Google+
Doel:€250.00
Donaties:€34.30

Per saldo:€-215.70

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-08-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

s88SD16-n + Koploper c.q. Rocrail door Ronaldp
Vandaag om 22:52:59
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door mwdb
Vandaag om 22:49:20
BNLS Baanbreker - ProjeKct 083 tot 338 door 44
Vandaag om 22:45:40
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door Rondje_HO
Vandaag om 22:45:11
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door Bahn-AG
Vandaag om 22:41:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door barry1972
Vandaag om 22:35:57
19 Toen door ronald2016
Vandaag om 22:26:43
Nieuwe baan, nieuwe schaal van N naar H0e door EricZmS
Vandaag om 22:25:50
Neutraal Moresnet in H0 door Flevodienst
Vandaag om 22:23:52
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 22:15:10
BNLS-module: "Groeten uit Jottum" door nighttrain1
Vandaag om 22:00:38
Ashover omgebouwd door Hugo Baart
Vandaag om 21:59:49
Roco GeoLine bevalt niet. Alternatieven aanbevolen? door ivanzon
Vandaag om 21:46:41
Tramstraat in Waterland in H0m door martijn v m
Vandaag om 21:46:07
Schragenhave (1:45) door Sven
Vandaag om 20:55:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 20:42:11
Terug naar Toen, bij de VSM, gastlocs? door Matthijs vd Schoor
Vandaag om 20:31:14
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Rondje_HO
Vandaag om 20:09:11
Blauwe 1100 met A sein door Arnold van Heyst
Vandaag om 19:48:44
  

Auteur Topic: Dekkingssein nodig voor rangeren? (DB tijdperk 3/4)  (gelezen 1788 keer)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
    • Altwied im Westerwald
Re: Dekkingssein nodig voor rangeren? (DB tijdperk 3/4)
« Reactie #30 Gepost op: 07 juni 2018, 22:21:55 »
Goedenavond allemaal!
Zo, wat een reacties! Bedankt allemaal! Ik maak wel wat los ;D maar ik vind het erg interessant. :) Ook bedankt voor de diverse links met meer info. Ik ken wel enkele websites, maar deze geven weer meer/extra info.

Voor de goede orde: het is een drukke lijn met baanvaksnelheid van 80km/h. Er zijn dus in- en uitrijseinen vereist.
Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van een sleutel om het wissel naar het losspoor te ontgrendelen. Er is dus ook een rangeerder die aanwijzingen aan de machinist geeft. (Die rangeerder is sowieso nodig om wagens af of aan te koppelen). Voor het terugrijden van rechts naar links over het inrijwissel is dus bij mijn weten geen sein nodig. De mondelinge opdracht van de rangeerder is dan voldoende.

Verder: aan de linkerzijde van het station bevinden zich ook een inrijsein en 2 uitrijseinen. Er wordt daar niet gerangeerd, dus Sperrsignalen zijn links dus niet nodig.

Ik had het station inderdaad ook met 1 uitrijsein (Gruppenausfahrsignal) per richting kunnen uitrusten (+ 2 Sperrsignalen) maar ik vind hoofdseinen leuker staan. ;) Beperkt een Gruppenausfahrsignal de snelheid trouwens niet? Ik heb 2 x per dag een doorgaande sneltrein rijden die niet in dit station stopt en gewoon met 80 Stundenkilometer doortuft.

Het losspoortje wordt slechts kortstondig bediend. Tijdens die bediening vindt er (aan de rechterzijde) geen andere treinbeweging plaats, dus er hoeft geen sein (of bord) bij de uitgang van het losspoor te staan.
Dit brengt me wel bij een andere vraag: als ik aan de rechterzijde rangeer, zou ik dan aan de linkerzijde wel een trein mogen/kunnen binnenlaten op het andere (bovenste) hoofdspoor? Die trein zal dus stoppen voor sein B, want dat is vergrendeld vanwege het rangeren. Of gaat het hele station "op slot"?

Als ik alle reacties goed begrijp en samenvat, zou ik kunnen volstaan zonder Sperrsignal en mijn rangeerder (Herr Preiser) het rangeren in goede banen laten leiden.
Ik zou echter ook 1 Sperrsignal bij hoofdsein A kunnen plaatsen om het rangeren misschien iets te versnellen, maar noodzakelijk is het niet.
Mocht ik ook vanuit het andere spoor (met sein B) willen rangeren, dan is daar ook een Sperrsignal nodig (mocht ik ze uberhaupt plaatsen).
Klopt dit verhaal?

Groet, Wim

PS:
Wie o wie heeft toevallig de navolgende boekjes uit de kleine Modellbahnreihe? Deel 9 is het Signalbuch für die Modellbahn en deel 12 heet Fahren + rangieren auf der Modellbahn.
Ik heb een boekje uit de serie die daarna kwam: Alba - Modellbahnpraxis Band 8 (Betrieb + Signale)
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 2823
Re: Dekkingssein nodig voor rangeren? (DB tijdperk 3/4)
« Reactie #31 Gepost op: 07 juni 2018, 22:52:36 »
Citaat
als ik aan de rechterzijde rangeer, zou ik dan aan de linkerzijde wel een trein mogen/kunnen binnenlaten op het andere (bovenste) hoofdspoor?
Hangt van de Durchrutschweg af. Als er achter het sein rechts op spoor 2 niet minstens 50 meter ligt tot het gevarenpunt van de wissel mag er geen trein binnen rijden, want die kan dan wellicht het rangeerdeel raken. Is die Durchrutschweg er wel, dan kan er gewoon van links op spoor 2 bionnen worden gereden. Alleen geef je aan de Ng op spoor 1 binnen te laten en dan de personentrein op 2 te laten kruisen. Dan is niet gebruikelijk, want dan blokkeert de Ng spoor 2 voor de reizigers (en de reizigers begeven zich al naar perron voor spoor 2 als de Ng binnentijdt. Beter is dan spoor 2 voor de Ng. Blokkeer je wel ook spoor 1 bij rangeren op het zijspoor.

keuzes, keuzes...

dirkjan
11:16, 12:22, 13:2 14:9

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
    • Altwied im Westerwald
Re: Dekkingssein nodig voor rangeren? (DB tijdperk 3/4)
« Reactie #32 Gepost op: 07 juni 2018, 23:19:11 »
Hallo Dirk Jan,

Dank voor je reactie!
Ik heb voor de duidelijkheid de tekening iets uitgebreid:


Ik heb plaatsgebrek (wie niet?). De Durchrutschweg zal korter dan 50 m zijn (eerder 20 m denk ik), dus dan is gelijktijdig rangeren én het binnenkomen van een trein van links niet toegestaan. Het vertrekken van een trein uit spoor 2 (naar links) wel als ik het goed begrijp?

Het EG komt trouwens aan de noordzijde, dus de reizigers worden niet behinderd door de Ng die op spoor 1 staat en kunnen de personentrein op spoor 2 gewoon bereiken. Waarschijnlijk ga ik een middenperron plaatsen dat via een overpad bij het EG te bereiken is.
Ik bedenk me nu net dat de spoornummering misschien net andersom moet: spoor 1 bij het EG. Ik had het doorgaande spoor als 1 genummerd.

Groet, Wim

Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256