Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Ellerman
Vandaag om 20:22:56
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 20:13:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:08:16
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 20:07:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 20:02:27
Stalen rijtuigen van NS door spoorzeven
Vandaag om 19:57:10
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald Halma
Vandaag om 19:41:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 19:39:26
Magneet koppelingen voor Bemo door Rob Ellerman
Vandaag om 19:39:09
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 19:06:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 18:46:43
Aachenau West door Vroeger
Vandaag om 18:13:54
MiWuLa door Olav
Vandaag om 17:29:24
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 17:21:08
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
Vandaag om 17:18:13
23 augustus modelspoorbeurs Houten door nighttrain1
Vandaag om 17:04:20
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 16:42:47
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:29:51
Swalbenburg, N modulebaan door Bjor
Vandaag om 16:08:56
maatvoering AKI door MOVisser
Vandaag om 15:46:52
br 041 334-4 Fleischmann H0 door 008200
Vandaag om 15:31:19
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 15:29:40
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Ronald Halma
Vandaag om 15:09:55
NS-seinen bij en in een splitsingsstation door 1200blauw
Vandaag om 14:20:57
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 13:55:17
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Biesje
Vandaag om 13:03:12
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door HugoB123
Vandaag om 12:45:33
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Jelmer
Vandaag om 09:20:08
Eyro Interlaken door Bas, Dordrecht
Vandaag om 08:52:15
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Sven
21 August 2025, 23:24:08

Auteur Topic: Digitaliseren roco 1602+inbouwen lichtsetje  (gelezen 2496 keer)

StefanvdW

• Offline Offline
    • Mijn fotostream
Digitaliseren roco 1602+inbouwen lichtsetje
« Gepost op: 30 December 2007, 16:27:26 »
Na eerst hier advies gevraagd te hebben voor de decoderkeuze etc. uiteindelijk een LokPilot 3.0 DCC gekocht. Vandaag ben ik begonnen met het ombouwen van de 1602 naar digitaal en het inbouwen van het lichtsetje.

Wat betreft het lichtsetje heb ik de volgende vraag:
Volgens de handleiding kunnen de sluitseinen apart geschakeld worden op de extra functie-uitgangen(violet en bruin). Kan ik met bovenstaande decoder de sluitseinen apart schakelen, en zoja, op welke pin moeten de gele draadjes dan aangesloten worden(ik zie nergens violet en bruin).

Wat betreft de decoder: Er hangt een losse paarse draad aan die niet op de stekker aansluit, waar moet ik deze laten, moet deze ergens op aangesloten worden of niet?

Ik zou graag verder willen, heb alles hier al voor me liggen.

Bedankt. Fotocamera heb ik niet, volgende week kan ik pas fotos maken hiervan.

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Digitaliseren roco 1602+inbouwen lichtsetje
« Reactie #1 Gepost op: 30 December 2007, 16:36:29 »
Hoi Stefan,

In plaats van violet en bruin komen er uit de LoPi paars en groen. Groen voor F1, Paars voor F2.

Als je 'wit' aansluit op de voorste frontseinen en 'groen' op de sluitseinen aan diezelfde kant. 'Geel' aan de achterste frontseinen en 'paars' op de sluitseinen aan diezelfde kant, kun je hier lezen hoe je de decoder moet programmeren, zodat je wisselende en in- en uitschakelbare sluitseinen krijgt.

Grtzz en suc6,

Karst

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #2 Gepost op: 30 December 2007, 16:36:42 »
Euh, een setje van Tom ?

Kijk eens hier

StefanvdW

• Offline Offline
    • Mijn fotostream
« Reactie #3 Gepost op: 30 December 2007, 16:51:28 »
Karst: Op deze decoder hangt dat paarse draadje los vanaf de decoder zelf, moet die los blijven hangen of ergens op aangesloten worden?

Chris: Ik heb dat lichtsetje van Tom. Ik heb al een groot aantal keer naar die pagina van jou gekeken. Jij sluit zo te zien de draden zo aan dat je de sluitseinen niet apart aan kan zetten, mij lijkt dat echter wel een leuke extra. Kan ik dat doen met een Lokpilot 3.0 DCC, de sluitseinen apart aan/uitzetten? Als ik de 8 draden van de twee lichtsetjes aansluit zoals op de bijgeleverde handleiding of op jouw site te zien is kan ik dus niet de sluitseinen apart schakelen.
Ik moet de gele draden dan niet meer aansluiten op de printplaat maar op 2 functieuitgangen, violet en bruin. De Lokpilot heeft geen bruine pin en ook geen violet kleurige. Karst zei dat violet en bruin bij de LoPi paars en groen zijn. Maar de paarse draad hangt dus los bij de decoder, de 8 andere draden lopen naar contactpinnen.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #4 Gepost op: 30 December 2007, 17:13:59 »
Als jij gebruik maakt van de F2 functie (paarse draad) dan moet je die op de daarvoor bestemde plaats aansluiten. Wordt de F2 functie niet gebruikt, dan blijft de draad onaangesloten. Dan wel even het blanke uiteinde isoleren zodat het niet onbedoeld ergens contact mee kan maken.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

StefanvdW

• Offline Offline
    • Mijn fotostream
« Reactie #5 Gepost op: 30 December 2007, 17:19:28 »
Die paarse draad hangt nu nog los. Voor het apart schakelen van de sluitseinen heb je functie 2 en 3(in de handleiding staat: "De decoder moet dan wel voorzien zijn van deze extra functie-uitgangen.(functie 2 en/of 3")

Als ik het goed begrijp moet ik dus een van de 2 gele draadjes naar de groene contactpin van de decoder leiden en de andere gele moet vastgemaakt worden aan de paarse draad?

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #6 Gepost op: 30 December 2007, 17:24:12 »
Citaat van: Karst Drenth
Als je 'wit' aansluit op de voorste frontseinen en 'groen' op de sluitseinen aan diezelfde kant. 'Geel' aan de achterste frontseinen en 'paars' op de sluitseinen aan diezelfde kant.

Even in een tabelletje Stefan, dat leest wat makkelijker ;)

Functie         Decoder      Printje voor  Printje achter
Licht voor     Wit              Wit
Licht achter   Geel                               Wit
F1                Groen         Geel           
F2                Paars                             Geel

En dan de decoder programmeren als aangegeven in de link in mijn vorige bericht.

De loshangende paarse draad dus wel aansluiten, zie boven.
Omdat je op deze manier niet van het rangeerlicht gebruik kunt maken, de groene draad van het printje niet aansluiten. Maar oprollen oid en isoleren zoals Wim al zei.

Grtzz,

Karst

StefanvdW

• Offline Offline
    • Mijn fotostream
« Reactie #7 Gepost op: 30 December 2007, 17:48:35 »
Bedankt voor de info Karst. Dit betekent dus dat ik óf alles aan moet sluiten zoals in de handleiding staat en gebruik kan maken van het rangeersein, óf de draden anders aansluiten voor het apart schakelen van de sluitseinen. Het kan dus niet allebei, ik moet een keuze maken óf rangeerseinen of sluitseinen?

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #8 Gepost op: 30 December 2007, 17:55:33 »
Als je nu eerst eens verteld wat je precies wil bereiken, dan kunnen we je misschien een antwoord geven. Maar volgens mij hadden wij dat al eerder gedaan  in een draadje ook door jouw gestart over hetzelfde onderwerp, dus is het in het vervolg handiger daar gewoon in door te gaan, met vragen. En je probleem niet te veel te verspreiden over het forum.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

StefanvdW

• Offline Offline
    • Mijn fotostream
« Reactie #9 Gepost op: 30 December 2007, 17:59:17 »
Volgens de handleiding van het lichtsetje kan je het rangeerlicht aansluiten door beide groene draadjes aan pin3 te solderen(F1). Bij opties staat dat je evt nog zou kunnen kiezen om de sluitseinen apart in te schakelen(F2 en/of F3).

Wat ik eerst wou is sluitseinen die je apart aan/uit kan schakelen, zodat wanneer er wagens achter de loc hangen je de sluitseinen uit kan zetten. Als ik dit zo lees is het óf die sluitseinen of rangeerlicht. Dan zou ik zelf voor het rangeerlicht kiezen. Blijkbaar kan het dus niet allebei en moet je hiervoor kiezen. Ik ben ook benieuwd naar reacties van mensen die dit setje al ingebouwd hebben, hoe hebben jullie alles aangesloten met betrekking tot deze verlichting?

Berichten van jezelf kan je niet verwijderen, anders had ik dat gedaan in dat andere onderwerp. Ik weet zeker dat ik niet de enige ben met vragen over dit onderwerp, zo is het voor iedereen makkelijker opzoeken in een nieuw onderwerp.
« Laatst bewerkt op: 30 December 2007, 18:03:54 door StefanvdW »

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #10 Gepost op: 30 December 2007, 18:04:46 »
Via decoder instellingen (functie-mapping) kun je zonder dat je draadjes aansluit de verschillende beelden uitvoeren, dat is volgens mij door Karst ook al een gezegd inclusief de instellingen daarvoor.

Mvg
Wim.

StefanvdW

• Offline Offline
    • Mijn fotostream
« Reactie #11 Gepost op: 30 December 2007, 18:08:06 »
Dit is voor mij de eerste keer dat ik met digitaal werk, dus het is allemaal zo goed als nieuw voor mij. Van al die waardes en dergelijke heb ik nog geen verstand en het zegt mij ook nog weinig, vandaar dat ik het gewoon even duidelijk wil hebben hoe ik alles aan moet sluiten, en of ik rangeerlicht kan gebruiken én sluitseinen apart inschakelen.

Dan ga ik alles maar zo aansluiten zoals het in de handleiding staat en isoleer ik dat paarse draadje maar.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #12 Gepost op: 30 December 2007, 18:12:45 »
Wil je meer uit je schakeling en uit je decoder, dan is hier een draadje daarover, zelfde onderwerp. https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=5544.60

Mvg
Wim.

Tom van Weert

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 30 December 2007, 18:22:06 »
Stefan,

De beide groene draden van het lichtsetje zijn bedoeld om de rangeerseinen te schakelen via F1.
Als je ook de sluitseinen apart wilt schakelen, moet je deze (de gele draden van het setje) ook apart op je decoder aansluiten.
D.w.z. niet op de loc- print maar één gele aan violet/paars (F2) van je decoder en de andere gele aan bruin (F3) van je decoder.
Op deze wijze kun je alles apart en naar eigen keuze schakelen.

N.B. Je decoder moet natuurlijk wel die extra functie uitgangen hebben.  (paarse en bruine draad).

Ik hoop dat ik het op deze wijze duidelijk heb verwoord.

Mvgr,
Tom van Weert

StefanvdW

• Offline Offline
    • Mijn fotostream
« Reactie #14 Gepost op: 30 December 2007, 18:30:14 »
Dat is een heel interessante pagina Wim, bedankt, dat is ook exact wat ik bedoel :D
Ook bedankt voor jouw reactie Tom, het printje laat alle schakelingen wel toe, het ligt alleen aan welke decoder je hebt. Een lokpilot 3.0 DCC, kan deze gebruik maken van F0/F1/F2 en F3?

Op de lokpilot zijn enkele kleuren dus anders:
Violet in de handleiding=paars op de LoPi(F2)?
Bruin in de handleiding=groen op de LoPi(F3)?

Als ik met deze decoder dus wel alle seinbeelden kan schakelen, moet ik dus één gele draad aansluiten op de groene decoderpin(zit ook al het rangeerlicht op aangesloten) en de andere gele op het paarse draadje?
« Laatst bewerkt op: 30 December 2007, 20:00:02 door StefanvdW »