Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Edwin2121992
Vandaag om 00:13:50
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 00:07:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Longtall203
16 July 2025, 23:25:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
16 July 2025, 23:05:28
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Piko 2025 door Railpassie
16 July 2025, 22:51:35
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Eric B
16 July 2025, 21:43:35
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
16 July 2025, 21:14:40
Railpro 607 door Bob11
16 July 2025, 21:11:55
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
16 July 2025, 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
16 July 2025, 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
16 July 2025, 18:02:28
Sikje 225 door Huup
16 July 2025, 17:26:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
16 July 2025, 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
16 July 2025, 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
16 July 2025, 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
16 July 2025, 13:06:06
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
16 July 2025, 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
16 July 2025, 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
16 July 2025, 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
16 July 2025, 11:03:46
  

Auteur Topic: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren  (gelezen 17365 keer)

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1094
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
« Reactie #30 Gepost op: 05 December 2018, 01:45:32 »
Maar ik kwam eigenlijk terug naar dit draadje niet om de betweter uit te hangen, maar om te kijken of iemand de binnenverlichting van de Hondekop ietsje heeft gedimd. Af fabriek is hij wel erg fel. Welke CV moet ik daarvoor hebben?

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1094
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
« Reactie #31 Gepost op: 06 December 2018, 22:30:50 »
is daar überhaupt wel een cv voor, om de binnenverlichting te dimmen???

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6316
  • ***
Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
« Reactie #32 Gepost op: 06 December 2018, 22:55:38 »
Jazeker, welke decoder, welke Aux uitgang zit die binnenverlichting?
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4555
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
« Reactie #33 Gepost op: 07 December 2018, 10:00:03 »
Even een mail naar Artitec sturen. Daar weet men het ongetwijfeld.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
« Reactie #34 Gepost op: 07 December 2018, 11:48:38 »
aux 4 zeg ik even uit mn hoofd. rangeersein is dacht ik aux 3.

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1094
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
« Reactie #35 Gepost op: 07 December 2018, 12:38:05 »
Welke poort? pfoe geen idee, het is de door Artitec zelf geprogrammeerde lokpilot 4. (had ik er wel even bij kunnen zeggen sorry) . Stel dat het poort 4 is, welke cv hoort daar dan bij?

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4555
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
« Reactie #36 Gepost op: 07 December 2018, 14:17:29 »
CV31 = 16, CV32 = 0
----------------------
CV302 =  15

Je kunt dat zelf ook achterhalen door de software voor de lokprogrammer te downloaden bij ESU. Software installeren en opstarten. Dan maak je een nieuw project aan voor een loksound 4. Je verandert de waarde van AUX4 van 31 (= default waarde) naar 15 (= halve sterkte), en tot slot kijk je in het menu van het programma naar Extras => Geänderte CV's anzeigen. Dan zie je in een klein schermpje de waardes die ik hierboven heb gekopieerd. Succes!


clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1094
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
« Reactie #37 Gepost op: 07 December 2018, 19:38:19 »
bedankt, VAM65! ik neem aan dat het voor de lokpilot hetzelfde is al voor de loksound.

System-M

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
« Reactie #38 Gepost op: 22 February 2019, 17:19:41 »
Hoe heb ik die op de Hondekop 4 gemonteerd:
Dan de pantograaf met een M1,5 boutje bevestigen op het dak. De isolatoren van de beide merken staan op de zelfde afstand van elkaar zodat ze "naadloos" in elkaar passen. Een tipje Krital Klear op de aansluitingen en klaar is Kees.
Nu ik de beschrijving goed lees (bedankt hiervoor trouwens, Ad!), valt me op dat de Philotrain-panto's alleen vastzitten met de schroef in het dak. En dat ze als het ware tussen de oorspronkelijke Artitec daksteunen met isolatoren zitten ingeklemd. Blijft dat wel goed zitten? Gaat de panto als geheel dan niet op een gegeven moment 'bewegen' bij het tegen de draad rijden of bij het met de hand opzetten en inklappen van de panto? Dus dat de panto begint te kantelen, draaien om de schroef etc.?

grt
Marc
Grt
Marc

SvenW

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
« Reactie #39 Gepost op: 10 March 2019, 18:32:15 »
Dag Ad,

Kan je me vertellen waar kan ik deze machinist kan aanschaffen?

Groeten Sven

System-M

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
« Reactie #40 Gepost op: 21 March 2019, 18:24:54 »
Naar aanleiding van de ombouwbeschrijving hierboven heb ik ook Philotrain-panto's besteld en ben zelf ook maar aan de slag gegaan. Wél wilde ik ze niet alleen vastzetten met de schroef in het dak, omdat ik bang was dat ze wel eens wat zouden kunnen gaan bewegen/kantelen. En verder wilde ik de panto's zelf niet hoeven aanpassen; dus de isolatoren wilde ik niet inkorten, zoals Ad dat gedaan had.

Mijn ombouw volgt dus de eerder beschreven ombouw, maar op het einde wijkt het wat af:


In iedere daksteun boorde ik een gaatje van 0,5mm, tot een diepte van 1mm. In die gaatjes komen straks de uiteinden van de isolatoren van de panto.


De panto zit na plaatsing ingeklemd tussen de vier daksteunen én is aan het dak bevestigd d.m.v. een schroef. Kan dus geen kant op. Geen druppeltje lijm nodig :)
De isolatoren van de Philotrain-panto's liggen mooi op één lijn met de Artitec-isolatoren aan de daksteunen.


Het eindresultaat (voor) vergeleken met de oude situatie (achter).

Ik ben dik tevreden :)
Hopelijk heb ik hiermee ook anderen op een idee gebracht.

grt
Marc
« Laatst bewerkt op: 22 March 2019, 12:59:25 door System-M »
Grt
Marc