Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Spoorwandeling oude Kersenlijn  (gelezen 17256 keer)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #45 Gepost op: 26 juni 2018, 14:51:05 »


Post 41, de eerste blokpost voorbij Woudenberg richting Amersfoort. Ook hier is een gedeelte van het tracé omgevormd tot siertuin.





Het baanlichaam (links) is over een lengte van een paar honderd meter nog steeds té dichtbegroeid en maak ik dankbaar gebruik van de aangrenzende Parallelweg.






Een stukje verderop is het tracé weer begaanbaar en wordt het pad gevolgd. Blikrichting Amersfoort.





Net als op het eerste deel vanaf De Haar komen we weer vroegere boeren overweggetjes tegen met weer dezelfde hekwerkresten uit Staatspoortijd. Ook hier is het restant vergroeid met een boom en aan de onderkant doorgeroest raken de pootjes de grond niet meer en groeien de hekken langszaam mee omhoog.






Ook dit soort geklonken resten zagen we al eerder.






Wat verderop de volgende particuliere voormalige overweg met een imposanter hekje en ingegraven dwarsligger met de kraagbouten er nog in. Dit baanvak was volgens het boekje van Russer wel berucht bij het spoorwegpersoneel vanwege boerenhekken die open bleven staan en er regelmatig vee van het spoor gehaald moest worden.






Verder richting Amersfoort, moeilijk je eigen hier de drukte van Stoom'81 voor te stellen zonder je oud te voelen.


Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #46 Gepost op: 26 juni 2018, 15:45:39 »



Weer wat verder komen we de eerste brug tegen over de Heiligenbergerbeek, voor of achter dit bruggetje stond links Blokpost 42.






Ik vraag me af wanneer deze betonnen brug gelegd is ter vervanging van het oorspronkelijke dubbelsporige stalen bruggetje.









In een prachtige omgeving met rechts de GrebbeLinie (buiten beeld) wandelen we Amersfoort tegemoet.







Plots is het tracé versperd met dichte struiken! Ik kan een stukje terug en omlopen maar probeer er toch doorheen te komen.... ( ***** braamstruiken)






....en kom ik na een poosje struinen en struikelen in de achtertuin van Blokpost 43 terecht, de verbaasde hoofdbewoner staat mij gelukkig toe door zijn tuin te lopen en zo beland ik op de Leusbroekerweg, hier kijken we terug richting Woudenberg.






Stichting "de Boom" heeft mooie hekken geplaatst dwars over het tracé.



« Laatst bewerkt op: 26 juni 2018, 15:53:14 door Modellbahnwagen »
Groeten,
Richard

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #47 Gepost op: 26 juni 2018, 17:20:21 »
Vanaf nu staan de meeste baanwachtershuisjes er nog! Alleen in Leusden bij Pon is het gebouwtje gesloopt om plaats te maken voor de kruising van de weg. Verder staan alle huisjes er nog. En ik had begrepen dat deze gebouwtjes nu als technisch monument zijn bestempeld. In hoeverre ze dan tegen afbreken beschermd zijn, weet ik niet. Maar ik hoop dat ze toch allemaal in ere blijven! Tijdens stoom 81 kon je in het dorp de treinen langs horen komen. Vooral de fluiten van de stoomtreinen waren tot hier in het dorp gemakkelijk te horen.
vr gr Andre
« Laatst bewerkt op: 26 juni 2018, 17:22:46 door zuylen »

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #48 Gepost op: 26 juni 2018, 17:57:59 »


Tot hier lag verleden jaar het spoor vanuit Leusden-Pon, er waren wel al rails verwijderd bij de overwegen en overpaden. Het stootjuk is blijven staan als tastbare herinnering aan het spoorse verleden.






Aan het stootjuk zit nog een klein stukje zig-zag spoor, bedoeld om hogere snelheden te kunnen bereiken in grindbedding (ballast kwam uit het buitenland en was voor de EEG bestond nog te duur). Ik weet niet of er anno 2018 nog andere spoorlijnen in Nederland zijn uitgerust met dit spoor met ingelijmde dwarsstaven.






Een stukje verder naderen we weer een boerenovergang die druk in gebruik is.






Met knarsende remmen komen we net op tijd tot stilstand.






Het SS hekwerk vind hier nog emplooi.











Het baanlichaam richting Amersfoort ziet er erg opgeruimd uit.






De voormalige overweg met Wachtpost 44, aan de andere kant van de weg was van 1886 tot 1927 de halte Leusden gelegen.






De korte perrons lagen op de voorgrond tot het slecht zichtbare volgende overpad van de Kerkweg/Tabaksteeg. In de verte het gele stootjuk waar het spoor uit Amersfoort nu eindigt.






Wp 44, het uitbouwtje deed dienst als plaatskaartenkantoor. Ook hier: vriendelijke bewoners, ik mag alles op de plaat zetten.






Een vergeten perronlantaarn van de halte.











Het korte uithaalspoor vormt het einde van de lijn uit Amersfoort. Leusden-Pon.






Leusden Pon van de andere kant, gezien richting Woudenberg. Het emplacement is niet vrij toegankelijk en om op deze plek te komen moest ik via de doodsaaie Ben Pon baan wandelen, die achter de geluidswal ligt.






Het Amersfoortse uiteinde van het emplacement Leusden-Pon waar lang geleden links voor de overweg Blokpost 45 stond.

Tot zover even het wandelverslag.

Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #49 Gepost op: 26 juni 2018, 18:07:58 »
Ja André, de meeste wachtposten zijn blijven staan en zo te zien is men er zuinig op, gelukkig. Tussen Amf en Lsdp zijn alleen de huisjes 50, aan de Utrechtseweg en 46, in het Lockhorsterbos verdwenen, en natuurlijk post 45 die je noemde. De Amersfoortse wachtposten komen we nog langs in het laatste deel wat ik vanavond of morgen op het forum zet.

Groeten, Richard
Groeten,
Richard

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #50 Gepost op: 26 juni 2018, 19:27:57 »
Dat is fijn. Ik wacht je verslag af. (y)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #51 Gepost op: 26 juni 2018, 23:51:08 »



Kleine 100 meter verderop. Stoom'81 is nu wel levendig voor te stellen op deze plek.





ZZ-spoor in detail.


Groeten,
Richard

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #52 Gepost op: 27 juni 2018, 08:13:48 »
Kun je je ook dat spoor evenement herinneren dat 10 jaar later is gehouden? Toen reden de stoomtreinen alleen nog maar naar Leusden. Ik weet niet door wie dat georganiseerd was.
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2018, 09:15:04 door zuylen »

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #53 Gepost op: 27 juni 2018, 09:22:25 »
Mooie en inspirerende fotoserie.  (y)

Van dat evenement hebben we ook een draadje met mooie foto's ervan.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #54 Gepost op: 27 juni 2018, 15:19:22 »
Overigens is het emplacement van Leusden compleet vernieuwd, een paar jaar geleden. Het is nu wat uitgebreider.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #55 Gepost op: 27 juni 2018, 15:21:59 »
André, ik weet dat er 10 jaar later nog een evenement is gehouden, was er zelf niet bij. Was dat toevallig niet óók door de NVBS georganiseerd? Ivm met hun toen 60ste jubeljaar?

Koen, bedankt. Dat draadje heb ik gezien, hopelijk wordt daar nog wat geplaatst aan foto's. In dit draadje mag dat van mij ook, alleen gaat dit draadje niet specifiek over dat evenement.

Groeten, Richard
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #56 Gepost op: 27 juni 2018, 15:25:28 »
Overigens is het emplacement van Leusden compleet vernieuwd, een paar jaar geleden. Het is nu wat uitgebreider.
Het ziet er inderdaad nog nieuw uit. Had Leusden rond 1981 niet slechts één inhaalspoor?
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #57 Gepost op: 27 juni 2018, 16:29:18 »


Inmiddels verder gewandeld tot in het bos dat twee foto's geleden op de achtergrond te zien is en zijn nu bij de tweede brug over de Heiligenbergerbeek, die vroeger mogelijk Lunterse beek heette. Links aan de overkant, waar nog een open plek tussen de bomen te zien is, stond Wachtpost 46.






Wachtpost 46 met belangstellend toekijkende bewoners in augustus 1933. Een sneltrein met een loc uit de serie 3600 rijdt voorbij richting Kesteren. Geleend uit het boekje "Amersfoort-Kesteren, 'n veel besproken spoorlijn" 1981 foto: JJB Vellekoop.






Van een wachtpost of toekijkende bewoners geen spoor meer.....







De overweg aan de Lockhorsterweg en de onderdoorgang van A28 zijn gepasseerd en naderen we nu de eerste overweg in de bebouwde kom van Amersfoort. Hier wordt de spoorlijn tevens gebruikt als hondenuitlaatplaats. Een stads kenmerk reeds.







Voormalige Wachtpost 47 bij de Arnhemseweg in Amersfoort.

Wachtpost (Wp) is een juistere benaming, dus gebruik ik vanaf nu deze term. Een Blokpost (Blp) is schijnbaar toch iets anders, idee om daar mijn aandacht eens op te richten, maar niet nu....


« Laatst bewerkt op: 27 juni 2018, 16:50:10 door Modellbahnwagen »
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #58 Gepost op: 27 juni 2018, 19:54:14 »


Wp 47 gezien de kant op waar we net vandaan kwamen. Mooi zo'n postje langs een verdroomd lijntje.






Lommerijk Amersfoort.






Wachtpost 48 wordt gerenoveerd, aan de spoorkant van de gevel staat 43, maar dat klopt niet want het is 48. Jammer genoeg was er niemand en dus kon ik de bewoner hier niet op aanspreken  ;D






Onderweg in Amersfoort, rechts is een weg parallel aangelegd en draagt de naam "Kersenbaan". Kan me nog de charmante rommelige tuintjes herinneren waar de weg nu ligt.





Spoorhuisje in de grote stad....Wachtpost 49 aan de Leusderweg.


« Laatst bewerkt op: 27 juni 2018, 20:12:56 door Modellbahnwagen »
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #59 Gepost op: 28 juni 2018, 23:09:20 »



Wp 49 in vooraanzicht.






Een welverdiend biertje gedronken in dit café tegenover de overweg en Wachtpost 49.






In het stadsgebied loopt de lijn verder langs de RK begraafplaats. Buiten beeld stond rechts Wachtpost 50, de laatste post van de lijn, na deze overweg lag het HSM depot van Amersfoort. De wachtpost is ook reeds lang ter ziele.






Laatste blik richting Woudenberg.






Station Amersfoort. Het einde van de lijn en de wandeling.

Helaas bestaat de befaamde stationsrestauratie op het perron niet meer met hun honky-tonky schotels, dus stap ik direct maar op het busstation op lijn 80 richting Rhenen naar huis. Na een rit van een uur stap ik moe maar voldaan vlakbij mijn voordeur uit. Het klokje thuis staat inmiddels vijf uur later, en een heerlijke maaltijd wacht al....De wandeling was weer een flinke opsteker voor m'n modelspoorinspiratie.


Groeten, Richard
Groeten,
Richard