Doel:€250.00
Donaties:€118.00

Per saldo:€-132.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 09-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PB Models, ICR-rijtuigen door Jeroen Water
Vandaag om 09:08:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 09:07:55
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Ben
Vandaag om 08:46:30
LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken. door Besselspoor
Vandaag om 08:36:07
Baanplan Bührtal VI door nachbar
Vandaag om 08:23:15
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 07:52:31
NS/32 door RK
Vandaag om 07:16:03
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 06:38:51
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door Dave.......
Vandaag om 02:18:43
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Montanbahn
15 april 2024, 23:55:32
25 jaar geleden door Willem1951
15 april 2024, 23:24:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
15 april 2024, 23:23:19
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Robkop
15 april 2024, 23:09:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Klaas Zondervan
15 april 2024, 22:56:19
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Noordernet
15 april 2024, 22:50:08
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
15 april 2024, 22:23:35
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Tijdperk||
15 april 2024, 22:16:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 april 2024, 21:46:35
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
15 april 2024, 21:32:02
Station Roodeschool door Ronaldk
15 april 2024, 21:27:21
Nederland in Z door Mitchell
15 april 2024, 21:05:26
EifelBurgenBahn door Ferdinand Bogman
15 april 2024, 20:54:01
RhB H0m, Albulisch door Boertje
15 april 2024, 20:32:47
Tachowagon door Bert55
15 april 2024, 20:30:53
US diorama in H0 door Frank 123
15 april 2024, 20:28:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
15 april 2024, 20:07:11
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
15 april 2024, 19:11:38
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
15 april 2024, 19:00:51
Een NS 5500 knutselen door Rob Ellerman
15 april 2024, 18:45:59
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door HuubvG
15 april 2024, 18:28:02
  

Auteur Topic: HK draaischijf: ervaringen?  (gelezen 27727 keer)

MRdirect

  • Offline Offline
  • Berichten: 234
  • Marco Roede
Re: HK draaischijf: ervaringen?
« Reactie #45 Gepost op: 26 maart 2019, 10:05:45 »
Ik heb hier een prototype van de HK-draaischijf met stappenmotor en een dubbele tandriem vertraging. Als je de schijf bv 10 keer 360 gr laat draaien dan treedt er een kleine afwijking op. Niet veel maar net genoeg om tot ontsporing te komen. Gelet op de (bijna) professionele constructie van Henk kwamen we tot de conclusie dat dat eigenlijk alleen aan de tandriemen zou kunnen liggen. Blijkbaar is de tandafstand van de riem niet constant en omdat de lengte van de tandriem niet overeenkomt met 1 omwenteling van de brug treedt een verschuiving op. En met twee tandriemen (om een heel langzame draaiing te kunnen krijgen, zonder zichtbare schokjes van de stappenmotor) wordt de onnauwkeurigheid nog vergroot.
Vandaar dat Henk gekozen heeft voor de worm / tandwiel aandrijving.
M.vr.gr.
Marco

« Laatst bewerkt op: 26 maart 2019, 13:55:20 door MRdirect. Reden: Na 10 keer draaien NIET terug draaien. »
Sinds april 2020 IntelliBox 650 ipv MRdirect en via LocoNet twee Power4 boosters.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman stappenmotor draaischijf mbv Peter Giling hardware en eigen ontwerp DCC-decoder.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: HK draaischijf: ervaringen?
« Reactie #46 Gepost op: 27 maart 2019, 23:58:50 »
Hoi,

Ja, tandriemen is niet "zo maar ff doen";) De juiste riem-spanning, kwaliteit en vooral een riem die niet rekt ! Wat ook belangrijk is, dat je assen goed gelagert zijn (Stappenmotoren zijn per definitie dubbel kogelgelagert :) ) en dat je constructie zeer rigide is.

Als je dat allemaal goed hebt, is het eigenlijk geen probleem. Tandriemaandrijvingen staan beken om hun "backlash"-vrije gedrag.

Moet wel zeggen dat ik er ook wel even ove na heb moeten denken ;) Maar nu is het goed en dus positionieert de brug naar behoren.
Om eventuele "slijtage"op te kunne vangen heb ik nog een sensorschijf op de brug-as geplaatst. Dat gaat met de getoonde draaijschijf, omdat deze vaste hoeken van 15'heeft ;) Maar je kunt ook bij elke oprit een sensor plaatsen. Daarmee kan ik via de firmware een hele fijne na-positionering doen, mocht de "grove" draaiing niet 100% goed uitgekomen zijn.











Filmpje, doe maar klik :)

<a href="https://www.youtube.com/v/eaINBkp1f4w" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/eaINBkp1f4w</a>

Grtzz,

Karst

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2096
Re: HK draaischijf: ervaringen?
« Reactie #47 Gepost op: 28 maart 2019, 11:15:47 »
Ik vind het allemaal erg mooi wat hier getoond wordt. Zie er erg profi uit. Maar waarom zo complex, is het niet veel simpeler om een NEMA17 of 23 stappenmotor rechtstreeks op de as aan te sluiten. Tenminste dat heb ik gedaan. In combinatie met een TMC2130 driver en een Arduino kan ik de draaischijf ook heel precies positioneren. Ik gebruik een 0,9graad stappenmotor (400 steps/rotatie), de TMC2130 ondersteund tot 256 microsteps, ik gebruik 32 microsteps, dat geeft me voldoende precisie - plus of min  0,036mm op de aansluiting van de sporen - voor een veilig gebruik.
Eerlijkheidshalve, ik ben in eerste instantie ook aan het experimenteren geweest met een constructie van een worm op een groot tandwiel op de as. Maar het lukte mij niet om de positionering betrouwbaar te krijgen, te veel speling op het geheel en geen kennis en kunde om een dergelijke constructie fysiek spelingsvrij te bouwen. Daarom de stappenmotor direct op de as. Eerst met een Adafruit bordje, dat later vervangen is door de TMC driver. Tot nu toe werkt het geheel stil en zeer betrouwbaar. Wel laat ik de Arduino bij het opstarten altijd een calibratie uitvoeren dmv een hallsensor en een magneetje op de brug. Een filmpje

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 28 maart 2019, 11:22:18 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

MRdirect

  • Offline Offline
  • Berichten: 234
  • Marco Roede
Re: HK draaischijf: ervaringen?
« Reactie #48 Gepost op: 28 maart 2019, 11:33:29 »
Dat draait wel heel mooi en langzaam. Welk type stappenmotor gebruik jij?
Dit topic kan beter “ervaring met stappemotor draaischijven” heten.
Gr. Marco
Sinds april 2020 IntelliBox 650 ipv MRdirect en via LocoNet twee Power4 boosters.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman stappenmotor draaischijf mbv Peter Giling hardware en eigen ontwerp DCC-decoder.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: HK draaischijf: ervaringen?
« Reactie #49 Gepost op: 28 maart 2019, 11:36:12 »
Meino,

Karst gebruikt een TMC2208. Als je de datasheet bekijkt, zie je dat dat een TMC2130 is met iets meer vermogen en een UART in plaats van een SPI aansturing. De vele detecties en dergelijke zijn extra zekerheid en ik denk het feit dat er een standaard FLM draaischijf gebruikt word. Verder vindt ik het erg storend dat tijdens het draaien de lichten doven. Ik weet dat dit standaard op de draaischijf van FLM zit, maar als je een dure stapppenmotor eronder zet, zou ik daar ook wat aan gedaan hebben.
Ik weet bij de LK55 de lichten in een bepaalde positie uit gaan, dus ook daar nog een verbeter puntje.

Groet,

Gerard van der Sel.

PS: Mijn NB55 is nog niet zover, ben de software aan het afregelen, maar de lichten branden gewoon gedurende de gehele ronde.
PS2: Voor de FLM niet van toepassing, maar denk ook eens aan hartstukken net buiten de put.
 
« Laatst bewerkt op: 28 maart 2019, 11:38:14 door gvandersel »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2096
Re: HK draaischijf: ervaringen?
« Reactie #50 Gepost op: 28 maart 2019, 12:00:56 »
@MRdirect
Ik gebruik nu een NEMA-17 motor, 0.9A, 36nM. Verdere type aanduiding weet ik niet meer, die stuur ik aan op 6v. Overigens door fouten gemaakt tijdens de bouw van de LK-55 heeft die wat te veel weerstand, dus denk ik er over om de motor te vervangen door een NEMA-23 met meer vermogen zodat ook met zware loks op de brug het soepel blijft lopen.

@Gerard
Bedankt voor je informatie betreffende de TMC2208, dat kan van pas komen. Je hebt gelijk dat de LK-55 ook 1 stroomloos stuk heeft. Dat is niet zo groot, dus heb ik dat zodanig gepositioneerd dat het minimaal opvalt. Overigens de prijs van stappenmotors vindt ik nog wel meevallen. Ik heb net op fleebay een NEMA-23 aangeschaft voor 17,50 euro, daar komt nog verzendkosten bij, totaal rond de 28 euro. Als ik zie wat er voor loks of wagons uitgegeven wordt, dan vindt ik dat nog redelijk.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 28 maart 2019, 12:05:25 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: HK draaischijf: ervaringen?
« Reactie #51 Gepost op: 28 maart 2019, 12:39:51 »
@MrDirect,

Ik gebruikt de 17HS2408 (Nema 17 motor). Verdere gevens hieronder:

Als voeding heb ik een voeding van 20V (DC) voor de TMC2130 die ingesteld staat op 600mA (volgens specificaties).
Ben wel voornemens om deze stroom wat te verlagen, daar de brug strekgenoeg lijkt. Tussen de motor en de brug zit nog een vertraging van 1:50 om inbouw hoogte te beperken.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: HK draaischijf: ervaringen?
« Reactie #52 Gepost op: 03 april 2019, 00:48:12 »
Hoi,

Citaat van: meino
Ik vind het allemaal erg mooi wat hier getoond wordt. Zie er erg profi uit. Maar waarom zo complex, is het niet veel simpeler om een NEMA17 of 23 stappenmotor rechtstreeks op de as aan te sluiten.

Ja, dat kan natuurlijk. Maar ik heb er flink aan zitten rekenen, en voor 0.9' steppers met 16 micro-step (ipv 256 vanwege het veel betere koppel bij lage snelheden ! ) kwam ik daar net te weinig uit. Dus vandaar de overbrenging. 2 voordelen, 1) je krijgt dan een, mechanische, 0.225' stepper. 2) je koppel wordt 4 x zo hoog waardoor je met een kleinere stepper uit kunt :)

In totaal heb ik nu 25600 stappen voor 1 omwenteling van de brug. Hetgeen bij dit schijfje een resolutie van 4 honderste millimeter bij het brug-eind oplevert.


Citaat van: gvandersel
Verder vindt ik het erg storend dat tijdens het draaien de lichten doven. Ik weet dat dit standaard op de draaischijf van FLM zit, maar als je een dure stapppenmotor eronder zet, zou ik daar ook wat aan gedaan hebben.

Ja, zit in dit kleine, oude handdraaischijfje... kan ik makkelijk wat aan doen, had geen prio ;) De "echte" Flm schijven hebben hier geen last van ;)

Citaat van: MRdirect
Dat draait wel heel mooi en langzaam. Welk type stappenmotor gebruik jij?

Yep, de TMC2208 doet wonderen, maar ook de verhoogde stepper-resolutie (0.225' / step) helpt daar aan mee. In het onderstaande filmpje is de snelheidsregeling helemaal af en draait hij nog mooier ;)

Ik gebruik Deze Stepper of Deze iets sterkere


Citaat van: MRdirect
Ik heb hier een prototype van de HK-draaischijf met stappenmotor en een dubbele tandriem vertraging. Als je de schijf bv 10 keer 360 gr laat draaien dan treedt er een kleine afwijking op. Niet veel maar net genoeg om tot ontsporing te komen. Gelet op de (bijna) professionele constructie van Henk kwamen we tot de conclusie dat dat eigenlijk alleen aan de tandriemen zou kunnen liggen.

Om dat probleem eventueel het hoofd te bieden, is de aandrijving met een optische sensorschijf uitgerust. De sensors mogen ook onder de brug gemonteerd worden en het kunnen dan ook Hall-sensoren zijn.

Door in de configuratie op te geven hoeveel stapjes nog genomen moeten worden nadat de sensor actief geworden is, en voor beide draairichtingen en beide einden van de brug een instelling op te nemen, kun je zo alle mechanische onnauwkeurigheid er uit "configureren". De DR5052 stuur de grote verplaatsing aan op basis van hoek/stap berekening (ook al behoorlijk nauwkeurig wanneer je een spelings arme aandrijving hebt) bij het bereiken van de sensor wordt dan het geconfigureerde aantal stapjes nog verder gedraaid.

Maar plaatjes (en zeker bewegende) zeggen meer dan een pagina tekst ;) :P

Dusch.... Filmpje, doe maar klik :)

<a href="https://www.youtube.com/v/OsoWayd83ec" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/OsoWayd83ec</a>


Grtzz,

Karst

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 768
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Re: HK draaischijf: ervaringen?
« Reactie #53 Gepost op: 03 april 2019, 11:49:46 »
Dat ziet er heel erg fraai uit, Karst!!!  (y)

gr. Rob
Rob Moerkerken

PaulRoman

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re: HK draaischijf: ervaringen?
« Reactie #54 Gepost op: 07 april 2019, 19:22:13 »
.....

Groet,

Gerard van der Sel.

PS: Mijn NB55 is nog niet zover, ben de software aan het afregelen, maar de lichten branden gewoon gedurende de gehele ronde.
.....
 

Gerard,

Hoe heb jij opgelost dat bij de NB55 de lichten bij een volledige ronde blijven branden ? Ik heb er ook een (nog ongebruikt) liggen, maar ik zie dat er een onderbreking in de contactbanen zit, waar de polariteit van de spoorstaven wisselt. Dus standaard zit er ergens een "dood punt" in de stroomvoorziening van de brug.

groet,

Paul
Schäßburg an der Kokel

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: HK draaischijf: ervaringen?
« Reactie #55 Gepost op: 08 april 2019, 09:43:27 »
Paul,

Ik heb de contactstrippen verwijderd en een zogenaamde slipring gebruikt om 6 draden naar de brug te brengen. Tevens dient de slipring nu als steun voor



de brug. Hierdoor staat

de brug en staat deze als een huis. Mijn zware V200 (van Arnold) doet de brug niet wippen.
De zes draden zijn voor:
2 stuks voor railspanning
1 GND voor elektronica
1 +5V voor elektronica
1 signaal trein midden brug.
1 reserve

De slipringen zijn er van 4 tot 12 draden.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 768
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Re: HK draaischijf: ervaringen?
« Reactie #56 Gepost op: 08 april 2019, 18:44:22 »
Een prima oplossing!
Waar vandaan?
Rob Moerkerken

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: HK draaischijf: ervaringen?
« Reactie #57 Gepost op: 08 april 2019, 19:07:29 »
Hierop is maar een antwoord mogelijk: China (Aliexpress).
Ze zullen ook wel dichterbij te koop zijn, maar aangezien ze in China al tegen de €10 lopen, ben ik b asng dat er geen alternatief is.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: HK draaischijf: ervaringen?
« Reactie #58 Gepost op: 08 april 2019, 21:09:19 »
Hoi,


Deze: ?


gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: HK draaischijf: ervaringen?
« Reactie #59 Gepost op: 09 april 2019, 08:40:34 »
@Karst,

Bedankt kreeg op mijn telefoon de link niet voor elkaar.
Er zijn meerdere fabrikanten dus een zoektochtje kan een paar euro opleveren.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.