Doel:€250.00
Donaties:€102.50

Per saldo:€-147.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-07-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 20:03:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Casmir
Vandaag om 19:44:18
Beneluxforum Kalender 2021 door MOVisser
Vandaag om 19:42:47
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 19:20:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door william_2
Vandaag om 19:17:18
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 19:10:29
Lettertype Duitse spoorwegen door Jeanne
Vandaag om 19:06:11
Rode achterlichten worden niet meer geschakeld met F0 door Rien Ridderhof
Vandaag om 19:02:37
Corona, en de toekomst van modeltreinbeurzen? door Floris Dilz
Vandaag om 18:35:13
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Andre Pronk
Vandaag om 18:24:28
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door St00mboy
Vandaag om 18:01:26
Beurs in Houten 29 augustus 2020 - de voor- en nabeschouwing door Martin Welberg
Vandaag om 16:15:44
Automatische koppeling door Peter Kleton
Vandaag om 15:03:45
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn de Kuiper
Vandaag om 14:57:33
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 14:55:24
Reichsbahn tijdperk II door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:18:55
Elektromagnetische aandrijving Fleischmann sein werkt niet door Te 2/2
Vandaag om 14:13:15
Verzameltopic foto's uniformering Nederlands spoorwegpersoneel van toen tot nu door Jeroen Water
Vandaag om 14:08:49
MB-module: Hielan Ware door Reinout van Rees
Vandaag om 13:49:07
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door 1795
Vandaag om 13:29:45
Roco ETA 515, materieelbespreking door Casmir
Vandaag om 12:48:29
NS 6100 van GM&S door Floris Dilz
Vandaag om 12:40:56
Railways of Zimbabwe Beyer Garratt type 15 stoomlok door SBBcargo
Vandaag om 11:52:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:11:00
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 11:10:15
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door nighttrain1
Vandaag om 09:29:17
NL baan: Frotterdam in h0 door Mcn1986
Vandaag om 08:52:26
Doornvliet door Hans Mol
Vandaag om 08:43:37
Projekt 083-338 door 44
06 augustus 2020, 23:25:21
VERPLAATST: Gezocht cabine trapjes Roco plan T door Bert van Gelder
06 augustus 2020, 23:09:47
  

Auteur Topic: BMB-Module: “Wateringbury”  (gelezen 35027 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4606
    • Medway Valley Line
Re: BMB-Module: “Wateringbury”
« Reactie #90 Gepost op: 14 april 2019, 23:38:47 »
Dank jullie wel voor de complimenten. Er is nog een heleboel te verbeteren aan deze bak, hoor. Maar het is wel fijn om te zien dat het oorspronkelijke plan aardig gelukt is. Ik kijk er naar uit om te gaan experimenteren met de elektronica. En weer een hoop te gaan leren.

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4606
    • Medway Valley Line
Re: BMB-Module: “Wateringbury”
« Reactie #91 Gepost op: 19 april 2019, 19:55:53 »
Vandaag kwam na redelijk lang wachten het uit wit metaal gegoten anker voor de Thames Barge. De volgende uitdaging is een passend kettinkje, hetgeen is ook nodig zal hebben voor mijn Vulcan Beer Truck.



Om met mijn bak mee te kunnen doen het afgelopen weekend op de Verzamelaarsbeurs te Utrecht werd het voor mij wel een race tegen de klok. De focus lag bij mij vooral op de scenery. Op het laatste moment bleek de technische berijdbaarheid echter een (tijdrovend en frustrerend? issue. Gelukkig hebben mijn mede BMB-maten kunnen zorgen voor het oplossen van eea.

Met het oog op de volgende rijdag op 1 juni a.s. worden daarom enkele drastische wijzigingen aangebracht. De uiteinden van de bak worden voorzien van de door Leen aanbevolen midi-bielzen, waarbij de huidige rails deels vervangen wordt. En de BB’n worden voorzien van een harde laag van 3mm ipv de huidige schuimplaat. De spullen liggen al op de bak, dus dat komt wel goed.

Tenslotte probeer ik een begin te maken met de Railway Inn.

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 10393
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB-Module: “Wateringbury”
« Reactie #92 Gepost op: 19 april 2019, 20:23:37 »
Ik begreep dat er een of meer railstaven te kort waren. Misschien hoef je alleen die maar te vervangen.

Leen.

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 438
  • Alles! (als het maar Brits is...)
Re: BMB-Module: “Wateringbury”
« Reactie #93 Gepost op: 19 april 2019, 22:35:36 »
@ Hans
Ik kan wel zien dat er nog een en ander afgewerkt moet worden, maar de algemene indruk die ik zo krijg is uitstekend. Mijn complimenten met deze bak!

Sierd Jan

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4606
    • Medway Valley Line
Re: BMB-Module: “Wateringbury”
« Reactie #94 Gepost op: 20 april 2019, 10:49:53 »
@Sierd Jan,

Bedankt voor het compliment. Het is de sfeer die we een aantal jaren geleden samen voor ogen hadden, toen we het zolderplan
“Wateringbury”
bedachten. De keus om qua scenery de prioriteit te geven aan BMB modules, bleek een praktische. Zo’n module is gewoon veel sneller klaar. Zeker na de problemen met mijn gezondheid. Nu zijn de inspanningen aan de BMB baan ook zinvol voor de zolderbaan. Immers alle bouwwerken van zo’n bak kunnen daar ook voor gebruikt worden. Zo wordt het materiaal van mijn vorige bak gebruikt voor het stationnetje van Beltring & Branbridges Halt.

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 10393
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB-Module: “Wateringbury”
« Reactie #95 Gepost op: 20 april 2019, 11:30:26 »
............ Het is de sfeer die we een aantal jaren geleden samen voor ogen hadden, toen we het zolderplan “Wateringbury” bedachten.

De keus om qua scenery de prioriteit te geven aan BMB modules, bleek een praktische. Zo’n module is gewoon veel sneller klaar. Zeker na de problemen met mijn gezondheid. Nu zijn de inspanningen aan de BMB baan ook zinvol voor de zolderbaan.....................

Gr, Hans

Veel modeltreinenliefhebbers komen niet toe aan het bouwen van hun baan. Vaak willen ze gewoon teveel en niet zelden zijn ze ook met andere dingen druk, waardoor ze er niet aan toekomen.
Hans noemt hier twee goede redenen om vandaag nog met een module te beginnen:

1) "Zo’n module is gewoon veel sneller klaar": het bouwen van een modulebak van bijv. 1m20 op basis van bijv. het reeds bestaande BNLS-concept is veel minder werk dan het bouwen van een complete modelbaan waarbij je, vaak in je eentje, zelf ook nog eens het hele concept moet bedenken en uitvoeren. Je bent inderdaad sneller klaar en je hebt gelijk een basis met de nodige mogelijkheden waarmee je verder kunt.

2) "Nu zijn de inspanningen aan de BMB baan ook zinvol voor de zolderbaan": Henk, Hans en ikzelf gebruiken onze BMB-modules niet alleen voor deelname op BMB-rijdagen, maar ook in de thuisbaan. Op die manier hebben we dubbel profijt van onze modules en is opslag meteen geregeld.  (y)

3) De derde reden bedenk ik zelf: als je je met een module bij een modulebaangroep aansluit, dan kun je meteen profiteren van hulp bij het oplossen van problemen. Keuze genoeg: de BNLS-Forumbaan, Modulebaan.nl, de  BMB en Modelspoor groep Zeewolde maken allemaal gebruik van hetzelfde BNLS-concept. Het is natuurlijk geen must om je bij zo'n groep aan te sluiten.

4) En wat denk je van de vierde?: als je baan in modules gebouwd is, dan kun je hem bij een eventuele verhuizing gewoon meenemen.

Nu hou ik erover op.  ;)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 20 april 2019, 19:39:04 door St00mboy »

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4606
    • Medway Valley Line
Re: BMB-Module: “Wateringbury”
« Reactie #96 Gepost op: 24 april 2019, 18:50:32 »
Vandaag zijn we bij de EMV bezig geweest om de aansluiting van “Wateringbury” op de BB’en te verbeteren. De schuimplaat onder de rails (zacht) is vervangen door een MDF plaatje (hard). Voor de aansluiting op de BB wordt gebruik gemaakt van een aantal MIDI-bielzen. Deze zijn echter door midden gezaagd, omdat we denken dat de helft voldoende is om de railstaven te fixeren. De laatste biels komt op ongeveer 1cm van de bakovergang om ruimte te houden voor een schuiflas.



Daarnaast werd door Frans en Hidde hard gewerkt aan een tweede “hoed”. Deze zal gekoppeld kunnen worden aan Wateringbury en bevat een klein rangeerterrein. Bijzonder aan deze bak is dat twee van de vier wissels gemaakt zijn door Frans met copperclad als basis. De inrichting van deze duo bak zal voornamelijk bestaan uit een groen landschap. Naast gekoppeld aan Wateringbury, zal deze bak overigens ook als zelfstandige Modulebak ingezet kunnen worden.



Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 10393
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB-Module: “Wateringbury”
« Reactie #97 Gepost op: 24 april 2019, 19:20:49 »
De laatste biels komt op ongeveer 1cm van de bakovergang om ruimte te houden voor een schuiflas.

Het zal iets minder zijn dan 1 cm. Als het goed is komt de biels van de schuiflas dan precies op de spleet van de overgang te liggen en klopt de volgorde van je bielzen nog steeds.
De plastic bielzen op de BB kun je enigszins schuifbaar maken, zodat ze tijdens het rijden in het gezicht altijd goed komen te liggen. De  extra ruimte zit dan bij de megabiels. Tijdens transport schuif je de plastic bielzen weer naar de megabiels toe om ruimte voor het schuiflasje te creëren.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 24 april 2019, 19:24:28 door St00mboy »

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4606
    • Medway Valley Line
Re: BMB-Module: “Wateringbury”
« Reactie #98 Gepost op: 24 april 2019, 19:39:33 »
@Leen,

Daar zullen we dan rekening mee houden. Voor de BB komen we trouwens met een nieuwe aanpak. We moeten eea nog uitwerken en daarvan een prototype bouwen. Op de komende rijdag op 1 juni a.s. hopen we de resultaten te kunnen laten zien.

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 10393
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB-Module: “Wateringbury”
« Reactie #99 Gepost op: 24 april 2019, 20:18:42 »
Ik ben benieuwd....  ::)

Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4606
    • Medway Valley Line
Re: BMB-Module: “Wateringbury”
« Reactie #100 Gepost op: 24 april 2019, 23:33:29 »
@Leen,

Ik heb er even een plaatje van gemaakt.



De harde bedding op de BB gaat bestaan uit een 3mm dikke MDF plaat die met vleugelmoeren wordt gepositioneerd en vastgemaakt. Bij transport kan deze plaat met daarop de bekende BMB overgangs constructie losgemaakt worden, en veilig opgeborgen. Bij de huidige versie hebben we nl al enkele keren schade gehad.

Maar... Voor de EMV heeft deze alternatieve constructie een aantal andere voordelen. In plaats van de BMB versie (railafstand 50mm, Peco code 75), kunnen we ook een BNLS versie maken (railafstand 58mm, code 100), of de versie van Marcel/Jake (railafstand 46mm, code 100).

Omdat de EMV met hoeden werkt, kunnen we op dezelfde wijze onze modulekasten nog flexibeler inzetten. Immers op deze manier kunnen we de kasten óók geschikt maken voor N-spoor, TT-spoor, Märklin 3-rail of zelfs O-spoor. In dat laatste geval bij voorkeur met een dubbele bak en enkel spoor.

Tot zover de theorie. Vooralsnog werken we alleen de BMB-versie uit.

Gr, Hans
« Laatst bewerkt op: 24 april 2019, 23:59:34 door Hans van de Burgt »
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 10393
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB-Module: “Wateringbury”
« Reactie #101 Gepost op: 24 april 2019, 23:51:40 »
Netjes hoor. Het hele gebeuren van de afneembare rails ken ik nog uit de begintijd van de BMB toen Henk en ik op de BB een set BMB-rails hadden en een set voor BNLS met code 100. Ik bevestigde toen de niet-gebruikte set onder de BB.
Als je het lange stuk rails aan de buitenkant houdt, dus niet aan de kant van je bak, dan heb je extra flexibiliteit, bijv. bij de medium bogen om een mooie boog te maken of als je naast een BNLS-bak komt te staan. Aan de kant van je bak heb je niet veel flexibiliteit nodig.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 25 april 2019, 00:11:20 door St00mboy »

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4606
    • Medway Valley Line
Re: BMB-Module: “Wateringbury”
« Reactie #102 Gepost op: 25 april 2019, 00:00:47 »
@Leen,

Ik heb de railafstand van de BNLS-Modulebaan even aangepast,

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 4506
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BMB-Module: “Wateringbury”
« Reactie #103 Gepost op: 25 april 2019, 06:13:30 »

Wat is dit nu weer voor handige vinding?!?
« Laatst bewerkt op: 25 april 2019, 08:31:17 door Bert van Gelder »
Groeten Richard, nighttrain

2012-2020 6x*

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4606
    • Medway Valley Line
Re: BMB-Module: “Wateringbury”
« Reactie #104 Gepost op: 25 april 2019, 06:51:00 »
@Richard,

Of het handig is, zal nog moeten blijken. De suggestie van Leen om de lange zijde van de flexrails om te keren, waardoor je aan de koppelzijde met de BB van je buurman meer speelruimte krijgt, nemen we graag over.



Ik was trouwens nog een toepassing vergeten. Met een variant met Peco-SL113 conversierails kunnen BMB - en BNLS Modules onderling gekoppeld worden.

Gr, Hans
« Laatst bewerkt op: 25 april 2019, 07:06:51 door Hans van de Burgt »
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)