Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 13:50:53
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Reinout van Rees
Vandaag om 13:41:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 13:36:18
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Ellerman
Vandaag om 13:34:47
US diorama in H0 door Benrail
Vandaag om 13:03:59
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Bahn-AG
Vandaag om 12:55:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ashwood
Vandaag om 12:46:57
NS 8400 van Werps door Gert Arkema
Vandaag om 12:10:55
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:57:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:51:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:34:40
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door aad52
Vandaag om 10:57:15
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
  

Auteur Topic: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen  (gelezen 5259 keer)

MRdirect

  • Offline Offline
  • Berichten: 234
  • Marco Roede
Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
« Reactie #15 Gepost op: 30 april 2018, 09:41:49 »
Ik doe het volgende als de kortkoppeling te kort is:
Trek de koppeling iets uit het vaste deel. De koppeling zal dan terug willen in het vaste deel. Dat is te voorkomen door in de ruimte tussen de twee “klem delen” een klein houte spietje te klemmen. Dat houdt heel goed en je vergroot de afstand zo heel eenvoudig.
Succes, Marco
Sinds april 2020 IntelliBox 650 ipv MRdirect en via LocoNet twee Power4 boosters.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman stappenmotor draaischijf mbv Peter Giling hardware en eigen ontwerp DCC-decoder.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2424
  • Aachenau West
Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
« Reactie #16 Gepost op: 30 april 2018, 10:17:49 »
Het is niet alleen dat de M* kortkoppelingen hoger zitten en daardoor soms blijven haken aan de buffers.
Maar het is vooral dat de M* kortkoppelingen zijdelings minder stijf koppelen dan de Fleischmann Profi en de Roco kk.

Het kortkoppelmechanisme werkt dus het beste met een koppeling die een zijdelings stijve verbinding maakt, zoals de Fleischmann Profi.

Groet, Bas

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6517
  • Spaar ze allemaal.
Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
« Reactie #17 Gepost op: 30 april 2018, 12:46:00 »
Heb je er uberhaupt wel kortkoppelingen op zitten want wat jij beschrijft dat ze ten opzichte van elkaar een hoek vormen kan helemaal niet, kortkoppelingen zitten altijd star aan elkaar vast.

Stephan.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25268
    • Pagina van klaas
Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
« Reactie #18 Gepost op: 30 april 2018, 12:58:31 »
De veertjes trekken zo hard aan de koppelingen, dat ze in de bocht 'naar buiten steken'.
Daardoor staan de koppelingen 'haaks' op elkaar in een bocht.
Als ze haaks op elkaar komen dan zijn het inderdaad geen kortkoppelingen. Voor goed kortkoppelen heb je twee dingen nodig: echte kortkoppelingen en op de rijtuigen kortkoppelmechanieken.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Metrop-Märklin
Re: afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
« Reactie #19 Gepost op: 30 april 2018, 13:41:27 »
Ik zie het. Geen probleem, maar ook geen gezicht.
Beter is het R1/R2 te vergeten en minimaal R3 gebruiken.
Aanduiding R1/R2/R3 zegt niet zoveel, merken rails lopen uiteen in die maten.

Als je de normbladen download, dan zie je bij normblad 103 dat de minimaal wenselijke straal voor zo'n type C voertuig r=400 mm is.

Bij de buren staat een stukje over Overhanging en Uitzwenking van type C-voertuigen, met een manier om de mate waarin met een spreadsheet te berekenen.

In dit geval gaat het om de Overhanging van een wagon die zo groot is dat je er met de bestaande kortkoppelingen last van hebt.
En inderdaad, als je zo'n voertuig toch door r=360 mm wilt trekken, dan kan dat (met een roco  koppeling, b.v. 40243), maar het is en blijft geen gezicht.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
« Reactie #20 Gepost op: 30 april 2018, 15:13:28 »
Bij welke boogstraal is het dan wel een gezicht?
Het ziet er door R4 of R5 nog steeds raar uit, vind ik. In ieder geval snap ik het geroep bij R1 nooit zo.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Metrop-Märklin
Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
« Reactie #21 Gepost op: 30 april 2018, 15:35:48 »
Bij welke boogstraal is het dan wel een gezicht?
Vanaf r=590 mm ziet het er (in h0) heel normaal uit, de uitzwenking valt dan binnen het bielsbed.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1085
Re: afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
« Reactie #22 Gepost op: 30 april 2018, 16:12:33 »
Als je de normbladen download, dan zie je bij normblad 103 dat de minimaal wenselijke straal voor zo'n type C voertuig r=400 mm is.

Plan D-rijtuigen (het rijtuig met problemen) zijn alleen geen type C, maar type B. Die kan wel door r=350mm als ik tabel goed lees, mits je zoals eerder gezegd goede kortkoppelingen gebruikt, zodat je de mechanieken optimaal benut.  ;)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
« Reactie #23 Gepost op: 30 april 2018, 17:32:03 »
Vanaf r=590 mm ziet het er (in h0) heel normaal uit, de uitzwenking valt dan binnen het bielsbed.

Dat is ongeveer Roco r6. Het is maar wat je normaal noemt.  ;)


Bij mij valt dat alleen maar in het schaduwstation te fotograferen net als de andere standaardbogen. Iedereen moet zelf weten wat te doen, maar ik sta er altijd van te kijken als mensen onmiddelijk ‘onnatuurlijk’ of ‘speelgoed’ beginnen te roepen, zodra iemand schrijft r1 (Roco r2) in de baan te hebben. De net wat ruimere standaardbogen zijn echt niet veel beter.

Ondertussen hebben de Roco plan d rijtuigen al 40 jaar uitstekende kortkoppelmechanieken en kan het model met correct werkende kortkoppelingen moeiteloos door r1 (Roco r2).
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Metrop-Märklin
Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
« Reactie #24 Gepost op: 30 april 2018, 18:25:30 »
Ondertussen hebben de Roco plan d rijtuigen al 40 jaar uitstekende kortkoppelmechanieken en kan het model met correct werkende kortkoppelingen moeiteloos door r1 (Roco r2).
Dus adviseren we de vragensteller correct werkende roco kortkoppelingen onder z'n roco wagons te hangen? Dan is z'n probleem toch uit de wereld?
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6169
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
« Reactie #25 Gepost op: 30 april 2018, 19:38:36 »
ik wil er wel koppelingen voor ontwerpen.
Net zoals ik voor de ICR rijtuigen schokbrekers heb gemaakt en voor Roco Plan V en T de bladveren.
zie onder dat onderwerp   ICR rijtuigen hebben schokbrekers verloren.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
« Reactie #26 Gepost op: 30 april 2018, 19:45:53 »
In dit geval overbodig Ronald. We denken dat de vragensteller Märklin kortkoppelingen gebruikt en die zijn niet volmaakt star en hangen wat laag, zodat ze gemakkelijk achter correct gemonteerde buffers haken.

Dus adviseren we de vragensteller correct werkende roco kortkoppelingen onder z'n roco wagons te hangen? Dan is z'n probleem toch uit de wereld?

Zo is dat of om het even welk merk echte kortkoppelingen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6169
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
« Reactie #27 Gepost op: 30 april 2018, 20:17:16 »
Mooi, dat scheelt me werk.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
« Reactie #28 Gepost op: 30 april 2018, 22:01:15 »
Het kortkoppelmechanisme werkt dus het beste met een koppeling die een zijdelings stijve verbinding maakt, zoals de Fleischmann Profi.

Dat is wat ik ook bedoelde te zeggen :)

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 251
Re: Afstand wagons vergroten dmv. andere koppelingen
« Reactie #29 Gepost op: 01 mei 2018, 12:47:39 »
De beste oplossing is een starre koppeling voor de nem schacht op alle andere koppelingen zit speling bij de ene wat meer dan de andere.
@henk het is niet te laag maar juist te hoog uitsteken van de beugel van de RTS(Märklin)koppeling al schijnt de nieuwe koppeling die er tot nu toe alleen in een stroomvoerende uitvoering is het beter te doen.
Mvg Mark