Google+
Doel:€250.00
Donaties:€29.30

Per saldo:€-220.70

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-06-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:24:56
BNLS-module: "Groeten uit Jottum" door sdz1976
Vandaag om 16:21:17
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:13:15
DE 64/6500 verbouwde varianten in model door Mcn1986
Vandaag om 16:13:09
BNLS-Module: Brandland door nighttrain1
Vandaag om 16:12:37
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:05:04
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door spoorzeven
Vandaag om 16:02:00
Groene bolkoppen van Roco door prutser
Vandaag om 15:16:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:04:04
Havenbaantje door MOVisser
Vandaag om 14:33:26
Update: baan in de tropen door fc_del_nordeste
Vandaag om 14:23:53
Arduino Mega 2560, voor spoorwegoverweg met fotocellendetectie door gvandersel
Vandaag om 13:58:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Sean
Vandaag om 13:42:04
Pantografen voor NS in 1:87 van Frie door Rob Moerkerken
Vandaag om 13:30:07
BNLS-module: "Grasland" door Eric B
Vandaag om 13:03:33
LSModels 2018 door MDK193
Vandaag om 12:11:17
Hof Tramrails, met welke lijm zit spoorstaaf vast aan bedding? door Ronald Halma
Vandaag om 09:20:45
Piko 2018 door spoorfan
Vandaag om 09:02:10
  

Auteur Topic: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen  (gelezen 1881 keer)

MRdirect

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
  • Marco Roede
Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
« Reactie #15 Gepost op: 30 april 2018, 09:41:49 »
Ik doe het volgende als de kortkoppeling te kort is:
Trek de koppeling iets uit het vaste deel. De koppeling zal dan terug willen in het vaste deel. Dat is te voorkomen door in de ruimte tussen de twee “klem delen” een klein houte spietje te klemmen. Dat houdt heel goed en je vergroot de afstand zo heel eenvoudig.
Succes, Marco
MRdirect met S88lpt-interface / MRD-LNET met LocoNet, Edits-Booster.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman draaischijf met eigen ontwerp decoder

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 663
  • Aachenau West
Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
« Reactie #16 Gepost op: 30 april 2018, 10:17:49 »
Het is niet alleen dat de M* kortkoppelingen hoger zitten en daardoor soms blijven haken aan de buffers.
Maar het is vooral dat de M* kortkoppelingen zijdelings minder stijf koppelen dan de Fleischmann Profi en de Roco kk.

Het kortkoppelmechanisme werkt dus het beste met een koppeling die een zijdelings stijve verbinding maakt, zoals de Fleischmann Profi.

Groet, Bas

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5348
  • Spaar ze allemaal.
Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
« Reactie #17 Gepost op: 30 april 2018, 12:46:00 »
Heb je er uberhaupt wel kortkoppelingen op zitten want wat jij beschrijft dat ze ten opzichte van elkaar een hoek vormen kan helemaal niet, kortkoppelingen zitten altijd star aan elkaar vast.

Stephan.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 15479
    • Pagina van klaas
Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
« Reactie #18 Gepost op: 30 april 2018, 12:58:31 »
De veertjes trekken zo hard aan de koppelingen, dat ze in de bocht 'naar buiten steken'.
Daardoor staan de koppelingen 'haaks' op elkaar in een bocht.
Als ze haaks op elkaar komen dan zijn het inderdaad geen kortkoppelingen. Voor goed kortkoppelen heb je twee dingen nodig: echte kortkoppelingen en op de rijtuigen kortkoppelmechanieken.
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • Metrop-Märklin
Re: afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
« Reactie #19 Gepost op: 30 april 2018, 13:41:27 »
Ik zie het. Geen probleem, maar ook geen gezicht.
Beter is het R1/R2 te vergeten en minimaal R3 gebruiken.
Aanduiding R1/R2/R3 zegt niet zoveel, merken rails lopen uiteen in die maten.

Als je de normbladen download, dan zie je bij normblad 103 dat de minimaal wenselijke straal voor zo'n type C voertuig r=400 mm is.

Bij de buren staat een stukje over Overhanging en Uitzwenking van type C-voertuigen, met een manier om de mate waarin met een spreadsheet te berekenen.

In dit geval gaat het om de Overhanging van een wagon die zo groot is dat je er met de bestaande kortkoppelingen last van hebt.
En inderdaad, als je zo'n voertuig toch door r=360 mm wilt trekken, dan kan dat (met een roco  koppeling, b.v. 40243), maar het is en blijft geen gezicht.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

henk

  • Online Online
  • Berichten: 17277
Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
« Reactie #20 Gepost op: 30 april 2018, 15:13:28 »
Bij welke boogstraal is het dan wel een gezicht?
Het ziet er door R4 of R5 nog steeds raar uit, vind ik. In ieder geval snap ik het geroep bij R1 nooit zo.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • Metrop-Märklin
Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
« Reactie #21 Gepost op: 30 april 2018, 15:35:48 »
Bij welke boogstraal is het dan wel een gezicht?
Vanaf r=590 mm ziet het er (in h0) heel normaal uit, de uitzwenking valt dan binnen het bielsbed.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Quinzeedied

  • Online Online
  • Berichten: 330
Re: afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
« Reactie #22 Gepost op: 30 april 2018, 16:12:33 »
Als je de normbladen download, dan zie je bij normblad 103 dat de minimaal wenselijke straal voor zo'n type C voertuig r=400 mm is.

Plan D-rijtuigen (het rijtuig met problemen) zijn alleen geen type C, maar type B. Die kan wel door r=350mm als ik tabel goed lees, mits je zoals eerder gezegd goede kortkoppelingen gebruikt, zodat je de mechanieken optimaal benut.  ;)

henk

  • Online Online
  • Berichten: 17277
Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
« Reactie #23 Gepost op: 30 april 2018, 17:32:03 »
Vanaf r=590 mm ziet het er (in h0) heel normaal uit, de uitzwenking valt dan binnen het bielsbed.

Dat is ongeveer Roco r6. Het is maar wat je normaal noemt.  ;)


Bij mij valt dat alleen maar in het schaduwstation te fotograferen net als de andere standaardbogen. Iedereen moet zelf weten wat te doen, maar ik sta er altijd van te kijken als mensen onmiddelijk ‘onnatuurlijk’ of ‘speelgoed’ beginnen te roepen, zodra iemand schrijft r1 (Roco r2) in de baan te hebben. De net wat ruimere standaardbogen zijn echt niet veel beter.

Ondertussen hebben de Roco plan d rijtuigen al 40 jaar uitstekende kortkoppelmechanieken en kan het model met correct werkende kortkoppelingen moeiteloos door r1 (Roco r2).
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • Metrop-Märklin
Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
« Reactie #24 Gepost op: 30 april 2018, 18:25:30 »
Ondertussen hebben de Roco plan d rijtuigen al 40 jaar uitstekende kortkoppelmechanieken en kan het model met correct werkende kortkoppelingen moeiteloos door r1 (Roco r2).
Dus adviseren we de vragensteller correct werkende roco kortkoppelingen onder z'n roco wagons te hangen? Dan is z'n probleem toch uit de wereld?
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
« Reactie #25 Gepost op: 30 april 2018, 19:38:36 »
ik wil er wel koppelingen voor ontwerpen.
Net zoals ik voor de ICR rijtuigen schokbrekers heb gemaakt en voor Roco Plan V en T de bladveren.
zie onder dat onderwerp   ICR rijtuigen hebben schokbrekers verloren.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 17277
Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
« Reactie #26 Gepost op: 30 april 2018, 19:45:53 »
In dit geval overbodig Ronald. We denken dat de vragensteller Märklin kortkoppelingen gebruikt en die zijn niet volmaakt star en hangen wat laag, zodat ze gemakkelijk achter correct gemonteerde buffers haken.

Dus adviseren we de vragensteller correct werkende roco kortkoppelingen onder z'n roco wagons te hangen? Dan is z'n probleem toch uit de wereld?

Zo is dat of om het even welk merk echte kortkoppelingen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
« Reactie #27 Gepost op: 30 april 2018, 20:17:16 »
Mooi, dat scheelt me werk.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 145
Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
« Reactie #28 Gepost op: 30 april 2018, 22:01:15 »
Het kortkoppelmechanisme werkt dus het beste met een koppeling die een zijdelings stijve verbinding maakt, zoals de Fleischmann Profi.

Dat is wat ik ook bedoelde te zeggen :)

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
« Reactie #29 Gepost op: 01 mei 2018, 12:47:39 »
De beste oplossing is een starre koppeling voor de nem schacht op alle andere koppelingen zit speling bij de ene wat meer dan de andere.
@henk het is niet te laag maar juist te hoog uitsteken van de beugel van de RTS(Märklin)koppeling al schijnt de nieuwe koppeling die er tot nu toe alleen in een stroomvoerende uitvoering is het beter te doen.
Mvg Mark