Doel:€250.00
Donaties:€95.00

Per saldo:€-155.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-10-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Groterdamse projecten door cor_b
Vandaag om 18:00:46
Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons? door tijgernootje
Vandaag om 18:00:44
Toen was geluk nog heel gewoon door Herman de Groot
Vandaag om 17:54:04
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 17:50:43
Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel" door NS8714
Vandaag om 17:48:30
Erik de Zwart lanceert platform over treinen. 24trains.tv door 44
Vandaag om 17:37:44
Eifelgeschiedenis door Reinout van Rees
Vandaag om 17:36:29
Pimpen van Audi 80 (mijn eerste auto) door Dave.......
Vandaag om 17:33:53
EC Berner Oberland, samenstelling gezocht (draadje 2) door R.C.Grootveld
Vandaag om 17:27:54
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 17:17:53
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 17:09:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
Vandaag om 17:02:01
Sonderzug van Centralbahn brandt deels uit door Bert van Gelder
Vandaag om 17:00:09
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 16:58:28
Let it Snow...... H0e 70x45 door Sven
Vandaag om 16:51:37
Atlas G3/3 ombouwen naar rijdend model, enkele vragen.. door Sven
Vandaag om 16:49:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:42:52
Welke besturingssoftware kies ik? door henk
Vandaag om 16:32:37
Tegelpatroon voor perrons door Remunj
Vandaag om 16:27:33
NS modelbaan Hoekdam H0 door DE-II
Vandaag om 16:24:04
Rautenhuis Digital, Nederlandse vertaling ‘systemhandbuch’ gezocht. door Metal Henkie
Vandaag om 16:06:26
Van Swarzach naar Swarzburg door Wim Vink
Vandaag om 16:04:53
Sluitlichten in Zweden door André 1976
Vandaag om 15:28:23
Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0 door Wim Hesselink
Vandaag om 15:22:44
Zoutkamp 1921 - 1942 door Zilte
Vandaag om 15:13:04
Mat 54 in Schaal 0 door Mitchell
Vandaag om 15:00:20
Zijn alle stoomlok nummerschilden allemaal even groot? door dwem
Vandaag om 14:46:31
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door Alewijn
Vandaag om 14:35:23
Uit en Thuis, de bouw door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:27:54
Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam door R.C.Grootveld
Vandaag om 13:24:16
  

Auteur Topic: Spoorwandeling oude Kersenlijn  (gelezen 7912 keer)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Gepost op: 01 mei 2018, 01:24:03 »
Hallo,

Onlangs weer eens een wandeling gemaakt over de voormalige spoorlijn van De Haar (aantakking Veenendaallijn op de ex NRS lijn Utrecht-Arnhem) naar Woudenberg-Scherpenzeel. Binnenkort wil ik een vervolg tocht gaan maken van Woudenberg via Leusden naar Amersfoort. Het lijngedeelte van De Haar tot Woudenberg is eind jaren 70 gesloten en vanaf 1981 opgebroken, sindsdien is het tracé dichtgegroeid en was het nauwelijks mogelijk hier doorheen te struinen. Sinds een aantal jaar is de begroeiing echter weggesnoeid en het tracé ingericht als onderdeel van het zg. Klompenpad (landelijke wandelroute).

Omdat deze spoorlijn in de jaren 50 gedegradeerd is van hoofdlijn tot lokale lijn, zijn er nooit meer moderniseringen doorgevoerd en zijn er heden ten dage nog steeds hier en daar relikwieën uit de Staatsspoortijd te zien.

Ik snap dat dit een (model)Spoorforum is en niet eentje over wandelsport, maar omdat het spoorgerelateerd is toch maar een verslag hier op dit forum.

Alle foto's door mij gemaakt op 14-04-2018 (tenzij datum anders aangegeven).



Voormalige Blokpost 35 bij Overberg, hier uit de buurtbus gestapt en begonnen met de tocht.



Links buiten beeld de spoorlijn Utrecht-Arnhem die overbrugd werd door de lijn Amersfoort-Kesteren, hier klimmen we omhoog nadat er gevraagd is aan de bewoonster van het huis aan de andere kant van de spoordijk of ze de honden even bij zich wil houden  ;D de eerste 20 meter van de dijk  zijn namelijk privé terrein.



Bovenaan de spoordijk, blikrichting Amersfoort.



Het originele grind is nog overal te zien. Ballast heeft dit lijngedeelte nooit gekend.



Tunneltje gezien de betonbouwwijze vermoedelijk later aangelegd dan de originele lijn, op het gedeelte tussen Veenendaal en Rhenen en ook ten zuiden van de Rijnbrug zijn ook van dit soort onderdoorgangen te zien maar dan rond van boven en van baksteen.



Voormalige Blokpost 38



Blikrichting Veenendaal, hier kwamen 60 jaar geleden nog slooptransporten met stoomlocs bestemd voor Van Dijk in Veenendaal voorbij. Hier houden we effe rust en gaan een meegenomen boterham eten op het muurtje. Wordt vervolgd.


« Laatst bewerkt op: 25 juni 2018, 22:37:09 door 44 »
Groeten,
Richard

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3414
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #1 Gepost op: 01 mei 2018, 08:29:12 »
Aangezien ik uit Woudenberg kom, ken ik het hier erg goed! Tussen Woudenberg en Amersfoort is hier nog ooit eens Stoom '81 gevierd met vele stoomlocs uit binnen- en buitenland. Toen heeft de NS3737 ook nog dienst gedaan! Maar dat is overigens niet op dit stuk. Ik weet overigens niet meer of de rails daar toen al verwijderd was. Het stuk Leusden Woudenberg is weer veel later opgebroken.
« Laatst bewerkt op: 01 mei 2018, 09:54:00 door zuylen »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 5388
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #2 Gepost op: 01 mei 2018, 09:19:02 »
...... Hier houden we effe rust en gaan een meegenomen boterham eten op het muurtje. Wordt vervolgd.


Ik dacht al, is dit alles? Maar er kom nog meer  :D  Leuk om te zien!

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Koen Frijlink
    • Midland
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #3 Gepost op: 01 mei 2018, 09:36:33 »
Wist niet dat er nog restanten zijn.

Gr Koen.
Henk Wijngaard:de trein naar gisteren.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3414
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #4 Gepost op: 01 mei 2018, 09:55:31 »
Zeker, in Woudenberg staat zelfs een gedeelte van het station nog overeind! Helaas hebben ze in de jaren vijftig het wachtlokaal gesloopt. Er voor in de plaats is er een loods gekomen. Jammer, maar zo gaan die dingen. Tevens staan ook de meeste spoorhuisjes nog overeind. Behalve dan in Leusden. Die moest wijken voor het nieuwe kruispunt vlakbij importeur van Volkswagens (en tegenwoordig ook andere merken) Pon. In Amersfoort zijn de spoorhuisjes verheven tot technische monumentjes. Dit verheug ik ten zeerste! Regelmatig komt het idee naar boven om die spoorlijn gedeeltelijk weer te reactiveren. Maar daar zal het wel niet meer van komen.
« Laatst bewerkt op: 01 mei 2018, 10:02:06 door zuylen »

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #5 Gepost op: 01 mei 2018, 10:47:00 »
Hoi André, het stuk tussen Leusden en Woudenberg is vorig jaar het laatste stuk van opgeruimd. Zonde inderdaad dat er spoorhuisjes verdwijnen. Die in Rhenen bij de overweg is ook verdwenen. Die reactiverings ideeën voor de lijn naar Amersfoort komen al 20 jaar lang om de paar jaar voorbij en zijn inmiddels moeilijk serieus te nemen tot nu toe.

Martijn, het vervolg komt nog hoor :)


We gaan verder met de wandeling...





Interessante boerderij vanaf de spoordijk.






Uit welke tijd komt dit, vraag ik me af...



Boerenoverweg uit de begintijd. De buitenste ijzeren hekjes en deels vergroeid met de boom stammen volgens ingewijden nog uit Staatspoortijd.









Groeten,
Richard

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 5118
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #6 Gepost op: 01 mei 2018, 10:50:11 »
Leuk, zo'n verslag! Een stukje over die spoordijk heb ik wel eens gefietst. Raar idee dat er internationale treinen over hebben gereden.

Ik zie (met een moderatorbrilletje op) dat je hem in "wat zijn we aan het bouwen" hebt gezet, dus ik ga 'em even verplaatsen. Ik neem aan dat je niet zelf eigenhandig de hele lijn gaat herbouwen? :D

Reinout-half-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3414
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #7 Gepost op: 01 mei 2018, 11:13:25 »
Ja, ze hebben het stuk in Leusden nog eens verkort. Het liep eerst nog een stuk door, en eindigde met een stootjuk. Dat stootjuk is richting Leusden verschoven bij de verbeteringen die men aan de spoorlijn Amersfoort Leusden(Pon) bracht. Daar is toen ook nog rekening met reizigersvervoer in het achterhoofd gehouden. Nu is besloten de spoorlijn niet meer te activeren, met uitzondering van het gedeelte richting Pon.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #8 Gepost op: 01 mei 2018, 11:23:36 »
Het baanlichaam is intussen gedaald tot maaiveldniveau, de helling naar de kruising over de NRS lijn Ut-Ah is indrukwekkend lang.



Voormalige Blokpost 39, de 3 is ervanaf en de 9 is nu het huisnummer.




De vroegere overweg met de Brinkkanterweg in de richting van Veenendaal.




De andere kant op richting Amersfoort...




Vm. Blokpost 40 langs de Stationsweg Oost bij de overweg van station Woudenberg=Scherpenzeel.




Woongedeelte van het voormalige station Woudenberg, zoals André al schrijft is de loods later in de plaats gekomen van het eigenlijke stationsgebouw.





De bergplaats word nog steeds als zodanig gebruikt. Alleen niet meer door NS.
















Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #9 Gepost op: 01 mei 2018, 11:35:37 »
Reinout, ja vreemd hè, ook de sneltrein Amsterdam-Maastricht denderde hier ooit over deze lijn.  Het was eigenlijk het plan om deze topic in "ditjes en datjes" te zetten, maar heb me vergipseld kennelijk..mijn excuus. Het nabouwen (in fragmenten dan) van deze lijn in 1:87 is wel erg going wild 😎
Groeten,
Richard

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3020
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #10 Gepost op: 01 mei 2018, 11:41:56 »
Leuk! Alleen was het een lijn van de H(IJ)SM en niet van de SS.
Groet, Frank

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 3186
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #11 Gepost op: 01 mei 2018, 12:23:35 »
Bedankt voor de inspiratie die ik op doe Richard. (y)

Gr, Ben.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Koen Frijlink
    • Midland
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #12 Gepost op: 01 mei 2018, 13:04:42 »
Kleine kanttekening,

Wat er gezegd wordt over het reactiveren van de lijn.

Ik heb een tijd terug eens in de toekomstige bestemmingsplannen gekeken van het gebied Arhnem-Nijmegen.

Daar kwam er in voor dat men deze hoek meer bij de oostelijke verstedelijking wil betrekken en dat er een verbindingsdriehoek ontstaat van Veenendaal-Ede-Wageningen-Arnhem-Nijmegen.
(er is wel vraag naar, denk ik)

De bewoners in het gebied van de "Kersenlijn" zouden in de toekomst makkelijker met de trein naar een van de steden kunnen reizen met mogelijk zelfs her-verbinding van de brug met Rhenen om de Betuwe ook erbij te betrekken.
Dit om gebruik van de auto te verminderen en de vol rakende snelwegen in het gebied te ontlasten.

Dus, helemaal ondenkbaar is het niet, plan van jaren, dat wel.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 01 mei 2018, 13:18:13 door NS264 »
Henk Wijngaard:de trein naar gisteren.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #13 Gepost op: 01 mei 2018, 13:52:53 »
Ben, graag gedaan (y)

Leuk! Alleen was het een lijn van de H(IJ)SM en niet van de SS.

De exploitatie was in handen van de HSM, de lijn zelf is gebouwd door de staat.
Groeten,
Richard

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1141
Re: Spoorwandeling oude Kersenlijn
« Reactie #14 Gepost op: 01 mei 2018, 14:04:03 »
Nu is besloten de spoorlijn niet meer te activeren, met uitzondering van het gedeelte richting Pon.
Ho ho. ;D Even wachten met deze uitspraak. Er zijn net weer gemeenteraadsverkiezingen geweest, dus er zal eerdaags wel weer een onderzoek gedaan worden naar reactivering van deze lijn. Gebeurd namelijk na bijna elke verkiezing.
Groeten Joop, machinist Lls