Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Liliput 6400 met 2 motoren, onderdelen gezocht, en hoe aandrijving openen? door Rob E.
Vandaag om 15:38:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hvyfuji
Vandaag om 15:34:43
Brugstekkers 8-polig: alle identiek? door 72sonett
Vandaag om 15:29:45
Halling aandrijftechniek catalogus. door Silvolde
Vandaag om 15:27:57
ECoS II (ESU), of Central Station (Marklin)? door Jan-Peter
Vandaag om 15:14:12
Cranicher Altbahn door Romavami
Vandaag om 15:07:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 15:06:17
Vorarlberg (Oostenrijkse treinbaan....n-spoor) door v140
Vandaag om 15:03:56
Schakelen DR4018 door GertW
Vandaag om 14:45:46
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door Ryantjuh
Vandaag om 14:38:38
Kleine boutjes vastzetten? door Pauldg
Vandaag om 14:23:19
Jacobs draaistellen maken/ontwerpen door nighttrain1
Vandaag om 14:06:15
Baanbouw Bosje77 door puntenglijder
Vandaag om 14:05:45
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:03:16
Oeps door Karben
Vandaag om 13:56:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 13:52:53
Update: baan in de tropen door zuylen
Vandaag om 13:15:19
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Eric B
Vandaag om 13:05:04
Frans diorama 1:48 door BartvD
Vandaag om 13:02:14
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door RobbertJan
Vandaag om 13:01:32
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 12:47:40
Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0 door janw
Vandaag om 12:38:39
Flacatlan in N door Frank69
Vandaag om 12:26:58
NL baan: Frotterdam in h0 door Ben
Vandaag om 12:04:48
(BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen door Ad Cleijsen
Vandaag om 11:54:59
BNLS-Module: La vie...Cote d'Azur door Edsko Hekman
Vandaag om 11:19:49
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door Wim Corduwener
Vandaag om 11:07:02
LIMA 149803G Lubeck-Buchener Eisenbahn Digitaal ombouwen door 008200
Vandaag om 10:55:45
De Hondsrugbaan, H0 door Dion
Vandaag om 10:47:07
BNLS trammodule: “Jewels of the HTM” door ronald1956
Vandaag om 10:38:37
  

Auteur Topic: Wissels en bloksysteem  (gelezen 5274 keer)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1041
Re: Wissels en bloksysteem
« Reactie #60 Gepost op: 14 oktober 2019, 00:12:53 »
Ik kan me niet voorstellen hoe dat softwarematig toegaat, behalve dan bij het programma Koploper dat met voorgedefinieerde treinlengte werkt (waardoor de software kan berekenen of die kritieke ruimte nog bezet is).

Sommigen van jullie gebruiken zulke software. Hoe voorkom die dat?
Dat kan in iTrain op twee manieren.
a) Zoals bij jouw beschrijving van Koploper;
b) Door een bezetmelder aan het wissel te koppelen. De tegenboog van dat wissel en eventueel een recht stuk rail kun je dan elektrisch met het wissel verbinden. In de Schakelbord-editor kun je beide stukken rails (tegenboog en recht stuk spoor) in de tekening ook met dat wissel combineren. Daardoor zie je op je baanplan waar je de railscheidingen hebt gemaakt. Je moet dan op z'n minst de laatste wagon van een detectie voorzien.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32; eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32; controleprogramma's voor iTrain en OC32.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 635
Re: Wissels en bloksysteem
« Reactie #61 Gepost op: 14 oktober 2019, 00:16:32 »
Dat kan Koploper ook, en in mijn ervaring ook voor Koploper sterk aan te raden om wissels met bezetmelders uit te rusten. Het rijden wordt dan zoveel beter dan het werken met treinlengtes.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
  • Metrop-Märklin
Re: Wissels en bloksysteem
« Reactie #62 Gepost op: 14 oktober 2019, 21:18:30 »
Ik ben blij met de antwoorden, omdat ik bevestigd zie wat ik al dacht. Software programma's voorzien in alle zaken waarin analoog (meest optimaal benut) voorzien was, en meer.     (y)

Ik hoop dat IvanZon nu inderdaad voldoende info heeft om z'n blokken te gaan tekenen.

Toch blijft bij mij iets hangen uit het analoog verleden. Sommigen noemen het treintype herkenning, anderen wagon-type herkenning. Bij de buren kwam ik een draadje tegen over fictieve loc-decoders
Citaat
Voor elke stam rijtuigen en elke stam goederenwagons heb ik een fictieve locdecoder aangemaakt. (Vanaf adres 100 en hoger).

Vervolgens heb ik de juiste vaste/variabele routes gekoppeld aan de juiste wagons/rijtuigen en in het juiste blok gezet.
Alle routes van de locomotieven heb ik verwijderd.

Nu kan ik met de hand elke loc rangeren zonder dat koploper in de war raakt. Staat de locomotief voor een stam wagons, dan laat ik de locomotief als (dubbel-)tractie mee rijden met de wagons.

Koploper geeft vervolgens rij-opdrachten aan de ongemotoriseerde wagons en de locomotief die in tractie mee rijdt (en dus dezelfde rij-opdrachten krijgt) zorgt er voor dat de stam op bestemming aan komt.

Tot slot hef ik bij aankomst de tractie op, rangeer de locomotief weg en zet deze voor een andere stam die staat te wachten. Sleep de locomotief naar die stam om de tractie te actieveren... En zo voort...

Je begrijpt de reacties die deze persoon daarmee uitlokte: te moeilijk doen, kan veel simpeler, enz. Want met treinroutes en treintypes kan dat ook.

Als analoogrijder gebruik ik treinroutes en treintypes, dus wagontypes (stammetjes) met wisselende locs is voor mij een eye-opener. Als je veel rangeert, kan het handig zijn tussen die opties een keuze te maken die dan wel moet passen binnen je aanpak voor wissels, bezetmelding en je bloksysteem.

Hoe zien jullie dat?
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2019, 21:41:47 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail