Doel:€250.00
Donaties:€55.00

Per saldo:€-195.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minimale lengte terugmeldsectie door RBlok
Vandaag om 01:02:24
Een nieuw begin in 0 door FritsT
Vandaag om 00:04:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tomasso
22 oktober 2020, 23:36:52
Station Apeldoorn, op foto's en ansichtkaarten door MathieuN
22 oktober 2020, 23:35:23
Artitec 2020, nieuws van de fabrikant. door Edwin2121992
22 oktober 2020, 23:34:37
Postwagen/Dg HSM P445 / NS 2001 in messing. Schaal 0. door FritsT
22 oktober 2020, 23:29:39
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
22 oktober 2020, 23:20:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 oktober 2020, 23:18:58
Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900 door Hendrik Jan
22 oktober 2020, 22:53:42
Orient Express set: welke fabrikant kiezen? Ervaringen gevraagd. door willyTEE
22 oktober 2020, 22:45:09
Frans loodsje et cetera door Noordernet
22 oktober 2020, 22:39:14
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door W. Thomas
22 oktober 2020, 22:32:23
Ledlampjes in serieschakeling door NS264
22 oktober 2020, 22:30:46
Fleischmann 5301 hoe te openen? door Arjen52
22 oktober 2020, 22:30:19
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Pauldg
22 oktober 2020, 22:26:50
Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779 door VvKan
22 oktober 2020, 22:22:25
NS 6100 van GM&S door St00mboy
22 oktober 2020, 22:20:52
Decoder artitec Pec door De eerste Ivo
22 oktober 2020, 22:12:38
Projekt 083-338 door 44
22 oktober 2020, 21:49:32
Raadplaatje door BrightonBelle
22 oktober 2020, 21:32:43
Videostatief treinen filmen door Luc2000
22 oktober 2020, 21:31:17
Koppelen Artitec PEC aan Artitec DE-I door De eerste Ivo
22 oktober 2020, 21:31:16
Faller 2020, nieuws van de fabrikant. door NL-modelspoor
22 oktober 2020, 21:17:38
Treinverkeer in/rond Vierheim door basjuh1981
22 oktober 2020, 20:58:00
Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot. door Voske
22 oktober 2020, 20:42:59
Langstraatspoorlijn modulebaan door Langstraatspoorlijn
22 oktober 2020, 20:32:15
Modules van Kees Gorter door Frank 123
22 oktober 2020, 20:29:10
Albulabahn in H0m door Bert van Gelder
22 oktober 2020, 20:24:10
Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal door Ben
22 oktober 2020, 19:30:49
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door damngrazy
22 oktober 2020, 19:08:32
  

Auteur Topic: BMB-Module: “Wateringbury”  (gelezen 36887 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4649
    • Medway Valley Line
BMB-Module: “Wateringbury”
« Gepost op: 03 mei 2018, 10:02:45 »
Recent vroeg Martijn hoe hij zich kon opgeven voor deelname aan de BMB ModuleBaan. De vraag zat er al aan te komen, gezien zijn enthousiaste deelname afgelopen zondag op onze rijdag. Martijn, zijn vader Albert en ik zullen een tweede module maken mbt de Medway Valley Line. Hier kan mijn stationsgebouw van Wateringbury een plekje krijgen.

Een kenmerkend gebouw is de Goods Shed, hieronder rechts op de foto.



Om te kijken of de Goods Shed vóór het standaard spoor past, heb ik snel een CAD tekening gemaakt op basis van de maatschetsen die ik van vrienden uit de UK heb ontvangen.



Jammer, hij past nét niet. Hij is een paar mm. te breed. Wellicht een goede reden om gebruik te gaan maken van de nieuwe lay-out optie met verder naar achteren geplaatste rails. Voordeel is dat een kleine trein, zoals in het voorbeeld, door de loods kan rijden. Helemaal mooi, als de deuren daarbij open en dicht gaan. 😀

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4649
    • Medway Valley Line
Re: BMB-Module: “Wateringbury”
« Reactie #1 Gepost op: 03 mei 2018, 10:14:36 »
We hebben onze ideeën uitgewerkt in een ontwerpplan. Door de plaatsing van de gebouwen om te keren, past eea wel op een standaard module.



Mogelijk dat we de voorzijde voor een stuk 50mm laten zakken, om een stukje van de Medway River uit te beelden.

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4649
    • Medway Valley Line
Re: BMB-Module: “Wateringbury”
« Reactie #2 Gepost op: 03 mei 2018, 17:47:44 »
Hier een oude overzichtsfoto van Wateringbury. Uiteraard is de afstand tussen de diverse gebouwen ingekort. De gebouwen zullen overigens ook op de thuisbaan worden ingezet.



Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4649
    • Medway Valley Line
Re: BMB-Module: “Wateringbury”
« Reactie #3 Gepost op: 04 mei 2018, 18:49:38 »
Uit ervaring weten we dat kinderen erg enthousiast worden bij het zien van onze modulebakken. Het liefst willen ze dan een van de treinen besturen met behulp van een draadloze muis of een smartphone. Helaas leidt dat soms tot verstoringen van het treinverkeer.

Maar wellicht is er een alternatief. Mijn kleinzoon van 3 is helemaal weg van MiniWorld in Rotterdam, en dan met name het via drukknopjes bedienen van allerlei zaken.

Het plan nu is, om de nieuwe module interactief te maken. Alleen niet via drukknopjes o.i.d. maar via een smartphone. Via de Z21 App van Roco wordt dan een verbinding gemaakt met een DR5000 die vervolgens allerlei accessoires bedient via een Arduino/Mardec combinatie.

Vandaag daarom maar eens uitgeprobeerd wat zo al mogelijk is.



Onder bezielende (begeleid)leiding van Ruud driftig geëxperimenteerd met de Mardec, Arloco, servo’s en IR sensoren.

En en passant ook met de EMV servo aandrijving.



Nou, dat lukt allemaal prima. Dus we gaan eens kijken wat er zoal mogelijk is.

Gr, Hans

https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4649
    • Medway Valley Line
Re: BMB-Module: “Wateringbury”
« Reactie #4 Gepost op: 09 mei 2018, 17:24:28 »
Albert heeft een mooie manier bedacht om de kenmerkende koeienhekken (overweg naar Brits model) aan te sturen via een Arduino. Daartoe heeft hij met Onshape een aandrijvingsmodule gemaakt. Deze kan in 3D geprint worden, of - als men dat wil - gedeeltelijk met een laser snijmachine worden gemaakt.



De module gaat ook gebruikt worden voor het openen en sluiten van de deuren van de goederenloods.

Gr, Hans
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2018, 21:34:37 door Hans van de Burgt »
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)


Sjoerd van de Wal

  • Offline Offline
  • Berichten: 290
Re: BMB-Module: “Wateringbury”
« Reactie #6 Gepost op: 10 mei 2018, 07:54:46 »
Mooi werk Hans.
Knutselt thuis aan een Britse fantasie baan ergens in Yorkshire midden jaren 30.

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1290
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: BMB-Module: “Wateringbury”
« Reactie #7 Gepost op: 10 mei 2018, 12:56:37 »
Oh wat zullen jullie straks balen van Hans' zijn mooie werk.

Als wederom de overweg gesloten wordt voor het treinverkeer en de koeien mogen oversteken.  ;D ;D

Moet natuurlijk wel gedemonstreerd worden zoiets als het in de bak zit.  (y)
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4649
    • Medway Valley Line
Re: BMB-Module: “Wateringbury”
« Reactie #8 Gepost op: 10 mei 2018, 16:43:02 »
@Marcel,

We zullen er een beveiliging inbouwen. Bij obstakels wordt ter beveiliging een stuk spoor stroomloos gezet. We hebben daar al mee geëxperimenteerd. Bijvoorbeeld bij een onveilig sein op de bak van Werner.

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 10583
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB-Module: “Wateringbury”
« Reactie #9 Gepost op: 10 mei 2018, 18:10:14 »
Met al die beveligingen staat straks het halve spoor stroomloos.  ;D
We hebben het er nog wel een keer over.
Eerst maar eens kijken hoe het allemaal werkt en hoe we het gunstig in de baan kunnen inpassen.

Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4649
    • Medway Valley Line
Re: BMB-Module: “Wateringbury”
« Reactie #10 Gepost op: 14 mei 2018, 23:15:58 »
We hebben nog eens goed naar de opzet van onze module gekeken. Als we kiezen voor een draagbak van 150mm hoog, lukt het ons om geheel naar het grote voorbeeld een stukje van de Medway River en de Bow Bridge weer te geven.



We kunnen er zelfs een Thames Sailing Barge op kwijt. Dit is/was een platbodem vaartuig dat veel gebruikt werd op de Thames en de Medway River. Ze werden vooral gebruikt voor het vervoer van graan. Toepasselijk want de Parish Wateringbury bezat indertijd verschillende brouwerijen.

Ik heb twee referenties gevonden van zo'n schip. De langere Kathleen en de compactere Verona. Dergelijke schepen hebben een lengte tussen 18 en 25m. Het eerste komt overeen met ongeveer 25cm in de OO schaal. Nog fors, maar het past. De breedte is een ander verhaal. 6m in werkelijkheid, komt overeen met bijna 8cm. Dat is teveel, want het water is maar 7,5cm breed. Op basisvan wat haalbaar is, lijkt 6cm mogelijk. Feitelijk bouw je de Kathleen dan in de schaal 1:100.



En dit heb ik er tot nu toe van gebakken:



Gr, Hans


https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4649
    • Medway Valley Line
Re: BMB-Module: “Wateringbury”
« Reactie #11 Gepost op: 18 mei 2018, 10:54:35 »
Inmiddels heeft Jan Bouwman de Thames Barge zo goed als af. Hieronder staat een afbeelding. Zoals je ziet heeft Jan het schip met zeilen getekend. Dat is voor onze module niet zo handig, want e.e.a. ontneemt dan immers het zicht op het daar achter liggende station. Maar zonder zeilen, blijkt het schip prima te passen. Het bovenste deel van de mast laten we ook weg.



Nog wel een opmerking over het "passen". Deze schepen hadden een variabele lengte en breedte. Als we de Kathleen als uitgangspunt nemen, zou het schip in de OO-schaal 84mm breed zijn geworden. Door het schip nu uit te voeren in 1:100 is de breedte teruggebracht tot 64mm. En dat past prima. Het is overigens nog steeds een joekel.



En in het nieuwe overzichtsplaatje ziet dat er dan zo uit:



Na opmerkingen vanuit Engeland, hebben we het achterste koeienhek vervangen door hekwerk. Ook deze zullen echter opengedraaid kunnen worden om de goederenwagons de weg te kunnen laten passeren.

Gr, Hans
 
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 6070
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BMB-Module: “Wateringbury”
« Reactie #12 Gepost op: 18 mei 2018, 10:57:13 »
een selectief gecomprimeerde boot, dat ziet geen hond.

Wordt wel een heeel leuk bakje zo.
Het duurt even, maar dan heb je ook wat.

cheers
Hendrik Jan
Stupidity is the basic building block of the universe
-Frank Zappa

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 9310
Re: BMB-Module: “Wateringbury”
« Reactie #13 Gepost op: 18 mei 2018, 17:18:50 »
Leuk plan inderdaad Hans!  (y)
Je zou een enkel zeil kunnen handhaven om de zichtlijnen te breken, dat werkt vaak wel mooi. Te veel zeil is weer niet realistisch want in een haven ligt een schip niet vol onder zeil, sterker nog, als ze aan ht laden of lossen zijn zullen alle zeilen gestreken zijn.
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4649
    • Medway Valley Line
Re: BMB-Module: “Wateringbury”
« Reactie #14 Gepost op: 18 mei 2018, 18:08:41 »
@Marc,

We kunnen met deze “Kathleen” nog alle kanten uit. Tussen 1954-1960 was het schip voorzien van een kajuit, motoraandrijving en kleinere zeilen.



Jan en ik overwegen om er een soort keuze-optie van te maken. Past bij het modulaire concept van de BMB modules.

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)