, 08:59:14 »
Joke, ik vind de laatste opmerking onder 1) interessant. Sport e.d. wordt gepusht, maar waar leer je hobbies? En vaardigheden die je bij hobbies nodig hebt.

Ik doe het niet perfect, heb bijvoorbeeld geen modelbaan, maar laat wanneer daar gelegenheid voor is wel de kinderen meehelpen. Het gezicht van ouders toen ik op een Paasweekend een groep kinderen (5-10) zelf aardappels liet schillen. Dat is geen snijden in styreen of architectenkarton natuurlijk, maar ook groenten snijden gebeurt thuis kennelijk niet veel...

Ander voorbeeld: nieuwe kast van IKEA in elkaar zetten. Daar lopen huwelijken op stuk! Kinderen mochten de deuveltjes inslaan en schroefjes indraaien. Mijn kinderen mogen ook spullen van de trap af tillen, ook samen. Ja tuurlijk hou ik mijn hart vast of er dingen stuk kunnen vallen of kinderen gewond kunnen raken. Maar laat ze proberen, en niet alleen op een sportveld. Over die deuveltjes: ik vroeg mijn zoon om en tweede kastje voor te bereiden en zodra de laatste deuvel er in zat leip hij weer naar zijn boeken "dit is saai". Lief he?

Dan in algemene zin: het plaatsbeslag is een probleem. Het geld een uitdaging. De 'perfectie' van anderen een heuvel waar je overheen moet. Dat laatste is voor jeugd veel makkelijker dan we denken. Het hoeft maar half te kloppen en de fantasie vult het plaatje verder in. Je moet het alleen niet erg vinden als er een Majorette op de baan verschijnt. Binnen de lijntjes kleuren hoort niet bij leren, maar is wel het resultaat van gewoon doen.

Groet, Sicco Jan

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9157
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #11 Gepost op: 30 juni 2018, 09:27:36 »
Vraag me nu af of de interesse van de jongste filmer nu daadwerkelijk ligt bij treintjes of meer bij het maken van bijbuis filmpjes.
Dit is al een eeuwige discussie die al vanaf de jaren 50 gevoerd wordt volgens mij en er is wat dat betreft weinig verandert.
Kijk ik naar mezelf leuk, heb een beetje met treintjes gespeeld in mijn jeugdjaren maar vond in mijn tienertijd en lang daarna muziek en wilde wijven toch een stuk aantrekkelijker. Ben weer ingestapt toen ik 44 was..

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9157
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #12 Gepost op: 30 juni 2018, 09:36:17 »
Je kan je beter bezig houden met je eigen toekomst. Die is uiteindelijk het meest relevant voor een duurzame relatie tussen jezelf en je vrijetijdsbesteding  :)


Prima opmerking, dat is wat volgens mij de hedendaagse jeugd ook doet. Kijk ik in mijn vriendenkring rond is het veelal studie en bijbaantjes waar de blagen mee bezig zijn. Houd je weinig tijd voor hobbies over.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #13 Gepost op: 30 juni 2018, 10:03:56 »
Heb het filmpje ongever vijf minuten volgehouden. Wel geleerd dat ik de komende weken beter niet naar Wimbledon kan kijken, want voor ik het weet vind ik een potje tennis niet meer leuk omdat ik dat niveau toch niet haal.

De man heeft een eigen manier gevonden om de hobby in te vullen, chapeau. Laat iedereen dat vooral op de eigen manier doen. Het kon altijd al duur of juist goedkoop, en met de bedoeling om de werkelijkheid te benaderen of juist een beetje rond te racen op spaanplaat en alles daar tussenin. Verder kan het me niet zo boeien of de modelspoorhobby over 30 jaar nog bestaat. We praten niet over zorg, onderwijs of de pensioenen. Als mensen wat leukers hebben gevonden om te doen, ook goed.

Ga ik nu even een paar rackets laten repareren. Gisteravond twee bespanning aan gort gemept. Daar ben ik echt reuze goed in.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25270
    • Pagina van klaas
Re: De toekomst van de modelspoorhobby
« Reactie #14 Gepost op: 30 juni 2018, 10:29:17 »
Ik kan me er eerlijk gezegd niet echt druk om maken. Gezien de vele beurzen en tentoonstellingen denk ik dat de hobby nog wel een poosje zal blijven. Fabrikanten gaan nog steeds door met het uitbrengen van nieuw modellen, dus die geloven er ook nog in. Ben zelf in de hobby gerold toen ik 11 was, maar dat gaat niet bij iedereen zo. Veel van die jongelui die nu druk zijn met andere dingen rollen  er ook nog wel eens in. Misschien op hun veertigste, of misschien na hun pensioen. Iemand die echt gevoel heeft voor de hobby begint er op een bepaald moment echt wel aan. En wie er niet aan begint is geen modelspoorder, zo simpel is dat.
Zelf doe ik niet aan voetbal, tennis of zeezeilen, maar die hobby's zullen ook niet uitsterven. Hoewel het me ook niet boeit als dat wel gebeurt.

Wat die video betreft, ik heb hem wel helemaal uitgekeken. Maar het was vooral een lange monoloog die ik liever als tekst had gezien.