Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
Vandaag om 20:51:47
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 20:50:13
LIMA IRM Cardanassen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:41:36
Modelspoorbaan van Einte door raymond erdtsieck
Vandaag om 20:26:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 20:19:33
Een Rotterdams gebouw door Keska
Vandaag om 20:14:53
Aachenau West door wob
Vandaag om 20:14:40
PB Models, ICR-rijtuigen door zweistein
Vandaag om 20:02:20
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Bert55
Vandaag om 19:58:45
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:25:04
Welke winkel voert deze merken? door Jeronimos
Vandaag om 19:08:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 17:53:27
Alweer is de Weller soldeerbout defect door TonM
Vandaag om 17:17:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 17:02:37
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 16:57:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:39:04
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door Jeroen Water
Vandaag om 15:55:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 13:37:38
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 12:52:55
Acme nieuwe ICNG door Treinbestuurder
Vandaag om 12:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:29:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:15:43
Minder wissels door H0eGenaamd
Vandaag om 11:59:07
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:51:05
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 11:24:57
The Summer of 69 door Eric v C
Vandaag om 11:23:46
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 11:19:20
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door meino
Vandaag om 10:07:49
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 09:53:28
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:37:12
  

Auteur Topic: Nieuwe baan - Nieuwe kansen  (gelezen 7683 keer)

Rich M.

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
Nieuwe baan - Nieuwe kansen
« Gepost op: 07 May 2018, 22:12:09 »
Ik had al eerder een draadje gemaakt voor mijn nieuwe modelbaan, maar nu weet ik wel wat ik eigenlijk wil. Na advies van een goede vriend toch maar is gaan kijken om gelijk digitaal te beginnen. Na 22 jaar zonder baan vind ik het toch wel keertje tijd om opnieuw te beginnen.

Maar ik wil wel graag kunnen afwisselen tussen seinen/wissels/treinen besturen.

ik ben een twee rail 'er, wat zouden jullie me kunnen adviseren ?
Rich

RobiN TeunisseN

  • Lui? Nee hoor, maar ik rust graag uit na treinwerk!
  • Offline Offline
  • Berichten: 42
  • N-schaal digitale bestuurder 55+
Re: Nieuwe baan - Nieuwe kansen
« Reactie #1 Gepost op: 08 June 2018, 11:05:53 »
Hallo NS,

Als je toch "van scratch" wil beginnen, zou ik zeggen: kies dan voor N schaal. Daarin is veel verkrijgbaar, zoals rails, scenery en rollend materieel. Daarnaast is N ook prima digitaal te besturen.|
Ik heb zelf al wel de nodige ervaring op dit gebied, maar zelf digitaliseren van analoog rollend materieel is geen sinecure.

Het grote voordeel van N is, dat je een "grotere baan", op het zelfde oppervlak kunt maken, ten opzichte van H0.

En met een beetje zoeken op veiling- en of advertentiesites, kun je wellicht ook nog de NS ICE van Minitrix op de kop tikken en deze is digitaal of daarvoor voorbereid.

Groet van een groot-klein materieel rijder.

Robin Teunissen
AKA Wieringerspoor
Lui? Nee hoor, maar ik rust graag uit na treinwerk!

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Nieuwe baan - Nieuwe kansen
« Reactie #2 Gepost op: 08 June 2018, 12:58:35 »
Tegenwoordig kun je in ieder geval ook in N-spoor makkelijk digitaal rijden, dus dat is geen probleem. Of je voor N of voor H0 wil gaan is o.a. afhankelijk van je ruimte. Heb je een kleine ruimte maar wil je wel lange realistische treinen rijden dan is N-spoor inderdaad een idee. Vindt je details en zelfbouw belangrijker dan zou H0 misschien beter zijn. Ga gewoon eens naar een grote winkel of beurs en kijk welke schaal je het meeste aanspreekt  (y)

Met vr. groet, Martijn.

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6208
Re: Nieuwe baan - Nieuwe kansen
« Reactie #3 Gepost op: 08 June 2018, 13:28:15 »
Al een "thema" en een land in gedachten?
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Rich M.

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
Re: Nieuwe baan - Nieuwe kansen
« Reactie #4 Gepost op: 05 February 2019, 16:31:15 »
Zo na heel veel ziekenhuis bezoek, uwv enz toch maar weer eens begonnen om het baantje te ontwerpen

Ik wil een fictief NL thema bouwen dat werkelijk alles door elkaar heen rijd zo E-materieel als Diesel en Stoom. Ik heb pas geleden 52 locomotieven kunnen kopen voor de een prijs  (y)

Na lang wikken en wegen blijf ik toch bij H0, en heb besloten om digitaal te gaan rijden. Er komt over heel de baan plus schaduwstation(uitgezonderd een kleine aftakking) bovenleiding te hangen. Die word ook aangesloten en ik wil eens kijken of het mij lukt om het functioneel werkend te krijgen.

Hier onder het ontwerp
Rich

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6348
  • ***
Re: Nieuwe baan - Nieuwe kansen
« Reactie #5 Gepost op: 05 February 2019, 17:21:29 »
Bij digitaal is dat niet meer nodig om een functionele bovenleiding te maken. Enkel voor de sier is prima. Al je loks worden immers met een decoder uit gerust en rijden alleen op de voor hun gekregen opdrachten. Moet je al die 52 loks nog ombouwen of zijn ze al digitaal? Overweeg dan een ESU lokprogrammer en ESU decoders ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Rich M.

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
Re: Nieuwe baan - Nieuwe kansen
« Reactie #6 Gepost op: 05 February 2019, 17:44:03 »

Ik ben het met je eens dat het niet nodig is, maar ik wil gewoon kijken voor mijzelf of het mogelijk is dat het functioneel werkt.

Die 52 locs zijn zover ik kan zien nog niet digitaal.
« Laatst bewerkt op: 06 February 2019, 03:08:53 door Bert van Gelder »
Rich

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6208
Re: Nieuwe baan - Nieuwe kansen
« Reactie #7 Gepost op: 05 February 2019, 22:01:13 »
Je kunt de bovenleiding voor e_locs gebruiken die nog analoog zijn.
Het digitale materieel kan dan via de rails.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4423
Re: Nieuwe baan - Nieuwe kansen
« Reactie #8 Gepost op: 06 February 2019, 01:46:31 »
Oja?

Dat is helemaal nieuw voor mij.

Volgens mij kan dat absoluut niet....
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Nieuwe baan - Nieuwe kansen
« Reactie #9 Gepost op: 06 February 2019, 10:36:51 »
Zolang de trein correct op het spoor staat is er niet zo veel aan de hand inderdaad. Maar als je dan de e-loc verkeerd om op de baan zet staat de analoge voeding in serie met het digitale signaal. Nu heb je dat analoog ook maar is de spanning wat lager / het effect duidelijker.

Gecombineerd met dat bovenleiding en rijrichting altijd problematisch is zou ik er zelf niet aan beginnen.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Rich M.

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
Fantasie Land - Baanontwerp
« Reactie #10 Gepost op: 11 February 2019, 21:33:16 »
Na een draadje ergens anders te zijn begonnen is de kogel door de kerk, en het word digitaal.



Is de baan plaan. De oranje lijnen zijn schaduwsporen met een waslijn. Rest wijst zich vanzelf.

Schiet er vooral op
Rich

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Fantasie Land - Baanontwerp
« Reactie #11 Gepost op: 12 February 2019, 00:49:06 »
Na een draadje ergens anders te zijn begonnen.................

Je mag gewoon verder gaan in dat andere draadje hoor...
Anyway, ik heb beide draadjes samengevoegd.

Gr, Bert
Team moderatoren

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26766
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe baan - Nieuwe kansen
« Reactie #12 Gepost op: 12 February 2019, 12:39:06 »
Gecombineerd met dat bovenleiding en rijrichting altijd problematisch is zou ik er zelf niet aan beginnen.
De rijrichting blijft gewoon zoals dat bij 2-rail analoog altijd is: knop naar links, trein naar links, knop naar rechts, trein naar rechts. En als die de verkeerde kant op gaat, draadjes aan de trafo verwisselen.
Nog een bijverschijnsel: het kan alleen maar als je digitaal rijdt met een common ground systeem en keerlussen moet je vermijden.
Kortom, zo veel haken en ogen dat ik ook zeg: beter niet doen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Nieuwe baan - Nieuwe kansen
« Reactie #13 Gepost op: 12 February 2019, 13:01:44 »
Dat bedoel ik niet Klaas. Bij rijden met bovenleiding heb je altijd nog één van de twee railstaven nodig om het kringetje rond te maken. Als je de trafo voor bovenleiding tussen bovenleiding en staaf A zet en die voor normaal tussen A en B, gaat het "niet goed" als je de loc (op bovenleidng) gedraaid op het spoor zet (dus tussen bovenleiding en staaf B). Dan staan de twee voedingen in serie.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26766
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe baan - Nieuwe kansen
« Reactie #14 Gepost op: 12 February 2019, 13:17:02 »
Ja, uiteraard. Als een loc op bovenleiding staat geschakeld, dan zijn de wielen aan één kant buiten bedrijf. De wielen aan de andere kant die nog wel meedoen moeten op de gemeenschappelijke spoorstaaf staan. En dat is dus de reden waarom je in zo'n situatie geen keerlussen mag hebben.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.