Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

V42-04 verbouwing naar NS fantasie diesellokje door ruudns
Vandaag om 19:52:22
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Rik
Vandaag om 19:51:13
Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier? door Ronald Koerts
Vandaag om 19:42:33
Pendeltrein m.b.v. Omron relais mogelijk? door Te 2/2
Vandaag om 19:39:46
Na schoonmaak stotterende rangeerloc door Jelle1969
Vandaag om 19:38:20
Rheinburgh, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 19:34:52
Kleine boutjes vastzetten? door bellejt
Vandaag om 19:31:34
Cubana door Valentijn
Vandaag om 19:28:39
Max. draadlengte bij massadetectie door Te 2/2
Vandaag om 19:24:43
Wagons klimmen uit puntstuk / leverancier wielafstand gereedschap gezocht door Te 2/2
Vandaag om 19:22:53
Flacatlan in N door nkob
Vandaag om 19:21:13
De Hondsrugbaan, H0 door mass am see
Vandaag om 19:19:37
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door roadster36
Vandaag om 19:19:17
Heuvelland, een tentoonstellingsbaantje in H0 door Marij Stoffels
Vandaag om 19:18:39
Fleischmann Profi, 3-wegwissel schakelt moeilijk. door marctrein
Vandaag om 19:18:10
AVT SRV wagen door Casmir
Vandaag om 19:12:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bosje77
Vandaag om 19:08:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjan6511
Vandaag om 19:08:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door mass am see
Vandaag om 19:02:00
Brugstekkers 8-polig: alle identiek? door Fritsprt
Vandaag om 18:57:12
Modules van Kees Gorter door Eric B
Vandaag om 18:52:48
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door barry1972
Vandaag om 18:52:23
Wielen gelijkzetten? Oftewel: kwartering van assen. door Tomasso
Vandaag om 18:48:48
NL baan: Frotterdam in h0 door barry1972
Vandaag om 18:46:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 18:45:26
Doornvliet door NS264
Vandaag om 18:42:28
NS modelbaan Hoekdam H0 door jandcargo
Vandaag om 18:37:57
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 18:33:45
Nieuwe baan in schaal nul: station Kloosterp door Peter Kleton
Vandaag om 18:28:50
Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0 door Dave.......
Vandaag om 18:22:17
  

Auteur Topic: Spoorwandeling oude Kersenlijn  (gelezen 9098 keer)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3125
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #60 Gepost op: 29 juni 2018, 09:07:25 »
Dank Richard, voor je fraaie verslag. (y)
Groet, Frank

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1321
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #61 Gepost op: 01 juli 2018, 14:11:55 »
 (y)


Kom ik daarnet dit fraaie filmpje uit 1974 tegen....gaat over plannen tot reactivering van het gedeelte De Haar (splitsing met de lijn naar Arnhem)-Veenendaal-Rhenen. Leuke beelden en een directierit met een bruine 2200 en één plan D rijtuig.

https://youtu.be/adKgqmQhrC8


Groeten, Richard
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1321
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #62 Gepost op: 17 september 2019, 23:11:25 »
Vandaag op een vrije dag overnieuw van Overberg(voorbij de Haar, aftakpunt van de lijn naar Rhenen aan de spoorlijn Utrecht-Arnhem, zie het begin van dit draadje ;)) naar Woudenberg over het spoortrace Amersfoort-Rhenen gewandeld . Vanuit Veenendaal met buurtbus 505 naar Overberg gereisd, en vandaar wandelen onder de A12 door en voorbij de overweg aan de hoofdlijn Ut-Ah naar links tot het punt waar vroeger de spoorlijn Amersfoort-Rhenen de hoofdlijn kruiste. Daar voorbij over de Lambalgerweg die in Scherpenzeel eindigt. Ben het eerste stuk gevolgd dat parallel aan de vroegere lijn naar het noorden loopt, bij de ongelijkvloerse wegkruising met de spoorlijn het talud opgeklommen en vandaar de lijn (nu klompenpad :)) gevolgd tot het vroegere station Woudenberg-Scherpenzeel.



De verlaten spoordijk vanaf de Lambalgerweg, in de verte de vroegere Wachtpost 37 bij De Haar, nu zwaarverbouwd tot woonhuis, alleen enkele binnenmuren stammen nog uit oorspronkelijke tijden.
















Vanaf Wp38 het spoortraject gevolgd tot Wdb.








De oude schuur is nog steeds niet ingestort.




Langs de lijn zijn her en der nog overblijfselen van particuliere overwegen te zien, dit Staatspoorhekje bijvoorbeeld :), dat min of meer nog steeds zijn oude functie vervult; ervoor zorgen dat je niet in de sloot valt. De onderkant van de poten van het hekje zijn weggeroest en maken geen grondcontact meer, het hek wordt nu gedragen door de boom waarmee het hek vergroeid is, dit hek groeit dus heel langzaam omhoog.





Het meegroei effect is goed te zien bij het hek aan de andere kant van het spoor. De balk rechts wordt nog steeds ondersteund door de oude staanders en het losgeroeste gedeelte links wordt omhooggeduwd door de boom.





Wp39 is nu een bed&breakfast onderkomen.





Nieuw soort waarschuwingsborden langs het trace.





Even later zijn we in Woudenberg bij Wp 40 en de voormalige overweg.




In tegenstelling tot verleden jaar staat nu sik 301 hier te pronken.





Het nieuwe clubhuis van Buurtvereniging Het Spoor (geen modelspoorvereniging) is nu netjes afgewerkt.





De voormalige spoorzone is nu volledig vrij gemaakt van latere bouwsels en loodsen om ruimte te maken voor nieuwbouw. Het restant van het stationsgebouw wordt gerestaureerd maar de bestemming ervan is nog onzeker, de plannen lopen van horeca tot kantoorruimte. Waar vorig jaar links van het stationsgebouw nog een aangebouwde loods van een grondstoffenhandel in bedrijf was is nu een kale vlakte. Ook de Kibri achtige dieselpomp is verdwenen.

















Nieuwe bebouwing in de spoorzone, een reactivatie van het spoor kun je zo voor altijd vergeten. Krijg hier ook nostalgische gevoelens, ongeveer op deze plek lag spoor 1 en stond ik hier in 1981 als jochie de Rocket te aanschouwen die op spoor 1 heen en weer pendelde vanwege het 50 jarig bestaan van de NVBS.





Vanuit het noorden gezien. Over een jaar zal het uitzicht hier weer compleet anders zijn en is het leuk om dan weer fotos te gaan maken.











Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1321
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #63 Gepost op: 18 september 2019, 00:48:16 »
Groeten,
Richard

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3671
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #64 Gepost op: 18 september 2019, 12:40:03 »
Het station wordt gerestaureerd en omgebouwd tot winkel van de boerenbond (landbouwhuis dat nu aan de overkant van het station zit) Treinen rijden hier nooit meer. Maar alle spoorse gebouwen aldaar zijn als technisch monument aangewezen. Dus die moeten blijven staan. (Al betekent die status niet zoveel meer tegenwoordig) Voorlopig staan de gebouwen niet in de weg en deze zullen dus voorlopig niet verdwijnen. In Amersfoort zijn de meeste spoorhuisjes langs de lijn ook behouden.
« Laatst bewerkt op: 18 september 2019, 12:42:51 door zuylen »

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1321
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #65 Gepost op: 18 september 2019, 18:00:22 »
Ik had begrepen dat het nog geenszins zeker was wie er uiteindelijk in het stationsgebouw terecht komt. Maar het belangrijkste is dat het gebouw behouden blijft al is het gezien de toestand geen minuut te vroeg om te gaan restaureren.
Als een object als technisch monument aangewezen wordt is dat idd geen garantie dat het blijft bestaan, in Rhenen stond ook een wachtpost huisje wat ook op die lijst stond maar is enkele jaren geleden toch afgebroken omdat de toestand te slecht was.
Groeten,
Richard