Een Wartezeichen niet, maar wel een bord "Halt für Rangierfahrten" (Ra10) op enige afstand (Durchrutschweg) vóór (vanuit het station gezien) het inrijsein C.
Als het een ambitieuze zijlijn is, is de bediening in een Stellwerk ondergebracht. Bediening van de seinen vindt dan plaats met een Hebelbank. Dan zit er normaal gesproken een slot in deze bank die de sleutel van de Gleissperre bevat. Als daarvan de sleutel wordt meegegeven aan de rangeerder, zijn seinen A, B en C vergrendeld (C moet eigenlijk A heten volgens DB voorschrift). Daarmee kan er geen trein vertrekken of binnenkomen zolang de sleutel wordt gebruikt. Sleutel gaat in de Gleissperre/Deckungsweiche, waarop er een sleutel voor het wissel naar het kopspoor vrijkomt. Dan wordt die wissel bediend. De rangeerder mag dan op aanwijzen van de Seinhuisbemanning de Rangierfahrt uitvoeren. Na afloop gaat alles in tegengestelde volgorde, sleutel gaat weer in de Hebelbank en de seinen zijn weer te stellen. Geen Sh0/1 nodig dus.
(C moet eigenlijk A heten volgens DB voorschrift).
Een drukke lijn is geen reden voor een Sperrsignal. Wat zal dat spoor worden bediend? Twee keer per dag maximaal? De paar minuten die een bediening duurt (echt, rangeren kan snel) is altijd wel te vinden in de dienstregeling.
@Edgar: was het typisch iets voor Beieren om juist veel Sperrsignalen te plaatsen?