Doel:€250.00
Donaties:€72.00

Per saldo:€-178.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-04-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rocky Rail 6406/6409 door J65018
Vandaag om 21:15:21
Heljan containerkraan hijsmechanisme werkt niet door NS1220
Vandaag om 21:08:44
Projekt 083-338 door DE-II
Vandaag om 20:47:18
Vriendendag op zaterdag 22 juni 2019 door timtrein
Vandaag om 20:47:14
DCS52 Zephyr Express - ervaringen? door no_rail_today
Vandaag om 20:46:44
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:41:17
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 20:35:45
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door Ronald Hofmeester
Vandaag om 20:33:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald Hofmeester
Vandaag om 20:12:25
NS modelbaan Hoekdam H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:58:55
DR-4088 i.c.m. LDT RM-GM-8 door degeluidsman
Vandaag om 19:55:17
Status van de Arduino zelf naar uitgang zetten? door Ronald Hofmeester
Vandaag om 19:49:05
Roco 62502A, led verlichting werkt niet naar behoren. door Martijn1974
Vandaag om 19:46:33
Digikeijs Servo's servobeugel gezocht door RudyB
Vandaag om 18:40:43
Schwarzwald boerderij door cor_b
Vandaag om 18:20:19
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
Vandaag om 17:53:59
NS 8100 in Spoor-1 door Carel Ruysink
Vandaag om 17:15:05
C8, Coupérijtuig in schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:36:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rondje_HO
Vandaag om 16:20:50
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 15:37:56
Font wisselnummers door spoorzeven
Vandaag om 14:27:15
Woudstervenen in wording door Hielke
Vandaag om 13:40:46
Vandalen vernielen complete modeltreinbeurs in Engeland door Arjan6511
Vandaag om 13:36:56
faller carsystem parkeerplaats 161674 door Wimbo
Vandaag om 12:53:52
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door nkob
Vandaag om 12:51:37
Märklin/Trix Koploper: reservekoppeling in 3D printen door Kees2017
Vandaag om 12:45:01
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door Lucien
Vandaag om 12:42:11
BNLS Werkspoor - C10c rijtuig in schaal 0 door FritsT
Vandaag om 11:27:21
Tandwielen van as Rocomotortje afkrijgen door Henk Veenstra
Vandaag om 10:08:44
De ‘gewone’ NS sik in spoor 1? door Vincent S
Vandaag om 09:54:43
  

Auteur Topic: Dekkingssein nodig voor rangeren? (DB tijdperk 3/4)  (gelezen 1997 keer)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 558
    • Altwied im Westerwald
Re: Dekkingssein nodig voor rangeren? (DB tijdperk 3/4)
« Reactie #30 Gepost op: 07 juni 2018, 22:21:55 »
Goedenavond allemaal!
Zo, wat een reacties! Bedankt allemaal! Ik maak wel wat los ;D maar ik vind het erg interessant. :) Ook bedankt voor de diverse links met meer info. Ik ken wel enkele websites, maar deze geven weer meer/extra info.

Voor de goede orde: het is een drukke lijn met baanvaksnelheid van 80km/h. Er zijn dus in- en uitrijseinen vereist.
Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van een sleutel om het wissel naar het losspoor te ontgrendelen. Er is dus ook een rangeerder die aanwijzingen aan de machinist geeft. (Die rangeerder is sowieso nodig om wagens af of aan te koppelen). Voor het terugrijden van rechts naar links over het inrijwissel is dus bij mijn weten geen sein nodig. De mondelinge opdracht van de rangeerder is dan voldoende.

Verder: aan de linkerzijde van het station bevinden zich ook een inrijsein en 2 uitrijseinen. Er wordt daar niet gerangeerd, dus Sperrsignalen zijn links dus niet nodig.

Ik had het station inderdaad ook met 1 uitrijsein (Gruppenausfahrsignal) per richting kunnen uitrusten (+ 2 Sperrsignalen) maar ik vind hoofdseinen leuker staan. ;) Beperkt een Gruppenausfahrsignal de snelheid trouwens niet? Ik heb 2 x per dag een doorgaande sneltrein rijden die niet in dit station stopt en gewoon met 80 Stundenkilometer doortuft.

Het losspoortje wordt slechts kortstondig bediend. Tijdens die bediening vindt er (aan de rechterzijde) geen andere treinbeweging plaats, dus er hoeft geen sein (of bord) bij de uitgang van het losspoor te staan.
Dit brengt me wel bij een andere vraag: als ik aan de rechterzijde rangeer, zou ik dan aan de linkerzijde wel een trein mogen/kunnen binnenlaten op het andere (bovenste) hoofdspoor? Die trein zal dus stoppen voor sein B, want dat is vergrendeld vanwege het rangeren. Of gaat het hele station "op slot"?

Als ik alle reacties goed begrijp en samenvat, zou ik kunnen volstaan zonder Sperrsignal en mijn rangeerder (Herr Preiser) het rangeren in goede banen laten leiden.
Ik zou echter ook 1 Sperrsignal bij hoofdsein A kunnen plaatsen om het rangeren misschien iets te versnellen, maar noodzakelijk is het niet.
Mocht ik ook vanuit het andere spoor (met sein B) willen rangeren, dan is daar ook een Sperrsignal nodig (mocht ik ze uberhaupt plaatsen).
Klopt dit verhaal?

Groet, Wim

PS:
Wie o wie heeft toevallig de navolgende boekjes uit de kleine Modellbahnreihe? Deel 9 is het Signalbuch für die Modellbahn en deel 12 heet Fahren + rangieren auf der Modellbahn.
Ik heb een boekje uit de serie die daarna kwam: Alba - Modellbahnpraxis Band 8 (Betrieb + Signale)
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 2902
Re: Dekkingssein nodig voor rangeren? (DB tijdperk 3/4)
« Reactie #31 Gepost op: 07 juni 2018, 22:52:36 »
Citaat
als ik aan de rechterzijde rangeer, zou ik dan aan de linkerzijde wel een trein mogen/kunnen binnenlaten op het andere (bovenste) hoofdspoor?
Hangt van de Durchrutschweg af. Als er achter het sein rechts op spoor 2 niet minstens 50 meter ligt tot het gevarenpunt van de wissel mag er geen trein binnen rijden, want die kan dan wellicht het rangeerdeel raken. Is die Durchrutschweg er wel, dan kan er gewoon van links op spoor 2 bionnen worden gereden. Alleen geef je aan de Ng op spoor 1 binnen te laten en dan de personentrein op 2 te laten kruisen. Dan is niet gebruikelijk, want dan blokkeert de Ng spoor 2 voor de reizigers (en de reizigers begeven zich al naar perron voor spoor 2 als de Ng binnentijdt. Beter is dan spoor 2 voor de Ng. Blokkeer je wel ook spoor 1 bij rangeren op het zijspoor.

keuzes, keuzes...

dirkjan
11:16, 12:22, 13:2 14:9

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 558
    • Altwied im Westerwald
Re: Dekkingssein nodig voor rangeren? (DB tijdperk 3/4)
« Reactie #32 Gepost op: 07 juni 2018, 23:19:11 »
Hallo Dirk Jan,

Dank voor je reactie!
Ik heb voor de duidelijkheid de tekening iets uitgebreid:


Ik heb plaatsgebrek (wie niet?). De Durchrutschweg zal korter dan 50 m zijn (eerder 20 m denk ik), dus dan is gelijktijdig rangeren én het binnenkomen van een trein van links niet toegestaan. Het vertrekken van een trein uit spoor 2 (naar links) wel als ik het goed begrijp?

Het EG komt trouwens aan de noordzijde, dus de reizigers worden niet behinderd door de Ng die op spoor 1 staat en kunnen de personentrein op spoor 2 gewoon bereiken. Waarschijnlijk ga ik een middenperron plaatsen dat via een overpad bij het EG te bereiken is.
Ik bedenk me nu net dat de spoornummering misschien net andersom moet: spoor 1 bij het EG. Ik had het doorgaande spoor als 1 genummerd.

Groet, Wim

Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256