BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Frank NZ op 26 juni 2018, 00:09:22
-
Ik will binnenverlichting in de dubbeldekker inbouwen. Nu dacht ik slim te zijn en de stroom via de wielassen af te halen zoals je dat ook doet met digikeys slepers. Nu blijkt dat de wielassen totaal geïsoleerd zijn. Heeft iemand een slim idee?
-
Assen ruilen met iemand die liever deze assen heeft? Sommige rijtuigen nemen stroom af via de puntlagers, en daar heb je die asjes met kunststof middendeel voor nodig :P
Voor een perfecte stroomafname zou je naast de as, ook van het geïsoleerde wiel stroom moeten afnemen. Anders heb je kans op een knipperfestijn. Tenzij je de bakken elektrisch gaat doorverbinden met elkaar.
Succes (y)
Mvg,
Robert
-
Hallo Robert,
bedankt voor je advies. Wonend in Nieuw Zeeland is het niet zo makkelijk om mensen te vinden met soortelijke problemen. Wielen wisselen klinkt goed. Ik zal eens bij ons op de club vragen of er wat te regelen valt.
-
Frank,
Een stroomafnemer ombuigen/verbouwen dat je stroom afneemt op de wielen inplaats van de assen.
Of gewoon de Esu stroomafnemer kopen:
http://www.esu.eu/produkte/innenbeleuchtungen/powerpack-radkontakt/
-
Stroomafname verloopt het best via een motorvoertuig, of hier via de kopbak (en die heeft al stroomafnamepunten voor de front-sluitseinen).
Met microstekkers kun je de elektrische verbinding door alle bakken heen geleiden via de raamopening in de vouwbalg. Gebruik het soepelste decoderdraad wat je kunt vinden: 2 aders in elkaar gedraaid. (en drie als je digitaal bent aangelegd). Stekkers kun je zelf maken als je handig bent met solderen van 2 maal een stukje van 2 pootjes van een IC-voet. Of je koopt een Micro JST 1.25 2-pin connector female met een male-plug-with-wire bij een Chinese webshop. Schaf daar ook wat dunne krimpkousjes (shrink tube) aan. De draad aan de male connector is wat erg stug: daarom zelf de female connector solderen met soepel draad (met een stukje van de dunste krimpkous).
Als je voldoende (enkele cm) lengte draad aanhoudt kun je na verbinden van de connectors, de stekker met de stugge draad terugduwen in de ene bak via het raam. Rijdend zie je er bijna niets van, behalve in scherpe bogen als de kortkoppeling openscharniert. Evt een condensator inbouwen (zie encyclopedie), want een knipperlicht is vooral ergerniswekkend. Ik heb zo al heel wat modeltreinen met goedkope "Led-strips-van-de-rol", een kleine gelijkrichter ("diode-bridge") en één serieweerstand van 1,5 kOhm, van verlichting voorzien. Let er bij treinen als de (V)IRM of gele hondekop op, dat deze behoorlijk doorschijnen. Met een weerstand de spanning wat extra dimmen helpt wat maar helemaal houd je dat niet tegen.
Met deze Ledstrip is de extra stroomafname minimaal dus je kunt met laag-vermogen diodebrug en weerstand werken. Veel succes met de inbouw!
François
-
Ja, eens, alleen heb ik elektrisch geleidende koppelingen gebruikt.
Er staat trouwens niet bij om welke dubbeldekkers het gaat: DDM of (V)IRM.
DDM laat niet veel licht door en dat is gemakkelijk te voorkomen door de binnenwanden met één of twee lagen witte/crèmekleurige verf te schilderen.
Met (V)IRM misschien beter niet aan beginnen. De kap is in zijn geheel van doorzichtige kunststof gemaakt, waarop de ramen tijdens het spuiten zijn afgeschermd. Bij binnenverlichting ziet het eruit als een rijdende schemerlamp en het is bijna niet te doen om de binnenwanden te schilderen zonder de raamopeningen netjes te ontzien.
-
De binnenkant met folie afschermen is een mooi klusje voor een Silhouette of Cricut snijmachine.
-
Dat beplakken van de binnenzijde met een folie, waaruit de raampjes zijn uitgesneden, lijkt me overigens wel een zenuwslopende bezigheid... ::) .....
Het monteren van stroomvoerende koppelingen is uiteraard een heel mooie, maar ook prijzige optie: vanaf pakweg €12 per setje wordt gauw erg begrotelijk. Het is uiteraard wel de chicste oplossing!
Een (V)IRM schijnt inderdaad behoorlijk door en daar is niet veel aan te doen behalve flink gedimd licht. De oudere, gewone dubbeldekkers en de Rivarossi dubbeldeks motorwagen mDDM hebben daar geen last van. Ik heb ze zelfs niet beschilderd. De Piko gele hondekop wel, en dat is daar goed te doen omdat het glaswerk nog redelijk eenvoudig te verwijderen is. F.