Google+
Doel:€250.00
Donaties:€34.30

Per saldo:€-215.70

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-08-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Heen, En en Weer: de tram. door Henk Boshuyzen
Vandaag om 12:38:07
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Rondje_HO
Vandaag om 12:31:42
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door Henk Boshuyzen
Vandaag om 12:28:34
19 Toen door Deetrein
Vandaag om 12:20:56
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:16:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
Vandaag om 12:13:32
s88SD16-n + Koploper c.q. Rocrail door JohnT
Vandaag om 11:51:19
Raadplaatje door spoorzeven
Vandaag om 11:46:44
Van Swarzach naar Swarzburg door Wim Vink
Vandaag om 11:39:41
Pfarrerwinkel bahn door Brouwersbaan
Vandaag om 11:19:21
BNLS Baanbreker - ProjeKct 083 tot 338 door NS264
Vandaag om 11:10:00
NL Baan in Canada door Wim Vink
Vandaag om 11:09:07
Baan in Los Angeles door spoorzeven
Vandaag om 11:06:02
Neutraal Moresnet in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:01:54
Update: baan in de tropen door Wim Vink
Vandaag om 10:57:57
Spoor 0 messing, HSM AB 185-246 door 1795
Vandaag om 10:54:56
Nieuwe baan, nieuwe schaal van N naar H0e door NS1220
Vandaag om 10:39:18
Tramstraat in Waterland in H0m door Sven
Vandaag om 10:36:59
Lantaarnpalen, zelfbouw in schaal n door waldberg
Vandaag om 10:21:19
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door Rondje_HO
Vandaag om 09:33:03
  

Auteur Topic: Dekkingssein nodig voor rangeren? (DB tijdperk 3/4)  (gelezen 1791 keer)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
    • Altwied im Westerwald
Dekkingssein nodig voor rangeren? (DB tijdperk 3/4)
« Gepost op: 05 juni 2018, 14:39:10 »
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over seinen in mijn stationnetje. Het gaat om een drukke zijlijn in West-Duitsland, rond het jaar 1970.
Het is een simpel station aan een enkelsporige lijn: 2 doorgaande sporen om te kruisen. De lijn is met armseinen beveiligd (zowel in- als uitrijseinen).
Daarnaast is er een losspoor aanwezig dat vanuit één van de doorgaande sporen bereikt kan worden, zie het schetsje.



Mijn vraag is nu: heb ik nog een dekkingssein (Schutzhaltsignal Sh0/Sh1) nodig om het losspoor te bedienen?

De situatie is als volgt:
De buurtgoederentrein komt van links aan op het onderste doorgaande spoor en stopt voor sein A. Om een wagen op het losspoor te plaatsen, moet er gerangeerd worden. Vanwege plaatsgebrek moet daarvoor naar rechts worden uitgehaald en sein A voorbij worden gereden.
Uiteraard kan er pas gerangeerd worden als de situatie veilig is, dus geen treinen die via het andere spoor doorrijden. Dat is met sein B beveiligd voor treinen die van links komen. Het rangeerdeel wordt ook tegen binnenkomende treinen van rechts beschermd door een inrijsein.
Maar hoe weet de machinist van de lok dat hij veilig kan rangeren en sein A voorbij mag rijden?
Nu kan ik bij sein A een dekkingssein plaatsen dat met Sh1 het inrijwissel vrij geeft voor rangeren, maar misschien is dat teveel van het goede. Misschien is een mondelinge opdracht van de stationschef (of Stellwerksbeamte) genoeg? Aan de andere kant: het is een behoorlijk drukke lijn met een baanvaksnelheid van 80 km/h. Dan is een sein misschien beter. Wie weet er meer?

Bedankt!
Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3932
Re: Dekkingssein nodig voor rangeren? (DB tijdperk 3/4)
« Reactie #1 Gepost op: 05 juni 2018, 14:59:14 »
Het kan met en zonder Sperrsignal. Maar als de lijn met wat meer ambitie gebouwd is, dan is het wel passend om er een neer te zetten. En leuk, dus ik zou het doen.

Ook moet voorkomen worden dat wagens van het losspoor zomaar de hoofdsporen oprollen. Daarom wordt daar een stopontspoorblok (gleissperre) toegepast. Daar hoort wel een soort wissellantaarn bij, maar geen volwaardig sein. (hoe leuk die W borden ook zijn)

Veel bouwplezier!
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
    • Altwied im Westerwald
Re: Dekkingssein nodig voor rangeren? (DB tijdperk 3/4)
« Reactie #2 Gepost op: 05 juni 2018, 15:52:13 »
Dank je voor de snelle reactie Edgar!  :D

Het is een drukke zijlijn, eigenlijk meer een enkelsporige hoofdlijn. Ik had her en der al op internet gezocht. Er is veel info maar nooit helemaal éénduidig. Ik begrijp dat ik het Sperrsignal dus wel kan plaatsen.
En optisch is het natuurlijk wel een aanwinst. Sowieso heb ik het sein al in huis, dus wil ik hem eigenlijk ook wel gebruiken. Maar dan moet het wel "verantwoord" zijn.

Groet, Wim

PS het losspoor heeft een beveiligingswissel, maar dat had ik niet ingetekend om het plaatje niet te druk te maken :) Een stopontspoorblok is dus niet nodig. En een W bord is hier ook niet op zijn plaats.
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12044
Re: Dekkingssein nodig voor rangeren? (DB tijdperk 3/4)
« Reactie #3 Gepost op: 05 juni 2018, 16:01:25 »
Een Wartezeichen niet, maar wel een bord "Halt für Rangierfahrten" (Ra10) op enige afstand (Durchrutschweg) vóór (vanuit het station gezien) het inrijsein C.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 2823
Re: Dekkingssein nodig voor rangeren? (DB tijdperk 3/4)
« Reactie #4 Gepost op: 05 juni 2018, 16:08:19 »
ik zie het anders al Edgar :-)

Als het een ambitieuze zijlijn is, is de bediening in een Stellwerk ondergebracht. Bediening van de seinen vindt dan plaats met een Hebelbank. Dan zit er normaal gesproken een slot in deze bank die de sleutel van de Gleissperre bevat. Als daarvan de sleutel wordt meegegeven aan de rangeerder, zijn seinen A, B en C vergrendeld (C moet eigenlijk A heten volgens DB voorschrift). Daarmee kan er geen trein vertrekken of binnenkomen zolang de sleutel wordt gebruikt. Sleutel gaat in de Gleissperre/Deckungsweiche, waarop er een sleutel voor het wissel naar het kopspoor vrijkomt. Dan wordt die wissel bediend. De rangeerder mag dan op aanwijzen van de Seinhuisbemanning de Rangierfahrt uitvoeren. Na afloop gaat alles in tegengestelde volgorde, sleutel gaat weer in de Hebelbank en de seinen zijn weer te stellen. Geen Sh0/1 nodig dus.

dirkjan
11:16, 12:22, 13:2 14:9

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3932
Re: Dekkingssein nodig voor rangeren? (DB tijdperk 3/4)
« Reactie #5 Gepost op: 05 juni 2018, 16:24:44 »
Dat was ook mijn eerste gedachte, tot ik een aantal mij bekende voorbeelden ging bekijken en bij allemaal toch een sperrseintje tegenkwam.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 2823
Re: Dekkingssein nodig voor rangeren? (DB tijdperk 3/4)
« Reactie #6 Gepost op: 05 juni 2018, 16:52:00 »
Tja, in Beieren moet alles anders  ;) Ik heb weer tegenvoorbeelden, maar die liggen meer in het noorden van de BRD

Zoals Stromberg, een druk station geweest, maar geen Sh0/1 (of alle andere stations met 2 hoofdsporen op die lijn)

dirkjan
« Laatst bewerkt op: 05 juni 2018, 17:10:33 door Falkenberg »
11:16, 12:22, 13:2 14:9

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
    • Altwied im Westerwald
Re: Dekkingssein nodig voor rangeren? (DB tijdperk 3/4)
« Reactie #7 Gepost op: 05 juni 2018, 22:43:13 »
Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Een Wartezeichen niet, maar wel een bord "Halt für Rangierfahrten" (Ra10) op enige afstand (Durchrutschweg) vóór (vanuit het station gezien) het inrijsein C.
De Rangierhalttafel komt er zeker, maar inderdaad bij het inrijsein.

Als het een ambitieuze zijlijn is, is de bediening in een Stellwerk ondergebracht. Bediening van de seinen vindt dan plaats met een Hebelbank. Dan zit er normaal gesproken een slot in deze bank die de sleutel van de Gleissperre bevat. Als daarvan de sleutel wordt meegegeven aan de rangeerder, zijn seinen A, B en C vergrendeld (C moet eigenlijk A heten volgens DB voorschrift). Daarmee kan er geen trein vertrekken of binnenkomen zolang de sleutel wordt gebruikt. Sleutel gaat in de Gleissperre/Deckungsweiche, waarop er een sleutel voor het wissel naar het kopspoor vrijkomt. Dan wordt die wissel bediend. De rangeerder mag dan op aanwijzen van de Seinhuisbemanning de Rangierfahrt uitvoeren. Na afloop gaat alles in tegengestelde volgorde, sleutel gaat weer in de Hebelbank en de seinen zijn weer te stellen. Geen Sh0/1 nodig dus.
Het stationsgebouw heeft (krijgt) een Stellwerksanbau. Vanuit hier worden de hoofdseinen en de inrijwissels bediend. Ook zal hier een sleutel moeten worden afgegeven om de (hand)wissels van het losspoor te bedienen.
Betekent dat dan automatisch dat er geen Hauptsperrsignale nodig zijn? Omdat de rangeerder toch naar de Stellwerksbeambte moet lopen voor de sleutels?
Ik heb in een oude Miba Spezial 31 een artikel van Stefan Carstens gelezen. Hij zegt dat rustige stations zonder Sperrsignale uitkonden en drukke ze wel hadden. Nu heb ik een behoorlijk drukke lijn dus dacht ik er wel 1 kan plaatsen. Maar zo ja, moeten dan beide stationssporen een Sperrsignal krijgen? Het rangeren wordt alleen vanuit het onderste spoor gedaan. Op het andere spoor stoppen alleen personentreinen waar niet mee gerangeerd wordt.

Mijn baantje speelt trouwens niet in Beieren, maar in het Westerwald, in de buurt van Koblenz. Die link van station Stromberg is erg interessant! Een soortgelijke situatie maar geen rangeerseinen. Terwijl dat inderdaad juist een behoorlijk druk station (en lijn) is!

(C moet eigenlijk A heten volgens DB voorschrift).
Klopt, eigenlijk F want de linkerzijde zijn al A, B en C. Die had ik niet in de schets getekend.

Groet, Wim
« Laatst bewerkt op: 05 juni 2018, 22:44:54 door Wim Hesselink »
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

brun

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: Dekkingssein nodig voor rangeren? (DB tijdperk 3/4)
« Reactie #8 Gepost op: 05 juni 2018, 22:56:54 »
Dit soort situaties werd vrij praktisch opgelost.

Op een rustig station werkte de procedure met sleutel en Gleissperre prima. Er was tijd genoeg in de dienstregeling om het hele station 'op slot' te gooien en de rangeerder de tijd te geven om met z'n werk bezig zijn. Er kwam toch geen andere trein die werd gehinderd.

Als het station drukker was (doorgaand treinverkeer) werkte dat natuurlijk niet, je kon een andere trein niet een halfuur voor een inrijsein laten staan tot de rangeerbewegingen waren voltooid en de rangeerder terug was met de sleutels. Dan werden een of meer Sperrsignale geplaatst, zodat de treindienstleider de rangeerbewegingen tussendoor kon stoppen.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 2823
Re: Dekkingssein nodig voor rangeren? (DB tijdperk 3/4)
« Reactie #9 Gepost op: 05 juni 2018, 23:07:20 »
Een drukke lijn is geen reden voor een Sperrsignal. Wat zal dat spoor worden bediend? Twee keer per dag maximaal? De paar minuten die een bediening duurt (echt, rangeren kan snel) is altijd wel te vinden in de dienstregeling. Iets anders wordt het als elke tweede trein over die seinen kop maakt. Dan heeft een Sperrsignal zin.

Dirkjan
11:16, 12:22, 13:2 14:9

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3932
Re: Dekkingssein nodig voor rangeren? (DB tijdperk 3/4)
« Reactie #10 Gepost op: 06 juni 2018, 08:30:32 »
Laat ik een concreet voorbeeld erbij halen: Triefenried, aan de Beierse Waldbahn. Heeft het sporenplan zoals Wim geschetst heeft en ligt aan een enkelsporige lijn met een maximale snelheid van 100 km/h. Volledig seinstelstel inclusief voorseinen. Daar hoefde nooit een trein kop te maken. Toch was de oostelijke zijde van sperrseinen voorzien.

Hausen im Tal: daar is het goederenspoortje al een tijdje weg, maar het sperrsein op spoor 1 aan de noordzijde staat er nog. Terwijl daar ook niet gekeerd wordt. 

Waarmee ik maar wil zeggen dat het met en zonder kan.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3276
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Dekkingssein nodig voor rangeren? (DB tijdperk 3/4)
« Reactie #11 Gepost op: 06 juni 2018, 08:35:41 »
In dit voorbeeld volstaat een Gleissperre in het zijspoortje en de nabootsing van een Clausslot aan de wisselhandel van het wissel van het zijspoor. Met in werkelijkheid de sleutelafhankelijkheid zoals Falkenberg die heeft geschetst.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntalbahn rond 1961 (Diez, Balduinstein), Traincontroller Gold 8.0 MultiZentrale Roco.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
    • Altwied im Westerwald
Re: Dekkingssein nodig voor rangeren? (DB tijdperk 3/4)
« Reactie #12 Gepost op: 06 juni 2018, 10:46:00 »
Bedankt voor alle info heren!

Een drukke lijn is geen reden voor een Sperrsignal. Wat zal dat spoor worden bediend? Twee keer per dag maximaal? De paar minuten die een bediening duurt (echt, rangeren kan snel) is altijd wel te vinden in de dienstregeling.
Het spoortje wordt gebruikt om boomstammen op rongenwagens te laden. Omdat er (fictief) weinig ruimte in het smalle dal is, is het spoortje kort en passen er slechts 3 wagens op. Het wordt echter 3 x per dag bediend: 's ochtends worden er lege wagens geplaatst. Rond het middaguur zijn deze beladen en worden opgehaald door een rangeerlok uit een naburig groter station. Tegelijkertijd plaatst deze lok 3 nieuwe lege wagens. En aan het begin van de avond worden deze wagens weer opgehaald. Geen idee of dit enigzins realistisch is, maar het leek me wel een aardig concept.

Ik had zelf gedacht dat het rangeren zo'n 10 minuten zou duren (inclusief sleutel halen voor de wissels). Maar het zou dus nog sneller kunnen?
Verder moet er gekruist worden met een personentrein en een andere goederentrein. In mijn fictieve dienstregeling staat nu het volgende op het programma:
- Ng komt binnen van links op spoor 1 (onderste spoor)
- Kruising met Personentrein via spoor 2 (van rechts naar links)
- rangeren (plaatsen van lege rongenwagens op het zijspoortje)
- kruisen met basalt Ganzzug via spoor 1 (van rechts naar links)
- vertek Ng naar rechts

@Edgar: was het typisch iets voor Beieren om juist veel Sperrsignalen te plaatsen?

@Wim: wat is een Clausslot? Een speciaal slot om het wissel te vergrendelen met sleutels? Ik ken de term niet.

Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3932
Re: Dekkingssein nodig voor rangeren? (DB tijdperk 3/4)
« Reactie #13 Gepost op: 06 juni 2018, 12:49:11 »
Citaat
@Edgar: was het typisch iets voor Beieren om juist veel Sperrsignalen te plaatsen?

Hausen ligt in Bad-Würtemberg. Maar of zoiets regionaal was, durf ik niet te zeggen. Het is meer dat ik op toeristisch interessante locaties ik wat beter thuis ben in de stations  ;)
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3276
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Dekkingssein nodig voor rangeren? (DB tijdperk 3/4)
« Reactie #14 Gepost op: 06 juni 2018, 12:49:41 »
In Nederland is de term Clausslot. Ten oosten van ons zijn het Weichenschlösser  ;D
Tussen de omlegstoel en het wissel voorkomt het slot het onbevoegd omleggen van het wissel.
Plaatje:


Grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntalbahn rond 1961 (Diez, Balduinstein), Traincontroller Gold 8.0 MultiZentrale Roco.