Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 12:12:50
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door MaraNCS
Vandaag om 12:11:18
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:10:14
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:03:49
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 12:03:03
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:57:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 11:48:10
Het betere bochtenwerk door Ronald Halma
Vandaag om 11:47:00
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ric
Vandaag om 10:50:20
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:29:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:12:38
LS Models 2024 door Dennis1984
Vandaag om 10:09:54
h0 diorama USA “The Paintshops” door meino
Vandaag om 10:05:20
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door gdh
Vandaag om 10:02:43
Einde Koemo ballast ??? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:56:39
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 09:29:39
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Servé
Vandaag om 07:46:32
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
  

Auteur Topic: Spoorwandeling oude Kersenlijn  (gelezen 17377 keer)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3004
Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Gepost op: 01 mei 2018, 01:24:03 »
Hallo,

Onlangs weer eens een wandeling gemaakt over de voormalige spoorlijn van De Haar (aantakking Veenendaallijn op de ex NRS lijn Utrecht-Arnhem) naar Woudenberg-Scherpenzeel. Binnenkort wil ik een vervolg tocht gaan maken van Woudenberg via Leusden naar Amersfoort. Het lijngedeelte van De Haar tot Woudenberg is eind jaren 70 gesloten en vanaf 1981 opgebroken, sindsdien is het tracé dichtgegroeid en was het nauwelijks mogelijk hier doorheen te struinen. Sinds een aantal jaar is de begroeiing echter weggesnoeid en het tracé ingericht als onderdeel van het zg. Klompenpad (landelijke wandelroute).

Omdat deze spoorlijn in de jaren 50 gedegradeerd is van hoofdlijn tot lokale lijn, zijn er nooit meer moderniseringen doorgevoerd en zijn er heden ten dage nog steeds hier en daar relikwieën uit de Staatsspoortijd te zien.

Ik snap dat dit een (model)Spoorforum is en niet eentje over wandelsport, maar omdat het spoorgerelateerd is toch maar een verslag hier op dit forum.

Alle foto's door mij gemaakt op 14-04-2018 (tenzij datum anders aangegeven).



Voormalige Blokpost 35 bij Overberg, hier uit de buurtbus gestapt en begonnen met de tocht.



Links buiten beeld de spoorlijn Utrecht-Arnhem die overbrugd werd door de lijn Amersfoort-Kesteren, hier klimmen we omhoog nadat er gevraagd is aan de bewoonster van het huis aan de andere kant van de spoordijk of ze de honden even bij zich wil houden  ;D de eerste 20 meter van de dijk  zijn namelijk privé terrein.



Bovenaan de spoordijk, blikrichting Amersfoort.



Het originele grind is nog overal te zien. Ballast heeft dit lijngedeelte nooit gekend.



Tunneltje gezien de betonbouwwijze vermoedelijk later aangelegd dan de originele lijn, op het gedeelte tussen Veenendaal en Rhenen en ook ten zuiden van de Rijnbrug zijn ook van dit soort onderdoorgangen te zien maar dan rond van boven en van baksteen.



Voormalige Blokpost 38



Blikrichting Veenendaal, hier kwamen 60 jaar geleden nog slooptransporten met stoomlocs bestemd voor Van Dijk in Veenendaal voorbij. Hier houden we effe rust en gaan een meegenomen boterham eten op het muurtje. Wordt vervolgd.


« Laatst bewerkt op: 25 juni 2018, 22:37:09 door 44. Reden: Op verzoek wijziging aangebracht »
Groeten,
Richard

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4458
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #1 Gepost op: 01 mei 2018, 08:29:12 »
Aangezien ik uit Woudenberg kom, ken ik het hier erg goed! Tussen Woudenberg en Amersfoort is hier nog ooit eens Stoom '81 gevierd met vele stoomlocs uit binnen- en buitenland. Toen heeft de NS3737 ook nog dienst gedaan! Maar dat is overigens niet op dit stuk. Ik weet overigens niet meer of de rails daar toen al verwijderd was. Het stuk Leusden Woudenberg is weer veel later opgebroken.
« Laatst bewerkt op: 01 mei 2018, 09:54:00 door zuylen »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #2 Gepost op: 01 mei 2018, 09:19:02 »
...... Hier houden we effe rust en gaan een meegenomen boterham eten op het muurtje. Wordt vervolgd.


Ik dacht al, is dit alles? Maar er kom nog meer  :D  Leuk om te zien!

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8514
    • Midland
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #3 Gepost op: 01 mei 2018, 09:36:33 »
Wist niet dat er nog restanten zijn.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4458
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #4 Gepost op: 01 mei 2018, 09:55:31 »
Zeker, in Woudenberg staat zelfs een gedeelte van het station nog overeind! Helaas hebben ze in de jaren vijftig het wachtlokaal gesloopt. Er voor in de plaats is er een loods gekomen. Jammer, maar zo gaan die dingen. Tevens staan ook de meeste spoorhuisjes nog overeind. Behalve dan in Leusden. Die moest wijken voor het nieuwe kruispunt vlakbij importeur van Volkswagens (en tegenwoordig ook andere merken) Pon. In Amersfoort zijn de spoorhuisjes verheven tot technische monumentjes. Dit verheug ik ten zeerste! Regelmatig komt het idee naar boven om die spoorlijn gedeeltelijk weer te reactiveren. Maar daar zal het wel niet meer van komen.
« Laatst bewerkt op: 01 mei 2018, 10:02:06 door zuylen »

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3004
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #5 Gepost op: 01 mei 2018, 10:47:00 »
Hoi André, het stuk tussen Leusden en Woudenberg is vorig jaar het laatste stuk van opgeruimd. Zonde inderdaad dat er spoorhuisjes verdwijnen. Die in Rhenen bij de overweg is ook verdwenen. Die reactiverings ideeën voor de lijn naar Amersfoort komen al 20 jaar lang om de paar jaar voorbij en zijn inmiddels moeilijk serieus te nemen tot nu toe.

Martijn, het vervolg komt nog hoor :)


We gaan verder met de wandeling...





Interessante boerderij vanaf de spoordijk.






Uit welke tijd komt dit, vraag ik me af...



Boerenoverweg uit de begintijd. De buitenste ijzeren hekjes en deels vergroeid met de boom stammen volgens ingewijden nog uit Staatspoortijd.









Groeten,
Richard

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #6 Gepost op: 01 mei 2018, 10:50:11 »
Leuk, zo'n verslag! Een stukje over die spoordijk heb ik wel eens gefietst. Raar idee dat er internationale treinen over hebben gereden.

Ik zie (met een moderatorbrilletje op) dat je hem in "wat zijn we aan het bouwen" hebt gezet, dus ik ga 'em even verplaatsen. Ik neem aan dat je niet zelf eigenhandig de hele lijn gaat herbouwen? :D

Reinout-half-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4458
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #7 Gepost op: 01 mei 2018, 11:13:25 »
Ja, ze hebben het stuk in Leusden nog eens verkort. Het liep eerst nog een stuk door, en eindigde met een stootjuk. Dat stootjuk is richting Leusden verschoven bij de verbeteringen die men aan de spoorlijn Amersfoort Leusden(Pon) bracht. Daar is toen ook nog rekening met reizigersvervoer in het achterhoofd gehouden. Nu is besloten de spoorlijn niet meer te activeren, met uitzondering van het gedeelte richting Pon.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3004
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #8 Gepost op: 01 mei 2018, 11:23:36 »
Het baanlichaam is intussen gedaald tot maaiveldniveau, de helling naar de kruising over de NRS lijn Ut-Ah is indrukwekkend lang.



Voormalige Blokpost 39, de 3 is ervanaf en de 9 is nu het huisnummer.




De vroegere overweg met de Brinkkanterweg in de richting van Veenendaal.




De andere kant op richting Amersfoort...




Vm. Blokpost 40 langs de Stationsweg Oost bij de overweg van station Woudenberg=Scherpenzeel.




Woongedeelte van het voormalige station Woudenberg, zoals André al schrijft is de loods later in de plaats gekomen van het eigenlijke stationsgebouw.





De bergplaats word nog steeds als zodanig gebruikt. Alleen niet meer door NS.
















Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3004
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #9 Gepost op: 01 mei 2018, 11:35:37 »
Reinout, ja vreemd hè, ook de sneltrein Amsterdam-Maastricht denderde hier ooit over deze lijn.  Het was eigenlijk het plan om deze topic in "ditjes en datjes" te zetten, maar heb me vergipseld kennelijk..mijn excuus. Het nabouwen (in fragmenten dan) van deze lijn in 1:87 is wel erg going wild 😎
Groeten,
Richard

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5192
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #10 Gepost op: 01 mei 2018, 11:41:56 »
Leuk! Alleen was het een lijn van de H(IJ)SM en niet van de SS.
Groet, Frank

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5818
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #11 Gepost op: 01 mei 2018, 12:23:35 »
Bedankt voor de inspiratie die ik op doe Richard. (y)

Gr, Ben.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8514
    • Midland
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #12 Gepost op: 01 mei 2018, 13:04:42 »
Kleine kanttekening,

Wat er gezegd wordt over het reactiveren van de lijn.

Ik heb een tijd terug eens in de toekomstige bestemmingsplannen gekeken van het gebied Arhnem-Nijmegen.

Daar kwam er in voor dat men deze hoek meer bij de oostelijke verstedelijking wil betrekken en dat er een verbindingsdriehoek ontstaat van Veenendaal-Ede-Wageningen-Arnhem-Nijmegen.
(er is wel vraag naar, denk ik)

De bewoners in het gebied van de "Kersenlijn" zouden in de toekomst makkelijker met de trein naar een van de steden kunnen reizen met mogelijk zelfs her-verbinding van de brug met Rhenen om de Betuwe ook erbij te betrekken.
Dit om gebruik van de auto te verminderen en de vol rakende snelwegen in het gebied te ontlasten.

Dus, helemaal ondenkbaar is het niet, plan van jaren, dat wel.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 01 mei 2018, 13:18:13 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3004
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #13 Gepost op: 01 mei 2018, 13:52:53 »
Ben, graag gedaan (y)

Leuk! Alleen was het een lijn van de H(IJ)SM en niet van de SS.

De exploitatie was in handen van de HSM, de lijn zelf is gebouwd door de staat.
Groeten,
Richard

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #14 Gepost op: 01 mei 2018, 14:04:03 »
Nu is besloten de spoorlijn niet meer te activeren, met uitzondering van het gedeelte richting Pon.
Ho ho. ;D Even wachten met deze uitspraak. Er zijn net weer gemeenteraadsverkiezingen geweest, dus er zal eerdaags wel weer een onderzoek gedaan worden naar reactivering van deze lijn. Gebeurd namelijk na bijna elke verkiezing.
Groeten Joop, machinist Lls