Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant  (gelezen 8811 keer)

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #45 Gepost op: 04 juni 2018, 22:50:02 »
Leuk, maar dat is de taakinvulling die de coördinator nu heeft. Waar het om gaat is de functie die de coördinator moet hebben vanuit het feit dat er volgens het veiligheidsprotocol een coördinator moet zijn omdat anders de trams niet rijden. In die hoedanigheid heeft voor zover ik het kan zien de coördinator alleen maar een verplichte functie op te treden bij calamiteiten. Daarmee heeft een coördinator geen volledige FTE gevuld. Daarom zijn de andere taken in de functie ingebracht. Al die taken kunnen ook door andere functionarissen, als dan niet vrijwillig, worden ingevuld. Alleen voor de taak coördinator volgens het veiligheidsprotocol moet iemand aanwezig zijn tijdens de tijden dat de trams rijden. Aanwezig zijn dus en inspringen en de verantwoordelijkheid dragen als er incidenten en calamiteiten plaatsvinden. Als je als bedrijf, want dar hebben we het hier gewoon over, moet bezuinigen, dan ga je altijd kijken of functies moeten bestaan op basis van hun inhoud of dat je de werkzaamheden in die functie bij andere werknemers/vrijwilligers kan onderbrengen. Als dit laatste mogelijk is, dan zijn die functies overbodig geworden en kan je die wegbezuinigen. Ja dit is hard, maar nog harder is het als je te veel mensen in dienst houd en je na enkele jaren de boel helemaal dicht moet gooien. Dan zitten niet 14 maar 280 mensen zonder werk.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 856
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #46 Gepost op: 04 juni 2018, 23:00:49 »
Dan moeten die andere taken wel ergens worden ondergebracht, want dat lijkt nu niet het geval te zijn. Mij lijkt het dat als je iets wegbezuinigd je wel eerst kijkt wie die taken dan kan doen, i.p.v. eerst de mensen weg te sturen en vervolgens pas te gaan kijken 'hmm, hoe gaan we dit oplossen?'

Uit de boosheid en radeloosheid van de vrijwilligers maak ik op dat de vrijwilligers in ieder geval niet zijn benaderd om (delen van) de functie over te nemen.

Groeten Edwin.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #47 Gepost op: 04 juni 2018, 23:05:29 »
Als ik het zo lees zijn ze in ieder geval niet meegenomen in de besluitvorming. Dat is denk ik ook iets wat veel bestuurders missen: het gevoel dat alle medewerkers ertoe doen. Vaak worden vrijwilligers niet gezien als onderdeel van de organisatie maar meer als een soort handig gereedschap om de taken van de wel betaalde medewerkers makkelijker te maken c.q. werk uit handen te nemen.


Disclaimer: Ja, ik weet het, erg kort door de bocht maar zo zie ik het ;)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #48 Gepost op: 05 juni 2018, 09:21:28 »
Denk dat je met die zienswijze aardig goed zit...... zo heb ik het persoonlijk wel ervaren, dat mogen jullie best weten.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #49 Gepost op: 05 juni 2018, 13:02:43 »
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of de afzwaaiende directeur als vrijwilliger terug komt. En in dat geval, wat hij dan van de organisatie van "zijn" museum vindt.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #50 Gepost op: 05 juni 2018, 14:27:09 »
Meestal krijgen gepensioneerde directeuren andere baantjes aangeboden... 8)

Eigenlijk wil ik directeur Willem Bijleveld, na de opmerkingen in dit draadje, best wel in bescherming nemen.
Hij was een zeer benaderbare directeur en was veel op de 'vloer' te vinden; dat was wel een verademing na de vorige directie(s).
Ik heb hem zelf nog een keer les gegeven op de HTM 274; hij had best gevoel voor het besturen van een tram, zeker wanneer hij niet te veel kletste  ;D
Hij had wel waardering voor vrijwilligers, maar bij die leemlaag onder hem zat het oude idee over vrijwilligers (bedreigend) nog stevig geworteld.
Want je bent als directeur net zo goed als je managementteam  8) en in vier jaar tijd kun je niet je hele managementteam vervangen, want de tent moet wel draaien ; hij is overigens halverwege gekomen.....
Daarnaast heeft hij (voor het eerst sinds Jan Vaessen) een realistische toekomstvisie voor het NOM ontwikkeld.
Het voert te ver om alle zaken, die hij in de afgelopen vier jaren (toch nog) gerealiseerd heeft, te gaan opnoemen, maar de Canon van Nederland is er één van.
Het is te hopen dat de nieuwe directeur er eentje van het kaliber van Willem Bijleveld is.

Dat er ook aandacht aan zijn afscheid wordt gegeven, kan ik begrijpen.
Het Openluchtmuseum is heel afhankelijk van subsidies en krijgt deze gelukkig ook van diverse goede doelen en de overheid.
Deze subsidies zijn echter allemaal geoormerkt voor een specifiek doel en mogen niet voor de exploitatie gebruikt worden.
De rijksbijdrage in de exploitatie is in 2010 (of 2011 ?) stopgezet (bedankt Halbe Zijlstra).
Wanneer je zo afhankelijk bent van subsidies (het verplaatsen en herbouw van het Watersnoodhuisje bijvoorbeeld kostte al zo'n 0,5 miljoen Euroi..), dat neem je ook fatsoenlijk afscheid van je sponsors.

Over de opmerkingen over de taken en werklast van de tramcoördinatoren nog even het volgende:
- Vijf jaar geleden was het ook reorganisatiefeest.... het aantal coördinatoren ging toen van 3 naar 2, maar binnen een jaar waren het er noodgedwongen toch weer 3.
- Ik kan mij niet voorstellen dat er hier iemand te vinden is voor het voorstel om de treindienstleiding van ProRail te verplaatsen naar het Ministerie van Verkeer en Waterstaat in Den Haag, zodat ze in hun 'niet productieve tijd' nog wat anders/nuttigs zouden kunnen doen; vergelijk de situatie van de tramcoördinator daar maar eens mee.

Groeten, Rob.

PS: Ik ben sinds 1 maart 2017 geen vrijwilliger meer in het NOM.
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #51 Gepost op: 06 juni 2018, 11:16:14 »
Dan moeten die andere taken wel ergens worden ondergebracht, want dat lijkt nu niet het geval te zijn. Mij lijkt het dat als je iets wegbezuinigd je wel eerst kijkt wie die taken dan kan doen, i.p.v. eerst de mensen weg te sturen en vervolgens pas te gaan kijken 'hmm, hoe gaan we dit oplossen?'

Uit de boosheid en radeloosheid van de vrijwilligers maak ik op dat de vrijwilligers in ieder geval niet zijn benaderd om (delen van) de functie over te nemen.

Groeten Edwin.
Volgens mij las ik ergens dat één der tramcoördinatoren na het verhaal dat zijn baan weleens kon gaan verdwijnen zelf direct opgestapt is.

Daar kun je als directie dan ook niks mee, en omgekeerd, eerst een heel plan uitwerken hoe het op te tuigen is en eindigen met "dan kunnen we jouw baan opheffen" valt vast ook niet in goede aarde...