Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door meino
Vandaag om 18:33:50
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
Vandaag om 18:28:25
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 18:26:42
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
Vandaag om 18:23:36
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 17:59:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:45:25
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:43:34
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door ArjanB
Vandaag om 17:22:10
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
Vandaag om 16:55:39
Bf Kibronn door Jelmer
Vandaag om 16:51:50
TAMS PZS-2.2 door Japie
Vandaag om 16:33:57
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Rico [momfer]
Vandaag om 16:30:35
mDDM, waarom 3 draaistellen? door GD
Vandaag om 16:20:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:58:10
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 15:32:16
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:23:17
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 15:08:20
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 15:05:38
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:02:46
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 14:58:20
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 14:31:18
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Bahn-AG
Vandaag om 14:26:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:24:31
Roco modellen op aliexpress door Dirk
Vandaag om 14:18:55
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Gerrit H
Vandaag om 13:43:32
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 13:29:20
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:53:02
PB Models, ICR-rijtuigen door saskia
Vandaag om 11:13:09
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Karben
Vandaag om 10:58:54
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:54:58
  

Auteur Topic: Flm 4028 kortsluiting  (gelezen 10210 keer)

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re: Flm 4028 kortsluiting
« Reactie #15 Gepost op: 14 June 2018, 21:46:18 »
Haal de koolborstels er even uit en dan nog eens meten.

Wiebe

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5935
Re: Flm 4028 kortsluiting
« Reactie #16 Gepost op: 14 June 2018, 22:31:24 »
Maak eens een duidelijke foto van het schild wat er nu inzit
Je oude schild zagik een stukje blauwe krimp kous
Maar deze zat al geisoleerd op het schild met een nylon isolatie
Da andere zit vast direct in het schild, en dat is degene die je moet isoleren

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Flm 4028 kortsluiting
« Reactie #17 Gepost op: 15 June 2018, 00:12:13 »
Je meet met een spanningzoeker, het lijkt er op alsof je een wisselspanning meet ...
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Andreas_______

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Flm 4028 kortsluiting
« Reactie #18 Gepost op: 15 June 2018, 07:04:13 »
De spanningsmeter is voor Ac/dc, zonder koolborstels is er nog steeds verbinding tussen de wielen. Analoog rijdt de lok goed als ik de draden aansluit op de koolborstels. Zou ik de lok dan uit elkaar moeten halen om te kijken waar de kortsluiting is??

Andreas_______

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Flm 4028 kortsluiting
« Reactie #19 Gepost op: 15 June 2018, 07:04:41 »
 

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Flm 4028 kortsluiting
« Reactie #20 Gepost op: 15 June 2018, 08:33:38 »
De spanningsmeter is voor Ac/dc, zonder koolborstels is er nog steeds verbinding tussen de wielen.
Een spanningsmeter is totaal ongeschikt voor wat je nu aan het doen bent  :-X Hier kan je alleen mee meten of er spanning op je stopcontact staat.
Je moet doormeten met een multimeter op de ohm stand.
Anders zal je NOOIT een juiste meting doen.
Dus gebruik een multimeter. En als je die niet hebt, koop er eerst een voordat je verder gaat. Voor een paar euro heb je er al een bij de Gamma of Praxis.
Gr.
Eric

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Flm 4028 kortsluiting
« Reactie #21 Gepost op: 15 June 2018, 11:08:47 »
De spanningsmeter is voor Ac/dc ...
Ja, maar waar ik je op jouw foto mee bezig zie is geen spanningsmeter maar een spanningzoeker, dat is wat anders.
Als je de pennen op de wisselspanningsuitgang van een transformator zet, gaan beide ledjes branden. Op de gelijkspanningsuitgang (voor de rails) gaat één ledje branden en die geeft dan ook de polariteit aan.

Als je een verbinding (of kortsluiting) wil zoeken, kun je het best een multimeter nemen met een 'piep' stand; als er een verbinding is tussen de twee pennen gaat de meter piepen.
« Laatst bewerkt op: 15 June 2018, 11:12:59 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5935
Re: Flm 4028 kortsluiting
« Reactie #22 Gepost op: 15 June 2018, 11:19:36 »
Op de foto zie ik vaag dat er verbinding is tussen de linker borstel houder en de schroef
Krasrond de (beide) schroef de print eens door

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Flm 4028 kortsluiting
« Reactie #23 Gepost op: 15 June 2018, 12:54:14 »
Op de foto zie ik vaag dat er verbinding is tussen de linker borstel houder en de schroef
???
Waar dan.
Ik zie volgens mij toch echt een geïsoleerde borstelhouder.
Gr.
Eric

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18280
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Flm 4028 kortsluiting
« Reactie #24 Gepost op: 15 June 2018, 13:51:16 »
FL had toch die speciale schildjes te koop voor digitaal? Misschien die erin zetten en dan kon het probleem wel eens getackeld zijn.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Flm 4028 kortsluiting
« Reactie #25 Gepost op: 15 June 2018, 14:11:35 »
Citaat van: jerrytrein
Op de foto zie ik vaag dat er verbinding is tussen de linker borstel houder en de schroef.
Ja, zou me niet verbazen. Ik zie ook kopersporen onder de zwarte verf, er zitten ook nog 3 condensatortjes op gesoldeerd. Haal die zwarte verf er af dan zie je het.
« Laatst bewerkt op: 15 June 2018, 14:18:10 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7172
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Flm 4028 kortsluiting
« Reactie #26 Gepost op: 15 June 2018, 14:16:21 »
Ik heb ooit ook de Groene Karel gedigitaliseerd.

Het motorschild heb ik toen vervangen door een DCC-ready exemplaar van €15,-.
Ging prima.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Andreas_______

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Flm 4028 kortsluiting
« Reactie #27 Gepost op: 15 June 2018, 15:17:23 »
Dit is een schild voor digitaal


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18280
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Flm 4028 kortsluiting
« Reactie #28 Gepost op: 15 June 2018, 15:21:58 »
Dan heb je toch ergens een sluiting zitten..... advies is al gegeven; multimeter kopen en in de ohmstand kijken waar die verbinding zit. Kun je dit niet, laat er dan even een meer ervaren ombouwer naar kijken voordat je de hele zaak naar de mallemoer helpt ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Andreas_______

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Flm 4028 kortsluiting
« Reactie #29 Gepost op: 15 June 2018, 16:25:19 »
Ik heb een multimeter, alleen waar staat de ohm