Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
EL11 NSB sound file door D_Loc
Vandaag om 13:44:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 13:29:50
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:24:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 12:41:36
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 12:25:59
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:01:42
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Sfeer op je modelbaan door Floris Dilz
Vandaag om 11:38:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 10:27:33
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:33:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 09:23:13
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door NTeering
Vandaag om 09:21:42
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 09:15:30
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 09:14:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:58:56
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 08:15:45
DDAR op basis van een Artitec DDM door Duikeend
09 August 2025, 23:30:56
  

Auteur Topic: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen  (gelezen 5903 keer)

MRdirect

  • Offline Offline
  • Berichten: 242
  • Marco Roede
Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
« Reactie #15 Gepost op: 30 April 2018, 09:41:49 »
Ik doe het volgende als de kortkoppeling te kort is:
Trek de koppeling iets uit het vaste deel. De koppeling zal dan terug willen in het vaste deel. Dat is te voorkomen door in de ruimte tussen de twee “klem delen” een klein houte spietje te klemmen. Dat houdt heel goed en je vergroot de afstand zo heel eenvoudig.
Succes, Marco
Sinds april 2020 IntelliBox 650 ipv MRdirect en via LocoNet twee Power4 boosters.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman stappenmotor draaischijf mbv Peter Giling hardware en eigen ontwerp DCC-decoder.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2881
  • Aachenau West
Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
« Reactie #16 Gepost op: 30 April 2018, 10:17:49 »
Het is niet alleen dat de M* kortkoppelingen hoger zitten en daardoor soms blijven haken aan de buffers.
Maar het is vooral dat de M* kortkoppelingen zijdelings minder stijf koppelen dan de Fleischmann Profi en de Roco kk.

Het kortkoppelmechanisme werkt dus het beste met een koppeling die een zijdelings stijve verbinding maakt, zoals de Fleischmann Profi.

Groet, Bas

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6715
  • Spaar ze allemaal.
Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
« Reactie #17 Gepost op: 30 April 2018, 12:46:00 »
Heb je er uberhaupt wel kortkoppelingen op zitten want wat jij beschrijft dat ze ten opzichte van elkaar een hoek vormen kan helemaal niet, kortkoppelingen zitten altijd star aan elkaar vast.

Stephan.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26696
    • Pagina van klaas
Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
« Reactie #18 Gepost op: 30 April 2018, 12:58:31 »
De veertjes trekken zo hard aan de koppelingen, dat ze in de bocht 'naar buiten steken'.
Daardoor staan de koppelingen 'haaks' op elkaar in een bocht.
Als ze haaks op elkaar komen dan zijn het inderdaad geen kortkoppelingen. Voor goed kortkoppelen heb je twee dingen nodig: echte kortkoppelingen en op de rijtuigen kortkoppelmechanieken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
« Reactie #19 Gepost op: 30 April 2018, 13:41:27 »
Ik zie het. Geen probleem, maar ook geen gezicht.
Beter is het R1/R2 te vergeten en minimaal R3 gebruiken.
Aanduiding R1/R2/R3 zegt niet zoveel, merken rails lopen uiteen in die maten.

Als je de normbladen download, dan zie je bij normblad 103 dat de minimaal wenselijke straal voor zo'n type C voertuig r=400 mm is.

Bij de buren staat een stukje over Overhanging en Uitzwenking van type C-voertuigen, met een manier om de mate waarin met een spreadsheet te berekenen.

In dit geval gaat het om de Overhanging van een wagon die zo groot is dat je er met de bestaande kortkoppelingen last van hebt.
En inderdaad, als je zo'n voertuig toch door r=360 mm wilt trekken, dan kan dat (met een roco  koppeling, b.v. 40243), maar het is en blijft geen gezicht.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22524
Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
« Reactie #20 Gepost op: 30 April 2018, 15:13:28 »
Bij welke boogstraal is het dan wel een gezicht?
Het ziet er door R4 of R5 nog steeds raar uit, vind ik. In ieder geval snap ik het geroep bij R1 nooit zo.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
« Reactie #21 Gepost op: 30 April 2018, 15:35:48 »
Bij welke boogstraal is het dan wel een gezicht?
Vanaf r=590 mm ziet het er (in h0) heel normaal uit, de uitzwenking valt dan binnen het bielsbed.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1385
Re: afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
« Reactie #22 Gepost op: 30 April 2018, 16:12:33 »
Als je de normbladen download, dan zie je bij normblad 103 dat de minimaal wenselijke straal voor zo'n type C voertuig r=400 mm is.

Plan D-rijtuigen (het rijtuig met problemen) zijn alleen geen type C, maar type B. Die kan wel door r=350mm als ik tabel goed lees, mits je zoals eerder gezegd goede kortkoppelingen gebruikt, zodat je de mechanieken optimaal benut.  ;)

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22524
Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
« Reactie #23 Gepost op: 30 April 2018, 17:32:03 »
Vanaf r=590 mm ziet het er (in h0) heel normaal uit, de uitzwenking valt dan binnen het bielsbed.

Dat is ongeveer Roco r6. Het is maar wat je normaal noemt.  ;)


Bij mij valt dat alleen maar in het schaduwstation te fotograferen net als de andere standaardbogen. Iedereen moet zelf weten wat te doen, maar ik sta er altijd van te kijken als mensen onmiddelijk ‘onnatuurlijk’ of ‘speelgoed’ beginnen te roepen, zodra iemand schrijft r1 (Roco r2) in de baan te hebben. De net wat ruimere standaardbogen zijn echt niet veel beter.

Ondertussen hebben de Roco plan d rijtuigen al 40 jaar uitstekende kortkoppelmechanieken en kan het model met correct werkende kortkoppelingen moeiteloos door r1 (Roco r2).
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
« Reactie #24 Gepost op: 30 April 2018, 18:25:30 »
Ondertussen hebben de Roco plan d rijtuigen al 40 jaar uitstekende kortkoppelmechanieken en kan het model met correct werkende kortkoppelingen moeiteloos door r1 (Roco r2).
Dus adviseren we de vragensteller correct werkende roco kortkoppelingen onder z'n roco wagons te hangen? Dan is z'n probleem toch uit de wereld?
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

MOVisser

  • Online Online
  • Berichten: 7140
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
« Reactie #25 Gepost op: 30 April 2018, 19:38:36 »
ik wil er wel koppelingen voor ontwerpen.
Net zoals ik voor de ICR rijtuigen schokbrekers heb gemaakt en voor Roco Plan V en T de bladveren.
zie onder dat onderwerp   ICR rijtuigen hebben schokbrekers verloren.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22524
Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
« Reactie #26 Gepost op: 30 April 2018, 19:45:53 »
In dit geval overbodig Ronald. We denken dat de vragensteller Märklin kortkoppelingen gebruikt en die zijn niet volmaakt star en hangen wat laag, zodat ze gemakkelijk achter correct gemonteerde buffers haken.

Dus adviseren we de vragensteller correct werkende roco kortkoppelingen onder z'n roco wagons te hangen? Dan is z'n probleem toch uit de wereld?

Zo is dat of om het even welk merk echte kortkoppelingen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MOVisser

  • Online Online
  • Berichten: 7140
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
« Reactie #27 Gepost op: 30 April 2018, 20:17:16 »
Mooi, dat scheelt me werk.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 594
Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
« Reactie #28 Gepost op: 30 April 2018, 22:01:15 »
Het kortkoppelmechanisme werkt dus het beste met een koppeling die een zijdelings stijve verbinding maakt, zoals de Fleischmann Profi.

Dat is wat ik ook bedoelde te zeggen :)

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
« Reactie #29 Gepost op: 01 May 2018, 12:47:39 »
De beste oplossing is een starre koppeling voor de nem schacht op alle andere koppelingen zit speling bij de ene wat meer dan de andere.
@henk het is niet te laag maar juist te hoog uitsteken van de beugel van de RTS(Märklin)koppeling al schijnt de nieuwe koppeling die er tot nu toe alleen in een stroomvoerende uitvoering is het beter te doen.
Mvg Mark