Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316 door maartenvdb
Vandaag om 23:01:02
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
Vandaag om 22:41:43
Opstelbaan door HenkN
Vandaag om 22:20:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:08:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:04:43
Dönsdorfer Bauberichte door Reinout van Rees
Vandaag om 22:01:19
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Reinout van Rees
Vandaag om 21:55:42
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door grossraumwagen
Vandaag om 21:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 21:44:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 21:40:16
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 21:12:33
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:07:31
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 21:05:46
Veevervoer ss/ ns door prutser
Vandaag om 20:56:01
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door AP3737
Vandaag om 20:49:41
Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
Vandaag om 20:49:05
Database software door AlbertG
Vandaag om 20:28:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paulus1201
Vandaag om 20:27:58
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:45:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:30:23
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 19:29:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:57:58
Rheinburg, TP V/VI door Joz
Vandaag om 18:06:05
Kato K10816 (class 66) drijfstangen vervangen door Wesley J
Vandaag om 17:32:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door R1954
Vandaag om 17:16:53
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:37:18
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Falkenberg
Vandaag om 15:53:26
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 15:50:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:48:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
Vandaag om 15:29:09
  

Auteur Topic: Dekkingssein nodig voor rangeren? (DB tijdperk 3/4)  (gelezen 5085 keer)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Dekkingssein nodig voor rangeren? (DB tijdperk 3/4)
« Reactie #15 Gepost op: 06 June 2018, 15:29:53 »
Ik mis een plaats die ook beveiligd dient te worden. Als het rangeerdeel terug wil naar spoor 1 of het opstelspoor, dus voor het wissel. Moet hier ook niet een Sh0/Sh1 geplaatst worden?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Dekkingssein nodig voor rangeren? (DB tijdperk 3/4)
« Reactie #16 Gepost op: 06 June 2018, 22:54:24 »
@Wim: bedankt voor de uitleg over Clausslot! Ik ben niet zo bekend met de Nederlandse spoorwegterminologie :)

@Gerard: bedoel je dat als een rangeerdeel rechts van het inrijwissel staat? Dus tussen het wissel en inrijsein C? Volgens mij staan daar normaliter geen rangeerseinen. De rangeerder zal een teken (seintje...) naar de machinist geven dat het wissel goed staat en dat hij terug mag rijden. Er dreigt geen ander gevaar omdat alle hoofdseinen op onveilig staan en er geen andere rangerende loks aanwezig kunnen (mogen) zijn.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Dekkingssein nodig voor rangeren? (DB tijdperk 3/4)
« Reactie #17 Gepost op: 07 June 2018, 06:42:39 »
In mijn herinnering uit die tijd staat daar een sein. In ieder geval op de grote stations. En er dreigt zeker gevaar. Een tweede trein kan eventueel nasr sein A rijden smorgens of s'avonds.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

brun

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Dekkingssein nodig voor rangeren? (DB tijdperk 3/4)
« Reactie #18 Gepost op: 07 June 2018, 08:04:01 »
Aan de linkerkant van het emplacement staan gewoonlijk ook drie seinen, toch? Twee uitrijseinen en een inrijsein.

Zolang beide inrijseinen onveilig blijven, is het station afgesloten voor alle overige verkeer. Dan is één Sperrsignal dus voldoende. Sterker nog, je hebt 'm eigenlijk nog steeds niet nodig, want de man in 't seinhuis mag ook mondeling toestemming geven aan de rangeerder. Maar zo'n sein is natuurlijk wel mooier. En handiger bij druk treinverkeer, want dan hoeven de heren niet telkens over het emplacement naar elkaar toe te rennen om toestemming te geven dan wel in te trekken.

Overigens is het Sperrsignal ook aan de achterkant herkenbaar en geldt dus in beide richtingen:

https://www.spurnull-magazin.de/zum-weiterlesen/signale-im-rangierdienst/

Eigenlijk was de gedachtengang altijd: mondeling regelen als 't kan, maar zodra dat onpraktisch wordt of kans op fouten geeft (bij grotere emplacementen waar treinen door elkaar rijden) worden Sperrsignale geplaatst.
« Laatst bewerkt op: 07 June 2018, 08:05:46 door brun »

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Dekkingssein nodig voor rangeren? (DB tijdperk 3/4)
« Reactie #19 Gepost op: 07 June 2018, 09:04:39 »
Dus als je bij sein A een rangeersein zet, komt er ook een rangeersein sein bij het wissel. Dan kan de bediening in het geheel op een centrale plaats plaats vinden. Ga je met een rangeerder werken, dan kan je beide seinen weglaten. Wat de seinen aan de andere kant ertoe doen zie ik niet, daar het afbuigende wissel links gewoon bewegingen toestaat over het nevenspoor. Wim Hesselink wil daar ook gebruik van maken gezien zijn toelichting op de vraag.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4056
Re: Dekkingssein nodig voor rangeren? (DB tijdperk 3/4)
« Reactie #20 Gepost op: 07 June 2018, 10:33:13 »
Nee, een rangeersein bij het wissel is echt overbodig, aangezien het spoor waarop wordt gerangeerd ook in gebruik is door de trein. Bovendien, als je met een sleutel de wissel/ontspoorblok vastlegt kun je helemaal geen trein in spoor 1 binnenlaten van links, want de sleutel ontbreekt in het seinhuis en dus kun je geen rijweg trekken. Kopsporen met een sperrsein beveiligen komt echt alleen bij grote stations voor waar losse treindelen op dergelijke sporen kunnen staan.

draaischijf2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Dekkingssein nodig voor rangeren? (DB tijdperk 3/4)
« Reactie #21 Gepost op: 07 June 2018, 11:39:50 »
Dat is iets de kort door de bocht.Ook op kleine stations komt(kwam ) een spersein voor op een kopspoor  en dat is echt niet voorbehouden
aan de grote stations.
Een voorbeeld daarvan trof ik aan op een station in het Zwartewoud.
Bovendien zijn de Duitse spoorwegen vanuit Nederlands oogpunt gezien soms overdreven met hun seinplaatsing.
Voorbeeld daarvan is dat op elk onbenullig (kruising)station  elk spoor een uitrijjsein heeft,terwijl dit op veel Nederlandse stations
slechts 1 armsein in elke richting was bv Sneek.
Naar mijn mening kan de vraagsteller rustig 2 sperseinen plaatsen zonder dat dit botst met de realiteit.
Groeten Pieter Romani

« Laatst bewerkt op: 07 June 2018, 12:33:27 door 44 »
tijdperk 3 NS in opbouw

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Dekkingssein nodig voor rangeren? (DB tijdperk 3/4)
« Reactie #22 Gepost op: 07 June 2018, 12:39:25 »
Ik bedoel niet een sein op het zijspoor, maar voor het wissel in de hoofdbaan. Zie tekening:

Als je zonder hulp wilt rangeren, dan zal het wissel rechts ook beveiligd moeten worden.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4056
Re: Dekkingssein nodig voor rangeren? (DB tijdperk 3/4)
« Reactie #23 Gepost op: 07 June 2018, 14:41:59 »
Je rangeert niet zonder hulp, maar op aanwijzing van de fahrdienstleiter en krijgt aanwijzingen welke bewegingen je mag maken, niet voor elke beweging apart. Daarom (en omdat een los Sperrsignal zo niet in een rijweg past) moet die tweede er niet staan.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5582
Re: Dekkingssein nodig voor rangeren? (DB tijdperk 3/4)
« Reactie #24 Gepost op: 07 June 2018, 15:09:32 »
Wie o wie heeft toevallig de navolgende boekjes uit de kleine Modellbahnreihe? Deel 9 is het Signalbuch für die Modellbahn en deel 12 heet Fahren + rangieren auf der Modellbahn. Voor de rijders in Tp V en recenter onbruikbaar maar voor Tp III en Tp IV prima. Geven antwoord op al dit soort vragen. Ik heb ze ooit gehad toen ik nog Duits reed, maar de exemplaren die nog niet uit elkaar waren gevallen, heb ik verkocht.
Voor alle duidelijkheid: ik hoef ze zelf niet te hebben, maar iemand die ze heeft, kan wellicht zinvolle, aanvullende info geven
« Laatst bewerkt op: 07 June 2018, 15:54:55 door spoorzeven. Reden: Verduidelijking tekst »
Groet, Frank

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re: Dekkingssein nodig voor rangeren? (DB tijdperk 3/4)
« Reactie #25 Gepost op: 07 June 2018, 15:20:27 »
Een voorbeeld daarvan trof ik aan op een station in het Zwartewoud.

Kun je iets specifieker zijn?

Citaat
Voorbeeld daarvan is dat op elk onbenullig (kruising)station  elk spoor een uitrijjsein heeft,terwijl dit op veel Nederlandse stations

Dat zie ik toch echt anders. Ik was vorige week nog op een station waar ze toch echt maar 1 uitrijsein voor 2 sporen hadden. Was best gebruikelijk.


Uitrijsein van Schongau richting Peissenberg


Station Peissenberg richting Schongau. En in Peissenberg wordt echt gekruist  ;)


Naar mijn mening kan de vraagsteller rustig 2 sperseinen plaatsen zonder dat dit botst met de realiteit.
Bij Sein A en B, ja, zou kunnen, net als alleen A of helemaal niet. Bij het kopspoor, nee. (zeg nooit nooit, maar extreem ongebruikelijk)
« Laatst bewerkt op: 07 June 2018, 15:31:00 door Edgar »
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Dekkingssein nodig voor rangeren? (DB tijdperk 3/4)
« Reactie #26 Gepost op: 07 June 2018, 15:38:32 »
Een uitrij sein mag (kan zelfs zonder), maar dan staan op het einde van de  perrons H-borden. En dan praten we over rustig lijntje, en dat is weer niet de bedoeling van de vragensteller.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4056
Re: Dekkingssein nodig voor rangeren? (DB tijdperk 3/4)
« Reactie #27 Gepost op: 07 June 2018, 15:57:15 »
Kijk naar de foto’s Gerard, dan zie je Sperrsignale staan op de sporen. Een Gruppenausfahrsignal dus.

brun

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Dekkingssein nodig voor rangeren? (DB tijdperk 3/4)
« Reactie #28 Gepost op: 07 June 2018, 16:33:19 »
Is best een praktische oplossing, Sperrsignale op elk spoor en één uitrijsein.

Sperrsignale gelden immers ook voor doorgaande treinen, niet alleen voor rangeerbewegingen.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Dekkingssein nodig voor rangeren? (DB tijdperk 3/4)
« Reactie #29 Gepost op: 07 June 2018, 21:00:34 »
Kijk naar de foto’s Gerard, dan zie je Sperrsignale staan op de sporen. Een Gruppenausfahrsignal dus.
Dat schrijf ik toch. Een spersignaal is al beter/complexer als een bord  (Ik hoop dat je het begrijpt). Alleen neemt de snelheid weer af. Daarom is dit wel een leuke puzzel. 100 km/h doorgaand en rangeren tussendoor.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.