Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Dekkingssein nodig voor rangeren? (DB tijdperk 3/4)  (gelezen 4495 keer)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Dekkingssein nodig voor rangeren? (DB tijdperk 3/4)
« Reactie #15 Gepost op: 06 juni 2018, 15:29:53 »
Ik mis een plaats die ook beveiligd dient te worden. Als het rangeerdeel terug wil naar spoor 1 of het opstelspoor, dus voor het wissel. Moet hier ook niet een Sh0/Sh1 geplaatst worden?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Dekkingssein nodig voor rangeren? (DB tijdperk 3/4)
« Reactie #16 Gepost op: 06 juni 2018, 22:54:24 »
@Wim: bedankt voor de uitleg over Clausslot! Ik ben niet zo bekend met de Nederlandse spoorwegterminologie :)

@Gerard: bedoel je dat als een rangeerdeel rechts van het inrijwissel staat? Dus tussen het wissel en inrijsein C? Volgens mij staan daar normaliter geen rangeerseinen. De rangeerder zal een teken (seintje...) naar de machinist geven dat het wissel goed staat en dat hij terug mag rijden. Er dreigt geen ander gevaar omdat alle hoofdseinen op onveilig staan en er geen andere rangerende loks aanwezig kunnen (mogen) zijn.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Dekkingssein nodig voor rangeren? (DB tijdperk 3/4)
« Reactie #17 Gepost op: 07 juni 2018, 06:42:39 »
In mijn herinnering uit die tijd staat daar een sein. In ieder geval op de grote stations. En er dreigt zeker gevaar. Een tweede trein kan eventueel nasr sein A rijden smorgens of s'avonds.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

brun

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Dekkingssein nodig voor rangeren? (DB tijdperk 3/4)
« Reactie #18 Gepost op: 07 juni 2018, 08:04:01 »
Aan de linkerkant van het emplacement staan gewoonlijk ook drie seinen, toch? Twee uitrijseinen en een inrijsein.

Zolang beide inrijseinen onveilig blijven, is het station afgesloten voor alle overige verkeer. Dan is één Sperrsignal dus voldoende. Sterker nog, je hebt 'm eigenlijk nog steeds niet nodig, want de man in 't seinhuis mag ook mondeling toestemming geven aan de rangeerder. Maar zo'n sein is natuurlijk wel mooier. En handiger bij druk treinverkeer, want dan hoeven de heren niet telkens over het emplacement naar elkaar toe te rennen om toestemming te geven dan wel in te trekken.

Overigens is het Sperrsignal ook aan de achterkant herkenbaar en geldt dus in beide richtingen:

https://www.spurnull-magazin.de/zum-weiterlesen/signale-im-rangierdienst/

Eigenlijk was de gedachtengang altijd: mondeling regelen als 't kan, maar zodra dat onpraktisch wordt of kans op fouten geeft (bij grotere emplacementen waar treinen door elkaar rijden) worden Sperrsignale geplaatst.
« Laatst bewerkt op: 07 juni 2018, 08:05:46 door brun »

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Dekkingssein nodig voor rangeren? (DB tijdperk 3/4)
« Reactie #19 Gepost op: 07 juni 2018, 09:04:39 »
Dus als je bij sein A een rangeersein zet, komt er ook een rangeersein sein bij het wissel. Dan kan de bediening in het geheel op een centrale plaats plaats vinden. Ga je met een rangeerder werken, dan kan je beide seinen weglaten. Wat de seinen aan de andere kant ertoe doen zie ik niet, daar het afbuigende wissel links gewoon bewegingen toestaat over het nevenspoor. Wim Hesselink wil daar ook gebruik van maken gezien zijn toelichting op de vraag.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: Dekkingssein nodig voor rangeren? (DB tijdperk 3/4)
« Reactie #20 Gepost op: 07 juni 2018, 10:33:13 »
Nee, een rangeersein bij het wissel is echt overbodig, aangezien het spoor waarop wordt gerangeerd ook in gebruik is door de trein. Bovendien, als je met een sleutel de wissel/ontspoorblok vastlegt kun je helemaal geen trein in spoor 1 binnenlaten van links, want de sleutel ontbreekt in het seinhuis en dus kun je geen rijweg trekken. Kopsporen met een sperrsein beveiligen komt echt alleen bij grote stations voor waar losse treindelen op dergelijke sporen kunnen staan.

draaischijf2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
Re: Dekkingssein nodig voor rangeren? (DB tijdperk 3/4)
« Reactie #21 Gepost op: 07 juni 2018, 11:39:50 »
Dat is iets de kort door de bocht.Ook op kleine stations komt(kwam ) een spersein voor op een kopspoor  en dat is echt niet voorbehouden
aan de grote stations.
Een voorbeeld daarvan trof ik aan op een station in het Zwartewoud.
Bovendien zijn de Duitse spoorwegen vanuit Nederlands oogpunt gezien soms overdreven met hun seinplaatsing.
Voorbeeld daarvan is dat op elk onbenullig (kruising)station  elk spoor een uitrijjsein heeft,terwijl dit op veel Nederlandse stations
slechts 1 armsein in elke richting was bv Sneek.
Naar mijn mening kan de vraagsteller rustig 2 sperseinen plaatsen zonder dat dit botst met de realiteit.
Groeten Pieter Romani

« Laatst bewerkt op: 07 juni 2018, 12:33:27 door 44 »
tijdperk 3 NS in opbouw

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Dekkingssein nodig voor rangeren? (DB tijdperk 3/4)
« Reactie #22 Gepost op: 07 juni 2018, 12:39:25 »
Ik bedoel niet een sein op het zijspoor, maar voor het wissel in de hoofdbaan. Zie tekening:

Als je zonder hulp wilt rangeren, dan zal het wissel rechts ook beveiligd moeten worden.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: Dekkingssein nodig voor rangeren? (DB tijdperk 3/4)
« Reactie #23 Gepost op: 07 juni 2018, 14:41:59 »
Je rangeert niet zonder hulp, maar op aanwijzing van de fahrdienstleiter en krijgt aanwijzingen welke bewegingen je mag maken, niet voor elke beweging apart. Daarom (en omdat een los Sperrsignal zo niet in een rijweg past) moet die tweede er niet staan.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
Re: Dekkingssein nodig voor rangeren? (DB tijdperk 3/4)
« Reactie #24 Gepost op: 07 juni 2018, 15:09:32 »
Wie o wie heeft toevallig de navolgende boekjes uit de kleine Modellbahnreihe? Deel 9 is het Signalbuch für die Modellbahn en deel 12 heet Fahren + rangieren auf der Modellbahn. Voor de rijders in Tp V en recenter onbruikbaar maar voor Tp III en Tp IV prima. Geven antwoord op al dit soort vragen. Ik heb ze ooit gehad toen ik nog Duits reed, maar de exemplaren die nog niet uit elkaar waren gevallen, heb ik verkocht.
Voor alle duidelijkheid: ik hoef ze zelf niet te hebben, maar iemand die ze heeft, kan wellicht zinvolle, aanvullende info geven
« Laatst bewerkt op: 07 juni 2018, 15:54:55 door spoorzeven. Reden: Verduidelijking tekst »
Groet, Frank

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re: Dekkingssein nodig voor rangeren? (DB tijdperk 3/4)
« Reactie #25 Gepost op: 07 juni 2018, 15:20:27 »
Een voorbeeld daarvan trof ik aan op een station in het Zwartewoud.

Kun je iets specifieker zijn?

Citaat
Voorbeeld daarvan is dat op elk onbenullig (kruising)station  elk spoor een uitrijjsein heeft,terwijl dit op veel Nederlandse stations

Dat zie ik toch echt anders. Ik was vorige week nog op een station waar ze toch echt maar 1 uitrijsein voor 2 sporen hadden. Was best gebruikelijk.


Uitrijsein van Schongau richting Peissenberg


Station Peissenberg richting Schongau. En in Peissenberg wordt echt gekruist  ;)


Naar mijn mening kan de vraagsteller rustig 2 sperseinen plaatsen zonder dat dit botst met de realiteit.
Bij Sein A en B, ja, zou kunnen, net als alleen A of helemaal niet. Bij het kopspoor, nee. (zeg nooit nooit, maar extreem ongebruikelijk)
« Laatst bewerkt op: 07 juni 2018, 15:31:00 door Edgar »
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Dekkingssein nodig voor rangeren? (DB tijdperk 3/4)
« Reactie #26 Gepost op: 07 juni 2018, 15:38:32 »
Een uitrij sein mag (kan zelfs zonder), maar dan staan op het einde van de  perrons H-borden. En dan praten we over rustig lijntje, en dat is weer niet de bedoeling van de vragensteller.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: Dekkingssein nodig voor rangeren? (DB tijdperk 3/4)
« Reactie #27 Gepost op: 07 juni 2018, 15:57:15 »
Kijk naar de foto’s Gerard, dan zie je Sperrsignale staan op de sporen. Een Gruppenausfahrsignal dus.

brun

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Dekkingssein nodig voor rangeren? (DB tijdperk 3/4)
« Reactie #28 Gepost op: 07 juni 2018, 16:33:19 »
Is best een praktische oplossing, Sperrsignale op elk spoor en één uitrijsein.

Sperrsignale gelden immers ook voor doorgaande treinen, niet alleen voor rangeerbewegingen.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Dekkingssein nodig voor rangeren? (DB tijdperk 3/4)
« Reactie #29 Gepost op: 07 juni 2018, 21:00:34 »
Kijk naar de foto’s Gerard, dan zie je Sperrsignale staan op de sporen. Een Gruppenausfahrsignal dus.
Dat schrijf ik toch. Een spersignaal is al beter/complexer als een bord  (Ik hoop dat je het begrijpt). Alleen neemt de snelheid weer af. Daarom is dit wel een leuke puzzel. 100 km/h doorgaand en rangeren tussendoor.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.