Doel:€250.00
Donaties:€72.00

Per saldo:€-178.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-04-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rocky Rail 6406/6409 door J65018
Vandaag om 21:15:21
Heljan containerkraan hijsmechanisme werkt niet door NS1220
Vandaag om 21:08:44
Projekt 083-338 door DE-II
Vandaag om 20:47:18
Vriendendag op zaterdag 22 juni 2019 door timtrein
Vandaag om 20:47:14
DCS52 Zephyr Express - ervaringen? door no_rail_today
Vandaag om 20:46:44
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:41:17
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 20:35:45
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door Ronald Hofmeester
Vandaag om 20:33:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald Hofmeester
Vandaag om 20:12:25
NS modelbaan Hoekdam H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:58:55
DR-4088 i.c.m. LDT RM-GM-8 door degeluidsman
Vandaag om 19:55:17
Status van de Arduino zelf naar uitgang zetten? door Ronald Hofmeester
Vandaag om 19:49:05
Roco 62502A, led verlichting werkt niet naar behoren. door Martijn1974
Vandaag om 19:46:33
Digikeijs Servo's servobeugel gezocht door RudyB
Vandaag om 18:40:43
Schwarzwald boerderij door cor_b
Vandaag om 18:20:19
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
Vandaag om 17:53:59
NS 8100 in Spoor-1 door Carel Ruysink
Vandaag om 17:15:05
C8, Coupérijtuig in schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:36:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rondje_HO
Vandaag om 16:20:50
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 15:37:56
Font wisselnummers door spoorzeven
Vandaag om 14:27:15
Woudstervenen in wording door Hielke
Vandaag om 13:40:46
Vandalen vernielen complete modeltreinbeurs in Engeland door Arjan6511
Vandaag om 13:36:56
faller carsystem parkeerplaats 161674 door Wimbo
Vandaag om 12:53:52
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door nkob
Vandaag om 12:51:37
Märklin/Trix Koploper: reservekoppeling in 3D printen door Kees2017
Vandaag om 12:45:01
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door Lucien
Vandaag om 12:42:11
BNLS Werkspoor - C10c rijtuig in schaal 0 door FritsT
Vandaag om 11:27:21
Tandwielen van as Rocomotortje afkrijgen door Henk Veenstra
Vandaag om 10:08:44
De ‘gewone’ NS sik in spoor 1? door Vincent S
Vandaag om 09:54:43
  

Auteur Topic: Nieuwe baan - Nieuwe kansen  (gelezen 2346 keer)

Rich M.

  • Offline Offline
  • Berichten: 127
Nieuwe baan - Nieuwe kansen
« Gepost op: 07 mei 2018, 22:12:09 »
Ik had al eerder een draadje gemaakt voor mijn nieuwe modelbaan, maar nu weet ik wel wat ik eigenlijk wil. Na advies van een goede vriend toch maar is gaan kijken om gelijk digitaal te beginnen. Na 22 jaar zonder baan vind ik het toch wel keertje tijd om opnieuw te beginnen.

Maar ik wil wel graag kunnen afwisselen tussen seinen/wissels/treinen besturen.

ik ben een twee rail 'er, wat zouden jullie me kunnen adviseren ?
Rich

RobiN TeunisseN

  • Lui? Nee hoor, maar ik rust graag uit na treinwerk!
  • Offline Offline
  • Berichten: 42
  • N-schaal digitale bestuurder 55+
Re: Nieuwe baan - Nieuwe kansen
« Reactie #1 Gepost op: 08 juni 2018, 11:05:53 »
Hallo NS,

Als je toch "van scratch" wil beginnen, zou ik zeggen: kies dan voor N schaal. Daarin is veel verkrijgbaar, zoals rails, scenery en rollend materieel. Daarnaast is N ook prima digitaal te besturen.|
Ik heb zelf al wel de nodige ervaring op dit gebied, maar zelf digitaliseren van analoog rollend materieel is geen sinecure.

Het grote voordeel van N is, dat je een "grotere baan", op het zelfde oppervlak kunt maken, ten opzichte van H0.

En met een beetje zoeken op veiling- en of advertentiesites, kun je wellicht ook nog de NS ICE van Minitrix op de kop tikken en deze is digitaal of daarvoor voorbereid.

Groet van een groot-klein materieel rijder.

Robin Teunissen
AKA Wieringerspoor
Lui? Nee hoor, maar ik rust graag uit na treinwerk!

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 4853
Re: Nieuwe baan - Nieuwe kansen
« Reactie #2 Gepost op: 08 juni 2018, 12:58:35 »
Tegenwoordig kun je in ieder geval ook in N-spoor makkelijk digitaal rijden, dus dat is geen probleem. Of je voor N of voor H0 wil gaan is o.a. afhankelijk van je ruimte. Heb je een kleine ruimte maar wil je wel lange realistische treinen rijden dan is N-spoor inderdaad een idee. Vindt je details en zelfbouw belangrijker dan zou H0 misschien beter zijn. Ga gewoon eens naar een grote winkel of beurs en kijk welke schaal je het meeste aanspreekt  (y)

Met vr. groet, Martijn.

NS1220

  • Online Online
  • Berichten: 1098
Re: Nieuwe baan - Nieuwe kansen
« Reactie #3 Gepost op: 08 juni 2018, 13:28:15 »
Al een "thema" en een land in gedachten?
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
Ik wil nog wel een keer iets in LGBschaal doen (nu inderdaad mee bezig).

Rich M.

  • Offline Offline
  • Berichten: 127
Re: Nieuwe baan - Nieuwe kansen
« Reactie #4 Gepost op: 05 februari 2019, 16:31:15 »
Zo na heel veel ziekenhuis bezoek, uwv enz toch maar weer eens begonnen om het baantje te ontwerpen

Ik wil een fictief NL thema bouwen dat werkelijk alles door elkaar heen rijd zo E-materieel als Diesel en Stoom. Ik heb pas geleden 52 locomotieven kunnen kopen voor de een prijs  (y)

Na lang wikken en wegen blijf ik toch bij H0, en heb besloten om digitaal te gaan rijden. Er komt over heel de baan plus schaduwstation(uitgezonderd een kleine aftakking) bovenleiding te hangen. Die word ook aangesloten en ik wil eens kijken of het mij lukt om het functioneel werkend te krijgen.

Hier onder het ontwerp
Rich

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 5198
  • ***
Re: Nieuwe baan - Nieuwe kansen
« Reactie #5 Gepost op: 05 februari 2019, 17:21:29 »
Bij digitaal is dat niet meer nodig om een functionele bovenleiding te maken. Enkel voor de sier is prima. Al je loks worden immers met een decoder uit gerust en rijden alleen op de voor hun gekregen opdrachten. Moet je al die 52 loks nog ombouwen of zijn ze al digitaal? Overweeg dan een ESU lokprogrammer en ESU decoders ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Rich M.

  • Offline Offline
  • Berichten: 127
Re: Nieuwe baan - Nieuwe kansen
« Reactie #6 Gepost op: 05 februari 2019, 17:44:03 »

Ik ben het met je eens dat het niet nodig is, maar ik wil gewoon kijken voor mijzelf of het mogelijk is dat het functioneel werkt.

Die 52 locs zijn zover ik kan zien nog niet digitaal.
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2019, 03:08:53 door Bert van Gelder »
Rich

NS1220

  • Online Online
  • Berichten: 1098
Re: Nieuwe baan - Nieuwe kansen
« Reactie #7 Gepost op: 05 februari 2019, 22:01:13 »
Je kunt de bovenleiding voor e_locs gebruiken die nog analoog zijn.
Het digitale materieel kan dan via de rails.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
Ik wil nog wel een keer iets in LGBschaal doen (nu inderdaad mee bezig).

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 1269
Re: Nieuwe baan - Nieuwe kansen
« Reactie #8 Gepost op: 06 februari 2019, 01:46:31 »
Oja?

Dat is helemaal nieuw voor mij.

Volgens mij kan dat absoluut niet....

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4394
Re: Nieuwe baan - Nieuwe kansen
« Reactie #9 Gepost op: 06 februari 2019, 10:36:51 »
Zolang de trein correct op het spoor staat is er niet zo veel aan de hand inderdaad. Maar als je dan de e-loc verkeerd om op de baan zet staat de analoge voeding in serie met het digitale signaal. Nu heb je dat analoog ook maar is de spanning wat lager / het effect duidelijker.

Gecombineerd met dat bovenleiding en rijrichting altijd problematisch is zou ik er zelf niet aan beginnen.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Rich M.

  • Offline Offline
  • Berichten: 127
Fantasie Land - Baanontwerp
« Reactie #10 Gepost op: 11 februari 2019, 21:33:16 »
Na een draadje ergens anders te zijn begonnen is de kogel door de kerk, en het word digitaal.



Is de baan plaan. De oranje lijnen zijn schaduwsporen met een waslijn. Rest wijst zich vanzelf.

Schiet er vooral op
Rich

Bert van Gelder

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: Fantasie Land - Baanontwerp
« Reactie #11 Gepost op: 12 februari 2019, 00:49:06 »
Na een draadje ergens anders te zijn begonnen.................

Je mag gewoon verder gaan in dat andere draadje hoor...
Anyway, ik heb beide draadjes samengevoegd.

Gr, Bert
Team moderatoren

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16935
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe baan - Nieuwe kansen
« Reactie #12 Gepost op: 12 februari 2019, 12:39:06 »
Gecombineerd met dat bovenleiding en rijrichting altijd problematisch is zou ik er zelf niet aan beginnen.
De rijrichting blijft gewoon zoals dat bij 2-rail analoog altijd is: knop naar links, trein naar links, knop naar rechts, trein naar rechts. En als die de verkeerde kant op gaat, draadjes aan de trafo verwisselen.
Nog een bijverschijnsel: het kan alleen maar als je digitaal rijdt met een common ground systeem en keerlussen moet je vermijden.
Kortom, zo veel haken en ogen dat ik ook zeg: beter niet doen.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4394
Re: Nieuwe baan - Nieuwe kansen
« Reactie #13 Gepost op: 12 februari 2019, 13:01:44 »
Dat bedoel ik niet Klaas. Bij rijden met bovenleiding heb je altijd nog één van de twee railstaven nodig om het kringetje rond te maken. Als je de trafo voor bovenleiding tussen bovenleiding en staaf A zet en die voor normaal tussen A en B, gaat het "niet goed" als je de loc (op bovenleidng) gedraaid op het spoor zet (dus tussen bovenleiding en staaf B). Dan staan de twee voedingen in serie.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16935
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe baan - Nieuwe kansen
« Reactie #14 Gepost op: 12 februari 2019, 13:17:02 »
Ja, uiteraard. Als een loc op bovenleiding staat geschakeld, dan zijn de wielen aan één kant buiten bedrijf. De wielen aan de andere kant die nog wel meedoen moeten op de gemeenschappelijke spoorstaaf staan. En dat is dus de reden waarom je in zo'n situatie geen keerlussen mag hebben.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.