Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
27 maart 2024, 18:22:53
  

Auteur Topic: Frans diorama (Spoor 0e)  (gelezen 61082 keer)

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #75 Gepost op: 31 mei 2018, 15:05:50 »
Sorry Wim, wilde je draadje niet vervuilen, volg je verhaal met veel enthousiaste!
Beste Wouter,
Het was van mijn kant eerder grappig bedoeld dan bedoeld als een sneer. En ik hoop dat dit ook zo is overgekomen. Vervuiling van draadjes zie ik veel eerder als uitwisseling van ideeën en suggesties.

Misschien niet geheel terzijde vind ik overigens wel dat bouwen in 1:12 een wat andere tak van sport is dan bouwen in 1:48 of 1:43. En laat duidelijk zijn; ik heb het niet over makkelijker of moeilijker, maar over anders.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #76 Gepost op: 31 mei 2018, 17:07:13 »
Tja, wat zal ik zeggen. Ik vind het prachtig wat er gebeurt en mijn vingers jeuken om zelf ook aan de slag te gaan. Maar op mijn treinenkamer is het ongeveer 6000 graden. Boven nul dan ook nog. Ik blijf dus nog even met een biertje naar dit forum kijken. En als ik later met pensioen ben, over 500 jaar, dan haal ik jullie allemaal in! Verder heb ik nooit last van overdrijvingen.  ;D

Maar serieus nu: ik heb ook eens (wel meer eigenlijk) een muurtje gemaakt met dat blauwe spul van de Gamma. Ik trok er voegen in met een liniaal en een niet al te scherpe punt, een stomp potlood is al genoeg, en drukte de staande voegen er met een klein schroevendraaiertje in. Dan schilderde ik het met latex met een lepeltje gips erdoor. Dan net als jij de stenen schilderen en als alles droog was een wash met zwarte enamel verf, eigenlijk meer vuile terpentine dan verf. Dat deed ik niet met acryl want dan liepen alle kleuren alsnog door elkaar. Ieder heeft zo zijn eigen methode denk ik.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #77 Gepost op: 31 mei 2018, 20:13:29 »
O, gelukkig Wim, want ik was de aanstichter.
Dat balkonhek is erg fraai. Is dat etswerk?

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #78 Gepost op: 31 mei 2018, 21:14:27 »
O, gelukkig Wim, want ik was de aanstichter.
Ach maak je niet druk.
Citaat
Dat balkonhek is erg fraai. Is dat etswerk?
Nee Ben, was dat maar waar want dan had ik het kunnen buigen. Het is een H0-hekwerk van een flexibel soort plastic dat ik op maat heb gesneden. Het hekwerk op het balcon bestaat uit twee delen en is lastig te lijmen. Bij de overgang van die twee delen lopen de smeedijzeren krullen niet mooi in elkaar over. Daarom heb ik er een plantenbak voor gehangen.

Dat deed ik niet met acryl want dan liepen alle kleuren alsnog door elkaar. Ieder heeft zo zijn eigen methode denk ik.
Dag Albert,
Dat blauwe isolatieplaat is een beetje vettig en acrylverf werkt niet lekker met vettig. Zoals je weet zit foamboard verpakt tussen twee lagen papier en als je dat papier eraf trekt, dan blijft er een vettig lijmlaagje zitten... en dat schildert niet lekker met waterverf.


▲ Ik gebruik eigenlijk alleen matte verf van Humbrol of Revell en die meng ik dan meestal zelf. Ik koop dus geen potjes grijze verf als je die ook kunt mengen met zwart en wit.


▲ Tussenndoor is de houtlijm inmiddels droog en heb ik zonder kleverige handen te krijgen vast een leistenen rand boven de poort gemaakt. En inmiddels zit de voordeur er ook in. Er moet natuurlijk nog een brievenbus en een deurbel komen. Oh ja, en misschien nog iets van een buitenlamp boven de voordeur?


▲ Het was jullie niet opgevallen, maar ik was de spanjoletsluiting van de luiken vergeten. Nou zitten die luiken vastgeplakt aan de gevel, maar ze horen er wel te zitten. Wèl heb ik beugeltjes gemaakt voor de luiken zodat de luiken niet gaan klapperen of dichtslaan als de wind opsteekt.


▲ De muur zit in de (ietwat verdunde) verf en de voegen zijn doorgetrokken naar de kopse kant.


▲ Ik denk dat de kleur van de muur aardig in de buurt komt van het aangrenzende gebouw.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #79 Gepost op: 01 juni 2018, 11:11:50 »
Ik koop dus geen potjes grijze verf als je die ook kunt mengen met zwart en wit.
En dat terwijl er op de bijbehorende foto toch iets rechts staat wat al "redelijk" in de richting neigt van een kant en klaar potje grijs  ;)
Gaat die rand(van je anti kromtrek plaatje) nog worden weg gesneden van je muurtje met poort,of ga je die gebruiken om de deuren tegenaan te plaatsen ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #80 Gepost op: 01 juni 2018, 23:06:30 »
Ik koop dus geen potjes grijze verf als je die ook kunt mengen met zwart en wit.
En dat terwijl er op de bijbehorende foto toch iets rechts staat wat al "redelijk" in de richting neigt van een kant en klaar potje grijs  ;)
Tsja, als je goed zoekt dan is er altijd wel wat te vinden, maar dat meest rechtse potje is zilverkleurig. En zilver kun je wel weer mengen met een beetje zwart en dan heb je antraciet metallic.  8)
Maar, ik schrijf ook dat ik meestal de kleuren zelf meng. Kleuren die ik vaker gebruik zoals bijvoorbeeld bepaalde kleuren bruin, groen en blauw haal ik zo uit het potje.

Citaat
Gaat die rand(van je anti kromtrek plaatje) nog worden weg gesneden van je muurtje met poort,of ga je die gebruiken om de deuren tegenaan te plaatsen ?
Het laatste. Het wordt het kozijn waar de deuren in komen te hangen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #81 Gepost op: 02 juni 2018, 12:57:01 »
Vandaar de  ;) erachteraan  ;D

Verder is t duidelijk,ben benieuwd naar de verdere uitvoering  8)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22187
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #82 Gepost op: 02 juni 2018, 13:02:14 »
Gaaf werk Wim! Heel gaaf  (y)

mvg
Wim
Met vriendelijke groet,
Wim

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #83 Gepost op: 02 juni 2018, 19:27:51 »
Wim,

Wat ik me eigenlijk afvroeg, is en blijft het een diorama of gaat er later echt iets rijden? En maak je dan nog meer dio's zodat de trein van het ene naar het andere diorama rijdt?

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #84 Gepost op: 02 juni 2018, 20:54:49 »
Dank voor jullie complimenten.
Wat ik me eigenlijk afvroeg, is en blijft het een diorama of gaat er later echt iets rijden? En maak je dan nog meer dio's zodat de trein van het ene naar het andere diorama rijdt?
Nou Albert, dat is een hele goede vraag. Er ligt een stuk rail op deze module en die is ook aangesloten, maar dat is natuurlijk maar een klein stukje en eerlijk gezegd weet ik het nog niet wat mijn volgende stap wordt. Voorlopig ben ik natuurlijk nog volop bezig met dit project en heb ik ook nog niet scherp wat ik hierna ga doen: misschien wel een aansluitende module zodat er een beetje rijlengte ontstaat óf misschien wel een diorama in 1:35 óf lekker verder met m’n H0-baan.
Maar, suggesties zijn welkom.

...ben benieuwd naar de verdere uitvoering  8)
Nou, ééntje dan:
Ik was vergeten dat er aan de binnenkant van de luiken nog een sluiting moet komen... anders waaien ze zó open.


▲ Nog een likje verf en je zou denken dat het er altijd heeft gezeten.


▲ Tegelijkertijd heb ik ook de poort even onderhanden genomen.


▲ De kleur is denk ik aardig in de buurt van het aansluitende pand, maar er moet nog wel een laagje contrastvloeistof overheen.
Enfin, tot zover even.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #85 Gepost op: 03 juni 2018, 11:37:09 »
Super gaaf hoe je alles zo zelf maakt en doet. Ik kijk vaak erg op tegen zelfbouw en koop nog teveel kant en klare spullen... maar door jouw draadje lijkt zelfbouw bijna makkelijk  :laugh: (y)

Ik snap dat je nog wel even aan het bouwen bent, maar ben je van plan om de module ooit mee te nemen naar een beurs?

Groetjes,
Wouter

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #86 Gepost op: 03 juni 2018, 12:48:14 »
Super gaaf hoe je alles zo zelf maakt en doet. Ik kijk vaak erg op tegen zelfbouw en koop nog teveel kant en klare spullen... maar door jouw draadje lijkt zelfbouw bijna makkelijk  :laugh: (y)
Een ieder denkt daar natuurlijk weer anders over, maar ik ben nogal praktisch ingesteld en ik vind dat je het jezelf niet onnodig moeilijk moet maken. Als het (voor een redelijke prijs) te koop en het is lastig zelf te maken, dan koop ik het. Een dingetje in deze schaal is wel dat bruikbare bouwpakketten van bijvoorbeeld huizen en gebouwen zijn in 1:48 erg schaars en gebouwen in 1:35 zijn bijna allemaal half ingestort omdat er een Tigertank doorheen is gereden. In deze schaal zul je dus ook veel zelf moeten bouwen en dat vind ik helemaal niet erg.
Een voorbeeld:


▲ Deze werkbank heb ik zelf gemaakt, maar het gereedschap tegen de muur komt deels uit een 1:35 setje van Revell en de steek-ringsleutels zijn van VectorCut (jammer dat-ie gestopt is). De bankschroef komt van Revell en zo heb ik nog veel meer aan gereedschap dat ik niet zelf heb gemaakt.

Ik snap dat je nog wel even aan het bouwen bent, maar ben je van plan om de module ooit mee te nemen naar een beurs?
Voorlopig ben ik inderdaad nog wel even bezig en kan ik zonder enige druk lekker doorgaan met fröbelen, zonder dat er een deadline van een beurs steeds dichterbij komt. En dat bevalt me eigenlijk best wel.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #87 Gepost op: 10 juni 2018, 15:01:50 »
Kleine update


▲ Ik heb nog even een laagje contrastvloeistof over de poort laten lopen, zodat het contrast wat meer uit de verf komt.


▲ Ik ben langzamerhand bezig om de losse muurdelen zover klaar te krijgen zodat ze tegen elkaar kunnen worden gezet op het trottoir. Dus heb ik er nog maar even een drybrush overheen gedaan.


▲ Het wordt dus tijd om het glas er in te zetten, want dat gaat makkelijker als de muren nog niet aan elkaar vastzitten.
Het voordeel van Kristal Klear is dat je er ook ruiten mee kunt plakken en omdat het goedje flexibel blijft, kun je de zichtbare lijmresten er met een cocktailprikkertje weer uit frutten. Ik wil eens zien hoe of het staat als ik de bovenlichten met Kristal Klear vul. Links bovenin heb ik een proefstukjes gemaakt om te zien of dat een beetje staat.


▲ De ingang van de zijmuur staat inmiddels in de verf. Om een beetje variatie in het geheel te brengen heb ik de deur bruin gemaakt. Maar ik weet nog niet of dit de juiste combi is.


▲ Tussendoor ben ik bezig geweest met de balkondeuren (portes de balcon) en dat is een heel gedoe om de juiste verhoudingen te vinden èn natuurlijk de H0-ramen die het best passen.

Groenvoorziening
Doordat ik voornamelijk aan stedelijke bebouwing heb gedaan, heb ik me nog niet beziggehouden met groenvoorziening. Maar groen zou wel een wezenlijk deel moeten uitmaken van het totaalplaatje, want zonder groen wordt het maar een saaie bedoening.
Ik moet er dus aan geloven en met hier een daar een plukje IJslandsmos kom ik er niet mee weg.
Maar misschien dat de één-op-één-natuur mij een handje gaat helpen.


▲ Ik heb mij ooit laten vertellen dat vogeltjes erg handig zijn met het her-gebruiken van wat de natuur zoal biedt.


▲ En zie hier: een vogelhuisje met een door koolmeesjes opgemaakt bedje.


▲ Zie ik hier 1:48 plantjes, klimop en groen?


▲ Misschien moet ik het voor gebruik nog even een paar seconden in de magnetron doen om al het leven eruit te nuken.
Omdat dit een nieuwe episode wordt in dit leerproces, zijn alle tips méér dan welkom.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #88 Gepost op: 14 juni 2018, 16:43:48 »
Vandaag heb ik weer even wat tijd genomen om een en ander af te ronden.


▲ De twee muren heb ik op de grondplaat vastgeplakt. Dan heb ik in elk geval een beetje beeld hoe of dit pand combineert met de buren.


▲ Omdat het spul nu vast en op z'n plek staat, kan ik ook de afvoer van het hemelwater een beetje netjes wegwerken.


▲ De luiken op het balkon staan ook in de verf en moeten nog worden afgehangen.


▲ Het experiment met Kristal Klear in de bovenlichten heeft denk ik wel aardig uitgepakt..


▲ ...dus heb ik het bovenlicht boven de deur dezelfde behandeling geven.


▲ Eigenlijk is het raam in de zijgevel een beetje te hoog en is de vensterbank gevaarlijk laag. Om allerlei vervelende situaties -met naar beneden vallende kindjes- te voorkomen, heb ik er maar een hekje geplaatst.


▲ Straks staan de balkondeuren open en dan is er nogal veel zicht op het interieur. Dus heb ik een binnenmuur gemaakt.


▲ Naast die binnenmuur ook gelijk een houten vloer gemaakt. Ik heb nog vier seconden overwogen om er een plaatje van Auhagen in te knallen, maar een vloertje van roerstokjes heeft net wat meer karakter.
Tot zover.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #89 Gepost op: 20 juni 2018, 20:27:31 »
Kleine update


▲ Het hoekpand bestaat uit twee aan elkaar geplakte delen en op de plek waar de muren aan elkaar vastzitten ontstond een wat hinderlijke naad. Vullen met houtlijm kan, maar je blijft toch die naad zien en met plamuur help ik de structuur van de muur om zeep. Ik ben met klimop niet handig, dus heb ik er maar een regenpijp tegenaan gezet. Met wat restanten gietboom heb je al snel een afvoer en krimpkousjes heb ik gebruikt om het spul aan de gevel vast te zetten.
En nee, hij blijft niet rood.


▲ Nou ja vooruit: ik gooi er ook nog een putje tegenaan. Het regenwater moet toch ergens blijven.


▲ Tussendoor ben ik ook nog even bezig geweest met de dakgoten en een eerste opzet voor het dak. Het wordt denk ik iets met leistenen.

Oh ja, dan is er natuurlijk ook nog het interieur op de eerste etage. Er is inkijk vanaf de balkondeuren en via het raam in de zijgevel. Het moet er dus wel een beetje netjes uitzien.


▲ Dus ben ik maar vast begonnen met een van de binnenmuren en daar moet een deur komen. Als basis voor de deur gebruik een plaatje Auhagen H0-houtstructuur.


▲ Maar het wordt natuurlijk wel een paneeldeur, die ik met flinterdunne strookjes styreen opbouw.


▲ Een likje verf en een deurklink en de deur hangt er in.


▲ Ik denk dat een woonkeuken hier wel zou kunnen passen. De muur rechts hoeft aan de binnenkant verder geen afwerking want die valt buiten het zicht.


▲ Het zicht vanaf het balkon.

Langzamerhand wordt het wel tijd om na te denken over de rest van het gebeuren. De rails liggen vast, maar de rest staat nog los. Er kan hier en daar dus nog wat worden verschoven.


▲ Een bovenaanzicht en ter oriëntatie: links de garage, daarnaast de slagerij en daar weer naast het hoekpand waarvan ik er nog niet uit ban of dat nou een epicerie of een café - tabac moet worden. Naast het hoekpand een poort en rechts van de poort heb ikzelf het beeld nog niet echt scherp.
Het lager gelegen deel op de voorgrond wordt een kademuur, dukdalven en water.


▲ Ik ben dus maar eens begonnen met een stuk trottoir te maken dat aan de achterkant komt te liggen, met een glooiende curve langs de rails. De uitrit heb ik behandeld met natte houtlijm zodat de structuur van het styreen wat minder zichtbaar wordt.


▲ Rechts van de poort komt nog een gebouw dat wat meer naar voren komt te staan. Ik denk dat ik dat gebouw in dezelfde stijl ga uitvoeren zoals de poort. Zodat die stenen mooi doorlopen in het naastgelegen pand.
Tot zover.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing