Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
MOVisser
Vandaag
om 22:42:05
PPM kranen van Strukton
door
edwin1974
Vandaag
om 22:32:16
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Ronald A.
Vandaag
om 22:30:31
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Daan!
Vandaag
om 22:11:50
Hulp gezocht omgeving Drachten
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 21:57:13
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
MathynK
Vandaag
om 21:32:56
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 21:30:55
PB Models, ICR-rijtuigen
door
Mcn1986
Vandaag
om 21:11:57
diorama, voor lange treinen.
door
Mark D.
Vandaag
om 20:52:52
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
Jeroen Water
Vandaag
om 20:51:24
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 20:46:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Rick
Vandaag
om 20:40:23
Schroefkoppeling voor H0.
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 19:58:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Eric B
Vandaag
om 19:51:55
Vollmer ringloods deuren
door
Freddy
Vandaag
om 19:51:38
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
door
saskia
Vandaag
om 19:49:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 19:44:15
Arnold N 2543 rookgenerator
door
Gabriël Bergsma
Vandaag
om 19:30:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
RobbertJan
Vandaag
om 19:30:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
NS264
Vandaag
om 19:26:55
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec.
door
n-driver
Vandaag
om 19:25:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 19:10:14
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
door
RikM
Vandaag
om 18:42:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Silvolde
Vandaag
om 17:25:10
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Michiel2
Vandaag
om 16:50:22
Fotodijkje en fotodiorama
door
Eric B
Vandaag
om 16:32:24
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 15:04:01
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
nighttrain1
Vandaag
om 14:50:42
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Jelmer
Vandaag
om 14:23:41
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 13:47:11
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Rivarossi dubbeldekker, hoe interieurverlichting inbouwen, stroomafname.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Rivarossi dubbeldekker, hoe interieurverlichting inbouwen, stroomafname. (gelezen 2616 keer)
Frank NZ
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 7
Rivarossi dubbeldekker, hoe interieurverlichting inbouwen, stroomafname.
«
Gepost op:
26 June 2018, 00:09:22 »
Ik will binnenverlichting in de dubbeldekker inbouwen. Nu dacht ik slim te zijn en de stroom via de wielassen af te halen zoals je dat ook doet met digikeys slepers. Nu blijkt dat de wielassen totaal geïsoleerd zijn. Heeft iemand een slim idee?
«
Laatst bewerkt op: 26 June 2018, 00:53:08 door Bert van Gelder
»
Gelogd
Biesje
Offline
Berichten: 2289
Re: Interieur verlichting Rivarossi dubbeldekker
«
Reactie #1 Gepost op:
26 June 2018, 00:18:12 »
Assen ruilen met iemand die liever deze assen heeft? Sommige rijtuigen nemen stroom af via de puntlagers, en daar heb je die asjes met kunststof middendeel voor nodig
Voor een perfecte stroomafname zou je naast de as, ook van het geïsoleerde wiel stroom moeten afnemen. Anders heb je kans op een knipperfestijn. Tenzij je de bakken elektrisch gaat doorverbinden met elkaar.
Succes
Mvg,
Robert
Gelogd
Frank NZ
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 7
Re: Rivarossi dubbeldekker, hoe interieurverlichting inbouwen, stroomafname.
«
Reactie #2 Gepost op:
26 June 2018, 01:41:21 »
Hallo Robert,
bedankt voor je advies. Wonend in Nieuw Zeeland is het niet zo makkelijk om mensen te vinden met soortelijke problemen. Wielen wisselen klinkt goed. Ik zal eens bij ons op de club vragen of er wat te regelen valt.
Gelogd
Wijbe
LightMyTrain
Offline
Berichten: 1053
LightMyTrain
Re: Rivarossi dubbeldekker, hoe interieurverlichting inbouwen, stroomafname.
«
Reactie #3 Gepost op:
26 June 2018, 08:58:22 »
Frank,
Een stroomafnemer ombuigen/verbouwen dat je stroom afneemt op de wielen inplaats van de assen.
Of gewoon de Esu stroomafnemer kopen:
http://www.esu.eu/produkte/innenbeleuchtungen/powerpack-radkontakt/
Gelogd
Mvg, Wijbe
https://lightmytrain.nl/
LightMyTrain
Goedkope interieurverlichting in rijtuigen
008200
Offline
Berichten: 883
Re: Rivarossi dubbeldekker, hoe interieurverlichting inbouwen, stroomafname.
«
Reactie #4 Gepost op:
26 June 2018, 09:57:04 »
Stroomafname verloopt het best via een motorvoertuig, of hier via de kopbak (en die heeft al stroomafnamepunten voor de front-sluitseinen).
Met microstekkers kun je de elektrische verbinding door alle bakken heen geleiden via de raamopening in de vouwbalg. Gebruik het soepelste decoderdraad wat je kunt vinden: 2 aders in elkaar gedraaid. (en drie als je digitaal bent aangelegd). Stekkers kun je zelf maken als je handig bent met solderen van 2 maal een stukje van 2 pootjes van een IC-voet. Of je koopt een
Micro JST 1.25 2-pin connector female
met een
male-plug-with-wire
bij een Chinese webshop. Schaf daar ook wat dunne krimpkousjes (shrink tube) aan. De draad aan de male connector is wat erg stug: daarom zelf de female connector solderen met soepel draad (met een stukje van de dunste krimpkous).
Als je voldoende (enkele cm) lengte draad aanhoudt kun je na verbinden van de connectors, de stekker met de stugge draad terugduwen in de ene bak via het raam. Rijdend zie je er bijna niets van, behalve in scherpe bogen als de kortkoppeling openscharniert. Evt een condensator inbouwen (zie encyclopedie), want een knipperlicht is vooral ergerniswekkend. Ik heb zo al heel wat modeltreinen met goedkope "Led-strips-van-de-rol", een kleine gelijkrichter ("diode-bridge") en één serieweerstand van 1,5 kOhm, van verlichting voorzien. Let er bij treinen als de (V)IRM of gele hondekop op, dat deze behoorlijk doorschijnen. Met een weerstand de spanning wat extra dimmen helpt wat maar helemaal houd je dat niet tegen.
Met deze Ledstrip is de extra stroomafname minimaal dus je kunt met laag-vermogen diodebrug en weerstand werken. Veel succes met de inbouw!
François
«
Laatst bewerkt op: 26 June 2018, 10:29:26 door 008200
»
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22630
Re: Rivarossi dubbeldekker, hoe interieurverlichting inbouwen, stroomafname.
«
Reactie #5 Gepost op:
26 June 2018, 11:02:47 »
Ja, eens, alleen heb ik elektrisch geleidende koppelingen gebruikt.
Er staat trouwens niet bij om welke dubbeldekkers het gaat: DDM of (V)IRM.
DDM laat niet veel licht door en dat is gemakkelijk te voorkomen door de binnenwanden met één of twee lagen witte/crèmekleurige verf te schilderen.
Met (V)IRM misschien beter niet aan beginnen. De kap is in zijn geheel van doorzichtige kunststof gemaakt, waarop de ramen tijdens het spuiten zijn afgeschermd. Bij binnenverlichting ziet het eruit als een rijdende schemerlamp en het is bijna niet te doen om de binnenwanden te schilderen zonder de raamopeningen netjes te ontzien.
«
Laatst bewerkt op: 26 June 2018, 11:19:20 door henk
»
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Sven
Offline
Berichten: 8365
Eton Wick, UK
Re: Rivarossi dubbeldekker, hoe interieurverlichting inbouwen, stroomafname.
«
Reactie #6 Gepost op:
26 June 2018, 12:39:45 »
De binnenkant met folie afschermen is een mooi klusje voor een Silhouette of Cricut snijmachine.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
008200
Offline
Berichten: 883
Re: Rivarossi dubbeldekker, hoe interieurverlichting inbouwen, stroomafname.
«
Reactie #7 Gepost op:
26 June 2018, 14:44:43 »
Dat beplakken van de binnenzijde met een folie, waaruit de raampjes zijn uitgesneden, lijkt me overigens wel een zenuwslopende bezigheid...
.....
Het monteren van stroomvoerende koppelingen is uiteraard een heel mooie, maar ook prijzige optie: vanaf pakweg €12 per setje wordt gauw erg begrotelijk. Het is uiteraard wel de chicste oplossing!
Een (V)IRM schijnt inderdaad behoorlijk door en daar is niet veel aan te doen behalve flink gedimd licht. De oudere, gewone dubbeldekkers en de Rivarossi dubbeldeks motorwagen mDDM hebben daar geen last van. Ik heb ze zelfs niet beschilderd. De Piko gele hondekop wel, en dat is daar goed te doen omdat het glaswerk nog redelijk eenvoudig te verwijderen is. F.
«
Laatst bewerkt op: 26 June 2018, 14:51:22 door 008200
»
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Rivarossi dubbeldekker, hoe interieurverlichting inbouwen, stroomafname.