Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Automatisering voor Kranenberg - Arduino's, bezetmelders, wissels, seinen  (gelezen 23115 keer)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Automatisering voor Kranenberg - Arduino's, bezetmelders, wissels, seinen
« Reactie #75 Gepost op: 16 januari 2019, 23:42:05 »
Dag Martin

hij staat ongeveer horizontaal. Afstelling doe ik via de positie van de servo. Maar er zit best wel wat speling in de aandrijving, dus een kleine afwijking is vrijwel niet te vermijden.

Groet Meino

A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Automatisering voor Kranenberg - Arduino's, bezetmelders, wissels, seinen
« Reactie #76 Gepost op: 11 oktober 2019, 13:13:33 »
Momenteel heb ik goed werkende implementatie van een CanBus op Kranenberg actief. Het leek me beter om voor de beschrijving daarvoor met een schone lei te beginnen. Daarom een nieuw draadje gestart. Dat draadje is De CanBus komt naar Kranenberg....

Dit specifieke draadje zal ik waarschijnlijk niet meer gebruiken in de toekomst.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Keessap

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Automatisering voor Kranenberg - Arduino's, bezetmelders, wissels, seinen
« Reactie #77 Gepost op: 12 oktober 2019, 16:10:36 »
Ik lees dat veel mensen bezig zijn, net als ik, een Arduino te integreren in hun modelspoorbaan. Ik heb een TCO gebouwd met een Mega 2560 om de wissels en de ontkoppelaars mee te bedienen (zie foto). Ik heb de smaak te pakken en wil nu ook de bezetmelder er in betrekken. Ik gebruik Multimaus en heb de N-baan is geautomatiseerd met Koploper. De communicatie met de laptop loopt via een S88XpressNetLI (USB) en gebruik de s88SD16-n bezet melders dit alles van Rosoft. De TCO (de Arduino) is met en RS485-kaartje met XpressNet verbonden.
Het probleem waar ik tegen aanloop is, hoe ik nu de status bezetmelders uitlees met de Arduino. Ik zie in Koploper twee adressen voor een bezetmelder staan, bv: 65.1 en 513. Ik het idee dat de eerste het S88-interface adres is en de tweede de XpressNet representant.  Ik heb met verschillende commando's die de Librarie ExpressNet rijk is, geprobeerd de status van de bezetmelders uit te lezen, maar zonder resultaat.

Heeft iemand dit al eens geprobeerd?
Of weet iemand waar voorbeelden van Skeches staan?

Kees.


   
 
« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2019, 16:12:34 door Keessap »

DirkH

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Automatisering voor Kranenberg - Arduino's, bezetmelders, wissels, seinen
« Reactie #78 Gepost op: 12 oktober 2019, 23:27:50 »
Ik vrees dat je de bezetmelders niet kan uitlezen op de xpressnet interface van de multimaus. de S88XpressNetLI zet de bezet meld info enkel op de usb verbinding en niet op de xpressnet interface naar de multimaus.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Automatisering voor Kranenberg - Arduino's, bezetmelders, wissels, seinen
« Reactie #79 Gepost op: 13 oktober 2019, 00:34:48 »
Kees

Hoe is die arduino gekoppeld? en aan wat? Aan de DCC bus, via Xpressnet?

Over bezetmelders, voor zover mijn kennis gaat, gebruikt Koploper S88 voor de bezet melders. In Onderhouden->Baan ontwerp->Onderhouden Digitale onderdelen kun je een aantal bezetmelders opgeven. Let op, dit is niet het aantal echte bezetmelders, maar het aantal S88 shiftregisters dat gebruikt wordt. Ieder shiftregister is 16 bits voor 16 fysieke bezetmelders. Ik heb er 3 gespecificeerd, voor 3x16 bezetmelders. In koploper zie je dan adressen van 1.01-1.16, 2.01-2.16 en 3.01-3.16 In mijn geval bevraagt Koploper via de USB kabel de centrale voor de status en de centrale krijgt via een S88 koppeling de informatie van een Arduino die via een andere Arduino de status van de fysieke bezetmelder krijgt.  Koploper zelf kan deze informatie niet zelf via de S88 opduikelen, daarvoor heeft hij de centrale voor nodig. Hoe ik dit nu doe ga ik wat uitgebreider beschrijven in het nieuw gestarte draadje.
Overigens was de oorspronkelijk situatie anders, daar had ik een Mega die wissels, bezetmelders en de S88 koppeling combineerde. Maar die Mega kreeg zijn wissel opdrachten via DCC en de bezetmelder status liep via een S88 kabel naar de Centrale.
Uit de foto maak ik op dat in jou geval de wisselstanden via de knoppen op het paneel worden gezet. Dat maakt eigenlijk niet zoveel uit, belangrijk is dat de centrale de status van de bezetmelders krijgt. Dus weer, waar is Koploper aan gekoppeld, de MultiMaus? en verder wat kan de multimaus met bezetmelders?. Ik gebruik ook een ouder type lokmaus maar die is als slave aan mijn centrale gekoppeld (MDRRC-II).

Een hoop vragen, maar misschien kunnen we er dan wel uit komen. Ik heb schetsjes, maar die gebruiken allemaal S88 om bezetmelder status door te geven.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2019, 00:37:51 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Automatisering voor Kranenberg - Arduino's, bezetmelders, wissels, seinen
« Reactie #80 Gepost op: 13 oktober 2019, 03:40:09 »
Citaat van: DirkH
Ik vrees dat je de bezetmelders niet kan uitlezen op de xpressnet interface van de multimaus. de S88XpressNetLI zet de bezet meld info enkel op de usb verbinding en niet op de xpressnet interface naar de multimaus.

Klopt !  Bezetmeldingen zijn niet te zien op XpressNet.

Grtzz,

Karst

Keessap

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Automatisering voor Kranenberg - Arduino's, bezetmelders, wissels, seinen
« Reactie #81 Gepost op: 14 oktober 2019, 12:33:33 »
Meino,

Ondanks dat Dirk en Karst zeggen dat het niet kan toch antwoord op je vragen.
Bijgaand een schema op hooflijnen van mijn spoorbaan, waarmee ik denk ik al je vragen beantwoord.
Misschien is er toch een omweg te bedenken.

Kees

   

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Automatisering voor Kranenberg - Arduino's, bezetmelders, wissels, seinen
« Reactie #82 Gepost op: 14 oktober 2019, 14:50:45 »
Kees

ik ben toch bang dat ze gelijk hebben. Bij mij ziet het in een versimpelde vorm als volgt uit:

Bij mij zit de centrale tussen Koploper en de S88 aansluiting. Dat is in wezen bij jouw ook het geval, alleen is dat de S88XpressNetLI en die geeft alles door aan de master (PC met Koploper). Echter de rest is slave. Ik ken het XpressNet protocol niet, dus daar kan ik niks over zeggen, behalve dat ik denk dat Dirk en Karst daar vermoedelijk meer van weten en waarschijnlijk gelijk hebben. Ik zou wel een technische oplossing kunnen bedenken, n.l. dat je de S88  verbinding tussen de s88SD16-n en de S88XpresNetLI via de Arduino Mega laat verlopen. Dus de S88 kabel komende van de s99SD16-n verbindt je met de Mega en dan een aparte kabel tussen de S88XpressNetLI en de Mega, en dan de Mega als een soort router laten functioneren waarbij hij dan wel ondertussen kennis kan nemen van de status van de bezetmelders.
Een vraagje. Ik begrijp dat je de wissels d.m.v drukknoppen op een tableau aanstuurt via de Mega. Maar hoe laat je Koploper weten wat de stand van een wissel is. Of omgekeerd kan Koploper ook een wissel besturen (i.v.m. automatisch rijden) of heb je van dat soort mogelijkheden afgezien?

groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Automatisering voor Kranenberg - Arduino's, bezetmelders, wissels, seinen
« Reactie #83 Gepost op: 14 oktober 2019, 14:56:32 »
Kees

Ik zit nog eens naar je schema te kijken, maar ik denk dat ik het al begrijp. De Mega functioneert gewoon als een extra lokmaus c.q. handregelaar. Hij zet niet zelf de wissels om, dat gebeurd via DCC commando's vanuit de Centrale.
Tenminste dat denk ik.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Automatisering voor Kranenberg - Arduino's, bezetmelders, wissels, seinen
« Reactie #84 Gepost op: 14 oktober 2019, 16:00:03 »
Citaat van: meino
... behalve dat ik denk dat Dirk en Karst daar vermoedelijk meer van weten en waarschijnlijk gelijk hebben...

... laat dat "vermoedelijk" maar weg. Ik heb namelijk de S88XpresNetLI bedacht, ontworpen en geprogrammeerd :P

De "reasoning behind" :  in een XpressNet omgeving is de centrale de baas op de XpressNet-bus. Die verzamelt de bezetmeldingen en broadcast die op het XpressNet. Daar er ten tijde van bedenken (2008) geen centrales waren die de (low-cost) s88 ondersteuen, is voor deze oplossing gekozen. Vooral bedoeld om de toemalige Roco MultiMAUS aan de PC aan te sluiten.

Citaat van: meino
... Ik zou wel een technische oplossing kunnen bedenken, n.l. dat je de S88  verbinding tussen de s88SD16-n en de S88XpresNetLI via de Arduino Mega laat verlopen. Dus de S88 kabel komende van de s99SD16-n verbindt je met de Mega en dan een aparte kabel tussen de S88XpressNetLI en de Mega, en dan de Mega als een soort router laten functioneren waarbij hij dan wel ondertussen kennis kan nemen van de status van de bezetmelders....

... meer voor de hand liggend zou ik vinden, om de Arduino op s88 bus mee te laten luisteren, zonder dat hij zelf de s88 door moet geven.


Grtzz,

Karst

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Automatisering voor Kranenberg - Arduino's, bezetmelders, wissels, seinen
« Reactie #85 Gepost op: 14 oktober 2019, 16:43:55 »
... meer voor de hand liggend zou ik vinden, om de Arduino op s88 bus mee te laten luisteren, zonder dat hij zelf de s88 door moet geven.

Dat is inderdaad het simpelst, dat had ik ook moeten bedenken.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Keessap

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Automatisering voor Kranenberg - Arduino's, bezetmelders, wissels, seinen
« Reactie #86 Gepost op: 14 oktober 2019, 21:46:47 »
Meino,

... meer voor de hand liggend zou ik vinden, om de Arduino op s88 bus mee te laten luisteren, zonder dat hij zelf de s88 door moet geven. Dat is inderdaad het simpelst, dat had ik ook moeten bedenken.


Dit is inderdaad de beste oplossing lijkt mij, ik ga kijken of dit kan realiseren.
Op je vraag of de handelingen op het tableau bij Koploper aankomen is nee. Dit is overigens erg vreemd, want de centrale ziet het wel. Andersom werkt het ook. De leds voor de wisselstand worden door de terugmelding van de centrale bestuurd, deze functie is eigen bedoeld voor het oplossen van fouten.

Bedankt voor het meedenken ik ga weer aan de slag. Als lukt laat ik van mij horen.

Kees

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Automatisering voor Kranenberg - Arduino's, bezetmelders, wissels, seinen
« Reactie #87 Gepost op: 14 oktober 2019, 22:04:32 »
Bij de buren heeft iemand verzonnen dat je Koploper-activiteiten kunt uitlezen.
Citaat
Waar is die trein??
Dat is een wat lastiger, maar Koploper biedt uitkomst. Er wordt, indien deze optie wordt aangezet, op poort 5700 een bericht verzonden als een locomotief een blok aandoet. Het decodernummer van de loc, gevolgd door het blok waar deze naar toe gaat en de modeltijd en werkelijke tijd. 
De exacte layout van dit record is:
0x1b, byte: lengte, 0x1b,locnr,0x1b,bloknr,0x1b,tijd mode,0x1b,tijd pc, 0x1b,omschrijving, 0

Ik heb geen idee of ik de vragensteller met deze link een dienst bewijs, maar niet geschoten is altijd mis.  ???
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Automatisering voor Kranenberg - Arduino's, bezetmelders, wissels, seinen
« Reactie #88 Gepost op: 14 oktober 2019, 22:40:34 »
Op je vraag of de handelingen op het tableau bij Koploper aankomen is nee. Dit is overigens erg vreemd, want de centrale ziet het wel. Andersom werkt het ook. De leds voor de wisselstand worden door de terugmelding van de centrale bestuurd, deze functie is eigen bedoeld voor het oplossen van fouten.

Dat kan wel kloppen. Ik laat een deel van de wissels door koploper bedienen. Die worden via DCC commando's aangestuurd. Maar ik kan op de display van mijn centrale (MDRRC II) die ook bedienen. Als ik dat doe, ziet Koploper de wijziging ook niet. Ik ben van plan om op het mijn tableau d.m.v drukknoppen een bezetmelding in koploper te maken, die dan door middel van een gekoppelde speciale actie het wissel omzet. Maar dat is nu nog in de planning fase.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg