Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
  

Auteur Topic: Automatisering voor Kranenberg - Arduino's, bezetmelders, wissels, seinen  (gelezen 23116 keer)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Automatisering voor Kranenberg - Arduino's, bezetmelders, wissels, seinen
« Reactie #45 Gepost op: 28 december 2018, 09:32:28 »
Meino,

Ik heb op mijn ATtiny2313 8 pwm uitgangen (1 timer, 8 uitgangen software gestuurd, 8MHz), dus op een Arduino moet dat ook fluitend gaan. Een print maken is niet al te moeilijk als je het een paar keer hebt gedaan. En als je het niet durft kan je de vraag hier in je draadje stellen. Ik zelf heb regelmatig printen gemaakt voor anderen dus ook dat hoeft geen probleem te zijn. Overigens als je i.p.v. Eagle Kicad gebruikt dan is het zelfs gratis.
Dus als software man neem die uitdaging eens aan.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Automatisering voor Kranenberg - Arduino's, bezetmelders, wissels, seinen
« Reactie #46 Gepost op: 28 december 2018, 11:34:59 »
Dag Gerard

Met software gestuurde pulsjes op een digitale pin heb ik wat problemen gehad. Dit werd veroorzaakt door interrupt afhandeling voor andere functionaliteit. Dus ben ik wat huiverig om dat ook voor PWM te gaan doen. Nu is het wel zo dat de interrupts die de handel verstoorden (I2C en DCC) nu niet meer gebruikt worden, dus zou ik het kunnen proberen. Voor de huidige Seincontrollers ga ik geen boardjes meer maken, dat laat ik zoals het is, een houtje touwtje constructie, dat vind ik zelf goed genoeg. Maar voor de volgende fase (bezetmelders) zit ik daar wel aan te denken, daar heb ik toch 6 nieuwe Arduino's voor nodig, en dat kunnen Nano's zijn. Maar dat is voor volgend jaar, want dat wordt een grote klus omdat ik dan alle voedingskabels onder de baan wil gaan vervangen door een aantal ringleidingen.

Maar jullie beiden bedankt voor het advies.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Automatisering voor Kranenberg - Arduino's, bezetmelders, wissels, seinen
« Reactie #47 Gepost op: 28 december 2018, 11:56:22 »
Nee, van die interrupts heb je inderdaad geen last meer, maar SPI wel, of ga je die pollen (We zien het wel in de code verschijnen.).

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Robert E

  • Offline Offline
  • Berichten: 909
    • Robert’s Modelspoor Pagina
Re: Automatisering voor Kranenberg - Arduino's, bezetmelders, wissels, seinen
« Reactie #48 Gepost op: 28 december 2018, 19:41:00 »
Citaat
Dus ben ik wat huiverig om dat ook voor PWM te gaan

Is een WS2812 mini led geen optie voor nieuwe signalen?

Link als voorbeeld

https://www.sparkfun.com/products/11821

Dat zijn van die RGB ledjes die je met één stuur signaal en massa/5V kunt aansturen...
Doorlussen leds is out aan in koppelen...

Even geen idee hoe groot je ruimte is in de seinpaal overigens...

Mvg

Robert
MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Automatisering voor Kranenberg - Arduino's, bezetmelders, wissels, seinen
« Reactie #49 Gepost op: 28 december 2018, 20:02:31 »
@Robert

dat ledje is interessant, helaas nog iets te groot. De ruimte in het lamphuis van deze 3d geprinte seinen is ongeveer 3,2x2,7mm. Tenminste dat is de maat van de ledjes die ik gebruik, die passen net niet, maar als ik van de lamphuis met een scherp mesje iets afschraap, dan past het precies. Deze ledjes hebben een common anode, dus moeten er vier draadjes (0,01mm2) aan vast gesoldeerd worden. Dat is net te doen.

@Gerard
Ik gebruik geen interrupts voor de MSC2515, dat werkte mij niet betrouwbaar genoeg. Ik pol de MCP nu voor ontvangen berichten, dat werkt goed omdat de MCP meerdere berichten buffered.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Automatisering voor Kranenberg - Arduino's, bezetmelders, wissels, seinen
« Reactie #50 Gepost op: 29 december 2018, 20:23:54 »

Precies waarom ik altijd huiverig ben als mensen met een Mega aan de slag gaan ;D

En ben het met Gerard  en Robert eens wat betreft printen. En dan zeker met Gerard  wat betreft KiCad ;D (zeker met Autidesk's forcering van cloud ::)) Misschien wint je eerste print niet gelijk een schoonheidsprijs of zit er nog een foutje in maar lastig is het niet meer.

Maar belangrijker is, dat ik een Arduino met minimaal 9 PWM pinnen nodig heb.
Misschien een Nano / Pro Mini combineren met een PCA9685 (op een PCB ;D)? Als je ook nog PWM van pin 9 en 10 erbij pakt (namelijk ook als 12-bit te gebruiken) heb je genoeg voor 2 seinen (= 6x RGB). Met als extra voordeel, je hebt 12-bit sturing! Alternatief is de seinen te voorzien van WS2812 ledjes zoals Robert suggereert of de 4020 variant met SK6812. Ander alternatief is de losse variant, de WS2811.

En mja, software PWM moet ook nog aardig lukken.
Met software gestuurde pulsjes op een digitale pin heb ik wat problemen gehad. Dit werd veroorzaakt door interrupt afhandeling voor andere functionaliteit. Dus ben ik wat huiverig om dat ook voor PWM te gaan doen.
Zolang je de boel nooit ophoudt is er niets aan de hand (y)

Wat betreft de lichtintensiteit, stuur je het geheel aan met HSV (of een andere kleurruimte met een intensiteit parameter)?

Verder combineer ik de Canbus draden ook met een ringleiding voor 5V, waar ik alle systemen, seinen, servo's etc van spanning kan voorzien.
Tja, dat zou ik niet doen. Dat is vragen voor storing ::) Zeker als je stroomvreters als servo's op dezelfde voeding gooit. Maar ook zonder koppel je dan zo troep in. Beter/stabieler is om een hogere spanning als distributie spanning te gebruiken en lokaal naar beneden te regelen. Voor een uC en seinen kan dit prima lineair maar voor een servo kan je makkelijk een DCDC module pakken.

Ik gebruik geen interrupts voor de MSC2515, dat werkte mij niet betrouwbaar genoeg. Ik pol de MCP nu voor ontvangen berichten, dat werkt goed omdat de MCP meerdere berichten buffered.
Dat is bijzonder. Juist met CAN is een interrupt te verantwoorden en juist daarmee kan je garanderen niets te missen. Dus als dat niet lukt hielt de de uC toch nog ergens opgehouden (waarschijnlijk met interrupts uit). Anders zou juist met een interrupt bedrijfszekerder moeten zijn. (y)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Automatisering voor Kranenberg - Arduino's, bezetmelders, wissels, seinen
« Reactie #51 Gepost op: 29 december 2018, 22:40:11 »
Dag Timo

Citaat
Precies waarom ik altijd huiverig ben als mensen met een Mega aan de slag gaan ;D
Die spaghetti van kabels heeft weinig te maken met een Mega, maar meer met het idee om alles te centraliseren, een uitvloeisel van de oorspronkelijk analoge aanleg.

Citaat
Zolang je de boel nooit ophoudt is er niets aan de hand (y)
Nu ik geen I2C en DCC interrupts hoef af te handelen, werkt de reguliere Servo bibliotheek ook goed.

Citaat
Wat betreft de lichtintensiteit, stuur je het geheel aan met HSV (of een andere kleurruimte met een intensiteit parameter)?
Aangezien de output RGB is (een RGB driekleuren led) heeft het weinig zin om in HSV (Hue,Saturation,Value) te gaan rekenen, omdat je dat daarna weer naar RGB moet omzetten. Dus doe ik het door direct de RGB waarden om te zetten in PWM waarden.

Citaat
Tja, dat zou ik niet doen. Dat is vragen voor storing ::) Zeker als je stroomvreters als servo's op dezelfde voeding gooit.
Dat begrijp ik, maar het voordeel van Canbus zou juist zijn dat het in een electrisch vuile omgeving (in een Auto) goed blijft werken. Om storing te minimaliseren heb ik wel de twee draden van de Canbus in elkaar gedraaid. Tot nu toe heb ik nog niet gemerkt dat er storing op de Canbus is. Overigens heb ik twee armseinen, aangedreven met servo's, die via de Canbus aangestuurd worden, en dat werkt goed. Wel is het zo, dat ik de servo's met minimale stapjes aanstuur om een langzame beweging van de armen te krijgen.

Citaat
Dat is bijzonder. Juist met CAN is een interrupt te verantwoorden en juist daarmee kan je garanderen niets te missen. Dus als dat niet lukt hielt de de uC toch nog ergens opgehouden (waarschijnlijk met interrupts uit). Anders zou juist met een interrupt bedrijfszekerder moeten zijn. (y)
Dat dacht ik ook. Maar tijdens de testen die ik gedaan heb, werkte dat niet goed. Achteraf was de voorbeeld code niet goed, later vond ik andere voorbeelden die anders omgaan met de MCP2515 chip. Die chip heeft meerdere buffers, die je apart kunt en moet uitlezen, achteaf gezien deed ik dat waarschijnlijk niet goed. Maar ondertussen had ik al een ander voorbeeld, dat niet gebruik maakte van interrupts, maar dat de chip pollde voor ontvangen berichten, en met die implementatie kreeg ik goede prestaties. Dat heb ik dus nu ook in mijn bibliotheek zitten. Als ik tijd en zin heb, kan ik later misschien nog wel eens proberen of het werken met interrupts (mits goed geimplementeerd) ook kan. Voorlopig ben ik tevreden met hoe het werkt.

Groet Meino



A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Automatisering voor Kranenberg - Arduino's, bezetmelders, wissels, seinen
« Reactie #52 Gepost op: 29 december 2018, 22:57:35 »
Aangezien de output RGB is (een RGB driekleuren led) heeft het weinig zin om in HSV (Hue,Saturation,Value) te gaan rekenen, omdat je dat daarna weer naar RGB moet omzetten. Dus doe ik het door direct de RGB waarden om te zetten in PWM waarden.
Daar mis je het hele voordeel van een kleurruimte zoals HSV. In 99% van de gevallen zal je inderdaad weer RGB uitsturen. Maar HSV maakt het makkelijk om de intensiteit aan te kunnen passen ongeacht de kleur. En ook als je eventueel een fade toepast tussen kleuren is de intensiteit correct constant. En ook is de kleurovergang dan zoals je zou verwachten. Doe je dit puur in RGB heb je dit absoluut niet ;) Vandaar dat HSV daarvoor populair is in bijvoorbeeld de Hue. Ook die zet dat uiteindelijk weer om in RGB voor de ledjes.

Dat begrijp ik, maar het voordeel van Canbus zou juist zijn dat het in een electrisch vuile omgeving (in een Auto) goed blijft werken.[...]
Het gaat me dan ook absoluut niet om de CAN bus ;) Die gaat wel goed ja. Maar de spanning naar de uC en de signalen na de transceiver. Er is een reden dat ze in de auto ook geen 5V transporteren met de CAN-bus en dat ze bij andere industriële toepassingen 12V of 24V transporteren. En ook met lage snelheid is een servo nog een enorme vreter, alleen nu in nog kleinere pulsje...


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Automatisering voor Kranenberg - Arduino's, bezetmelders, wissels, seinen
« Reactie #53 Gepost op: 30 december 2018, 00:55:11 »
Dag Timo

Citaat
Daar mis je het hele voordeel van een kleurruimte zoals HSV. In 99% van de gevallen zal je inderdaad weer RGB uitsturen. Maar .......
Ik begrijp precies wat je bedoelt, Een andere passie van mij is fotografie, daardoor werk ik al vele jaren (>15) met fotobewerkings programma's (Photoshop, Picture Window pro, tegenwoordig hoofdzakelijk met Lightroom). Dus de voordelen van het werken in HSV of HSL ken ik. Maar we hebben het hier over lichtjes in een sein. Dat die niet precies de exacte kleur hebben is niet zo belangrijk. Ik gebruik een klein testprogrammaatje om de RGB leds mee in te stellen, dat doe ik op het oog. Voor deze toepassing is dat goed genoeg. Kijk ik kan natuurlijk de spectrometers, die ik bezit voor het calibreren van mijn scherm en het maken van ICC profielen voor mijn printer, kunnen gebruiken, maar dat vind ik echt waanzin.

Citaat
Maar de spanning naar de uC en de signalen na de transceiver. Er is een reden dat ze in de auto ook geen 5V transporteren met de CAN-bus en dat ze bij andere industriële toepassingen 12V of 24V transporteren.
Dat begrijp ik, maar we hebben het hier niet over een industriële toepassing, het is maar een treinbaan. Ik gebruik die 5V omdat de meeste subsystemen die ik gebruik (Bezetmelders, DCC interface etc) ook met 5v werken. Die 5V kan ik natuurlijk ook van de Arduino betrekken. maar ik vind het wel makkelijk omdat rechtstreeks uit een 5V gereguleerde voeding te krijgen. Overigens ook S88 heeft een Ground en een 5v voedingslijn om de benodigde zaken van stroom te voorzien. Of deze microservo's grote stroomvreters zijn, betwijfel ik. Ik heb in een andere situatie ook 2 servo's, voor het openen en sluiten van deuren, die ik vanuit een UNO voed, via de 5v pin. Ik weet dat die niet veel stroom kan leveren en dat heeft in de afgelopen 2 jaar geen problemen gegeven. Als ik zie hoe klein het motortje is dat in deze micro servo's zit, kan ik me niet voorstellen dat ze meer dan 150-200 mA trekken en waarschijnlijk minder. Kortom, voor mij is belangrijk dat het werkt en dat het niet voldoet aan eisen voor een industriele omgeving vind ik zelf geen probleem.

Groet Meino


A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Automatisering voor Kranenberg - Arduino's, bezetmelders, wissels, seinen
« Reactie #54 Gepost op: 30 december 2018, 14:45:56 »
Ik begrijp precies wat je bedoelt,
Nouwja, ik denk toch nog niet ;) Het gaat mij er ook niet om dat de absolute kleur klopt. Maar dat de helderheid van de verschillende seinbeelden constant is. En doe je nog een fade tussen de kleuren of gewoon pats-boem? (Weet eigenlijk ook niet hoe het echt ging ook al kan ik me voorstellen dat met kleurlenzen er een snelle fade was.) Ook in het fade geval zorgt HSV er dan voor dat de tussenkleuren correct zijn wat niet zo is bij een simpele lineaire RGB fade. Laatste is misschien niet zo van belang als het snel gaat.

En een extreem makkelijke manier om het toe te passen is door de FastLed library te downloaden. Ja, deze is in zijn geheel voor NeoPixels maar bezit de CRGB class die efficiënt HSV omzet in RGB die je los kunt gebruiken van de rest.

En tuurlijk, even goede vrienden, het is jouw feestje ;D Maar wat ik zeg, ik denk dat je nog steeds mijn punt miste :)

Dat begrijp ik, maar we hebben het hier niet over een industriële toepassing, het is maar een treinbaan.
Dat klopt, maar wel een toepassing met veel storing...

Overigens ook S88 heeft een Ground en een 5v voedingslijn om de benodigde zaken van stroom te voorzien.
Klopt, en dat is ook al jaren een gevoelig systeem. Toegegeven, meeste in de data. Maar op een S88 bus zitten in ieder geval geen zware verbruikers.

Of deze microservo's grote stroomvreters zijn, betwijfel ik. Ik heb in een andere situatie ook 2 servo's, voor het openen en sluiten van deuren, die ik vanuit een UNO voed, via de 5v pin. Ik weet dat die niet veel stroom kan leveren en dat heeft in de afgelopen 2 jaar geen problemen gegeven.
Paar honderd mA zal dat wel zijn in mooie lelijke pieken.

En wat betreft de Uno, dat hangt af hoe je hem voedt. Als je die via USB of 5V voedt is er geen probleem. En vanaf 12V zal je het in dit geval ook niet merken. Probleem is namelijk dat de regulator op een Uno prima grote stromen aan kan. Alleen bij continue belasting de hitte niet weg krijgt. Dus zo af en toe een deur openen ook al kost dat eens 500mA zal hij prima doen. Dus "niet veel stroom kan leveren" is inderdaad wat snel geroepen wordt tegen newbies die er complete schijnwerpers mee willen voeden maar ligt dus iets complexer.

En nogmaals, jouw feestje! (y) Mijn punt is ook niet om er een industrieel systeem van te maken. Maar dit zijn nu typisch van die dingen die van die super intermediate fouten kan opleveren. En dit terwijl het nu nog makkelijk op te lossen is door 12V-ish te gebruiken en wel de spanningsregulator op de Arduino's te gebruiken. Kost niets ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Automatisering voor Kranenberg - Arduino's, bezetmelders, wissels, seinen
« Reactie #55 Gepost op: 30 december 2018, 17:02:56 »
Dag Timo

Ik denk dat ik je argumenten wel begrijp. Maar dat is niet belangrijk. Ik heb geen fade-in, fade-out voor deze lichten. Alhoewel deze seinen met gloeilampen waren uitgerust, dus langzaam aan en uit gaan, wordt de echte kleurwisseling met gekleurde lenzen voor de lamp gedaan. Dus de lamp blijft branden tijdens de wisseling, die snel plaatsvind. Ik denk dan ook dat de echte wisseling erg snel ging. Ik zal je eerlijk zeggen dat ik er niet aan gedacht heb en ik ook nu dat nog steeds niet belangrijk vind. Dus ja de kleurwisseling vind direct plaats, zonder overgangen.
Over het stroomverbruik van servo's is niet veel te vinden. Er zijn wat discussies op RC fora, daar bestaat de consensus dat het stroomverbruik van reguliere servo's in de range van 10-15mA in idle mode, 150-250mA als een servo geblokkeerd is, en tussen 50-100 mA tijdens regulier gebruik ligt. Dat gaat dan over grotere servo's dan ik gebruik. Ik ga er vanuit dat de gebruikte microservo's niet meer gebruiken dan deze grotere jongens. Dus denk ik zelf dat het gebruik ergens rond de 50-75mA zal liggen als ze in beweging zijn.

Overigens ik voed de Arduino's rechtstreeks via de 5V pin en niet via Vinn.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Geert2

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re: Automatisering voor Kranenberg - Arduino's, bezetmelders, wissels, seinen
« Reactie #56 Gepost op: 30 december 2018, 18:32:55 »
Met servo’s moet je oppassen. Het ‘gemiddeld’ stroomverbruik tijdens beweging is laag. Maar als je het stroomverbruik op een scoop bekijkt, dan kan deze zeer hoog zijn tijdens een ‘korte periode’.

Als voorbeeld neem ik van die goedkope blauwe mini servo’s. Deze kunnen tijdens beweging ‘onbelast’ tot 700mA over 3ms stroom uit de voeding wegnemen. Zie onderstaande foto:



Eerste piek is referentiepuls (2ms/50Hz), tweede piek is stroomverbruik door servo (spanningsval gemeten over R van 1.0 Ohm)


Mogelijk is het eigen aan dit type servo’s, maar de interne elektronica van deze servo’s zal pas nadat de servo de referentiepuls heeft ingelezen stroom sturen naar de servomotor om deze te laten bewegen.

Dit ter info,

@Meino, mooi project. Ik ben iets gelijkaardigs bezig maar met LocoNet

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Automatisering voor Kranenberg - Arduino's, bezetmelders, wissels, seinen
« Reactie #57 Gepost op: 30 december 2018, 18:40:13 »
Prima (y) Jouw feestje. Wilde alleen zeker zijn dat je het punt snapte. En dat ging nu eenmaal niet over de kleurechtheid ofzo. Maar over constante helderheid :)

Maar moet wel zeggen dat je dan een aardige conservatieve site hebt gevonden. Gangbaar is om zo'n 500mA te rekenen tijdens bewegen en zo'n 650-750mA stall. [edit]Geert2 was me net voor ;D Natuurlijk is het gemiddelde een heeeel stuk lager. 50-75mA voor een rustige beweging zou best kunnen. Maar het gaat juist om die pieken die voor de problemen zorgen wat betreft stabiliteit voor uC's. Arduino forum staat dan ook vol met (reset) problemen bij gebruik van servo's. Nogmaals, kan goed gaan maar kan nare problemen geven.

Overigens ik voed de Arduino's rechtstreeks via de 5V pin en niet via Vinn.
Gelukkig, want 5V op Vin werkt niet ;D Bij gebruik van een Uno (en volgens mij is de Mega daarin gelijk) geen USB aansluiten. Maar doelde er dus op dat je "voor niets" op 12V over kunt stappen door wel Vin te gebruiken.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Automatisering voor Kranenberg - Arduino's, bezetmelders, wissels, seinen
« Reactie #58 Gepost op: 30 december 2018, 22:24:29 »
@Geert en @Timo

Bedankt voor de info. De fora waar ik die gegevens vandaan heb zijn fora gewijd aan RC vliegtuigen en die gegevens kwamen van testen gedaan om te bepalen hoelang er gevlogen kon worden. Ik kan me voorstellen dat de initiele piek van 3mSec in dat soort testen geen rol speelt. Overigens in de test van Geert wordt een stuurpuls van 2mS gegeven, dat betekend dat de servo gelijk naar een uiterste stand gestuurd wordt. Ik weet niet wat de stand van de servo was, maar als ik dat met een servo die in een middenstand staat, doe, dan maakt hij wel een heel forse klap. Dus wat is de puls als je slechts 1 stapje doet.

Overigens ik heb een klein filmpje met mijn mobile gemaakt van een driehoogte sein https://www.youtube.com/watch?v=qtjoA2sUvgM.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Automatisering voor Kranenberg - Arduino's, bezetmelders, wissels, seinen
« Reactie #59 Gepost op: 31 december 2018, 00:04:46 »
Dat verklaard het wel ja. En de LiPo's in die dingen vinden pulsen van enkele amps geen enkel probleem.

Naar welke stand je hem stuurt zal voor de stroom weinig uitmaken, alleen voor de duur. Een servo probeert nu eenmaal zo snel mogelijk (dus full power) de juiste stap te behalen. Er zit geen gas op zeg maar. Voor ons lijkt de klap alleen wat groter door de snelheid die de motor behaald.

En blijf die seinen erg leuk vinden! (y) Veel te complex maar wel leuk ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox