Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
  

Auteur Topic: Frans diorama (Spoor 0e)  (gelezen 61094 keer)

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #45 Gepost op: 08 mei 2018, 15:17:11 »
Dankjewel Chris.


▲ Gelukkig had niemand het gezien, maar de scharnieren zaten aan de verkeerde kant. Deze ramen draaien straks naar binnen en dan horen de scharnieren dus ook aan de binnenkant.  ???

Tussendoor ben ik even aan het verzinnen hoe of het verder moet. Het is de bedoeling dat ik het geheel op een niet al te grote module zet. Op die manier blijft het (eventueel) transportabel en een beetje overzichtelijk. Gezien de beperkte ruimte blijven de gebouwen relatief klein.


▲ Ik denk dat dit het ongeveer moet worden: links die garage, daarnaast de slagerij en op de hoek moet denk ik een café komen. Dit hele concept hangt natuurlijk aan elkaar van de Franse oubolligheid, maar dan maakt het wel herkenbaar.
Het nog te bouwen hoekpand gaat niet geheel haaks worden, maar loopt aan de zijkant iets meer uit. Op die manier blijft de zijgevel meer en beeld en krijg je volgens mij een betere dieptewerking.
Het hoekpand sluit dan aan de rechterkant aan op een façade van huisjes. Daar gaat niet zoveel gebeuren: gesloten luiken en verder niemand thuis.
Maar voorlopig houd ik m'n aandacht nog even bij de garage en de slagerij, want daar zit nog genoeg werk in.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Leen Kievit

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
  • NS tijdperk IVa (1973)
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #46 Gepost op: 08 mei 2018, 18:33:05 »
Mooi werk weer, Wim. Zelfs je ontwerpschetsen zijn juweeltjes.

Leen
Bouwt aan Everskerke (H0, 1973, Zeeuwse Lijn)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #47 Gepost op: 09 mei 2018, 08:29:13 »
Hoi,

Het blijft fascinerend hoe je bouwt en de schetsen ervan maakt.
In mindere mate doe ik dat ook, alleen moet ikzelf nog een stapje verder proberen te komen met de detaillering.
Dat valt nog niet mee.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #48 Gepost op: 09 mei 2018, 10:38:07 »
Dag Koen,
Ik moet je eerlijk bekennen dat dit project al veel ouder is dan dat ik het op dit forum ben begonnen. En nu lijkt het alsof ik in een paar weken het hele spul inelkaar heb gefröbeld, maar alweer drie jaar geleden heb ik een eerste opzet gemaakt. Ik heb het toen weer terzijde geschoven omdat ik een beetje vastliep met mijn keuze van materiaal en de beschikbaarheid van bruikbare accessoires. Dit project loopt -met vallen en opstaan- al veel langer
In H0 is natuurlijk van alles beschikbaar: compleet serviesgoed, meubilair, Preisertjes in alle mogelijke uitvoeringen, baksteenplaat en noem het maar op. In elke andere schaal wordt dat een stuk lastiger en dat komt natuurlijk doordat de markt in grotere schalen een stuk kleiner is.


▲ Figuren op je baan of diorama brengen leven in de brouwerij. Maar de detaillering van sommige figuren in 1:48 laat behoorlijk te wensen over. Dat kereltje in de blauwe overal komt eigenlijk uit een pakketje van Revell en is eigenlijk een Duitse monteur. De ongeschilderde figuren komen volgens mij uit China waar ze een mal van bestaande Preisertjes hebben gemaakt en die opnieuw hebben gegoten; de verschillen zijn goed te zien.

Als je dit draadje een stukje terugleest, dan zie je dat ik ben begonnen met bouwen van die slagerij op precies dezelfde manier zoals ik dat in 1:87 ook doe. Dat was niet zo slim omdat je in een schaal die twee keer zo groot is als H0 beter andere materialen gebruikt. Dus ben ik naast styreenplaat ook geëxpandeerd polystyreen (piepschuim) in de vorm van foamboard gaan gebruiken en echt hout.


▲ Foamboard is behoorlijk kwetsbaar. De beschadigingen die je in de voorgevel van de garage ziet zijn mede ontstaan doordat het papier er lastig is af te krijgen. Gelukkig is het allemaal geen nieuwbouw.  ;)

Met opzet heb ik alle deuren en raamkozijnen wat groter gemaakt omdat ik nog steeds twijfel of 1:43 (Spoor 0) niet een veel betere schaal is om in te werken dan 1:48 (On30).  ???
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #49 Gepost op: 13 mei 2018, 17:06:05 »
Tussendoor ben ik even beziggeweest om een soort van basisplan te maken; een module waar het spul op komt te staan. De module meet 73,5 X 37 cm en dat is niet al te groot, maar zo houd ik de omvang van dit project een beetje binnen de perken en overzichtelijk. Bovendien past het geheel precies in een kast waardoor dit project een vaste plek krijgt.


▲ Bij dit project val ik wel een beetje in herhalingen: een slagerij en een garage heb ik in H0 ook al eens gemaakt. Vooraan komt een kademuur met water en wellicht iets dat weg heeft van een bootje. Om de kademuur te onderbreken maak ik rechts een gebouw dat wat verder uitsteekt... en aan de linkerkant weet ik het nog niet. Echt veel ruimte is er niet.


▲ Ik zou het bijna vergeten, maar er moet ook nog iets van een smalspoor doorheen lopen. Ik heb voor de beeldvorming wat neergelegd met standaard stukken H0-rail, maar met flexibele rail wil ik wat krappere bochten maken, zodat het spoor ook wat verder uitloopt naar de achterzijde. De rails wordt ingebed met kasseien, asfalt of een combinatie. Het past allemaal net.


▲ Al eerder schreef ik dat ik in herhalingen val en boven de slagerij gaat dat ook nog een keer gebeuren. Ik wil namelijk op deze zolderverdieping een atelier met een kunstschilder maken en dat wordt wel een uitdaging om in deze schaal figuren te vinden die zoiets treffend kunnen uitbeelden. En misschien is dat ook wel de hele crux: gaat het lukken om projecten die ik al eerder in H0 heb gemaakt, ook in een grotere schaal te maken.
Enfin, tot zover.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #50 Gepost op: 14 mei 2018, 17:01:41 »
Je zou zeggen,des te groter,des te makkelijker  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #51 Gepost op: 14 mei 2018, 22:22:33 »
Nou Floris,
Ik weet niet hoe andere 0-spoorders daarover denken, maar ik denk dat elke schaal zo z'n voor- en nadelen heeft. Het voordeel (of uitdagende) van deze schaal is dat je vrijwel alles zelf moet maken en dat is vaak ook lastig. Als je niet zo'n zelfbouwer bent dan is dit denk ik niet zo'n geschikte schaal, want in 1:48 is de keuze aan accessoires voornamelijk militair. Voor Spoor 0 (1:43,5/1:45) is het assortiment al een stuk uitgebreider.
Een grotere schaal is niet per se makkelijker: in H0 heb ik een bak vol deuren en ramen die ik zó van een gietboom kan trekken; in deze schaal mag ik alles zelf maken.
Maar ik blijf doormodderen.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

moonlicht

  • Offline Offline
  • Berichten: 501
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #52 Gepost op: 15 mei 2018, 19:57:49 »
de schaal 1/48 is in de USA gewoon de schaal voor spoor nul treinen
is dus best veel te vinden
ook zie je voor poppenhuizen erg veel in deze schaal
http://www.arttista.com/
http://stewartdollhousecreations.com/catalog/9
http://www.rustyrail.com/index.html
https://www.tichytraingroup.com/Shop/tabid/91/c/o_masonry-windows/Default.aspx

zomaar een kleine greep van 1/48 spul wat te koop is
en er is nog veel meer , als je gaat zoeken

Cor

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #53 Gepost op: 16 mei 2018, 14:51:58 »
Dankjewel voor je feedback,
de schaal 1/48 is in de USA gewoon de schaal voor spoor nul treinen
is dus best veel te vinden
Ik weet dat On30 de Amerkaanse schaal is voor 1:48 en dat er veel te krijgen is, maar misschien is het niet wat ik zoek.


▲ Over het algemeen vind ik de kwaliteit van de figuurtjes wat tegenvallen en dat is natuurlijk persoonlijk, maar $ 6,95 (exclusief verzendkosten) voor dit mormel vind ik nogal aan de prijs.

Citaat
...ook zie je voor poppenhuizen erg veel in deze schaal...


▲ Klopt. Ik heb er inmiddels een bak vol van. Misschien ook geen topkwaliteit, maar met wat aanpassingen heel goed bruikbaar.


▲ Als ik een Amerikaans diorama zou bouwen dan zou ik zeker wat meer over de grote plas gaan shoppen, maar ja... ik koos voor Frans.  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #54 Gepost op: 16 mei 2018, 17:01:46 »
Over het algemeen vind ik de kwaliteit van de figuurtjes wat tegenvallen en dat is natuurlijk persoonlijk, maar $ 6,95 (exclusief verzendkosten) voor dit mormel vind ik nogal aan de prijs.

OK. Val je meer op blond?
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #55 Gepost op: 17 mei 2018, 09:38:19 »
OK. Val je meer op blond?
Neuh, niet per se. Maar ik wil wel graag meer detail én ik wil de figuren liever zelf beschilderen.  :)


▲ Inmiddels staat dit setje ook in de verf. Het is een soort Grieks-blauw geworden en eigenlijk is dat Berlijns-blauw, maar dan met een paar jaar achterstallig onderhoud.


▲ Boven de slagerij komt een atelier. Dat heb ik in H0 ook al eens gedaan, maar ik wil ontdekken hoe of dat in deze grotere schaal gaat uitpakken. De wandcontactdoos naast de deur is wel een paar maten te groot en die moet ik dus vervangen.


▲ Dat veel te grote ding naast de deur heb ik dus maar weggehaald en daar komt binnenkort wat anders voor in de plaats. De muren en de vloer zijn inmiddels op kleur gebracht.


▲ Alles bij elkaar genomen is er niet echt veel ruimte. Het gekke van werken in een grotere schaal is dat je juist veel en veel kleiner moet denken. Omdat de beschikbare ruimte nog minder is dan in H0 ben ik steeds bezig om kleiner te denken.
Er moet natuurlijk ook nog een dak op komen en dat wordt van zink. Schilders werken graag met veel daglicht en er komen dus grote ramen in.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #56 Gepost op: 20 mei 2018, 11:03:27 »
Ik dacht eerst maar eens een begin te maken met het dak.


▲ Het wordt een dak van zink met veel ramen. Op die manier krijg je een mooie lichtinval.


▲ Het dak krijgt natuurlijk nog een zinkkleur en dan past alles weer bij elkaar.


▲ Het begin is er. Nu nog een schildersezel, een tafel vol met potjes, kwasten, penselen, tubes verf, en potloden. Dan moet ik natuurlijk nog een schilder vinden en daarna eens voorzichtig bekijken of de vrouw van de slager voor 'm wil poseren.


▲ Bij elkaar genomen is het eigenlijk best nog wel een werkbare ruimte. Menig modelspoorder zou er jaloers op zijn.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #57 Gepost op: 20 mei 2018, 11:35:45 »
Wim,

Ik heb hier voor me liggen een uitgave van Miba, Anlagen 5. Uit 2002. Het gaat voornamelijk over een gigantische modelbaan in schaal 0. Frans thema. "Marcel Darphins legendaire 0-Anlage". De bouw daarvan is in 1985 begonnen. De baan zelf bestond bij het uitkomen van de Miba Anlagen 5 al niet meer.
Daarin is ook een schildersatelier op een zolder gebouwd. Lijkt ook nog wel wat op die van jouw. Inspiratie?

Darphin heeft ook digitale sporen achtergelaten : https://www.youtube.com/watch?v=aOlLyn-Gv_4

Misschien weet Google nog wel meer. Of kun je dat blad nog ergens vinden.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2840
    • foto's op Imgur
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #58 Gepost op: 20 mei 2018, 13:56:08 »
Dat voorste schilderij lijkt van een Nederlandse zeeschilder.
Niet bepaald iets wat een Frans naaktschilder in zijn atelier heeft staan...
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #59 Gepost op: 21 mei 2018, 19:01:29 »
Bedankt Albert voor je bruikbare bijdrage.

Dat voorste schilderij lijkt van een Nederlandse zeeschilder.
Nederlandse zeeschilder, hoezo?

Citaat
Niet bepaald iets wat een Frans naaktschilder in zijn atelier heeft staan...
Ik weet niet precies waarom je dat denkt, maar de meeste kunstschilders hebben naast hun andere werk zoals zonnebloemen, stillevens en idyllische tafereeltjes ook naakt geschilderd. Maar of er nou een buurvrouw of een fruitmand wordt geschilderd, zover ben ik nog helemaal niet.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing