Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Hans van de Burgt
Vandaag om 03:46:41
Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
19 Toen door defender
25 april 2024, 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren  (gelezen 15957 keer)

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
« Reactie #30 Gepost op: 05 december 2018, 01:45:32 »
Maar ik kwam eigenlijk terug naar dit draadje niet om de betweter uit te hangen, maar om te kijken of iemand de binnenverlichting van de Hondekop ietsje heeft gedimd. Af fabriek is hij wel erg fel. Welke CV moet ik daarvoor hebben?

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
« Reactie #31 Gepost op: 06 december 2018, 22:30:50 »
is daar überhaupt wel een cv voor, om de binnenverlichting te dimmen???

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6143
  • ***
Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
« Reactie #32 Gepost op: 06 december 2018, 22:55:38 »
Jazeker, welke decoder, welke Aux uitgang zit die binnenverlichting?
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4145
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
« Reactie #33 Gepost op: 07 december 2018, 10:00:03 »
Even een mail naar Artitec sturen. Daar weet men het ongetwijfeld.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
« Reactie #34 Gepost op: 07 december 2018, 11:48:38 »
aux 4 zeg ik even uit mn hoofd. rangeersein is dacht ik aux 3.

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
« Reactie #35 Gepost op: 07 december 2018, 12:38:05 »
Welke poort? pfoe geen idee, het is de door Artitec zelf geprogrammeerde lokpilot 4. (had ik er wel even bij kunnen zeggen sorry) . Stel dat het poort 4 is, welke cv hoort daar dan bij?

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4145
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
« Reactie #36 Gepost op: 07 december 2018, 14:17:29 »
CV31 = 16, CV32 = 0
----------------------
CV302 =  15

Je kunt dat zelf ook achterhalen door de software voor de lokprogrammer te downloaden bij ESU. Software installeren en opstarten. Dan maak je een nieuw project aan voor een loksound 4. Je verandert de waarde van AUX4 van 31 (= default waarde) naar 15 (= halve sterkte), en tot slot kijk je in het menu van het programma naar Extras => Geänderte CV's anzeigen. Dan zie je in een klein schermpje de waardes die ik hierboven heb gekopieerd. Succes!


clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
« Reactie #37 Gepost op: 07 december 2018, 19:38:19 »
bedankt, VAM65! ik neem aan dat het voor de lokpilot hetzelfde is al voor de loksound.

System-M

  • Offline Offline
  • Berichten: 493
Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
« Reactie #38 Gepost op: 22 februari 2019, 17:19:41 »
Hoe heb ik die op de Hondekop 4 gemonteerd:
Dan de pantograaf met een M1,5 boutje bevestigen op het dak. De isolatoren van de beide merken staan op de zelfde afstand van elkaar zodat ze "naadloos" in elkaar passen. Een tipje Krital Klear op de aansluitingen en klaar is Kees.
Nu ik de beschrijving goed lees (bedankt hiervoor trouwens, Ad!), valt me op dat de Philotrain-panto's alleen vastzitten met de schroef in het dak. En dat ze als het ware tussen de oorspronkelijke Artitec daksteunen met isolatoren zitten ingeklemd. Blijft dat wel goed zitten? Gaat de panto als geheel dan niet op een gegeven moment 'bewegen' bij het tegen de draad rijden of bij het met de hand opzetten en inklappen van de panto? Dus dat de panto begint te kantelen, draaien om de schroef etc.?

grt
Marc
Grt
Marc

SvenW

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
« Reactie #39 Gepost op: 10 maart 2019, 18:32:15 »
Dag Ad,

Kan je me vertellen waar kan ik deze machinist kan aanschaffen?

Groeten Sven

System-M

  • Offline Offline
  • Berichten: 493
Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
« Reactie #40 Gepost op: 21 maart 2019, 18:24:54 »
Naar aanleiding van de ombouwbeschrijving hierboven heb ik ook Philotrain-panto's besteld en ben zelf ook maar aan de slag gegaan. Wél wilde ik ze niet alleen vastzetten met de schroef in het dak, omdat ik bang was dat ze wel eens wat zouden kunnen gaan bewegen/kantelen. En verder wilde ik de panto's zelf niet hoeven aanpassen; dus de isolatoren wilde ik niet inkorten, zoals Ad dat gedaan had.

Mijn ombouw volgt dus de eerder beschreven ombouw, maar op het einde wijkt het wat af:


In iedere daksteun boorde ik een gaatje van 0,5mm, tot een diepte van 1mm. In die gaatjes komen straks de uiteinden van de isolatoren van de panto.


De panto zit na plaatsing ingeklemd tussen de vier daksteunen én is aan het dak bevestigd d.m.v. een schroef. Kan dus geen kant op. Geen druppeltje lijm nodig :)
De isolatoren van de Philotrain-panto's liggen mooi op één lijn met de Artitec-isolatoren aan de daksteunen.


Het eindresultaat (voor) vergeleken met de oude situatie (achter).

Ik ben dik tevreden :)
Hopelijk heb ik hiermee ook anderen op een idee gebracht.

grt
Marc
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2019, 12:59:25 door System-M »
Grt
Marc