Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
27 maart 2024, 18:22:53
  

Auteur Topic: HK draaischijf: ervaringen?  (gelezen 27617 keer)

Alexander16

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
HK draaischijf: ervaringen?
« Gepost op: 13 april 2018, 23:25:26 »
Hallo mensen

Ik zou mij misschien een draaischijf van Henk Kooiman aanschaffen. Hebben mensen hier ervaring mee? Voordelen, nadelen, gemakkelijk te bouwen, besturen via koploper,...

Alle tips en info is welkom!

Groetjes Alexander
« Laatst bewerkt op: 13 april 2018, 23:42:56 door Reinout van Rees. Reden: typo + titel verduidelijkt »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: HK draaischijf: ervaringen?
« Reactie #1 Gepost op: 13 april 2018, 23:50:56 »
Voor de nieuwsgierigen, het gaat om deze draaischijf: http://www.draaischijfhk.nl/.

Ik heb hem in Houten eens gedemonstreerd zien worden. Mijn indruk was dat het een keurig stukje werk was. Goed werkend, betrouwbaar, stil, enz.

Ik had de indruk dat de prijs me (voor het gebodene) toendertijd ook wel meeviel. Maar ik kan nu geen prijs vinden. Alexander, weet jij dat toevallig?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Theo v Wijngaarden

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re: HK draaischijf: ervaringen?
« Reactie #2 Gepost op: 14 april 2018, 10:05:14 »
Ik heb er een liggen, overigens nog niets mee gedaan dus nog geen ervaring, maar de techniek is zo goed dat je waarschijnlijk kunt stellen dat hij het eeuwige leven heeft.
Dit in tegenstelling van een FLM draaischijf, waar meestal binnen een jaar de aandrijving afbrand.

Het is wel zo dat je alleen de techniek koopt en dat je zelf de complete aankleding wat bij een draaischijf hoort zelf moet bouwen, misschien niet voor iedereen weg gelegd.

Daar staat tegen over dat je alle vrijheid hebt om welke draaischijf dan ook kunt nabouwen, ook in grote.

De prijs Reinout, ik weet het niet precies meer,maar was ergens rond de 275,00.

Mvg Theo

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5760
Re: HK draaischijf: ervaringen?
« Reactie #3 Gepost op: 14 april 2018, 10:07:38 »
Het toeval wil dat ik afgelopen week informatie heb gevraagd en ik ga er eentje bestellen.

Gr, Ben.

Alexander16

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: HK draaischijf: ervaringen?
« Reactie #4 Gepost op: 14 april 2018, 22:48:26 »
Voor de nieuwsgierigen, het gaat om deze draaischijf: http://www.draaischijfhk.nl/.

Ik heb hem in Houten eens gedemonstreerd zien worden. Mijn indruk was dat het een keurig stukje werk was. Goed werkend, betrouwbaar, stil, enz.

Ik had de indruk dat de prijs me (voor het gebodene) toendertijd ook wel meeviel. Maar ik kan nu geen prijs vinden. Alexander, weet jij dat toevallig?

De prijs is:Een volwaardige schijf inclusief electronica: € 235,00
Wil je hem wel gaan aansturen met computer heb je nog een interface nodig á € 20,00

« Laatst bewerkt op: 15 april 2018, 17:41:44 door Reinout van Rees. Reden: quote tag gerepareerd »

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: HK draaischijf: ervaringen?
« Reactie #5 Gepost op: 15 april 2018, 10:46:48 »
Ik heb lang geleden ook een HK draaischijf ingebouwd. De werking was perfect! De nieuwe uitvoering zal dit ook wel zijn.

Groet Jaap

Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Alexander16

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: HK draaischijf: ervaringen?
« Reactie #6 Gepost op: 15 april 2018, 18:34:16 »
Leuk ziet er mooi uit!!😃👍
 Ik kom in de verleiding om er ook een te plaatsen😉

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: HK draaischijf: ervaringen?
« Reactie #7 Gepost op: 15 april 2018, 22:19:28 »
Ook ik heb de draaischijf jaren geleden aangeschaft. Een prima draaischijf, die zonder problemen werkt.
De schijf heb ik al meerdere keren overgeplaatst van de ene naar de andere modelbaan. De brug en de kuil kun je compleet zelf ontwerpen. Eens wat anders dan de dertien in een dozijn draaischijven van de grote merken. ;)
groet,

Ivo vS

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: HK draaischijf: ervaringen?
« Reactie #8 Gepost op: 16 april 2018, 08:39:42 »
Dit in tegenstelling van een FLM draaischijf, waar meestal binnen een jaar de aandrijving afbrand.


Wat doe jij dan toch met die draaischijf? Heb hem al tientallen jaren in gebruik zonder problemen. Ken anderen die hem nog veel langer hebben en ook daar functioneert hij nog naar alle tevredenheid.

Groet,
Roelco

Alexander16

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: HK draaischijf: ervaringen?
« Reactie #9 Gepost op: 16 april 2018, 09:53:35 »
Dank u Ivo voor jou reactie  ;)

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: HK draaischijf: ervaringen?
« Reactie #10 Gepost op: 16 april 2018, 11:52:32 »
Ik heb de oude uitvoering (zoals op de foto van Jaap is te zien) al jaren in gebruik en zit inmiddels onder mijn derde baan.
Henk kooiman levert een betrouwbaar en goed werkend apparaat af waar je jaren probleemloos plezier van hebt.
Ik zag op de site dat de nieuwe uitvoering (inmiddels met stappen motor) er compleet anders uitziet. Gezien de ervaring zal deze nieuwe uitvoering ook weer
voortreffelijk werken. Een aanrader dus.

Gerrit

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: HK draaischijf: ervaringen?
« Reactie #11 Gepost op: 16 april 2018, 15:52:43 »
Ik heb het genoegen gehad de HK-draaischijf onder de N-baan van de HCC!m te mogen plaatsen en automatiseren met Koploper, dit is overigens de oude schijf. De schijf laat zich gemakkelijk plaatsen. De eindstops worden onder de tafel onder de sporen geplaatst en aangesloten aan een draai15 interface. Hierna kan met een simpele wisseldecoder voor 4 wissels de draaischijf vanuit Koploper aangestuurd worden. De elektronica poolt de sporen dus er zijn geen extra keerlus automaten nodig.

Op Houten Digitaal 2017 stond Henk Kooiman met de nieuwe uitvoering op de stand van de HCC!m. Deze is ten opzichte van de oude versie totaal herzien. De schijf wordt nu bestuurd met een stappenmotor, welke geheel in vilt ligt, en daardoor amper geluid maakt aangedreven. Hierdoor is vrijwel iedere positie bereikbaar. Er is een aandrijving voor de stappenmotor ontwikkeld die direct vanuit de centrale aangestuurd kan worden, naast een handbediening. Alles werkte die dag soepel. Het bewonderen was een genoegen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
Re: HK draaischijf: ervaringen?
« Reactie #12 Gepost op: 16 april 2018, 16:17:00 »
Ik heb navraag gedaan voor mijn fiddle yard.

Wordt keurig van antwoord voorzien. Dus als deze (eindelijk) voldoende voorbereid is gaat deze naar dhr. Kooiman. Alle vertrouwen in en dit sterkt me enkel.

groet

MRdirect

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
  • Marco Roede
Re: HK draaischijf: ervaringen?
« Reactie #13 Gepost op: 16 april 2018, 16:46:38 »
Ik heb de oude HK draaischijf welke in automatische Koploper bedrijf perfect z’n werk doet. Tijdens dit automatisch rijden durf ik zelfs koffie te gaan drinken.
De nieuwe (stappenmotor) draaischijf is mechanisch minder complex. Veel zaken zijn overgenomen door de aansturings electronica van de stappenmotor wat gebeurt met de GCA145 en GCA146 interface van Peter Giling. Met het GCA174(MR) interface kan eea door Koploper, iTrain, RocRail, enz aangestuurd worden.
De stand van de sporen wordt door het interface onthouden (aantal stappen vanaf een ijk / nulpunt).
De standen ( max 48 ) zijn eenvoudig in te stellen en later eventueel te corrigeren.
Om er geen locomotief-versnipperaar van te maken is er een beveiliging tegen ontspoorde of niet volledig opgereden locs. Het draaien stopt met behoud van de positie en is dmv een druk op de instelknop weer door te starten.
Het ijken cq nullen behoeft maar een keer te gebeuren en natuurlijk als de schijf tijdens draaien stopt doordat de voedingsspanning wegvalt.
Sinds april 2020 IntelliBox 650 ipv MRdirect en via LocoNet twee Power4 boosters.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman stappenmotor draaischijf mbv Peter Giling hardware en eigen ontwerp DCC-decoder.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5760
Re: HK draaischijf: ervaringen?
« Reactie #14 Gepost op: 23 juni 2018, 13:00:19 »

Het toeval wil dat ik afgelopen week informatie heb gevraagd en ik ga er eentje bestellen.


Mijn ervaring en aansluitend een vraag.

Begin juni heb ik bij Henk mijn schijf opgehaald. Mooi stukje techniek wat ook nog eens prima en vooral nauwkeurig werkt. Inmiddels bedraad en getest:



Minpuntje is (vind ik) het geluid wat het motortje produceert. Hiertoe ben ik met het hele spul terug gegaan naar Henk afgelopen week en we hebben het wat kunnen reduceren door de motorstroom te beperken. Niettemin blijf ik het storend vinden.

Henk heeft op dit moment geen alternatieve motor meer. Het is dus kiezen of delen: geld terug en geen schijf of zoeken naar een oplossing, ik kies voor het laatste. Voor de goede orde: alle schijven van de tweede generatie met deze motor maken dit geluid zegt Henk. Het is maar net hoe storend je het vindt en dit is geen waardeoordeel over het door Henk geleverde product noch de prima service en hartelijke ontvangst die ik heb mogen ervaren.

Ingebouwd en opgehangen aan 4 draadeindjes conform handleiding. Een beetje beroerd filmpje maar ik lig op mijn rug. ;D

<a href="https://www.youtube.com/v/Vk7SwCjlvjk" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/Vk7SwCjlvjk</a>

<a href="https://www.youtube.com/v/JqbDvA2d0_0" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/JqbDvA2d0_0</a>

De motor die er nu in zit is dit type: https://nl.aliexpress.com/item/Brand-new-and-original-NMB-PM35L-048-35mm-2-phase-4-wires-stepping-motor-24V-stepping/32791665106.html Ik herken deze motor want die zit ook in mijn scanner en die maakt evenveel geluid. :) In de spec's is te lezen dat deze motor 48 stappen per omwenteling maakt.

Mijn vraag: ik heb nauwelijks ervaring met stappenmotoren. Wie weet een ander soort motor welk aanzienlijk minder geluid produceert? En / of wie heeft eenzelfde draaischijf maar met een andere motor en wil zijn ervaring delen? Moet ik naar een type motor die meer (veel meer) stappen per omwenteling maakt?

Gr, Ben.