BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Rich M. op 07 mei 2018, 22:12:09
-
Ik had al eerder een draadje gemaakt voor mijn nieuwe modelbaan, maar nu weet ik wel wat ik eigenlijk wil. Na advies van een goede vriend toch maar is gaan kijken om gelijk digitaal te beginnen. Na 22 jaar zonder baan vind ik het toch wel keertje tijd om opnieuw te beginnen.
Maar ik wil wel graag kunnen afwisselen tussen seinen/wissels/treinen besturen.
ik ben een twee rail 'er, wat zouden jullie me kunnen adviseren ?
-
Hallo NS,
Als je toch "van scratch" wil beginnen, zou ik zeggen: kies dan voor N schaal. Daarin is veel verkrijgbaar, zoals rails, scenery en rollend materieel. Daarnaast is N ook prima digitaal te besturen.|
Ik heb zelf al wel de nodige ervaring op dit gebied, maar zelf digitaliseren van analoog rollend materieel is geen sinecure.
Het grote voordeel van N is, dat je een "grotere baan", op het zelfde oppervlak kunt maken, ten opzichte van H0.
En met een beetje zoeken op veiling- en of advertentiesites, kun je wellicht ook nog de NS ICE van Minitrix op de kop tikken en deze is digitaal of daarvoor voorbereid.
Groet van een groot-klein materieel rijder.
Robin Teunissen
AKA Wieringerspoor
-
Tegenwoordig kun je in ieder geval ook in N-spoor makkelijk digitaal rijden, dus dat is geen probleem. Of je voor N of voor H0 wil gaan is o.a. afhankelijk van je ruimte. Heb je een kleine ruimte maar wil je wel lange realistische treinen rijden dan is N-spoor inderdaad een idee. Vindt je details en zelfbouw belangrijker dan zou H0 misschien beter zijn. Ga gewoon eens naar een grote winkel of beurs en kijk welke schaal je het meeste aanspreekt (y)
Met vr. groet, Martijn.
-
Al een "thema" en een land in gedachten?
-
Zo na heel veel ziekenhuis bezoek, uwv enz toch maar weer eens begonnen om het baantje te ontwerpen
Ik wil een fictief NL thema bouwen dat werkelijk alles door elkaar heen rijd zo E-materieel als Diesel en Stoom. Ik heb pas geleden 52 locomotieven kunnen kopen voor de een prijs (y)
Na lang wikken en wegen blijf ik toch bij H0, en heb besloten om digitaal te gaan rijden. Er komt over heel de baan plus schaduwstation(uitgezonderd een kleine aftakking) bovenleiding te hangen. Die word ook aangesloten en ik wil eens kijken of het mij lukt om het functioneel werkend te krijgen.
Hier onder het ontwerp
(https://static.afbeeldinguploaden.nl/1902/521493/vgnSKkqF.jpg)
-
Bij digitaal is dat niet meer nodig om een functionele bovenleiding te maken. Enkel voor de sier is prima. Al je loks worden immers met een decoder uit gerust en rijden alleen op de voor hun gekregen opdrachten. Moet je al die 52 loks nog ombouwen of zijn ze al digitaal? Overweeg dan een ESU lokprogrammer en ESU decoders ;).
-
Ik ben het met je eens dat het niet nodig is, maar ik wil gewoon kijken voor mijzelf of het mogelijk is dat het functioneel werkt.
Die 52 locs zijn zover ik kan zien nog niet digitaal.
-
Je kunt de bovenleiding voor e_locs gebruiken die nog analoog zijn.
Het digitale materieel kan dan via de rails.
-
Oja?
Dat is helemaal nieuw voor mij.
Volgens mij kan dat absoluut niet....
-
Zolang de trein correct op het spoor staat is er niet zo veel aan de hand inderdaad. Maar als je dan de e-loc verkeerd om op de baan zet staat de analoge voeding in serie met het digitale signaal. Nu heb je dat analoog ook maar is de spanning wat lager / het effect duidelijker.
Gecombineerd met dat bovenleiding en rijrichting altijd problematisch is zou ik er zelf niet aan beginnen.
Timo
-
Na een draadje ergens anders te zijn begonnen is de kogel door de kerk, en het word digitaal.
(https://static.afbeeldinguploaden.nl/1902/521493/vgnSKkqF.jpg)
Is de baan plaan. De oranje lijnen zijn schaduwsporen met een waslijn. Rest wijst zich vanzelf.
Schiet er vooral op
-
Na een draadje ergens anders te zijn begonnen.................
Je mag gewoon verder gaan in dat andere draadje hoor...
Anyway, ik heb beide draadjes samengevoegd.
Gr, Bert
Team moderatoren
-
Gecombineerd met dat bovenleiding en rijrichting altijd problematisch is zou ik er zelf niet aan beginnen.
De rijrichting blijft gewoon zoals dat bij 2-rail analoog altijd is: knop naar links, trein naar links, knop naar rechts, trein naar rechts. En als die de verkeerde kant op gaat, draadjes aan de trafo verwisselen.
Nog een bijverschijnsel: het kan alleen maar als je digitaal rijdt met een common ground systeem en keerlussen moet je vermijden.
Kortom, zo veel haken en ogen dat ik ook zeg: beter niet doen.
-
Dat bedoel ik niet Klaas. Bij rijden met bovenleiding heb je altijd nog één van de twee railstaven nodig om het kringetje rond te maken. Als je de trafo voor bovenleiding tussen bovenleiding en staaf A zet en die voor normaal tussen A en B, gaat het "niet goed" als je de loc (op bovenleidng) gedraaid op het spoor zet (dus tussen bovenleiding en staaf B). Dan staan de twee voedingen in serie.
Timo
-
Ja, uiteraard. Als een loc op bovenleiding staat geschakeld, dan zijn de wielen aan één kant buiten bedrijf. De wielen aan de andere kant die nog wel meedoen moeten op de gemeenschappelijke spoorstaaf staan. En dat is dus de reden waarom je in zo'n situatie geen keerlussen mag hebben.
-
Volgens mij kan dat absoluut niet....
Common ground op 1 rail. Met idd de beperkingen die Klaas en Timo noemden.
-
Bert bedankt.
Jongens ik wilde gewoon eens testen hoe digitaal over de bovenleiding werkt in de praktijk.
-
Nu weer een update. Ik ben bezig om het baanplaan definitief te gaan vast stellen. Ik zit alleen met een uitdaging
Het "station" bevat een sluiting aangezien de wissels leiden naar het andere baanvak waar de polariteit anders is. Hoe los ik dat op?
-
Het kan aan mijn browsers liggen, maar zowel in IE als in Firefox zie ik geen baanplan, en dat is wel handig om jouw vraag te beantwoorden.
-
Keerlus module
Mvg ronald
-
Plaatje niet te zien.
<<<< Kijk even bij plaatje uploaden.
-
Ik ga ff plaatje zoeken. En dan post ik hem