Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:49:33
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 15:46:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 15:36:41
Halling aandrijvingen door 008200
Vandaag om 15:31:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 15:25:59
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 15:21:42
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 15:14:22
Kibri station CALW ingekort als NS station door Pauldg
Vandaag om 14:52:17
Exact-Train 2025 door grossraumwagen
Vandaag om 14:36:59
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door tothebeach
Vandaag om 14:25:35
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 14:23:34
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:22:00
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Sam
Vandaag om 14:19:46
NS 8800 in spoor 0 door Rob Moerkerken
Vandaag om 14:01:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik van den Eijnden
Vandaag om 12:50:15
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door ronald100
Vandaag om 10:41:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:30:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:46:31
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 09:41:37
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 09:40:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 09:32:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:29:06
Rheinburg, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 09:25:27
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 09:22:04
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 09:21:18
iTrain versus Windigiped door Pain0_8
Vandaag om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:23:12
Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
  

Auteur Topic: Rangeerbaan Molenhoek  (gelezen 9154 keer)

Geert 84

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
    • De Vallei
Re: Rangeerbaan Molenhoek
« Reactie #15 Gepost op: 21 May 2018, 20:55:51 »
Leuk plan, ga ik volgen.
Dat met die magneetjes op de Universal kupplung is goed gevonden. Worden de koppelingen daarmee niet erg zwaar? Hoe maak je die magneetjes eigenlijk?
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 429
Re: Rangeerbaan Molenhoek
« Reactie #16 Gepost op: 21 May 2018, 21:09:02 »
De magneetjes komen uit China, ali......
Ze zijn erg klein: 3 * 3 * 2 mm en wegen haast niks.

Ze zitten met secondenlijm op het bewegnde deel van de koppeling. Aan de onderzijde zit daar een mooi randje om ze tegenaan te laten rusten als de lijm droogt.

Groet, Juroen.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18036
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Rangeerbaan Molenhoek
« Reactie #17 Gepost op: 21 May 2018, 22:06:09 »
 (y)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 429
Re: Rangeerbaan Molenhoek
« Reactie #18 Gepost op: 22 May 2018, 17:37:06 »
Hoe werkt dat magnetisch ontkoppelen dan?

Op verzoek een videootje. Na upload naar youtube realiseerde ik me dat ik niks aan het geluid heb gedaan. Nou ja, de beelden spreken voor zich:

https://www.youtube.com/watch?v=Y-V2pY8_7Nw

Tussen de twee stukjes gele tape moet het gebeuren. Je ziet dat de magneet onder baan wat sterk is, de koppelingen worden omhoog geduwd.

Groet Juroen

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6761
Re: Rangeerbaan Molenhoek
« Reactie #19 Gepost op: 22 May 2018, 19:49:49 »
Leuk bedacht en uitgevoerd. (y)

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 429
Re: Rangeerbaan Molenhoek
« Reactie #20 Gepost op: 11 July 2018, 17:58:06 »
Na enige tijd van weinig activeit hier weer eens een bericht.

De afgelopen dagen is een een forumlid vertrokken en weer teruggekeerd. Dat is voor mij aanleiding om ook weer eens een bericht te plaatsen. Zoals ik het leuk vind de activiteiten van anderen te volgen, zo is dat wellicht wederzijds. Tegelijkertijd kan ik ook wat vragen kwijt. :)

Ik ben de afgelopen dagen voor de eerste keer met ballast aan de slag gegaan. Mijn aanpak baseer ik op de beschrijving in de encyclopedie:
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Bedding_en_ballast

Het resultaat:


De lichte strook aan de onderkant is bedoeld als pad, de krimpscheuren moet ik nog repareren.

Waar liep ik tegenaan:
Bij het gebruik van een mengsel van water en witte houtlijm (1:1) én een druppel afwasmiddel blijft er af en toe toch een ballastkorrel (WoodlndScencs, fine) op de verdunde lijm drijven. Als gevolg daarvan kwamen er de nodige ballastkorrels op de biels terecht. Het lijkt erop dat de oppervlakte spanning van het mengsel toch niet gebroken was.

Als ik voorafgaand aan het lijmen het ballastbed vochtig maak met ontspannen water (plantenspuit) dan schieten diverse ballast korrels 'alle kanten' op. Dat doe ik voortaan voorzichtiger.

Iemand tips om dit te vermijden?

in elk geval ben ik tevreden met het eerste resultaat en knutsel ik langzaam verder.

Groet, Juroen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Rangeerbaan Molenhoek
« Reactie #21 Gepost op: 11 July 2018, 18:07:56 »
Als je met de plantenspuit spuit niet op de ballast richten maar een beetje omhoog spuiten. Dan daalt het water als motregen neer en blijft de ballast beter liggen.
Dat er zo af en toe een korreltje op de dwarsliggers terecht komt is geen probleem. In het groot blijven er ook veel stenen op de dwarsliggers liggen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 429
Re: Rangeerbaan Molenhoek
« Reactie #22 Gepost op: 08 September 2018, 14:32:04 »
Klaas,

Ondertussen gaat het inderdaad al wat beter!

Dank voor de tip.

Groet Juroen

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 429
Re: Rangeerbaan Molenhoek
« Reactie #23 Gepost op: 08 September 2018, 14:49:35 »
In een ander draadje over het vinden van de juiste koppeling kreeg ik via een PB de vraag hoe het werkt met de magneten om te ontkoppelen.

Daarom een aanvullende uitleg.

Onder elke koppeling lijm ik een magneetje van 3x3x2 mm. Volgens mij kan het ook met kleinere, maar die kon ik niet eenvoudig vinden.
Ze hangen dan onder een hoek van circa 45 graden 'uit het lood'.

Onder de baan beweeg ik met een servo een magneet omhoog. Ik had eerst een magneet met een diameter van 9 mm. Dat werkt wel, maar niet altijd, de magneet is niet sterk genoeg. Daarna een magneet van 18 mm, die is weer te sterk. Dan klapperen de koppelingen te hard. Nu liggen er van 12 mm diameter klaar. Die heb ik nog niet geprobeerd.

De magneet onder de baan en die onder de koppeling stoten elkaar af.

Doordat de magneet onder de baan verticaal onder de baan hangt en de magneten onder de koppeling onder 45 graden is de plaats waar de koppelingen omhoog komen niet exact hetzelfde: Bij het voorbij rijden gaat eerst de ene en daarna de andere omhoog.

Dat is ook te zien in het filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=Y-V2pY8_7Nw


Enkele plaatjes:

Magneet onder kopppeling


Gekoppeld, beide koppelingen met magneetje


In ontkoppelde positie. De kop van de schroef duidt de magneet onder de baan aan

Groet, Juroen

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18036
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Rangeerbaan Molenhoek
« Reactie #24 Gepost op: 11 September 2025, 23:47:27 »
Juroen, hoe is het hiermee verder gegaan?
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule