Doel:€250.00
Donaties:€125.00

Per saldo:€-125.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-11-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
Vandaag om 13:19:20
Rommelig Roco NS 600 spuitwerk door Besselspoor
Vandaag om 13:11:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 13:05:14
Falkensteiner bockerl door Reinout van Rees
Vandaag om 13:03:28
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door ArjanB
Vandaag om 12:58:23
Digitaal starten met beperkt elektrotechnische kennis - welk systeem? door Ad Cleijsen
Vandaag om 12:46:17
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Sicco Jan
Vandaag om 12:45:24
Waar is dit? door Sobat Kras
Vandaag om 12:44:43
VERPLAATST: Een sein aansluiten op de remmodule en schakeldecoder - uitleg door Reinout van Rees
Vandaag om 12:19:46
Van Swarzach naar Swarzburg door Rondje_HO
Vandaag om 11:57:10
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door Rondje_HO
Vandaag om 11:55:19
DE 64/6500 verbouwde varianten in model door Albert Bas
Vandaag om 11:55:11
NS modelbaan Hoekdam H0 door Ronald Hofmeester
Vandaag om 11:42:39
Nieuwe dienstregeling NS: bijna alles hetzelfde en nieuwe sprinters door André82
Vandaag om 11:39:43
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 11:39:39
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 11:12:15
LS NS fiets/bagage rijtuig D/Df van modeltreinexpress exclusief door Reinout van Rees
Vandaag om 11:04:56
Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw door Frans Peeters
Vandaag om 11:04:21
Rookontwikkeling Suethe in Br 85 trix (22702) Digitaal door Timo
Vandaag om 10:49:58
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 10:47:20
Verzendperikelen door Arnhem1976
Vandaag om 10:39:20
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:30:24
Mass am See door mass am see
Vandaag om 10:07:02
Roco 63122 front- en sluitseinen. door Timo
Vandaag om 08:51:11
Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij door Patrick1975
Vandaag om 07:38:44
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 06:20:11
  

Auteur Topic: Rivarossi dubbeldekker, hoe interieurverlichting inbouwen, stroomafname.  (gelezen 654 keer)

Frank NZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Ik will binnenverlichting in de dubbeldekker inbouwen. Nu dacht ik slim te zijn en de stroom via de wielassen af te halen zoals je dat ook doet met digikeys slepers. Nu blijkt dat de wielassen totaal geïsoleerd zijn. Heeft iemand een slim idee?
« Laatst bewerkt op: 26 juni 2018, 00:53:08 door Bert van Gelder »

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 1267
    • Biesje.nl
Re: Interieur verlichting Rivarossi dubbeldekker
« Reactie #1 Gepost op: 26 juni 2018, 00:18:12 »
Assen ruilen met iemand die liever deze assen heeft? Sommige rijtuigen nemen stroom af via de puntlagers, en daar heb je die asjes met kunststof middendeel voor nodig :P

Voor een perfecte stroomafname zou je naast de as, ook van het geïsoleerde wiel stroom moeten afnemen. Anders heb je kans op een knipperfestijn. Tenzij je de bakken elektrisch gaat doorverbinden met elkaar.

Succes (y)

Mvg,

Robert

Frank NZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: Rivarossi dubbeldekker, hoe interieurverlichting inbouwen, stroomafname.
« Reactie #2 Gepost op: 26 juni 2018, 01:41:21 »
Hallo Robert,
bedankt voor je advies. Wonend in Nieuw Zeeland is het niet zo makkelijk om mensen te vinden met soortelijke problemen. Wielen wisselen klinkt goed. Ik zal eens bij ons op de club vragen of er wat te regelen valt.

Wijbe

  • Offline Offline
  • Berichten: 920
Re: Rivarossi dubbeldekker, hoe interieurverlichting inbouwen, stroomafname.
« Reactie #3 Gepost op: 26 juni 2018, 08:58:22 »
Frank,

Een stroomafnemer ombuigen/verbouwen dat je stroom afneemt op de wielen inplaats van de assen.

Of gewoon de Esu stroomafnemer kopen:
http://www.esu.eu/produkte/innenbeleuchtungen/powerpack-radkontakt/
Met vriendelijke groet,
Wijbe

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: Rivarossi dubbeldekker, hoe interieurverlichting inbouwen, stroomafname.
« Reactie #4 Gepost op: 26 juni 2018, 09:57:04 »
Stroomafname verloopt het best via een motorvoertuig, of hier via de kopbak (en die heeft al stroomafnamepunten voor de front-sluitseinen).
Met microstekkers kun je de elektrische verbinding door alle bakken heen geleiden via de raamopening in de vouwbalg. Gebruik het soepelste decoderdraad wat je kunt vinden: 2 aders in elkaar gedraaid. (en drie als je digitaal bent aangelegd). Stekkers kun je zelf maken als je handig bent met solderen van 2 maal een stukje van 2 pootjes van een IC-voet. Of je koopt een Micro JST 1.25 2-pin connector female met een male-plug-with-wire bij een Chinese webshop. Schaf daar ook wat dunne krimpkousjes (shrink tube) aan. De draad aan de male connector is wat erg stug: daarom zelf de female connector solderen met soepel draad (met een stukje van de dunste krimpkous).
Als je voldoende (enkele cm) lengte draad aanhoudt kun je na verbinden van de connectors, de stekker met de stugge draad terugduwen in de ene bak via het raam. Rijdend zie je er bijna niets van, behalve in scherpe bogen als de kortkoppeling openscharniert. Evt een condensator inbouwen (zie encyclopedie), want een knipperlicht is vooral ergerniswekkend. Ik heb zo al heel wat modeltreinen met goedkope "Led-strips-van-de-rol", een kleine gelijkrichter ("diode-bridge") en één serieweerstand van 1,5 kOhm, van verlichting voorzien. Let er bij treinen als de (V)IRM of gele hondekop op, dat deze behoorlijk doorschijnen. Met een weerstand de spanning wat extra dimmen helpt wat maar helemaal houd je dat niet tegen.
Met deze Ledstrip is de extra stroomafname minimaal dus je kunt met laag-vermogen diodebrug en weerstand werken. Veel succes met de inbouw!
François
« Laatst bewerkt op: 26 juni 2018, 10:29:26 door 008200 »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17641
Re: Rivarossi dubbeldekker, hoe interieurverlichting inbouwen, stroomafname.
« Reactie #5 Gepost op: 26 juni 2018, 11:02:47 »
Ja, eens, alleen heb ik elektrisch geleidende koppelingen gebruikt.

Er staat trouwens niet bij om welke dubbeldekkers het gaat: DDM of (V)IRM.
DDM laat niet veel licht door en dat is gemakkelijk te voorkomen door de binnenwanden met één of twee lagen witte/crèmekleurige verf te schilderen.
Met (V)IRM misschien beter niet aan beginnen. De kap is in zijn geheel van doorzichtige kunststof gemaakt, waarop de ramen tijdens het spuiten zijn afgeschermd. Bij binnenverlichting ziet het eruit als een rijdende schemerlamp en het is bijna niet te doen om de binnenwanden te schilderen zonder de raamopeningen netjes te ontzien.
« Laatst bewerkt op: 26 juni 2018, 11:19:20 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5349
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Rivarossi dubbeldekker, hoe interieurverlichting inbouwen, stroomafname.
« Reactie #6 Gepost op: 26 juni 2018, 12:39:45 »
De binnenkant met folie afschermen is een mooi klusje voor een Silhouette of Cricut snijmachine.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: Rivarossi dubbeldekker, hoe interieurverlichting inbouwen, stroomafname.
« Reactie #7 Gepost op: 26 juni 2018, 14:44:43 »
Dat beplakken van de binnenzijde met een folie, waaruit de raampjes zijn uitgesneden, lijkt me overigens wel een zenuwslopende bezigheid... ::) .....
Het monteren van  stroomvoerende koppelingen is uiteraard een heel mooie, maar ook prijzige optie: vanaf pakweg €12 per setje wordt gauw erg begrotelijk. Het is uiteraard wel de chicste oplossing!
Een (V)IRM schijnt inderdaad behoorlijk door en daar is niet veel aan te doen behalve flink gedimd licht. De oudere, gewone dubbeldekkers en de Rivarossi dubbeldeks motorwagen mDDM hebben daar geen last van. Ik heb ze zelfs niet beschilderd. De Piko gele hondekop wel, en dat is daar goed te doen omdat het glaswerk nog redelijk eenvoudig te verwijderen is. F.
« Laatst bewerkt op: 26 juni 2018, 14:51:22 door 008200 »