Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
18 april 2024, 23:15:37
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
18 april 2024, 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
Stationsplein Baden Baden door Dion
18 april 2024, 19:04:45
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
18 april 2024, 14:07:57
  

Auteur Topic: HK draaischijf: ervaringen?  (gelezen 27748 keer)

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5814
Re: HK draaischijf: ervaringen?
« Reactie #30 Gepost op: 26 juni 2018, 07:46:09 »
Motorstroom is al afgeregeld en minimaal, daar valt niets meer te halen. :)

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: HK draaischijf: ervaringen?
« Reactie #31 Gepost op: 26 juni 2018, 10:36:23 »
Vooropgesteld , ik heb geen ervaring met stappenmotoren maar kan me goed vinden
in de opmerking(en) over blokgolf- en sinussignalen en het verschil wat dat zou maken.
Ook snap ik dat de elektronica aanpassen niet voor iedereen te doen is en dat je de
bijgeleverde print gewoon wil gebruiken.
Met dit in het achterhoofd bekruipt mij het gevoel dat een vliegwiel op de motor as
mogelijk zou helpen. Als dat met niet al te veel moeite in te passen is (de ruimte lijkt er
wel te zijn) is dat misschien een schot waard ? Ik krijg de indruk dat de motor min of meer
bij elke stap tot stilstand komt en dan weer met een schok op gang komt, de stap maakt
en dat dat het knorrende geluid geeft.
Een vliegwiel zou dit voor mijn gevoel mogelijk wat opvangen.
Ook de strip waar de motor op zit verzwaren en/of dempen zou mogelijk bijdragen het
geluid te dempen. Ik denk daarbij aan plak bitumen wat je bij een automaterialen zaak zou
kunnen halen. Dit dempt omdat het zacht en zwaar is.

En je zou aan de onderkant van de tafel de boel op kunnen sluiten door een kastje om de
hele draaischijf te zetten en zo het geluid op te sluiten ?? Ook dan kan bitumen helpen ?

Nogmaals , dit is in de categorie brainfart zonder enige ervaring.
Groet, Ronald.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: HK draaischijf: ervaringen?
« Reactie #32 Gepost op: 26 juni 2018, 11:08:59 »
Calimero een interessante gedachte dat vliegwiel. Ik heb echter een vraagje. Een stappenmotor wordt tussen twee stappen gestopt / tegen gehouden. Helpt een vliegwiel dan ook?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: HK draaischijf: ervaringen?
« Reactie #33 Gepost op: 26 juni 2018, 12:08:36 »
Nogmaals zonder ervaring denk ik dat dat stoppen ook vertraagd wordt ?

De basis gedachte van me was de elco na een gelijkrichter. M.a.w. energie opslaan.
Groet, Ronald.

Henk Kooiman

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
    • Draaischijf HK
Re: HK draaischijf: ervaringen?
« Reactie #34 Gepost op: 26 juni 2018, 12:46:38 »
interessante discussie ;)

Nema:
Ben, ik heb hier nog niet Chinese 1.8 graden motoren liggen. Mag je best gebruiken voor je test. Echter vragen deze gezien hun formaat voor verschillende mechanische aanpassingen. Ik zou eerder in je zoektocht gaan voor een kleinere 7,5 graden motor.

Geluid filmpje:
Tja, hoe hard neem je op en hoe hard speel je af. Als ijkpunt zou je in de filmpjes het geluid van het indrukken van de draai/drukknop kunnen nemen. In mijn oren een behoorlijke tik die je "live" bijna niet hoort.

4 of 5 aderige stappenmotor:
Inderdaad zijn de 4 aderige motoren wat sterker dan de 5 aderige. Echter, omdat hun stap net wat "sterker" is maken ze iets meer geluid.

Resoneren: Ga in discussie met een vioolbouwer en doe precies andersom wat hij adviseert :)
Trillen en het versterken daarvan blijft een moeilijke materie. De beste oplossing daar tegen is massa. (giet het motortje in het beton en je zult versteld staan van de stilte)
Het frappante is dat bij een minimale verandering in één van de vele instellingen er een enorm verschil in het resoneren kan ontstaan.

Stroomsterkte:
Inderdaad zoals Gerard ook al aangaf is het terug draaien van de stroomsterkte een goede oplossing. Bij het testen daarvan bleek dat hij zelfs stiller wordt dan de demo schijf die jullie uit Houten kennen. (ja, ja, die draait hier voortdurend)
Nadeel is dat je dan snel in het gebied van "stappen overslaan" komt. Ook zal bij onfortuinlijke lokbewegingen de kans groot zijn van "stappen overslaan". (stoppen met behoud van positiebepaling komt dan in het geding)
Dus of wat minder geluid of kans dat bij blokkering weer opnieuw "genuld" moet worden.

Vliegwiel:
In mijn optiek heeft deze (naast het start/stop gedrag) gezien de geringe snelheid waar motor mee draait, weinig effect. En mocht het wel helpen vrees ik voor "stappenverlies".

Conclusie:
Ik ben het er mee eens dat de stappenmotor aandrijving iets meer geluid produceert dan mijn vorige aandrijving met reductie motor. Maar nogmaals, in mijn beleving vind ik het heel acceptabel. Zeker gezien (gehoord) de diverse fabrieksschijven. En ja, velen die hem gehoord hebben in Houten zijn het daar mee eens.
Dat Ben hem nog stiller wil hebben kan ik goed begrijpen. Zeker gezien zijn technische achtergrond kan ik zijn "vermaak" begrijpen in deze uitdaging. Succes Ben. Graag hoor ik je bevindingen.

En ja, dan nog maar iets van een geheel andere orde, momenteel zijn we (vrouw dochter schoonzoon en ik) in ver gevorderd stadium bij koop van een boerderij. Klus project. Pfffffffffffffff. En ja dan zal er niet veel tijd meer overblijven voor de "Draaischijf HK". Maar voor hen die er een hebben of nog op de lijst staan, de service blijft hoor.

mvg
Henk






gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: HK draaischijf: ervaringen?
« Reactie #35 Gepost op: 26 juni 2018, 14:07:47 »
Henk,

Ik dacht al waar blijft hij.

Geluid filmpje:
Tja, hoe hard neem je op en hoe hard speel je af. Als ijkpunt zou je in de filmpjes het geluid van het indrukken van de draai/drukknop kunnen nemen. In mijn oren een behoorlijke tik die je "live" bijna niet hoort.

Het geluid is hard. Ik knutsel nog op zolder. Mijn vrouw kon de herrie door een gesloten deur heen horen en de hond kroop met de staart tussen de poten naar de keuken, zo ver mogelijk bij het geluid vandaan.

Deze aandrijving is totaal anders als jij met je draaischijf doet. Het zijn gewoon spanningsblokgolven. Dus geen stroom begrenzing of wat dan ook. Volgens mij zou de stappenmotor bij 5V zijn werk al moeten doen, maar de werkspanning is 12V. Dus deze stappenmotor is geheel uit balans of hoe je dat ook noemt.
Bereik met de TMC2130 betere resultaten en kan dan op vele punten kalibreren. Je zou je elektronicaman kunnen vragen er naar te kijken. Voor het geld hoef je het niet te laten want ze zijn bij aliexpress net zo duur als een L297/L298 en externe componenten. Aansturing is na instellen gelijk dus een grote software wijziging is het niet.

Groet,

Gerard van der Sel.
(Die op het moment een apartement verbouwd)
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Henk Kooiman

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
    • Draaischijf HK
Re: HK draaischijf: ervaringen?
« Reactie #36 Gepost op: 26 juni 2018, 16:17:21 »
@Gerard,
Ik doelde meer op het geluid van Ben zijn filmpje. (Lees: mijn aandrijving:))
Met de GSA 145 (Peter Gilling) is bijna alles instelbaar. Zo ook spanning en stroomsterkte.

Ik doelde op het feit als je het geluid van het indrukken van de draai/drukknop (film HK2) als referentie neemt, je een redelijk beeld kan vormen van het "draaigeluid". Hierbij opgemerkt dat het vooral de lage snelheden zijn die de "drukte" schoppen.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5814
Re: HK draaischijf: ervaringen?
« Reactie #37 Gepost op: 26 juni 2018, 16:21:28 »

Conclusie:


Hoi Henk,

Ik deel je conclusie. En bij jou op de werkbank hebben we mijn schijf getuned middels de stroom maximaal te beperken zonder dat dit ten koste ging van de werking. Zo ben ik tevreden bij jou weggegaan.

Nu ingebouwd ben ik toch nog op zoek naar verdere optimalisatie, met name het langzame draaien naar stop is (vind ik) nog storend. Dat doet overigens niets af van jouw werk en service.

Gr, Ben.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: HK draaischijf: ervaringen?
« Reactie #38 Gepost op: 26 juni 2018, 16:37:03 »
Ben,

Is vilt tussen schijf en tafel niet een optie?
Het is maar een idee.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
Re: HK draaischijf: ervaringen?
« Reactie #39 Gepost op: 26 juni 2018, 19:35:31 »
Of anti dreunfolie voor een aanrecht.
Boomshanka!

Daan Neijenhuis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1508
  • HCC!m-IG
Re: HK draaischijf: ervaringen?
« Reactie #40 Gepost op: 26 juni 2018, 20:18:04 »
Kijk eens naar de A4988 of DRV8825 als bipolaire motorsturing. Die kunnen tot 1/128 of verder microstepping doen en maken dus andere geluiden. Zijn misschien zelfs eenvoudig aan te sluiten op de microcontroller die nu het L297/298 duo aanstuurt; Step, Dir, Enable.  Heb even geen voorbeeld bij de hand, maar bijna alle Arduino CNC oplossingen gebruiken ze. Is zelfs een Breakout Boardje voor te krijgen, dus makkelijk experimenteren...

Suc6!

Daan
Wanneer lees je nou een handleiding?   ;D

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: HK draaischijf: ervaringen?
« Reactie #41 Gepost op: 25 maart 2019, 23:40:16 »
Mijn ervaring en aansluitend een vraag.

Begin juni heb ik bij Henk mijn schijf opgehaald. Mooi stukje techniek wat ook nog eens prima en vooral nauwkeurig werkt. Inmiddels bedraad en getest:

Minpuntje is (vind ik) het geluid wat het motortje produceert. Hiertoe ben ik met het hele spul terug gegaan naar Henk afgelopen week en we hebben het wat kunnen reduceren door de motorstroom te beperken. Niettemin blijf ik het storend vinden.

Henk heeft op dit moment geen alternatieve motor meer. Het is dus kiezen of delen: geld terug en geen schijf of zoeken naar een oplossing, ik kies voor het laatste. Voor de goede orde: alle schijven van de tweede generatie met deze motor maken dit geluid zegt Henk. Het is maar net hoe storend je het vindt en dit is geen waardeoordeel over het door Henk geleverde product noch de prima service en hartelijke ontvangst die ik heb mogen ervaren.

Ingebouwd en opgehangen aan 4 draadeindjes conform handleiding. Een beetje beroerd filmpje maar ik lig op mijn rug. ;D

<a href="https://www.youtube.com/v/Vk7SwCjlvjk" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/Vk7SwCjlvjk</a>

De motor die er nu in zit is dit type: https://nl.aliexpress.com/item/Brand-new-and-original-NMB-PM35L-048-35mm-2-phase-4-wires-stepping-motor-24V-stepping/32791665106.html Ik herken deze motor want die zit ook in mijn scanner en die maakt evenveel geluid. :) In de spec's is te lezen dat deze motor 48 stappen per omwenteling maakt.

Mijn vraag: ik heb nauwelijks ervaring met stappenmotoren. Wie weet een ander soort motor welk aanzienlijk minder geluid produceert? En / of wie heeft eenzelfde draaischijf maar met een andere motor en wil zijn ervaring delen? Moet ik naar een type motor die meer (veel meer) stappen per omwenteling maakt?

Gr, Ben.


Hoi Ben,

Ik denk toch echt dat het met de aansturing van de stappenmotor en eventueel van de aandrijving te maken heeft.

Hier een filmpje van wat ik voor de DR5052 aan het ontwikkelen ben tbv stappenmotor-aansturing voor draaischijven ;)

Filmpje, doe maar klik :)

<a href="https://www.youtube.com/v/XO5A8JUvYlw" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/XO5A8JUvYlw</a>

Grtzz,

Karst


meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2098
Re: HK draaischijf: ervaringen?
« Reactie #42 Gepost op: 26 maart 2019, 00:12:15 »
Ik had ook problemen met de aansturing van een Stappenmotor. Dat heb ik opgelost door een TMC2130 te gebruiken om de motor aan te sturen. Zie draadje

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5814
Re: HK draaischijf: ervaringen?
« Reactie #43 Gepost op: 26 maart 2019, 08:09:13 »

Hier een filmpje van wat ik voor de DR5052 aan het ontwikkelen ben tbv stappenmotor-aansturing voor draaischijven ;)


Kijk aan, da's goed nieuws.  (y) Ontwikkel het maar effe klaar zou ik zeggen.  ;)

Gr, Ben.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: HK draaischijf: ervaringen?
« Reactie #44 Gepost op: 26 maart 2019, 09:06:06 »
@Ben.
Beide heren hebben een totaal andere mechanische opbouw. Ik zelf heb met dezelfde TMC2130 met een opbouw vergelijkbaar met de HK draaischijf ook aanmerkelijk meer herrie als dat zij tonen met een 'directe' aandrijving (grote tandwiel voor extra vertraging ontbreekt).
Als ik de stappenmotor zonder schijf laat draaien dan is het inderdaad muisstil, maar zodra ik de as voor de aandrijving van het tandwiel weer monteer gaat de draaischijfkuil als klankkast werken en hoor je allerlei mechanische geluiden. Nu is mijn kuil iets dunner als die van een HK, maar ik zie daar de problemen.

@Karst,
Ik mis nog de voorziening om de brugsporen van stroom te voorzien, of ga je de Fleischmann oplossing toepassen (voeding vanaf de toeleidende sporen).

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.