Doel:€250.00
Donaties:€80.00

Per saldo:€-170.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-01-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoe een ruit voor het toilet blinderen? door ReneN
Vandaag om 00:57:55
Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche door Rondje_HO
Vandaag om 00:40:49
Jos en Sven bouwen een nieuw H0e diorama voor Rail 2019 door Sven
Vandaag om 00:38:05
Bouw spoor nul module baan bahnhof Königshofen tijdperk III door Martin Hornis
Vandaag om 00:27:01
Vitrinekast ipv baan door Martin Hornis
Vandaag om 00:08:12
TT-baan Heinenoord door Almar
Vandaag om 00:06:09
Magnorail, materiaal voor wegdek i.c.m. lijmsoort? door RobbertJan
21 januari 2019, 23:51:54
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Hlv53
21 januari 2019, 23:26:38
Bröckenbahn door Frank 123
21 januari 2019, 23:17:14
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
21 januari 2019, 23:08:28
Piko N 2412 in JMRI door Martin Domburg
21 januari 2019, 22:56:16
De Maaslijn: weer helemaal terug bij af door timtrein
21 januari 2019, 22:53:02
Foto's fictief transportbedrijf door MOVisser
21 januari 2019, 22:52:01
??? City Noord en Zuid ....eindelijk de bouw door Debvd
21 januari 2019, 22:50:38
Sehr-am-Üzant II door jerrytrein
21 januari 2019, 22:38:55
Rijnstraat door Gerco van Beelen
21 januari 2019, 22:20:42
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door henk
21 januari 2019, 22:15:14
Raadplaatje door Martijnstein
21 januari 2019, 22:10:55
EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950 door Pinkelpa
21 januari 2019, 22:06:20
Roco h0, NS 1200 door Biesje
21 januari 2019, 22:04:06
Kopstation aan Noordzeekust Duitsland door DJV
21 januari 2019, 22:03:59
Communicatie Decoder Pro en Intellibox Basic door HaWe
21 januari 2019, 22:02:34
Zelf DCC besturen vanaf PC door SBBcargo
21 januari 2019, 21:58:45
Minimaal Digitaal maar met sound door rudolf
21 januari 2019, 21:51:30
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Patrick1975
21 januari 2019, 21:44:56
Artitec 2019 raad-draadje door Rondje_HO
21 januari 2019, 21:30:10
EifelBurgenBahn door Krokodil68
21 januari 2019, 21:27:45
DIY LocoNet-Shield voor Arduino Uno rev 3 door Geert2
21 januari 2019, 20:58:51
Een Zwitserse Jura baan in H0 door Wim1969
21 januari 2019, 20:49:09
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door Krokodil68
21 januari 2019, 20:37:21
  

Auteur Topic: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen  (gelezen 2141 keer)

MRdirect

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
  • Marco Roede
Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
« Reactie #15 Gepost op: 30 april 2018, 09:41:49 »
Ik doe het volgende als de kortkoppeling te kort is:
Trek de koppeling iets uit het vaste deel. De koppeling zal dan terug willen in het vaste deel. Dat is te voorkomen door in de ruimte tussen de twee “klem delen” een klein houte spietje te klemmen. Dat houdt heel goed en je vergroot de afstand zo heel eenvoudig.
Succes, Marco
MRdirect met S88lpt-interface / MRD-LNET met LocoNet, Edits-Booster.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman draaischijf met eigen ontwerp decoder

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 784
  • Aachenau West
Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
« Reactie #16 Gepost op: 30 april 2018, 10:17:49 »
Het is niet alleen dat de M* kortkoppelingen hoger zitten en daardoor soms blijven haken aan de buffers.
Maar het is vooral dat de M* kortkoppelingen zijdelings minder stijf koppelen dan de Fleischmann Profi en de Roco kk.

Het kortkoppelmechanisme werkt dus het beste met een koppeling die een zijdelings stijve verbinding maakt, zoals de Fleischmann Profi.

Groet, Bas

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5500
  • Spaar ze allemaal.
Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
« Reactie #17 Gepost op: 30 april 2018, 12:46:00 »
Heb je er uberhaupt wel kortkoppelingen op zitten want wat jij beschrijft dat ze ten opzichte van elkaar een hoek vormen kan helemaal niet, kortkoppelingen zitten altijd star aan elkaar vast.

Stephan.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16567
    • Pagina van klaas
Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
« Reactie #18 Gepost op: 30 april 2018, 12:58:31 »
De veertjes trekken zo hard aan de koppelingen, dat ze in de bocht 'naar buiten steken'.
Daardoor staan de koppelingen 'haaks' op elkaar in een bocht.
Als ze haaks op elkaar komen dan zijn het inderdaad geen kortkoppelingen. Voor goed kortkoppelen heb je twee dingen nodig: echte kortkoppelingen en op de rijtuigen kortkoppelmechanieken.
Het volgende optreden van "Without" is op 23 en 24 februari 2019 in de Zeelandhallen te Goes.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 568
  • Metrop-Märklin
Re: afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
« Reactie #19 Gepost op: 30 april 2018, 13:41:27 »
Ik zie het. Geen probleem, maar ook geen gezicht.
Beter is het R1/R2 te vergeten en minimaal R3 gebruiken.
Aanduiding R1/R2/R3 zegt niet zoveel, merken rails lopen uiteen in die maten.

Als je de normbladen download, dan zie je bij normblad 103 dat de minimaal wenselijke straal voor zo'n type C voertuig r=400 mm is.

Bij de buren staat een stukje over Overhanging en Uitzwenking van type C-voertuigen, met een manier om de mate waarin met een spreadsheet te berekenen.

In dit geval gaat het om de Overhanging van een wagon die zo groot is dat je er met de bestaande kortkoppelingen last van hebt.
En inderdaad, als je zo'n voertuig toch door r=360 mm wilt trekken, dan kan dat (met een roco  koppeling, b.v. 40243), maar het is en blijft geen gezicht.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17856
Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
« Reactie #20 Gepost op: 30 april 2018, 15:13:28 »
Bij welke boogstraal is het dan wel een gezicht?
Het ziet er door R4 of R5 nog steeds raar uit, vind ik. In ieder geval snap ik het geroep bij R1 nooit zo.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 568
  • Metrop-Märklin
Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
« Reactie #21 Gepost op: 30 april 2018, 15:35:48 »
Bij welke boogstraal is het dan wel een gezicht?
Vanaf r=590 mm ziet het er (in h0) heel normaal uit, de uitzwenking valt dan binnen het bielsbed.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 357
Re: afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
« Reactie #22 Gepost op: 30 april 2018, 16:12:33 »
Als je de normbladen download, dan zie je bij normblad 103 dat de minimaal wenselijke straal voor zo'n type C voertuig r=400 mm is.

Plan D-rijtuigen (het rijtuig met problemen) zijn alleen geen type C, maar type B. Die kan wel door r=350mm als ik tabel goed lees, mits je zoals eerder gezegd goede kortkoppelingen gebruikt, zodat je de mechanieken optimaal benut.  ;)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17856
Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
« Reactie #23 Gepost op: 30 april 2018, 17:32:03 »
Vanaf r=590 mm ziet het er (in h0) heel normaal uit, de uitzwenking valt dan binnen het bielsbed.

Dat is ongeveer Roco r6. Het is maar wat je normaal noemt.  ;)


Bij mij valt dat alleen maar in het schaduwstation te fotograferen net als de andere standaardbogen. Iedereen moet zelf weten wat te doen, maar ik sta er altijd van te kijken als mensen onmiddelijk ‘onnatuurlijk’ of ‘speelgoed’ beginnen te roepen, zodra iemand schrijft r1 (Roco r2) in de baan te hebben. De net wat ruimere standaardbogen zijn echt niet veel beter.

Ondertussen hebben de Roco plan d rijtuigen al 40 jaar uitstekende kortkoppelmechanieken en kan het model met correct werkende kortkoppelingen moeiteloos door r1 (Roco r2).
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 568
  • Metrop-Märklin
Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
« Reactie #24 Gepost op: 30 april 2018, 18:25:30 »
Ondertussen hebben de Roco plan d rijtuigen al 40 jaar uitstekende kortkoppelmechanieken en kan het model met correct werkende kortkoppelingen moeiteloos door r1 (Roco r2).
Dus adviseren we de vragensteller correct werkende roco kortkoppelingen onder z'n roco wagons te hangen? Dan is z'n probleem toch uit de wereld?
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 1238
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
« Reactie #25 Gepost op: 30 april 2018, 19:38:36 »
ik wil er wel koppelingen voor ontwerpen.
Net zoals ik voor de ICR rijtuigen schokbrekers heb gemaakt en voor Roco Plan V en T de bladveren.
zie onder dat onderwerp   ICR rijtuigen hebben schokbrekers verloren.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17856
Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
« Reactie #26 Gepost op: 30 april 2018, 19:45:53 »
In dit geval overbodig Ronald. We denken dat de vragensteller Märklin kortkoppelingen gebruikt en die zijn niet volmaakt star en hangen wat laag, zodat ze gemakkelijk achter correct gemonteerde buffers haken.

Dus adviseren we de vragensteller correct werkende roco kortkoppelingen onder z'n roco wagons te hangen? Dan is z'n probleem toch uit de wereld?

Zo is dat of om het even welk merk echte kortkoppelingen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 1238
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
« Reactie #27 Gepost op: 30 april 2018, 20:17:16 »
Mooi, dat scheelt me werk.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
« Reactie #28 Gepost op: 30 april 2018, 22:01:15 »
Het kortkoppelmechanisme werkt dus het beste met een koppeling die een zijdelings stijve verbinding maakt, zoals de Fleischmann Profi.

Dat is wat ik ook bedoelde te zeggen :)

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
« Reactie #29 Gepost op: 01 mei 2018, 12:47:39 »
De beste oplossing is een starre koppeling voor de nem schacht op alle andere koppelingen zit speling bij de ene wat meer dan de andere.
@henk het is niet te laag maar juist te hoog uitsteken van de beugel van de RTS(Märklin)koppeling al schijnt de nieuwe koppeling die er tot nu toe alleen in een stroomvoerende uitvoering is het beter te doen.
Mvg Mark